Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
Na het Mickey mouse gedoe de voorbije weken/maanden eens bij de competitie gaan luisteren.

Voorstel momenteel is
- 8200/mnd (zelfde als nu)
- 250 netto vergoeding/mnd (meer dan nu, nu 0)
- elektrische auto (nu benzine)
- CAO bonus die relatief peanuts is (vs relatief zekere 10-20k bonus per jaar)
- 5d verlof minder per jaar
- hospital verzekering, wel eigen bijdrage voor familie leden die ik nu niet heb. Madam heedt gratis familie leden, dus niet echt een issue
- groepsverzekering, 350 eigen bijdrage. Daar moet ik nog details uitsnuffelen
- verder rijden over kutwegen
- 3-4d on site, vs nu 1 -2

Ik moet er nog wat over nadenken
Ik betaal ook een bedrag in die grootte orde als eigen bijdrage. Aangezien mijn werkgever 2€ inlegt voor elke € die ik betaal, vind ik dat eigenlijk geen drama.
Mijn advies: op dat loonniveau moet je niet meer nadenken over 300-500€ verschil dat werknemer A tegenover werknemer B oplevert. Kijken naar inhoud job, work-life balance en dat soort dingen.
Ik ben 5 jaar geleden bijna veranderd van werkgever, zou daarenkele 100den € ingeleverd hebben, dat was niet de reden om niet te vertrekken, wel de langere afstand woon-werk, de maandelijkse intercontinentale vlucht en het feit dat ik 10 dagen verlof kwijtspeelde
 
Laatst bewerkt:
Kijkt u hier niet verkeerd? Is die € 6,91 niet gewoon de maximale werkgeversbijdrage die u ziet op uw loonbrief en € 1,09 uw eigen bijdrage waardoor u dus maaltijdcheques krijgt van € 8,00 per dag? Wat voorlopig het maximaal bedrag van een maaltijdcheque is. Indien niet het geval I stand corrected. ;)
Maar de poster heeft wel gelijk dat die 6,91 euro/dag eigenlijk het enige is wat je krijgt, die 1,09 had je al via je brutoloon :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lila
Ik woon in het Waasland dus idealiter Oost-Vlaanderen. Richting Antwerpen is het door de Kennedy of de R2 wat gewoon een rotverbinding is geworden naarmate de Oosterweelwerken zijn gevorderd. Mijn vorige klant was in Merksem. Initieel was de afrit daar nog open (via R2) en kon je nadien nog via E34 en dan de Charles de Costerlaan door de Waaslandtunnel rijden. Dat is nu ook allemaal afgesloten. Huidige klant is in het Zuid-Westen van provincie Antwerpen wat nog ok is via de N16.

Njah het is de andere kant van antwerpen, ik vrees wat te ver voor u
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: graduaat meertalig secretariaat (behaalt in 2020)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 22 jaar: 19 jaar als arbeidster, 3 jaar als bediende
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 219
Huidige functie: administratief bediende
Anciënniteit: 3 jaar, voordien 19 jaar als arbeidster gewerkt
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: administratie, facturatie en afwisselend met de collega’s 1 dag/week algemene mailbox en telefoon

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2890
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2140
Nettovergoedingen: € 4/thuiswerkdag
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: € 6,9/dag
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): koopkrachtpremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: € 2,35/dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: 0
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 dag/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Voor deze job werkte ik als arbeidster. In 2017 beslist om een graduaatsopleiding te volgen in combinatie met ploegwerk.
3 jaar geleden in mijn eerste bediende job begonnen. Ik ben tevreden met wat ik verdien, al mogen de maaltijdcheques wel verhoogd worden.

Heb je zicht op evolutie van je loon de komende jaren - is er een soort van anciënniteit ofzo? Verder lijkt het wel een mooie work/life balance te bieden met 37h/week + glijdende werkuren + 1 dag thuiswerk + vrijheid verlof te nemen and no stress.
 
Om eerlijk te zijn, lijkt mij niet noodzakelijk het geval.

Hij heeft 4500€ bruto + extralegale voordelen (nettovergoedingen, wagen, maaltijdcheques, ecocheques,...). Dat valt binnen de norm voor een projectleider/projectmanager. Er zijn er die meer verdienen en er zijn er die minder verdienen, de 6 - 7k is geen uitzondering, maar dan hebben ze meestal al wel een paar serieuze projecten op hun palmares staan of zijn ze al wat langer actief of zijn ze in dienst genomen door iemand die tevreden was van het beheer van een vorig project. Het is ook op die laatste manier dat mijn ervaring loopt dat het werkt voor veel van de zelfstandige project managers.

Mij komt het over dat Mac-BC aan het proberen is om die zaken op zijn palmares te kunnen zetten om richting die 6 - 7k te kunnen veranderen. Maar het is dan ook gewoon realiteit, of zo komt het mij toch over, dat hij daar nog naar aan het evolueren is. Het is ook niet dat hij al 5 jaar lang dossiers van 10 - 40 miljoen afhandelt. Hij heeft letterlijk zelf gezegd dat zijn bedrijf door een serieuze groeispurt is gegaan of aan het gaan is waar de omvang van zijn dossiers met een factor 10 veranderd is over een paar jaar heen. Dat is significant, en je kan daarvoor als je goed presteert wel extra geld vragen. Maar je kan nog niet verwachten dat men u op het niveau van een senior projectmanager inschaalt op dit moment.

