Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Voor een beter loon ga je best intern werken bij een klant ipv in de consultancy wereld te blijven als werknemer waar het enige telt om je salaris zo laag mogelijk te houden zodat er zo veel mogelijk marge is als ze je uitsturen.
Dat is niet altijd het geval, ik ga al wat jaartjes mee in de consulting wereld en in veel gevallen was mijn bruto hoger en mijn netto véél hoger.
Vergeet niet dat veel consulting bedrijven goed aan je verdienen en je ook willen soigneren zodat je blijft.

Gewoon een tussenoplossing, ergens een postje pakken aan 5-6K bruto , met veel verlof, chille uren en niet te veel stress.
✅ Kan het aanraden. En als ge genoeg hebt, gaag ge halftijds en hebt ge nog 2/3de van uw netto loon over door onze bruto-netto verhouding.

Full-time 36u, veel verlof, geen auto/MC/... : 5500 bruto : 3236€ netto
Half-time 18u 2750 bruto: 2120 netto

Voor wat hoort wat.
Zeg maar waar ik daarvoor moet gaan soliciteren?
Overheid?

Dat is toch zever, volg een cursus hoe een printer te installeren, leerkracht, instructeur vdab. met een heftruck rijden bij Akzo Knobel, verpleegkundige bij BASF (zelfs tegen de 7k en een rist van 15km voordelen), … mogelijkheden zat voor dergelijk hongerloon.

En ja, cliché of niet, jobs van 5k bij overheid zijn vrij gangbaar als je de 40 jaar voorbij bent toch, een graduaat of bachelor en klaar toch?

Edit: dat hongerloon is bij wijze van spreken, anders weer een waterval van kritiek - maar het is niet zo dat 5k voor de happy few is, zeker eens men de 40 jaar voorbij is, je moet geen genie zijn daarvoor, een goede regio of een beetje knelpunt of wat flexibiliteit…

Laatst bewerkt:
Dat is toch zever, volg een cursus hoe een printer te installeren, leerkracht, instructeur vdab. met een heftruck rijden bij Akzo Knobel, verpleegkundige bij BASF (zelfs tegen de 7k en een rist van 15km voordelen), … mogelijkheden zat voor dergelijk hongerloon.

En ja, cliché of niet, jobs van 5k bij overheid zijn vrij gangbaar als je de 40 jaar voorbij bent toch, een graduaat of bachelor en klaar toch?

Gewoon leraar worden en 5500 vangen op je 40. in de zomer wat flexi doen.

Bij bedrijven waar bepaalde jobs significant meer verdienen als ergens anders, is het vaak verrassend lastig binnen te geraken.

De overheid puur op brutoloon vergelijken met de privé is dan toch maar om je gelijk te halen dat het haalbaar is.

Ik heb net het geluk gehad mijn huidige pakket (al boven het loonplafond) te kunnen afwegen tov 2 voorstellen (waarvan eentje +10% bruto) om te concluderen dat dit lager was dan mijn huidige pakket.

Bij bedrijven waar bepaalde jobs significant meer verdienen als ergens anders, is het vaak verrassend lastig binnen te geraken.
Dat is zeker en vast het geval voor bepaalde jobs
De overheid puur op brutoloon vergelijken met de privé is dan toch maar om je gelijk te halen dat het haalbaar is.
Niet helemaal akkoord, veel jobs bieden inmiddels heel wat voordelen en geven een hoog pensioen, een pak verlof en werken op wandelafstand. Dus ja, ik maak grotendeels de vergelijking bruto loon overheid VS privé vanaf een zeker aantal jaren dienst - de verschillen worden dan kleiner of zelfs negatief imo.

Edit: dat hongerloon is bij wijze van spreken, anders weer een waterval van kritiek - maar het is niet zo dat 5k voor de happy few is, zeker eens men de 40 jaar voorbij is, je moet geen genie zijn daarvoor, een goede regio of een beetje knelpunt of wat flexibiliteit…
Leraar is toch ook overheid?

Verpleegkundige bij BASF hoeveel fte per 1000 medewerkers zijn dat? 2?

Sinds wanneer is heftruck rijden in chemie gemakkelijk/relax werk. Daar beginnen is een wonder. Da’s een uitzondering op de regel.
Vaak werken ze daar tegenwoordig met externe bedrijven zoals katoen natie die een fractie betalen.

In my opinion bewijs je met je opsomming dat buiten de overheid werken het veel moeilijker is om een relaxte baan vast te krijgen.

Hebde dan altijd chille uren en veel verlof?
Behalve leerkracht dan lijken mij dat redelijk normale jobs.

