Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En welke is dat dan?
AG Care zonder vrijstelling met de uitbreiding Delta (vergoeding gerelateerde ambulante kosten gaat van 1 maand voor de opname en 3 maand na de opname naar 2 maand voor de opname en 6 maand na de opname, alsook IVF-behandelingen die gedekt worden en terugbetaling homeopathie).

Het enige dat nog beter is, is de AG Care Business, is eigenlijk hetzelfde maar dan ineens de AG Vision met een soort wachtdekking inbegrepen (dat je de polis overneemt van zodra je uit de verzekering van je werkgever stapt maar aan de leeftijd dat je had toen je in de polis van je werkgever kwam). Dat hebben wij niet maar kan dan weer goedkoper aangegaan worden (gezien geen commissie + 10% korting vanuit AG Insurance voor personeel) en kan dus netjes in het cafetariaplan gestoken worden om de (beperkte) kost daarvan terugbetaald te krijgen.

Dan wil ik dat graag nog toevoegen als verschil van KMO met Multinational. Bij een KMO kan je eigenaar worden, bij een Multinational krijg je hooguit aandelen(opties) :)
De gemiddelde mens gaat geen eigenaar worden van de KMO waar hij werkt hé. Niet alleen kwa capaciteiten is dat vaak niet realistisch maar meestal ook gewoon geen interesse in het leiden van een zaak, das toch nog iets anders dan een paar man aansturen. Het upwards potential is voor de gemiddelde werknemer gewoon groter in een multinational. Is ook een heel belangrijke reden geweest bij mijn laatste move, niet dat ik op dat moment grote ambities had maar ondertussen ben ik op een organische manier wel wat doorgegroeid en kan ik bij de pensionering van mijn directe N+1 over een jaar of 3 die job overnemen. Dat zal ongeveer as far as it goes zijn maar veel meer dan dat hoeft ook echt niet meer voor mij.

Moest ik bij die KMO gebleven zijn zat ik nu nog exact waar ik 8 jaar geleden ook zat, daar waar ik alle dagen op mijne kop kon krijgen voor random shit. Nen ex-collega met ambitie heeft zich in tussentijd wel ingekocht in de zaak maar dan kwamen de 2 zoon's in de picture en is die ex-collega intussen al terug uitgekocht geweest. Dat spel gaat gewoon van de ouders naar de kinderen over. Al de rest doet daar nog exact wat ze 8 jaar geleden ook deden, als ze er nog werken (de meerderheid niet).

Ben vorige week nog gaan eten met een paar van die mannen, waar het op een bepaald moment ook over geld ging. Mijnen ex-collega gaat in mei in pensioen en volgens hem moet IK zijn pensioen betalen dus ik moest toch weten hoeveel dat dan was... viel eigenlijk lelijk tegen (of mee voor mij dan :tongue: ) , als ik dan zie wat hier de laatste 8 jaar is bijgekomen aan loon, voordelen en bonussen waar ik grotendeels niks voor heb moeten doen of vragen. Ik heb mij gevoelig verbeterd met de stap van KMO naar multinational.

De gemiddelde mens gaat geen eigenaar worden van de KMO waar hij werkt hé. Niet alleen kwa capaciteiten is dat vaak niet realistisch maar meestal ook gewoon geen interesse in het leiden van een zaak, das toch nog iets anders dan een paar man aansturen. Het upwards potential is voor de gemiddelde werknemer gewoon groter in een multinational. Is ook een heel belangrijke reden geweest bij mijn laatste move, niet dat ik op dat moment grote ambities had maar ondertussen ben ik op een organische manier wel wat doorgegroeid en kan ik bij de pensionering van mijn directe N+1 over een jaar of 3 die job overnemen. Dat zal ongeveer as far as it goes zijn maar veel meer dan dat hoeft ook echt niet meer voor mij.

Moest ik bij die KMO gebleven zijn zat ik nu nog exact waar ik 8 jaar geleden ook zat, daar waar ik alle dagen op mijne kop kon krijgen voor random shit. Nen ex-collega met ambitie heeft zich in tussentijd wel ingekocht in de zaak maar dan kwamen de 2 zoon's in de picture en is die ex-collega intussen al terug uitgekocht geweest. Dat spel gaat gewoon van de ouders naar de kinderen over. Al de rest doet daar nog exact wat ze 8 jaar geleden ook deden, als ze er nog werken (de meerderheid niet).