Klopt, 2 jaar geleden begonnen aan een dossier van 20 miljoen en op dit moment vrij succesvol aan het afronden. Nu eentje overgeërfd van 45 miljoen.

Ben ik een ervaren rot in het vak? Neen. Maar ik doe het toch maar mooi. En dit alles voor slechts een reële opslag (dus zonder indexatie) van 2,6% over 3 jaar. Ik zie u hieronder graag vergelijken met het loon van een ambtenaar maar ik hoop dat je beseft dat élke ambtenaar (van de meest productieve tot en met de slapende ambtenaar achter zijn bureau) méér opslag krijgt dan dat. Laat dat eventjes inzinken.

Studieburelen zijn gekend als slechte betalers in vergelijking met aannemers. Zijn gekend als de citroen die ze uitduwen. Maar grotendeels omdat er x uren voorzien zijn met de prijs van de indiening, en er dan meestal geen geld extra voorzien is voor de tegenslagen erin te verwerken. En het nu ook gewoon enorm moeilijk is om te bepalen hoeveel uren studiewerk iets echt noodzaakt... En het heel moeilijk is om voor veranderingen extra geld te bedingen, wat bij een aannemer tgv verrekeningsvoorstellen meer schering en inslag is. Of het moet uw eigen studiebureau zijn. Maar dan nog word je met dezelfde problematiek geconfronteerd.

Komt mij héél bekend voor.
Aannemers kunnen veel makkelijker meerwerken doorrekenen omdat dat ook veel tastbaarder is. Bij ons werk is dat allemaal veel vager. Wij proberen dit ook in zekere mate (en ik moet dat allemaal zelf proberen afdwingen van de klant, quid sales?) maar dat wordt heel vaak gecontesteerd.
Daarenboven kunnen aannemers ook marge nemen op het materiaal. Wij niet. Enkel marge op gepresteerde uren.

Onze voornaamste kost is de loonkost van de werknemers, dus men doet er alles aan om die zoveel mogelijk te drukken.

Die 800+ is meestal de prijs die een groter bureau binnenkrijgt. Als freelancer zonder dat hij gevraagd wordt lijkt mij om zijn tenen hierin te dompelen wat aan de hoge kant. Ik heb nog altijd eerder 550 - 650€ als dagtarief in mijn gedachten zitten. Eens je een deftig CV hebt met mensen die tevreden zijn en waar men u vraagt dan is 800+ perfect haalbaar. Ik heb in het lange verleden contact gehad met een paar projectmanagers... maar dan spraken we over projecten van 150 miljoen - 1 miljard waarbij voor die laatste die 1500 - 2200€ als dagprijs had afhankelijk van welk project die deed en hoe lang die duurde en hoeveel hij er tegelijkertijd van kon doen. Maar die had al wel een CV van andere projecten in binnen en buitenland van gelijkaardige omvang om u tegen te zeggen waar de firma (vb Besix, de Nul, Deme, etc...) gewoon als ze een behoefte hadden bij hem als 1 van de pistes kwamen aankloppen om dit op te volgen (maar is ondertussen wel al 10 jaar geleden als het niet langer is... heb hem sinds mijn ziekte niet echt meer gehoord). Nu voor studieburelen zie ik dat echter veel minder gebeuren, of je moet in een zeer expliciete niche zitten met de erkenning (zoals voorbeeld explosiebestendige HVAC-, stabiliteits-,.... berekeningen en oplossingen voorstellen). Maar de markt daar is ook niet zo groot

Dit idee heeft eventjes gespeeld maar het lijkt me niet evident in mijn sector. Wie zal zijn miljoenenproject vanaf dag 1 in handen leggen van een startende freelancer?

Nu bon die lijst komt ook grofweg overeen, zonder extralegale voordelen, op de verloning van een ambtenaar. Iemand die een 5 tal jaar ervaring heeft en dan zij instroomt als technisch federaal ambtenaar op niveau A2 (en dat is nog altijd eerder uitzondering dan regel, al gebeurd het wel) die eindigt ook eerder rond de 4.5 - 4.6k€. Zelfs als je met 11 jaar ervaring instroomt eindig je bij 4.9k bruto. Enkel als je om 1 of andere reden kan instromen waarbij je de schaalanciënniteit kan bedingen (dus vb als NA22 of NA23 binnenstromen) dan haal je respectievelijk bij 5 jaar 5200€ bruto en bij 11 jaar 5900€ bruto of als je al zo lang bij de overheid hebt gewerkt. En het is ook een beetje logisch dat men een beetje competitief hiermee verloont of probeert te verlonen.
Al blijft deze lijst natuurlijk een gemiddeld. Er zijn mensen die eronder zitten en er zijn er die erboven zitten. Ik als ambtenaar zit eronder ;).

