Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat zijn geen vzw's, maar bij de grootbank waar ik bijv. startte in 2010 was er een royaal pensioensprogramma voor elk (midden)kaderlid met een gegarandeerde interestvoet, maandelijkse stortingen van de werkgever erin, een dik hospitalisatieplan waarbij het remgeld werd terugbetaald, ... Dit was standaard zo voor duizenden werknemers en dat was qua kosten gewoon een klein onderdeel van het totale kostenplaatje voor de bank (en hun competitors). Bij die KMO waar ik daarvoor zat was het ondenkbaar geweest dat ze dat ook maar zouden overwogen hebben, daar was ik een nummer dat zoveel mogelijk uren moest draaien en factureren om hun winst/vennoot zo hoog mogelijk te krijgen. In een grootbank/multinational zien ze het niet zo.
Indertijd hebben ze daar toen nog een 13e maand niet uitbetaald, omdat hun jaarresultaat te laag lag ... Dat zou ondenkbaar zijn geweest in een grote firma.
Met 3 leasewagen, 5 vennoten en 35 werknemers en een hoop fixed kosten zijn er gewoon weinig opties om iets te doen.
Als werknemer is dat doorgaans per definitie een slechtere plaats om te zitten qua compensatie als je het vergelijkt met een enorm bedrijf.
Sorry, maar dit is onzin. In veel KMO's zijn er gewoon minder middelen en ook minder budget om te besteden aan loonkosten.
Ik ben (voordat ik verhuisde naar Zwitserland) van ongeveer 2k€ bruto naar +8k€ gestegen, dat zou onmogelijk zijn geweest mocht ik in de kmo wereld zijn blijven hangen, laat staan dat een kmo zo'n brutoloon kan bieden + auto + bonus + 13e maand + dikke groepsverzekering + maaltijdcheques + hopsitalisatie/groepsverzekering + 35 dagen verlof + ....
Ik ken echt niemand uit mijn kennissenkring die meer verdient in een kmo dan wat de gemiddelde multinational biedt.
Hebben de meesten binnen de grote verzekeringsmaatschappijen niet van dag 1 een wagen?Denk dat je gewoon geen feeling meer hebt met de Belgische KMO's en je de situatie in België (die je klaarblijkelijk niet meer kent) mentaal hebt gelijkgetrokken aan jouw situatie X jaar terug. Je enige argument is ook "bij mij destijds"....
Eventjes het loonpakket van ons kantoor, wij zijn een simpel KMO'tje met 25 collega's:
- Brutoloon naar ervaring
- Maximaal KEW
- MC's 8 EUR
- Fietsvergoeding voor wie van toepassing
- GSM-abonnement
- Beste hospitalisatieverzekering op de markt
- Ambulante kostenverzekering
- Cafetariaplan met startbudget van 1.500 EUR (sommige collega's hebben 4.000 EUR) voor extra verlofdagen, fiets, terugbetaling privé pensioensparen/hospitalisatieverzekering, tablet/smartphone, cash.
- Groepsverzekering startend bij 100 EUR/maand, naar gelang anciënniteit tot 300 EUR/maand
- CAO90-bonus tot fiscaal maximum (dit jaar ca. 4.000 EUR bruto oftewel ca. 3.500 EUR netto) - gemiddeld wordt hier tussen 75% en 95% gehaald
- Vanaf 5j loondienst salariswagen, vanaf 6e of 7e jaar tankkaart.
Nu is het bij ons wel bijzonder goed geregeld (omdat we willen concurreren met de grote verzekeringsmaatschappijen) maar ik hoor toch van verschillende collega verzekeringsmakelaars dat ze ook meer en meer op allerlei extralegale voordelen aan het inzetten zijn, flexibel werken, glijdende uren, etc... Om toch maar tegen grote bedrijven op te boksen.
Dus uw verhaal klopt gewoon niet (meer). Ook zal het allicht een verschil geven in West-Vlaanderen en de rest van Vlaanderen, waar op zich al grote verschillen zijn.