Wil maar zeggen, ik heb nu 44 dagen verlof (volledige vrijheid en ouders krijgen voorrang) en 3k netto maar wel vaste nacht.

Een schoolverlater ga toch niet zomaar ff chille uren, veel verlof en zo'n bruto bedragen pakken.

Hebde dan altijd chille uren en veel verlof?
Behalve leerkracht dan lijken mij dat redelijk normale jobs.

Wil maar zeggen, ik heb nu 44 dagen verlof (volledige vrijheid en ouders krijgen voorrang) en 3k netto maar wel vaste nacht.

Een schoolverlater ga toch niet zomaar ff chille uren, veel verlof en zo'n bruto bedragen pakken.
Ik denk dat het hier in de voorbeelden vooral gaat over 30ers en 40ers met kinderen die de keuze maken tussen carrière maken voor 7-8K of een chillere job voor 5k. Dat is alvast waar ik op doelde met mijn antwoord op Cege zijn 2000bruto-500netto-opslag :).

Ben echt enorm verbaasd van de startlonen voor afgestudeerden tegenwoordig. Nu krijg ik deze doorgestuurd (ingenieursbureau, @mac-bc lees je mee?). En dat is dan voor typische "consultacy"sector waar de marges flinterdun zijn. De kloof tussen een starter en iemand die 5-8y werkt is denk ik echt verrassend klein in heel wat sectoren vandaag de dag.

Ben echt enorm verbaasd van de startlonen voor afgestudeerden tegenwoordig. Nu krijg ik deze doorgestuurd (ingenieursbureau, @mac-bc lees je mee?). En dat is dan voor typische "consultacy"sector waar de marges flinterdun zijn. De kloof tussen een starter en iemand die 5-8y werkt is denk ik echt verrassend klein in heel wat sectoren vandaag de dag.

Is toch gewoon indexatie van historische lonen? Zie https://www.tijd.be/politiek-econom...n-in-twee-jaar-17-procent-hoger/10513357.html

Bij ons krijgen de starters met 5-8yr ervaring 4500-5000 en dat is 100% comparatio.

Die 3200+auto is maar een habbekrats meer dan wat je bij "het kuisbureau" krijgt waar je maar 35h moet werken btw.

Is toch gewoon indexatie van historische lonen? Zie https://www.tijd.be/politiek-econom...n-in-twee-jaar-17-procent-hoger/10513357.html

Bij ons krijgen de starters met 5-8yr ervaring 4500-5000 en dat is 100% comparatio.

Die 3200+auto is maar een habbekrats meer dan wat je bij "het kuisbureau" krijgt waar je maar 35h moet werken btw.
Starters met 5-8y ervaring? Dat klinkt contradictisch.

En het is niet 3200 + auto, het is 3200 + auto of MB. Dus Evengoed 3200bruto + 1000euro netto.

We zijn ook al bijna 2025, hoeveel indexeringen zijn er al niet geweest. In 2011 zaten we ook al aan 2500-2800 met auto voor een master, we zijn bijna 14 jaar later. Hoeveel denk je dat een startende lector krijgt? Zoek maar op, barema 502.

Je vergeet ook wel dat er voor elke mac-bc met 8y ervaring en 4k bruto+auto er iemand aan het andere einde van de normaal curve staat met 8k bruto+auto.

2005 -> bruto loon 2300 + wagen tot 2500 + wagen voor industrieel ingenieur. Er waren toen al burgerlijke ingenieurs die aan 2600 - 2800€ zaten + wagen.
Al zijn daar ook altijd uitzonderingen geweest die dat niet hadden (ik ben begonnen aan 2300€ zonder wagen, en 6 maand later 2500€ zonder wagen maar ik weet dat medeafgestudeerden dat bedrag bij sommige werkgevers (consultancy, multinationals,...) hadden en dat daar gewoon een wagen bijzat. En die afwijking zal er nu ook wel zijn (dat loon is niet van toepassing bij elke werkgever)

Januari 2006 -> 103.48 -> https://www.aclvb.be/nl/indexcijfers-2006
Januari 2024 - neem december 2023 -> 129.45 https://www.aclvb.be/nl/indexcijfers-2023

-> 1,2509663703131039814456899884036

2300 + wagen -> 2875€ + wagen tot 3127,25 + wagen
2600 + wagen tot 2800 + wagen -> 3252,34 + wagen tot 3502,52 + wagen.

Kortom dit lijkt gewoon een beetje op het effect van de index over al die jaren heen.
Zet er dan nog een war on talent tegen die we een tijdje gehad hebben waardoor werkgevers die index ook doorrekenen in de startlonen in plaats van die artificieel laag te houden om extra ruimte te creëren voor de retentiestrategie.