Ik heb eventjes de salarissimulator van de Vlaamse Overheid erbij genomen met volgende parameters:
  • De allerlaagste schaal voor een master A111 (dit geldt dus evenzeer voor pakweg een pol&soc'er, terwijl mijn diploma in de privé toch veel beter zou moeten gevaloriseerd worden)
  • 10 jaar werkervaring (hierover kan je discussiëren maar dan vergelijk ik eventjes met een gelijkaardig profiel die vanaf afstuderen tot nu bij de Vlaamse Overheid zou gewerkt hebben, en dus minder ervaring heeft opgedaan dan mij)
Loon: € 4764,86. Méér dan mij.

En excuseer: bij de Vlaamse Overheid moet je daar geen miljoenenprojecten voor doen, kom je niet elke dag met stress thuis, heb je 35 dagen verlof, heb je snellere indexaties, heb je gegarandeerde loonsopslag i.p.v. telkens dat bedelrondje te moeten opstarten om dan slechts 2,6% over 3 jaar te krijgen, krijg je een royaal pensioen later, enzovoort enzovoort.
Ok, je hebt geen auto. That's about it.

Als DIT de weegschaal is en mijn huidig loon in de privé zou marktconform zijn, dan moet je echt een grote onnozelaar zijn om dit te willen doen. Zoals ik al gevreesd had.
 
Mac-bc, vraag een gesprek aan met je leidinggevende, zet daar KPI's (zelf aangeven, dan kan je ze nog wat sturen en realistisch maken) tegenover inclusief deadlines en laat de vervolggesprekken alvast inplannen.

=> Als ze dan niet meegaan, en je levert op, dan kan je gefundeerd je conclusies trekken.
 
Mac-bc, vraag een gesprek aan met je leidinggevende, zet daar KPI's (zelf aangeven, dan kan je ze nog wat sturen en realistisch maken) tegenover inclusief deadlines en laat de vervolggesprekken alvast inplannen.

=> Als ze dan niet meegaan, en je levert op, dan kan je gefundeerd je conclusies trekken.
wowowow, dit veronderstelt wel dat mac-bc actie onderneemt ... even rustig.
 
Nog eens een update na een jaar. Dit jaar zijn de auteursrechtenvergoedingen afgeschaft (of toch het fiscale regime errond). De eerste drie maanden was het dus een beetje incasseren (hoewel er nettovergoedingen in de plaats kwamen), en in april kwam dan de opslag ter verdere compensatie, maar dat resulteert dus netto in een kleine achteruitgang, zelfs als je de index vergeet. Jaarlijkse bonus is de laatste jaren ook eigenlijk om te huilen met de pet op. Daarnaast blijft het een fijne werkplek met toffe projecten en omkadering.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master+PhD Fysica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,25 jaar doctoraat, bijna 5->8 jaar huidige job
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200, software ontwikkeling
Huidige functie: Software developer
Anciënniteit: 5->8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3950->5275->5630
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2750->3490->3484
Nettovergoedingen: geen->180
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig, ook via FIP plan voordeliger uit te keren als je bvb pensioenspaart, fiets koopt, GSM koopt, etc.
BedrijfsGSM/laptop: max €50 internetabonnement/maand, GSM abonnement 20->10GB->35GB, daarnaast ook iPad Pro (intussen ook al 6 jaar oud en betaal nog steeds 1,5 euro belastingen op de VAA per maand), nieuwe iPad gekregen, oude heb ik vakkundig "weggegooid".
Maaltijdcheques: ja, ongeveer €150/maand
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8% (of was het intussen meer? In ieder geval het wettelijke maximum)
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): prestatiebonus, ongeveer €1500-2500->5000-15000->2000-3000 bruto (grotendeels afhankelijk van globale prestatie bedrijf). Dik 25% loon valt onder copyrightruling en is dus maar belast tegen 15%

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 45-75km (fiets+trein)
Afstand woon/werk in tijd: +/- 1 uur reistijd (20min. fiets, 35min. trein) of 1,5 uur met auto.
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: treinabonnement, fietsvergoeding +/- €60->70/maand afhankelijk van thuiswerkdagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6->12
Vakantiedagen (andere extra): 1 per 5j anciënniteit, mogelijkheid tot gebruik deel eindejaarspremie voor max 6 extra verlofdagen
Vrijheid om verlof te nemen: zeer vrij, zelfs langere periodes indien op tijd aangevraagd
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: vroeger vrijwillig en uitzonderlijk, laatste tijd niet meer
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: mogelijk maar lange aanlooptijd
Telewerk (buiten corona-periode): indien echt nodig (e.g. levering meubels, bezoek loodgieter, etc.)-> halftijds tot driekwart thuiswerk mogelijk, keuze ligt bij werknemer->max 40% van gewerkte dagen thuis, met schijnbaar random uitzonderingen op deze regel indien men goed werk levert
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Het begint een beetje als een gouden kooi aan te voelen. Hoewel ik weet dat er elders waarschijnlijk meer te verdienen kan zijn, apprecieer ik enorm de inhoud, collega's, aanpak, en omkadering (zelfs met alle "global IT" "security" shenanigans van de laatste maanden).
 