Dat de budgetten bij multinationals ruimer zijn betwist niemand... Maar dat uw beeld van een KMO klopt is ook niet juist.
Zelf de schoolverlaters. Al dan niet via cafetariaplan. Al zijn schoolverlaters de dag van vandaag wel minder gebrand op een bedrijfswagen.. Het gros van het bovenstaande had ik met minder dan 5 jaar ervaring bij een grootbank en daarna bij een energiebedrijf ook al (tien jaar geleden). Zeker die bedrijfswagen had ik vanaf dag 1 al. Daar hadden ze toen warrantenplannen voor iedereen en die bruto bedragen lagen een stuk hoger dan de maximale CAO90 bedragen. Die bijdrage van 300€ stopte de werkgever er toen bij mijn in omdat dat toen gekoppeld was aan mijn loon daar (rond de 3.2k maandelijks), voor hogere lonen lag de werkgeversbijdrage stukken hoger.Eventjes het loonpakket van ons kantoor, wij zijn een simpel KMO'tje met 25 collega's:
- Maximaal KEW
- MC's 8 EUR
- GSM-abonnement
- Cafetariaplan met startbudget van 1.500 EUR (sommige collega's hebben 4.000 EUR) voor extra verlofdagen, fiets, terugbetaling privé pensioensparen/hospitalisatieverzekering, tablet/smartphone, cash.
- Groepsverzekering startend bij 100 EUR/maand, naar gelang anciënniteit tot 300 EUR/maand
- CAO90-bonus tot fiscaal maximum (dit jaar ca. 4.000 EUR bruto oftewel ca. 3.500 EUR netto) - gemiddeld wordt hier tussen 75% en 95% gehaald
Een kennis van mij is vorig jaar gestart bij een top 10 insurance firma (rond het Brusselse) en die zit daar nu in een managersfunctie rond de 9.3k bruto en rond de 30k bonus (mits 100% target) + een 1.500€ leasebudget maandelijks. Ik wil de gemiddelde KMO dat wel eens zien matchen.Nu is het bij ons wel bijzonder goed geregeld (omdat we willen concurreren met de grote verzekeringsmaatschappijen) maar ik hoor toch van verschillende collega verzekeringsmakelaars dat ze ook meer en meer op allerlei extralegale voordelen aan het inzetten zijn, flexibel werken, glijdende uren, etc... Om toch maar tegen grote bedrijven op te boksen.
Nee hoor, misschien de managementprofielen maar zeker niet de "simpele" bachelors. Die hebben een stuk meer vakantiedagen voor minder uren maar die firmawagen is zeker vanaf dag 1 geen optie (nogmaals, tenzij de managementprofielen).Hebben de meesten binnen de grote verzekeringsmaatschappijen niet van dag 1 een wagen?Zelf de schoolverlaters. Al dan niet via cafetariaplan. Al zijn schoolverlaters de dag van vandaag wel minder gebrand op een bedrijfswagen..
Heb van sommigen gehoord dat hun commissies/bonussen ook niet min zijn.
Da's zeer tof voor jou maar het ging over de KMO's hé? En je uitspraak dat de KMO's niet goed betalen...Het gros van het bovenstaande had ik met minder dan 5 jaar ervaring bij een grootbank en daarna bij een energiebedrijf ook al (tien jaar geleden). Zeker die bedrijfswagen had ik vanaf dag 1 al. Daar hadden ze toen warrantenplannen voor iedereen en die bruto bedragen lagen een stuk hoger dan de maximale CAO90 bedragen. Die bijdrage van 300€ stopte de werkgever er toen bij mijn in omdat dat toen gekoppeld was aan mijn loon daar (rond de 3.2k maandelijks), voor hogere lonen lag de werkgeversbijdrage stukken hoger.
Top 10 verzekeringsbedrijf, dan heb je ze bijna allemaal gehadEen kennis van mij is vorig jaar gestart bij een top 10 insurance firma (rond het Brusselse) en die zit daar nu in een managersfunctie rond de 9.3k bruto en rond de 30k bonus (mits 100% target) + een 1.500€ leasebudget maandelijks. Ik wil de gemiddelde KMO dat wel eens zien matchen.