Als groeimarge moet je u dan inbeelden dat dit gaat van een paar grote stappen (250€ of zo in het begin) om dan daarna wat trager te groeien (150€ of in de nettovergoedingen of...) waardoor het lijkt alsof er niet zo zeer veel bijkomt. 2 stappen van 250 over 8 jaar, 2 stappen van 150 en dan 4 van 50 (of 2 van 100 om de 2 jaar, want op tafel moeten slaan) en wat extralegale pimping en die 3200+ wagen werd dan -> 4200€ + wagen en wat extra extralegale shizzle.

Er zijn altijd uitzonderingen die 500 krijgen per stap de eerste paar keer om dan met 250 of 300 per keer omhoog te gaan. Maar dat lijken mij dan weer eerder uitzonderingen. Al zijn ze er wel.

Die sensatie die je zegt van de verschillen zijn netto enorm klein. Dan heb je gelijk omdat die profielen naast zo goed als een deftig brutoloon ook al zo goed als alle truken krijgen aan extralegale voordelen waardoor het verschil nog kleiner lijkt (zeker met onze progressieve belasting).

Ik had geen maaltijdcheques, ecocheques, extralegale nettovergoeding, wagen, etc... toen ik startte. Dus de groeimarge is dan ook weet meer. Al is er geen enkele garantie dat die er zal zijn - maar ik ben blij dat mijn loon zo goed als volledig uit brutoloon komt, want daardoor is de impact van de index ook beter..

We zijn ook al bijna 2025, hoeveel indexeringen zijn er al niet geweest. In 2011 zaten we ook al aan 2500-2800 met auto voor een master, we zijn bijna 14 jaar later. Hoeveel denk je dat een startende lector krijgt? Zoek maar op, barema 502.

Dat klopt niet wat je zegt voor 2011.

Aangezien toen het gemiddeld brutto maandloon op ongeveer 3100 Euro zat.

Zelf ken ik veel mensen die in die perdiode gestart zijn dus ik weet heel goed wat het loon voor schoolverlaters was die periode

Dat klopt niet wat je zegt voor 2011.

Aangezien toen het gemiddeld brutto maandloon op ongeveer 3100 Euro zat.

Zelf ken ik veel mensen die in die perdiode gestart zijn dus ik weet heel goed wat het loon voor schoolverlaters was die periode

Volgens mij is die 3100€ rond 2011 eerder als je de wagen niet nam. En zal dat ook eerder geweest zijn voor burgies. ( al zijn er altijd uitzonderingen)

Volgens mij is die 3100€ rond 2011 eerder als je de wagen niet nam. En zal dat ook eerder geweest zijn voor burgies. ( al zijn er altijd uitzonderingen)

Je begrijpt mij verkeerd dat maandloon van 3100 was niet voor starters maar gewoon in het algemeen het Brutto maandloon:

Vandaar dat ik weet dat het startersloon in 2011 geen 2500-2800 was :)

Ik ben met een bachelor in 2011 begonnen aan 2100€ + auto.
Dus die 2,5k nu is dan niet eens overdreven veel geïndexeerd.

Het feit dat die 5-8y ervaring mannen niet veel meer verdienen zal meer te maken hebben met het jobhoppen dat wat afgenomen is?
Degenen die vroeger jobhopten zullen nu eerder freelancer worden?

Leraar is toch ook overheid?

Verpleegkundige bij BASF hoeveel fte per 1000 medewerkers zijn dat? 2?

Sinds wanneer is heftruck rijden in chemie gemakkelijk/relax werk. Daar beginnen is een wonder. Da’s een uitzondering op de regel.
Vaak werken ze daar tegenwoordig met externe bedrijven zoals katoen natie die een fractie betalen.

In my opinion bewijs je met je opsomming dat buiten de overheid werken het veel moeilijker is om een relaxte baan vast te krijgen.

Je kan gelijk hebben - probleem is dat ik zelf weinig zicht heb op lonen bij banken, pharma ... zo de beter betalende privé sectoren terwijl ik wel verplegers, leerkrachten, instructeurs, ... ken. Bijkomend zijn die lonen publiek. Ook niet vergeten dat een heel groot aandeel rechtstreeks en onrechtstreeks voor de overheid werkt.

En wat is relax natuurlijk: bij Pfizer in Puurs is de sfeer wel heel relax heb ik de indruk bvb. Vrouw van mijn neef is verpleegkundige en die combineert dat doodleuk met nog een zelfstandig bijberoep - niettegenstaande velen dat een zware en stressvolle job vinden.

Terug
Bovenaan