Aan de overkant is het gras altijd groener :)

Ik ken veel mensen die op A-niveau werken bij de overheid en die helemaal niet passen in het geschetste plaatje van Mac-bc.

Nuance, altijd lastig.

Mijn eerste job was in een semi-autonome (onderzoeks)instelling, en daar was het ook heel gemengd. Je had mensen (met de directeur op kop) die echt hard werkten en die 's avonds nog bezig waren om een project zeker op tijd af te krijgen, en je had een aantal mensen (vooral die van hr) die zo'n mentaliteit hadden van 'werken doen we morgen' en om de 5 seconden ziek waren. 😂 De meesten van die laatste groep waren wel statutair (en Waals), dus misschien had dat er ook wel wat mee te maken.
 
Klopt, 2 jaar geleden begonnen aan een dossier van 20 miljoen en op dit moment vrij succesvol aan het afronden. Nu eentje overgeërfd van 45 miljoen.

Ben ik een ervaren rot in het vak? Neen. Maar ik doe het toch maar mooi. En dit alles voor slechts een reële opslag (dus zonder indexatie) van 2,6% over 3 jaar. Ik zie u hieronder graag vergelijken met het loon van een ambtenaar maar ik hoop dat je beseft dat élke ambtenaar (van de meest productieve tot en met de slapende ambtenaar achter zijn bureau) méér opslag krijgt dan dat. Laat dat eventjes inzinken.



Komt mij héél bekend voor.
Aannemers kunnen veel makkelijker meerwerken doorrekenen omdat dat ook veel tastbaarder is. Bij ons werk is dat allemaal veel vager. Wij proberen dit ook in zekere mate (en ik moet dat allemaal zelf proberen afdwingen van de klant, quid sales?) maar dat wordt heel vaak gecontesteerd.
Daarenboven kunnen aannemers ook marge nemen op het materiaal. Wij niet. Enkel marge op gepresteerde uren.

Onze voornaamste kost is de loonkost van de werknemers, dus men doet er alles aan om die zoveel mogelijk te drukken.



Dit idee heeft eventjes gespeeld maar het lijkt me niet evident in mijn sector. Wie zal zijn miljoenenproject vanaf dag 1 in handen leggen van een startende freelancer?



Ik heb eventjes de salarissimulator van de Vlaamse Overheid erbij genomen met volgende parameters:
  • De allerlaagste schaal voor een master A111 (dit geldt dus evenzeer voor pakweg een pol&soc'er, terwijl mijn diploma in de privé toch veel beter zou moeten gevaloriseerd worden)
  • 10 jaar werkervaring (hierover kan je discussiëren maar dan vergelijk ik eventjes met een gelijkaardig profiel die vanaf afstuderen tot nu bij de Vlaamse Overheid zou gewerkt hebben, en dus minder ervaring heeft opgedaan dan mij)
Loon: € 4764,86. Méér dan mij.

En excuseer: bij de Vlaamse Overheid moet je daar geen miljoenenprojecten voor doen, kom je niet elke dag met stress thuis, heb je 35 dagen verlof, heb je snellere indexaties, heb je gegarandeerde loonsopslag i.p.v. telkens dat bedelrondje te moeten opstarten om dan slechts 2,6% over 3 jaar te krijgen, krijg je een royaal pensioen later, enzovoort enzovoort.
Ok, je hebt geen auto. That's about it.

Als DIT de weegschaal is en mijn huidig loon in de privé zou marktconform zijn, dan moet je echt een grote onnozelaar zijn om dit te willen doen. Zoals ik al gevreesd had.
Alé, nu weer janken over de overheid... Ga daar dan werken hé.

Het calimero gehalte blijft stijgen.... Ambtenaren niet goed, fiscus niet goed, mijn werkgever niet goed, anderen hun werkgever niet goed, mijn thuissituatie niet goed.

Misschien tijd om de boot op te stappen en alleen op een eiland te gaan wonen, dan kan je wat staan afgeven over het feit dat de krabben niet genoeg plankton overlaten om te eten.
 
Alé, nu weer janken over de overheid... Ga daar dan werken hé.

Het calimero gehalte blijft stijgen.... Ambtenaren niet goed, fiscus niet goed, mijn werkgever niet goed, anderen hun werkgever niet goed, mijn thuissituatie niet goed.

Misschien tijd om de boot op te stappen en alleen op een eiland te gaan wonen, dan kan je wat staan afgeven over het feit dat de krabben niet genoeg plankton overlaten om te eten.

Nog altijd traantjes omdat je eens wat tegenwind hebt gekregen? Jongen toch. Chance dat je mijn job niet moet uitoefenen of je houdt het geen 5 minuten vol.
 
Klopt, 2 jaar geleden begonnen aan een dossier van 20 miljoen en op dit moment vrij succesvol aan het afronden. Nu eentje overgeërfd van 45 miljoen.