Die zijn loonkosten zijn voor die firma 0.000x% van de totale kosten, in een KMO zouden ze al heel wat extra inkomsten mogen genereren om die kosten terug te verdienen.
(niet heus maar het klinkt spectaculairder dan het is).Nein, of het is een heel dure bedrijfswagen voor de werknemer in kwestie. Dit geeft soms een vertekend beeld omdat er enkele verzekeraars in België op een skeleton crew werken, genre CNA. De profielen die er zijn hebben dan bijna allemaal een bedrijfswagen inderdaad. Maar bij een Baloise zal dat het geval niet zijn, rechtsbijstandsverzekeraars ook helemaal niet etc etc, ...Hebben de meesten binnen de grote verzekeringsmaatschappijen niet van dag 1 een wagen?Zelf de schoolverlaters. Al dan niet via cafetariaplan. Al zijn schoolverlaters de dag van vandaag wel minder gebrand op een bedrijfswagen..
Heb van sommigen gehoord dat hun commissies/bonussen ook niet min zijn.
Het ging over werknemers hier, ik ga ook niet het loonpakket van een iemand uit de BoD van AIG of Allianz hier niet vergelijken met het pakket van een managementvennootschap.Onze managers (lees: bestuurders) zitten aan een veelvoud van dat loon en dan via een managementvennootschap dus het netto-verschil zit nog gevoelig hoger, ikzelf zit daar ook een stuk boven (ook via managementvennootschap) met natuurlijk de stijging van de waarde van onze aandelen.
Uiteraard kan je een eigenaarsrol niet vergelijken met een werknemersrol, lijkt me nogal wiedes ... Bij die KMO waar ik bij zat was dat ook de wortel die ze iedereen voor hielden ("ooit kan je vennoot worden") om hun laag loonpakket te justifiëren. Heel leuk als je het haalt, maar het gros bolde het er af na een paar jaar en ging voor een standaard loonpakket.Nu zal je beginnen zeveren dat je daar niet mee kan vergelijken gezien je "eigenaar" bent, ik ben 13 jaar geleden braaf als stagiair begonnen en ben zo doorgegroeid, ook dat is iets wat ik meer en meer hoor bij de KMO's. Bij die grote multinationals zit je dan op je 50 volledig uitgeblust in een gouden (loondienst)kooi maar lang niet aan de inkomsten van die sukkels in de kleine KMO's (klopt natuurlijk niets van maar ik wilde toch ook even zo polariseren)
Dan wil ik dat graag nog toevoegen als verschil van KMO met Multinational. Bij een KMO kan je eigenaar worden, bij een Multinational krijg je hooguit aandelen(opties)Het ging over werknemers hier, ik ga ook niet het loonpakket van een iemand uit de BoD van AIG of Allianz hier niet vergelijken met het pakket van een managementvennootschap.
Uiteraard kan je een eigenaarsrol niet vergelijken met een werknemersrol, lijkt me nogal wiedes ... Bij die KMO waar ik bij zat was dat ook de wortel die ze iedereen voor hielden ("ooit kan je vennoot worden") om hun laag loonpakket te justifiëren. Heel leuk als je het haalt, maar het gros bolde het er af na een paar jaar en ging voor een standaard loonpakket.

Die aandelen/opties kunnen wel oplopen tot een veelvoud van wat je in een kmo als vennoot kan verdienen.Dan wil ik dat graag nog toevoegen als verschil van KMO met Multinational. Bij een KMO kan je eigenaar worden, bij een Multinational krijg je hooguit aandelen(opties)![]()
Dan wil ik dat graag nog toevoegen als verschil van KMO met Multinational. Bij een KMO kan je eigenaar worden, bij een Multinational krijg je hooguit aandelen(opties)![]()
En je standpunt was dat de voorwaarden van een KMO een pak slechter zijn dan een multinational dus dat je zo spoedig mogelijk welke KMO dan ook moet verlaten.Die aandelen/opties kunnen wel oplopen tot een veelvoud van wat je in een kmo als vennoot kan verdienen.