Ben vorige week nog gaan eten met een paar van die mannen, waar het op een bepaald moment ook over geld ging. Mijnen ex-collega gaat in mei in pensioen en volgens hem moet IK zijn pensioen betalen dus ik moest toch weten hoeveel dat dan was... viel eigenlijk lelijk tegen (of mee voor mij dan :tongue: ) , als ik dan zie wat hier de laatste 8 jaar is bijgekomen aan loon, voordelen en bonussen waar ik grotendeels niks voor heb moeten doen of vragen. Ik heb mij gevoelig verbeterd met de stap van KMO naar multinational.
Ik geef je volledig gelijk :)

Wegens verhuis van mijn afdeling naar het buitenland moest ik op zoek naar een nieuwe job, vanaf 16/01 dus een ander loon. Vet is het nieuwe.

Geen grote verandering, gezien de noodzaak om te veranderen kan ik daar niet over klagen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bedrijfsmanagement: logistiek management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200 > 209
Huidige functie: Logistiek Manager (idem als voordien, nu meer focus op verdere automatisatie)
Anciënniteit: 10 jaar, 7 als logistiek manager
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38-40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4750 (€4916 als index 3,5% is in 2025) > €5000 (indexatie in juli)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2926 > +-€3140
Nettovergoedingen: €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide > enkel laptop, geen gsm meer
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €0 > €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6% (3% eigen, 3% WG) > €75 + 2,29%
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarbonus op basis van targets met max van 110% maandloon (in realiteit max 30% behaald), internet via WG > CAO90 van maximaal €2200 (geven aan in hun hele bestaan dit nog maar 1 x niet gehaald te hebben), geen internet meer

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Gent > regio Waregem
Afstand woon/werk in km's: 40km > 50km
Afstand woon/werk in tijd: 28 min > 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): XC40 hybride, incl tankkaart. VAA €150 > elektrische wagen, aankoopwaarde €43k na korting en excl btw

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 1 op verjaardag, daarnaast in juli en augustus telkens werken tot de middag op vrijdag > 0,5 dagen verlof per jaar anciënniteit met een max van 5 dagen, ik start op 2
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: fix (8:45 - 17:30) > starten tussen 7:30 en 09:00, naar huis tussen 16:30 en 18:00 (15:30 en 17:00 op vrijdag)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): max 2 dagen per week, niet op dinsdag of donderdag > max 2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Laatst bewerkt:
Functie gedeeltelijk weggelaten voor annonimiteit.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Secundair IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT, 200
Huidige functie: manager
Anciënniteit: 8 jaar, 2 als manager
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): iddem

Maand salaris (bruto): €4009
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2584
Nettovergoedingen: €160
BedrijfsGSM/laptop: beide
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): groepsverzekering €110/maand en pensioenplan €99/maand
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 tot 20 minuten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): huidig A5 VAA €268, nieuwe EV Mercedes EQB besteld voor mei

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 op verjaardag + 4 vrijwiliggersdagen die je kan nemen
Glijdende werkuren: zelf te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: heel occasioneel avondwerk indien er issues zijn
Hoe vaak overuren te presteren: weinig
Telewerk (buiten corona-periode): zoveel je wilt
Verantwoordelijkheid over personeel: 2 personen

Ik heb met 2 woensdag 2 contractonderhandelingen bij 2 verschillende bedrijven. Over het loon zal niet al te veel te discussiëren vallen want baremas en banden etc en ik zou al @ 120% zitten. En dat is 10 15% minder dan nu. Maar ik ga ook proberen om een karrevracht verlof, signing bonus, gegarandeerde indexatie ook al start ik wsch pas 1 Jan (contract op 31 dec zetten) netto vergoeding en wat andere freebies binnen te harken (geen idee wat ze er nog kunnen bij gooien).
Mag ik vragen hoe je de onderhandeling start rond signing bonus? Is nog steeds niet zo courant in belgie heb ik de indruk. Ben je leidinggevend, kader.?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7,2 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Boekhoudkantoor, PC 200
Huidige functie: Senior ICT Consultant Azure Integration
Anciënniteit: 7,2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42u
verantwoordelijkheden: /