Ben ik een ervaren rot in het vak? Neen. Maar ik doe het toch maar mooi. En dit alles voor slechts een reële opslag (dus zonder indexatie) van 2,6% over 3 jaar. Ik zie u hieronder graag vergelijken met het loon van een ambtenaar maar ik hoop dat je beseft dat élke ambtenaar (van de meest productieve tot en met de slapende ambtenaar achter zijn bureau) méér opslag krijgt dan dat. Laat dat eventjes inzinken.



Komt mij héél bekend voor.
Aannemers kunnen veel makkelijker meerwerken doorrekenen omdat dat ook veel tastbaarder is. Bij ons werk is dat allemaal veel vager. Wij proberen dit ook in zekere mate (en ik moet dat allemaal zelf proberen afdwingen van de klant, quid sales?) maar dat wordt heel vaak gecontesteerd.
Daarenboven kunnen aannemers ook marge nemen op het materiaal. Wij niet. Enkel marge op gepresteerde uren.

Onze voornaamste kost is de loonkost van de werknemers, dus men doet er alles aan om die zoveel mogelijk te drukken.



Dit idee heeft eventjes gespeeld maar het lijkt me niet evident in mijn sector. Wie zal zijn miljoenenproject vanaf dag 1 in handen leggen van een startende freelancer?



Ik heb eventjes de salarissimulator van de Vlaamse Overheid erbij genomen met volgende parameters:
  • De allerlaagste schaal voor een master A111 (dit geldt dus evenzeer voor pakweg een pol&soc'er, terwijl mijn diploma in de privé toch veel beter zou moeten gevaloriseerd worden)
  • 10 jaar werkervaring (hierover kan je discussiëren maar dan vergelijk ik eventjes met een gelijkaardig profiel die vanaf afstuderen tot nu bij de Vlaamse Overheid zou gewerkt hebben, en dus minder ervaring heeft opgedaan dan mij)
Loon: € 4764,86. Méér dan mij.

En excuseer: bij de Vlaamse Overheid moet je daar geen miljoenenprojecten voor doen, kom je niet elke dag met stress thuis, heb je 35 dagen verlof, heb je snellere indexaties, heb je gegarandeerde loonsopslag i.p.v. telkens dat bedelrondje te moeten opstarten om dan slechts 2,6% over 3 jaar te krijgen, krijg je een royaal pensioen later, enzovoort enzovoort.
Ok, je hebt geen auto. That's about it.

Als DIT de weegschaal is en mijn huidig loon in de privé zou marktconform zijn, dan moet je echt een grote onnozelaar zijn om dit te willen doen. Zoals ik al gevreesd had.
Je zeg dat anderen het eens moeten laten bezinken maar zou je hier zelf eigenlijk niet eens moeten over nadenken? Langs alle kanten verdient men meer voor minder maar hey, jij hebt wel een project van 40 miljoen. Wat verwacht je? Dat we je hiervoor een medaille zullen geven? Dat je eigenhandig de wereld zal redden hiermee? Ik zou eens in de spiegel kijken want volgens mij staan daar 2 lange oren op je hoofd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Mac-be,

Als jij niet tevreden bent met je opslag, dan kaart je dat toch gewoon aan? Als je werkelijk je job zo goed uitoefent en als je onderbetaald bent, zullen ze dit sowieso geven.

Ik ken nu eigenlijk niemand die in zo'n type job zit en dus mondig en zelfstandig moet kunnen zijn, die vindt dat hij onderbetaald wordt. Je analyseert uw situatie, je handelt en je neemt uw conclusies. Als jij dan beslist om te blijven zitten waar je zit, moet je uw mond houden en voortdoen. Het is niet uw baas die de slechterik is om jou (volgens u) te weinig te betalen, maar jij die aanvaardt dat je te weinig betaald wordt.
 
Je zeg dat anderen het eens moeten laten bezinken maar zou je hier zelf eigenlijk niet eens moeten over nadenken? Langs alle kanten verdient men meer voor minder maar hey, jij hebt wel een project van 40 miljoen. Wat verwacht je? Dat we je hiervoor een medaille zullen geven? Dat je eigenhandig de wereld zal redden hiermee? Ik zou eens in de spiegel kijken want volgens mij staan daar 2 lange oren op je hoofd.
Ik heb toch mijn bedenkingen bij zijn verhaal.
Een tijdje geleden kreeg hij in ruil voor een extra project of extra verantwoordelijkheid (op de stapel projecten die hij al had) een mooie financiële compensatie, ervoor verdiende hij dan nog een pak minder dus.
En alles is zo druk en stress maar tijd voor beyondgaming is er wel nog. :thinking:
 
Klopt, 2 jaar geleden begonnen aan een dossier van 20 miljoen en op dit moment vrij succesvol aan het afronden. Nu eentje overgeërfd van 45 miljoen.