Zo kunnen we bezig blijven, de discussie ging hier over de vergoeding van een werknemer in een KMO vs een multinational.
Denk dat ik nu voor de 2e of 3e keer moet herhalen dat ik nergens zeg dat Multinationals niet beter betalen dan een KMO, lijkt me ook wiedes... Maar stellen dat sowieso KMO's tout court veel slechter betalen dan Multinationals (en je bijgevolg van alle KMO's moet wegblijven) is gewoon "truut in pakskes".Maar ik wil helemaal geen eigenaar worden van een KMO. Als ik ondernemer wil spelen, word ik wel zelfstandige.
En welke KMO gaat zijn eigenaarschap goedkoop afgeven? Geen enkele. Owners die cashen op de rug van hun personeel. Dan liever een multi-national, liefst een publieke, waar je individueel ownership a blip in the ocean is, nobody cares en geabsorbeerd wordt door de markt. Heck, foot soldier cege kreeg over de jaren random paketten aandelen ter waarde van 100en k USD and nobody blinked.
Volgens mij zijn er paar redenen waarom multi-nationals meer betalen:
1) economy of scale: Er is no way dat een lokale KMO opkan tegen een 20k employee bedrijf. In pure businessvoering zal er meer marge overschieten die als loon kan stromen naar de werknemer. De compensatie structuur zal ook efficienter gaan. je groepsverzekering of lease auto's of whatever freebies gaan altijd goedkoper ingekocht kunnen worden door de multi-national.
2) multi national = geografische (tax) optimization = meer budget om uit te delen
3) standardized global pay structures. Eenmaal een ding uitwerken en klaar, zorgt ervoor dat incrementele kost voor uitwerken veel lager is. De overschot kan naar pay gaan. Vb CAO90 of aandelenplannen of weet ik veel wat. Ze werken dat 1x uit met een team van 10 en heel het bedrijf kan ervan profiteren. Bij een KMO moet je allemaal consultants inhuren of dat bij een 0.2 FTE steken. Dat zal allemaal minder goed zijn. Idem met benchmarks/pay ranges/...
4) retention/mercenaries: Multi nationals zijn veel onpersoonlijker dan KMO. Dat is gewoon splurge splurge met geld om mensen aan te trekken/te houden. Geen gezever met 'values dit en values dat', uiteindelijk is het gewoon met geld flapperen en je werk doen. In KMOs loopt het vol met figuren die op hun kleine troon zitten en hun goesting doen.
5) vakbonden - obviously
Edit: Chatgpt geeft me grotendeels gelijk
for several reasons:
While SMEs may not compete with MNCs in terms of pay, they can often offer other advantages, such as a more flexible work environment, closer team dynamics, and opportunities for faster advancement.
- Resources and Scale: MNCs typically have larger budgets and greater financial resources, allowing them to offer competitive salaries and benefits.
- Global Market Reach: They operate in multiple countries, which can increase revenue and profit margins, enabling them to invest more in employee compensation.
- Standardized Pay Structures: MNCs often have established pay scales and structures based on market benchmarks, leading to more systematic compensation practices.
- Attractive Benefits Packages: They can offer comprehensive benefits, such as health insurance, retirement plans, and bonuses, which can enhance overall compensation.
- Talent Attraction and Retention: To attract and retain top talent, MNCs often need to offer higher pay and better career development opportunities compared to SMEs.
- Economies of Scale: Larger organizations can spread costs over a wider base, allowing for higher salaries without significantly impacting their bottom line.
En ik herhaal, ik vind dus niet dat een gemiddeld KMO beter betaalt dan een gemiddeld Multinational... Maar ChatGPT geeft mij toch gelijk als ik dat vraag, vreemd....
- Directe beloning voor prestaties: In een KMO is er vaak meer ruimte voor directe beloning op basis van individuele prestaties. Dit kan betekenen dat uitzonderlijke bijdragen sneller worden erkend en beloond met bonussen of salarisverhogingen.