Maand salaris (bruto): 3820€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2630€
Nettovergoedingen: 192€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 13de maand, en winstpremie bij het behalen van de groepstarget ligt rond de 1200 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja VAA 198€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 12
Vrijheid om verlof te nemen: meestal wel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk met wachtdienst waar je een premie voor krijgt per dqg dat je van wacht bent.
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Tijdens wachtdients
Telewerk (buiten corona-periode): Zelf te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Geen idee of mijn pakket momenteel nog marktconform is, buiten de index is het nu al iets langer dan 2 jaar gelden dat ik nog eens een loonsverhoging heb gehad in die tijd is mijn titel wel gewijzigd van medior naar senior met een onkostenvergoeding die van 155 naar 192 is gegaan.

In die 2 jaar ook wel al veel projecten gerealiseerd met gelukkige klanten tot gevolg, dus vandaar ook mijn vraag of dit wel nog markconform is.

Functie gedeeltelijk weggelaten voor annonimiteit.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Secundair IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT, 200
Huidige functie: manager
Anciënniteit: 8 jaar, 2 als manager
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): iddem

Maand salaris (bruto): €4009
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2584
Nettovergoedingen: €160
BedrijfsGSM/laptop: beide
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): groepsverzekering €110/maand en pensioenplan €99/maand
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 tot 20 minuten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): huidig A5 VAA €268, nieuwe EV Mercedes EQB besteld voor mei

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 op verjaardag + 4 vrijwiliggersdagen die je kan nemen
Glijdende werkuren: zelf te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: heel occasioneel avondwerk indien er issues zijn
Hoe vaak overuren te presteren: weinig
Telewerk (buiten corona-periode): zoveel je wilt
Verantwoordelijkheid over personeel: 2 personen
Wat is het verschil tussen groepsverzekering en pensioenplan? Ik dacht dat dit hetzelfde was?

Wat is het verschil tussen groepsverzekering en pensioenplan? Ik dacht dat dit hetzelfde was?
Eigenlijk is een groepsverzekering gewoon een verzamelnaam voor collectieve verzekeringen. Daar kan vanalles inzitten. Standaard bevat het, wegens de voordelige fiscaliteit, bijna altijd een tweede pensioenpijler, maar in theorie kan je een groepsverzekering hebben waar enkel een hospitalisatieverzekering in zit.

Los daarvan is het mogelijk om meerdere pensioenplannen in een groepsverzekering te hebben. Wij hebben er bvb 2 (eentje met vast eindkapitaal, eentje met een bijdrage volgens je loon).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7,2 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Boekhoudkantoor, PC 200
Huidige functie: Senior ICT Consultant Azure Integration
Anciënniteit: 7,2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42u
verantwoordelijkheden: /

Maand salaris (bruto): 3820€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2630€
Nettovergoedingen: 192€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 13de maand, en winstpremie bij het behalen van de groepstarget ligt rond de 1200 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja VAA 198€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 12
Vrijheid om verlof te nemen: meestal wel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk met wachtdienst waar je een premie voor krijgt per dqg dat je van wacht bent.
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Tijdens wachtdients
Telewerk (buiten corona-periode): Zelf te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Geen idee of mijn pakket momenteel nog marktconform is, buiten de index is het nu al iets langer dan 2 jaar gelden dat ik nog eens een loonsverhoging heb gehad in die tijd is mijn titel wel gewijzigd van medior naar senior met een onkostenvergoeding die van 155 naar 192 is gegaan.

In die 2 jaar ook wel al veel projecten gerealiseerd met gelukkige klanten tot gevolg, dus vandaar ook mijn vraag of dit wel nog markconform is.
Lijkt mij aan de lage kant te zijn

Campagne van het poetsbureau:
Dit is een simulatie van een huishoudhulp die 35u gewerkt heeft bij een voltijdse tewerkstelling van 35u met een startersuurloon van € 13,63 en maaltijdcheques van € 4 per 7 gepresteerde uren. In deze simulatie gaan we uit van een ongehuwde situatie met één kind ten laste.
Brutoloon € 2067,22
RSZ - € 291,80
Werkbonus € 291,80
Belastbaar € 2067,22
Bedrijfsvoorheffing € 1,35
Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid - € 10,80
Werknemersbijdrage Maaltijdcheques - € 23,98
Nettoloon € 2031,09
Zichtwaarde Maaltijdcheques € 88,00
Totaal € 2119,09
Kan iemand mij uitleggen hoe die werkbonus werkt? @JPV ?