Mja, ons systeem zowel privaat als overheid is nu eenmaal redelijk gekoppeld aan anciënniteit. Wij verwachten allemaal met anciënniteit meer te kunnen verdienen dan wat we vroeger hadden. En dat moet een significant verschil zijn. Als er 5k bruto gegeven wordt aan een starter en dit topt af op 5.5k dan zijn de werknemers niet happy want er wordt geen loon naar werken geleverd voor hun extra moeite. Om die reden heb je dan ook over de looptijd heen loonstijgingen. Maar kom je zeer weinig tegen dat men ineens het loon van een medewerker + 1000€ doet. Zwijg stil dat men dit een paar jaar achter elkaar gaat doen.
Je kan daar tegen zijn. Of je kan u daarbij neerleggen, maar zo zit het in elkaar. Of je moet jobhoppen. Of weggeplukt worden door degenen waarmee je hebt samengewerkt.
Ik heb als ambtenaar 2 tot 3 keer de vraag gehad in de laatste 10 jaar (al is dat wel pas naar boven gekomen toen ik betrokken was in dossiers tussen de 50 miljoen en de 1 a 1.5 miljard totaalprijs). Al was mijn stuk beperkt (15 miljoen max). En was er letterlijk vermeld dat dit dan niet voor de overheidssector was. Ik heb dat niet gedaan, en rekening houdende met mijn ziekte ben ik blij dat ik het niet gedaan had.

Ben ik een ervaren rot in het vak? Neen. Maar ik doe het toch maar mooi. En dit alles voor slechts een reële opslag (dus zonder indexatie) van 2,6% over 3 jaar. Ik zie u hieronder graag vergelijken met het loon van een ambtenaar maar ik hoop dat je beseft dat élke ambtenaar (van de meest productieve tot en met de slapende ambtenaar achter zijn bureau) méér opslag krijgt dan dat. Laat dat eventjes inzinken.

Mijn opslag vorig jaar BUITEN indexatie was 40€ bruto. En dit op +/-5900€ bruto. Wat dus 0.68% is op jaarbasis. Dat is ongeveer mijn effectieve jaarlijkse opslag. Het is pas na 5 jaar (iemand heeft mij hier nog gecorrigeerd) dat ik een significantere opslag krijg. Maar de afweging hierbij is dat ik ook niet kan vragen wanneer de economie goed is van... geef mij meer want ik overperform. Al klopt dit dit jaar niet meer 100% aangezien we op federaal niveau allemaal maaltijdcheques hebben gekregen. Wat toch een leuke 100€ extra is, en zeker mooi is en belangrijker uitzonderlijk. Al zijn er sommigen die hierdoor eraan inschieten (sommige van mijn medewerkers die op de baan zijn... en weinig op de bureau aanwezig zijn is dit negatief). Maar bon het is wat het is.

Maar zo werkt het principe van duidelijk afgelijnde salarisschalen nu eenmaal. Duidelijk en je weet waaraan u te verwachten. En voor mij, zijnde de persoon die liever zekerheid heeft, past dat het beste bij mij. Ik heb het minder voor de western style van dat je op de tafel moet slaan, de pauw moet uithangen om geldelijke waardering te krijgen voor uw capaciteiten en uw toename in ervaring. Het is 1 van de belangrijkste redenen waarom ik bij de overheid ben begonnen en gebleven. Al is er de mogelijkheid dat de koning van vandaag op morgen besluit om de verloning van de statutaire ambtenaren met x% te verlagen in het belang van het land. Dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd en ik acht de kans klein. Maar het kan. Zeker wanneer Europa zou tussenkomen zie ik zoiets gebeuren.

Om terug te keren op het verhaal van de eerste alinea. Een paar jaar geleden (2014/15 - 2019) ging mijn loon ook omhoog met 40€, uitgezonderd die uitzondering om de 5 jaar. Terwijl ik kennissen had in de privé die elk jaar want budgettaire ruimte 150 - 500€ bruto omhoog gingen. Want zeer lage indexatie. Daar moet ik dan ook niet over klagen, want ik heb ervoor gekozen...

Het is dan ook een beetje oneerlijk om dan zo met oogkleppen te kijken naar het NU. Ja het suckt voor u dat in uw geval het zo op dit moment is. Maar om dit dan ook als algemeen geldend te maken. Lijkt mij dat wat nuance toch wel mag. En uiteindelijk als je echt onderbetaald bent en zo goed bent dan zal je op een ander in deze tijd van war on talent wel iets kunnen krijgen. Lukt dat niet dan ben je ofwel niet zo goed, ofwel is er gewoon zo geen hogere verloning gangbaar voor dat type werk. En is dat zoals het is.

En om wat extra te nuanceren. Ik heb kennissen die een verloning hadden tussen de 3 - 4k, zonder maaltijdcheques, die dergelijke grote projecten voor de overheid beheren en die ook gewoon moeten wachten op hun progressie binnen de salarisschalen. Dat is nu eenmaal het nadeel van gereguleerd te zijn.
Al is de ambtenaar die je schetst de uitzondering. Als ga ik nooit zeggen dat die er nooit zullen of kunnen zijn. Maar met de tijd die verandert gaat dit er uit.

Komt mij héél bekend voor.
Aannemers kunnen veel makkelijker meerwerken doorrekenen omdat dat ook veel tastbaarder is. Bij ons werk is dat allemaal veel vager. Wij proberen dit ook in zekere mate (en ik moet dat allemaal zelf proberen afdwingen van de klant, quid sales?) maar dat wordt heel vaak gecontesteerd.
Daarenboven kunnen aannemers ook marge nemen op het materiaal. Wij niet. Enkel marge op gepresteerde uren.
Onze voornaamste kost is de loonkost van de werknemers, dus men doet er alles aan om die zoveel mogelijk te drukken.