- Minder hiërarchische lagen: KMO’s hebben doorgaans minder hiërarchische lagen, wat kan resulteren in lagere overheadkosten en meer budget voor salarissen en voordelen voor werknemers.
- Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden: KMO’s kunnen vaak flexibeler zijn in het aanbieden van secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals winstdeling, aandelenopties, of andere financiële incentives die direct gekoppeld zijn aan de prestaties van het bedrijf.
- Snellere promotiekansen: In een kleinere organisatie kunnen promotiekansen sneller en vaker voorkomen, wat kan leiden tot snellere salarisgroei in vergelijking met de vaak trager verlopende carrièrepaden in multinationals.
- Persoonlijke onderhandelingen: Werknemers in een KMO hebben vaak meer mogelijkheden om direct te onderhandelen over hun salaris en voordelen, wat kan resulteren in een meer op maat gemaakte en gunstige financiële regeling.
Eventjes het loonpakket van ons kantoor, wij zijn een simpel KMO'tje met 25 collega's:
- Maximaal KEW
- MC's 8 EUR
- GSM-abonnement
We hebben zelfs niet enkel Bachelors, We hebben 15 (beroepsrelevante) Bachelors, 1 niet-relevante Bachelor (onderwijzeres), 3 niet-relevante Masters en 6 collega's met enkel een middelbaar diploma. Van de collega's in loondienst is één van onze "toppers" iemand met enkel een middelbaar diploma (en wordt deze van de collega's in loondienst dan ook het beste betaald).Dit is toch zeker een heel mooi pakket voor een bachelor..
Je zal altijd beter vinden, maar ik denk dat je ook gewoon veel slechter kan terecht komen.
Laat dan gerust "tout court" ook ineens weg als je mijn woorden overneemt. Bedoel je dat gemiddeld genomen een Multinational beter zal betalen dan een KMO.... Dan krijg je de 4e x er gratis en voor niks bij => Uiteraard is dat gemiddeld genomen het geval.Denk dat ik nu voor de 2e of 3e keer moet herhalen dat ik nergens zeg dat Multinationals niet beter betalen dan een KMO, lijkt me ook wiedes... Maar stellen dat sowieso KMO's tout court veel slechter betalen dan Multinationals (en je bijgevolg van alle KMO's moet wegblijven) is gewoon "truut in pakskes".
Het gaat dus over het woordje "veel" ? Dat wil ik gerust weglaten in de discussie.
Laat dan gerust "tout court" ook ineens weg als je mijn woorden overneemt. Bedoel je dat gemiddeld genomen een Multinational beter zal betalen dan een KMO.... Dan krijg je de 4e x er gratis en voor niks bij => Uiteraard is dat gemiddeld genomen het geval.
Doorgaans wil in mijn ogen nog altijd zeggen in de trend van gemiddeld genomen. Nergens werd er bedoeld dat dit altijd zo was. Of dat er geen uitzonderingen waren. Ook niet bij de poster waar deze discussie aan ontsproten is.de lonen (en voorwaarden) liggen daar doorgaans een pak slechter dan bij grote ondernemingen, multinationals, grootbanken of overheidsinstellingen.
Voor mij geen probleem hoor, had vooral een probleem met Straddle zijn polarisatie waarbij je zo snel mogelijk elke KMO moet verlaten en alle KMO's bestaan uit een klein groepje eigenaars die hun eigen winst willen maximaliseren en geen baat hebben om dikke bonussen of lonen uit te keren.De conclusie is dat jullie hetzelfde bedoelen.
->
Doorgaans wil in mijn ogen nog altijd zeggen in de trend van gemiddeld genomen. Nergens werd er bedoeld dat dit altijd zo was. Of dat er geen uitzonderingen waren. Ook niet bij de poster waar deze discussie aan ontsproten is.
Dus het lijkt mij nu dan ook het ideale moment om terug over te gaan op het brutoloon en deze discussie voor de rest af te sluiten.