Dus basically worden deze mensen betaald met sterk gesubsidieerde dienstencheques, maar wordt de RSZ bijdrage teniet gedaan door de werkbonus, noch betalen ze enige (noemenswaardige) bedrijfsvoorheffing? Dan krijgen ze ook nog de (bijna volledige) Vlaamse jobbonus?

Dus basically worden deze mensen betaald met sterk gesubsidieerde dienstencheques, maar wordt de RSZ bijdrage teniet gedaan door de werkbonus, noch betalen ze enige (noemenswaardige) bedrijfsvoorheffing? Dan krijgen ze ook nog de (bijna volledige) Vlaamse jobbonus?
Werkbonus is korting op uw rsz (en fiscale werkbonus op uw belastingen omdat uw belastbaar loon hoger is door de korting op rsz)

Werkbonus is door Vivaldi nog verstrekt (nog meer korting voor de laagste lonen)

De sociale werkbonus is een korting op de RSZ, waardoor lage lonen niets tot weinig RSZ betalen (hier niks). Dat werkt héél geleidelijk.
(zie kolom D-G van tabblad "berekening2024" (kolom A: brutoloon, kolom D&E moet je samentellen voor bediende, F & G voor arbeider)

Daarboven krijgen ze ook nog een fiscale werkbonus, die 33,34% is van de sociale werkbonus. Dat is om ervoor te zorgen dat de sociale werkbonus niet maakt dat je plots meer belastingen moet betalen (en is op zich logisch, het is de sociale werkbonus die soms rare effecten heeft). Die fiscale werkbonus staat niet op de loonfiche, maar is een vermidnering van de bedrijfsvoorheffing.

Wat hier nog niet staat, is dat de werkgever zelf geen quasi geen werkgeversbijdragen betaalt door een truuk, daarover is er nog een rechtzaak lopende (denk dat we in beroep gegaan zijn: https://www.accg.be/nl/actualiteit/...-poetsbureau-naar-rechtbank-voor-correct-loon)

Voor een beter loon ga je best intern werken bij een klant ipv in de consultancy wereld te blijven als werknemer waar het enige telt om je salaris zo laag mogelijk te houden zodat er zo veel mogelijk marge is als ze je uitsturen.

De sociale werkbonus is een korting op de RSZ, waardoor lage lonen niets tot weinig RSZ betalen (hier niks). Dat werkt héél geleidelijk.
(zie kolom D-G van tabblad "berekening2024" (kolom A: brutoloon, kolom D&E moet je samentellen voor bediende, F & G voor arbeider)

Daarboven krijgen ze ook nog een fiscale werkbonus, die 33,34% is van de sociale werkbonus. Dat is om ervoor te zorgen dat de sociale werkbonus niet maakt dat je plots meer belastingen moet betalen (en is op zich logisch, het is de sociale werkbonus die soms rare effecten heeft). Die fiscale werkbonus staat niet op de loonfiche, maar is een vermidnering van de bedrijfsvoorheffing.

Wat hier nog niet staat, is dat de werkgever zelf geen quasi geen werkgeversbijdragen betaalt door een truuk, daarover is er nog een rechtzaak lopende (denk dat we in beroep gegaan zijn: https://www.accg.be/nl/actualiteit/...-poetsbureau-naar-rechtbank-voor-correct-loon)
Je loopt paar maand achter met werkbonus, Luik B is namelijk 52,54% voor de fiscale

Dit is toch wel crazy dat die daar reclame voor maken....kom werken voor een minimumloon en krijg 2100 netto als je een kind ten laste hebt :oi22:
Die bruto-netto toestanden is volledig doorgeslagen....
Wie gaat die sociale zekerheid blijven financieren?

Terug
Bovenaan