Het wordt nu ook eenmaal gecontesteerd omdat het de vrager van de studie niet uitmaakt hoeveel uur jij daaraan spendeert. Zij hebben een prijs gevraagd of laten maken door uw sales voor die studie in zijn geheel te maken. Niet in zijn geheel voor makkelijke zaken. Dus het is dan ook aan uw sales persoon om voldoende reserve te voorzien en de complexiteit correct in te schatten. Doen ze dat niet, dan wil dat gewoon zeggen dat je die kost of die uren op een ander dossier waar je wel tijd over hebt kan steken ofwel dat dit op kosten van het bedrijf is ofwel leergeld voor het feit dat je complexere projecten doet (en men mogelijks geen ervaring had van welke reserves er moeten voorzien worden bij studies van dergelijke omvang). En elk studiebureau zal daar wel een overhead lijntje voor hebben om dat in in te boeken.

Sowieso op het moment dat het in uitvoering of in studie gaat ken ik weinig omgevingen waaraan er geen discussie is tussen de inschatting en de prijszetting van die van de sales en die van operation. Maar dat is nu eenmaal de logica. Want als je alle zaken die kunnen tegenslaan moet inschatten bij de prijszetting dan verliezen uw sales zo goed als elk bod. De bluts van de ene moet dan ook de buil van de andere compenseren.
Als uw sales continu de tijd onderramen tsja... dan moet je u ook niet dubbelplooien om dat altijd recht te trekken. Wel duidelijk communiceren zodanig dat het management zijn werk kan doen en kan bijsturen.

Dit idee heeft eventjes gespeeld maar het lijkt me niet evident in mijn sector. Wie zal zijn miljoenenproject vanaf dag 1 in handen leggen van een startende freelancer?

Overheidssector : niemand.
Private sector : beperkt. Of je moet de kleinere project- of residentiebouw of zo doen. Miljoenen of miljarden projecten. Dat mag je vergeten of ze moeten echt zoals ik zeg gecharmeerd zijn geweest door uw prestaties en u komen wegplukken.
Ik heb dat 2 keer mogen meemaken... maar heb toen beide keren bedankt.

Ik heb eventjes de salarissimulator van de Vlaamse Overheid erbij genomen met volgende parameters:
  • De allerlaagste schaal voor een master A111 (dit geldt dus evenzeer voor pakweg een pol&soc'er, terwijl mijn diploma in de privé toch veel beter zou moeten gevaloriseerd worden)
  • 10 jaar werkervaring (hierover kan je discussiëren maar dan vergelijk ik eventjes met een gelijkaardig profiel die vanaf afstuderen tot nu bij de Vlaamse Overheid zou gewerkt hebben, en dus minder ervaring heeft opgedaan dan mij)
Loon: € 4764,86. Méér dan mij.

Dit is vlaamse overheid, ik ken de regels hier wat minder. Desondanks kan je niet zeggen dat iemand die bij de Vlaamse Overheid werkt minder ervaring heeft opgedaan als u. Allez dat kan zijn, maar het kan wel gerust zijn dat ze meer nuttige ervaring hebben opgedaan dan u.
En bij de overheid wordt er niet echt een verschil gemaakt tussen de verschillende diploma's. Al zijn er wel bepaalde rollen voorbehouden voor ingenieurs of dergelijke meer en komt daar een pol& soc'er niet binnen. Maar globaal gezien wordt er geen (groot) verschil in verloning gemaakt. Al gaat men er natuurlijk wel nog een stuk vanuit dat iemand die ingenieur gedaan heeft liever technisch bezig is dan een dossierbeheerder of whatever te zijn.

Voor de rest vergeet je wel weer mooi de valorisatie te doen van die wagen onder uw achterste of de nettovergoeding die je krijgt. Maar ja bij de overheid verdien je ok uw brood. En er zijn er die beter verdienen maar als je pech hebt, zeker in KMO's, kan je serieus onderbetaald zijn. Zeer zeker wanneer je de persoon bent die in al die jaren nooit zelf achter opslag heeft gevraagd of daarover valt en die dan ook nooit van zijn of haar werkgever meer heeft gekregen.
Was daar een vakbond geweest die minima opslag had afgesproken op jaarbasis... ja dan was dat niet. Maar je kan dat in mijn ogen moeilijk de ambtenaar of de vakbonden van die ambtenaar kwalijk nemen...

En excuseer: bij de Vlaamse Overheid moet je daar geen miljoenenprojecten voor doen, kom je niet elke dag met stress thuis, heb je 35 dagen verlof, heb je snellere indexaties, heb je gegarandeerde loonsopslag i.p.v. telkens dat bedelrondje te moeten opstarten om dan slechts 2,6% over 3 jaar te krijgen, krijg je een royaal pensioen later, enzovoort enzovoort.
Ok, je hebt geen auto. That's about it.

1) dat hangt af van welke rol je hebt. Er zijn er die die rol kunnen hebben.
2) stress hangt volledig af van hoe je dit kan relativeren en hoe je ermee omgaat. Maar dat hoort er nu eenmaal bij, bij zo'n functie. En daar moet je mee overweg kunnen. Kan je dat niet, dan moet je zo snel mogelijk dit type werk achter u laten.
3) die snellere indexatie is nonsens. Het is een andere vorm van indexatie, de 2% grens moet bereikt zijn. Voordat je dit krijgt. Maar dit is op CAO niveau geregeld, dus als je dat echt belangrijk vindt dan kan je via de CAO onderhandelingen dit laten aanpassen naar de versie van de overheid. Er zijn voorbeelden geweest waar mensen die een jaarlijkse indexatie krijgen ongeacht van de hoogte (en ja die bestaan) dat die sneller hun indexatie gehad hebben dan de ambtenaren die hebben moeten wachten tot die vb 0.6x verhoging op jaarbasis cumuleerden tot 2%. Opnieuw, dit is anders maar niet noodzakelijk sneller.
ik kan er natuurlijk wel niet aan doen dat ik ook meegenomen heb in mijn beslissing het feit dat mijn verloning eerder gebaseerd is op brutoloon ipv extralegale optimalisatie waardoor een index dan ook nog eens interessantere consequenties heeft. Zeker in een omgeving die automatische indexaties heeft en ik toen wist dat ik nog 30+ jaar moest werken waardoor ik van die index op index op... kan verwachten zolang dat niet afgeschaft is.
4) Elk voordeel heb zijn nadeel, zie hoger voor de uitleg.
5) Royaal pensioen : voor de gemiddelde ambtenaar is dat beter, aangezien dat voor ambtenaren die 3de peiler deftig geregeld is. Maar bij bedrijven waar dit evengoed fatsoenlijk geregeld is zijn die in veel gevallen voordeliger af (som ineens, ipv op uw 68ste de pijp aan maarten te geven). En de overheid heeft voor zijn ambtenaren nu eenmaal een gesolidariseerde oplossing voorzien dan de private werkgevers dit liever eerder aanbieden aan hun top performers. Ipv aan de werkermier die mee opdraait voor het goede presteren van die top performer. Maar dan nog, daar houd ik momenteel geen rekening mee aangezien de pensioensdatum aanpasbaar is in de tijd. Voor hetzelfde geld wordt bij de volgende regering de pensioensleeftijd voor de ambtenaar opgetrokken naar 71. Maar het is 1 van de zaken waar ik mee voor gekozen heb.
6) ja geen auto, en @cege heeft hier onlangs nog gepost dat het brutovoordeel ongeveer leasebudget *3 is als je dat in loon zou moeten krijgen. Dus wat 500 * 3 op te tellen bij uw loon om te vergelijken met de ambtenaar? Rekening houdende met het feit dat er ook een tankkaart bij zit? Al heb ik natuurlijk geen idee of uw leasebudget niet eerder meer is of... Zelfs als het 500*2 is is dat nog gewoon 1000€ extra bruto. Dat is allemaal niet zo insignificant zoals jij het lijkt voor te stellen door het zo eventjes erbij te vermelden met de melding that's about it.

Als DIT de weegschaal is en mijn huidig loon in de privé zou marktconform zijn, dan moet je echt een grote onnozelaar zijn om dit te willen doen. Zoals ik al gevreesd had.

Marktconform wil nog altijd zeggen gemiddeld gezien. Dus dat er zijn die hoger liggen of zelfs lager. Voor de rest hangt het nog altijd af van wat je kan gedaan krijgen bij uw werkgever. Als het enkel dit niveau van projecten is dan lijkt het mij wel dat daar ruimte moet zijn voor een significante verhoging in loon. Of jij daar echt happy van gaat worden als je geen enkele energie uit die job haalt of dat niet graag doet en enkel kijkt naar het negatieve in die job dan is die job gewoon niet voor u en zoek je u best zo snel mogelijk iets anders. Waar je wel tevreden over kan zijn in de combinatie tussen effort en verloning. @Chauffagist had vroeger een gelijkaardige gedachte en bijgestuurd (en is toen ook daar tegen de minder leuke stukken gelopen). Ik heb in mijn job altijd gefocust op de zaken die ik graag doe en daar van genoten om energie uit te puren om mij te worstelen door de zaken die ik irritant vind. En voor de rest heb ik mij gewoon gerealiseerd... maar het heeft geholpen dat ik eerst nog grotere brol mocht doen in de private sector tegen een lagere verloning (want KMO en je mocht blij zijn dat je deze job had en 50+ uur mocht werken want zat zo mee voorzien in uw verloning en je moest aanwezig zijn bij de vroege shift tot het einde van de normale shift (van 6 - 18) want jij was de productiesupervisor)... dat het gras enkel groener lijkt aan de andere zijde maar dat zeer zeker niet noodzakelijk zo is en dat relativeren enorm helpt in het gelukkig zijn.
 
Terug
Bovenaan