Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
30% van de tijd zou onregelmatig moeten zijn (avonden/weekends) dus toch vrij regelmatig op pad.
Niemand wordt opgeroepen hè, het is collega's die elkaar gewoon meevragen -> kan perfect zeggen: "zaterdag is moeilijk, partner is werken, volgende keer" en dan wordt er iemand anders gevraagd.
Nu ist telkens Jajaja. Tot puntje bij paaltje dan ist neeneenee. Discussie thuis want partner moet ook werken en is "onmisbaar" - zie Mac en collega's hebben problemen die eigenlijk te voorkomen waren.

Allè ik wou maar zeggen. In de situatie met kinderen zie ik in mijn omgeving toch meestal dat er 1 voor de carrière gaat en 1 zich wat wegcijfert voor het gezin. Zeker als dan nog de schoonouders niet dichtbij wonen of tijd hebben. Tis keuzes maken dan hè
Ja dat is iets anders natuurlijk, lijkt me eerder problematisch gedrag van die collega.

Hier is het ook zo dat mijn vrouw vlak bij huis werkt en 30u/week. En zij doet dan ook regelmatig weekends, waardoor er tijdens de week meer tijd is. Anderzijds hebben ze daar ook onderbemanning dus vanaf er iemand ziek is wordt dat extra dagen werken, en als de dochter dan ziek is wordt het evengoed een puzzel. Om maar te zeggen: 100% krijg het je allemaal niet opgevangen.
 
Na het Mickey mouse gedoe de voorbije weken/maanden eens bij de competitie gaan luisteren.

Voorstel momenteel is
- 8200/mnd (zelfde als nu)
- 250 netto vergoeding/mnd (meer dan nu, nu 0)
- elektrische auto (nu benzine)
- CAO bonus die relatief peanuts is (vs relatief zekere 10-20k bonus per jaar)
- 5d verlof minder per jaar
- hospital verzekering, wel eigen bijdrage voor familie leden die ik nu niet heb. Madam heedt gratis familie leden, dus niet echt een issue
- groepsverzekering, 350 eigen bijdrage. Daar moet ik nog details uitsnuffelen
- verder rijden over kutwegen
- 3-4d on site, vs nu 1 -2

Ik moet er nog wat over nadenken
De laatste 2 punten nekken dit voorstel toch compleet? Ik zou het nu gewoon uitzweten tot je er met een zak geld kan vertrekken.
 
maakt het een verschil als iemand in shiften+weekends als partner heeft tov gewoon een partner die een "dagjob" uitoefent? Shiften+weekends is eigenlijk nog béter als je er vanuit wil gaan dat de partner zo weinig mogelijk overlappende uren heeft.
Hier madam vroeger vroeg laat nacht, nu vaste nacht. Ik met de dag. Werkt op zich goed voor huishouden en kind. Maar sociaal is het een pak minder.

Vraag me soms wel af hoe het is, met beide in dag.
 
Welke business werk je precies? Bouw? Installatie van technische installaties?

Ja, de bouw van technische installaties in de energie-industrie.
Maar dus niet bij een aannemer (waar de marges wellicht groter zijn) maar als onafhankelijk adviseur/consultant aan de zijde van de klant/ontwikkelaar.
 
Ja, de bouw van technische installaties in de energie-industrie.
Maar dus niet bij een aannemer (waar de marges wellicht groter zijn) maar als onafhankelijk adviseur/consultant aan de zijde van de klant/ontwikkelaar.
Doe jij je werk eigenlijk heel goed in vergelijking met je collega’s? Want ik heb zo het gevoel dat je een high performer bent die werk op de eerste plaats zet.
En in dat geval ben je echt wel zwaar onderbetaald. (In andere gevallen misschien ook, ik ken de sector niet)
 
Als onafhankelijk adviseur/consultant aan de zijde van de klant/ontwikkelaar.
Dus als studiebureau (owner's engineer)? Die betalen niet goed (zie ook PC200).

Ik heb hier toevallig de MichaelPage salarisgids 2024 open staan, dit zijn de cijfers voor jouw jobs (laatste lijn).
pagemichael.png


Laatste idee: al gedacht aan freelance werk als projectmanager? Reken op day rates van 800€+, mogelijks een antwoord in jouw zoektocht.
 
Doe jij je werk eigenlijk heel goed in vergelijking met je collega’s? Want ik heb zo het gevoel dat je een high performer bent die werk op de eerste plaats zet.
En in dat geval ben je echt wel zwaar onderbetaald. (In andere gevallen misschien ook, ik ken de sector niet)

Als ik mijn hiërarchie mag geloven doe ik mijn job best wel goed ja. Ik krijg heel wat complimenten. Onlangs nog in een telefoongesprek met mijn baas: "Mac-bc, jij bent één van mijn beste werkkrachten dus ...".
Ik heb gewoon een heel groot ownership-gevoel. Wellicht te groot.

Maar weet je? Ik ben intussen cynisch genoeg geworden om bij elk compliment te denken: "Complimenten zijn gratis, loonsopslag kost geld." In welke mate is het geen strategie om mijn job satisfaction op peil te proberen houden, terwijl er geen boter bij de vis komt?
 
Dus als studiebureau (owner's engineer)? Die betalen niet goed (zie ook PC200).

Ik heb hier toevallig de MichaelPage salarisgids 2024 open staan, dit zijn de cijfers voor jouw jobs (laatste lijn).
pagemichael.png

Die betalen niet goed? Dat is toch nog een stuk meer dan mijn loon in ieder geval als ik mezelf dan reken als 5-10 years experience.
Maar hartelijk dank, dit kan ik goed gebruiken. Bij mijn laatste loonsbespreking hebben ze me namelijk wijsgemaakt dat ze mijn loon hebben gebenchmarkt en dat ik al "in de hogere regionen" zou zitten. Maar welke parameters ze invullen weet niemand natuurlijk. :sarcastic:

Laatste idee: al gedacht aan freelance werk als projectmanager? Reken op day rates van 800€+, mogelijks een antwoord in jouw zoektocht.

Ja, al aan gedacht.

Maar dan moet ik de keuze maken: kies ik voor het geld en blijf ik dit type job verder uitoefenen maar dan veel beter betaald? Of overweeg ik een volledige carrièreswitch waarbij ik minder verdien maar wellicht gelukkiger zal zijn?

Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar dat laatste.
Alsook: ik heb wel mooie referenties kunnen opbouwen in loonsverband maar wie zal er zijn miljoenen-project in handen durven leggen van een beginnende freelancer? Dat is toch nog iets anders dat freelancer worden in IT denk ik waar je low-profile kan beginnen, een proof-of-concept kan maken, evalueren, ... Als ik een fout maak dan kost het de klant potentieel enkele miljoenen.
 
Bon, ter zake.

Ik heb hier zaterdag mijn loonsituatie gepost, zie hieronder. Ik werk 3 jaar voor dit bedrijf en heb sindsdien 1 keer een loonsopslag gehad (bovenop de index uiteraard) van rond de 2,6%. Dit terwijl de grootteorde van projecten in geld uitgedrukt minstens x10 is gegaan en men nog steeds heel tevreden is van mijn werk. Bij de overheid zou ik rond de 5% gezeten hebben (bovenop de index, die bovendien een snellere indexatie is) zonder een poot uit te steken.

Ik ben dus officieel een domme kloot door in de privé te beginnen werken. Zoals quasi iedereen in dit land.
Maar wat is jullie mening? Klopt mijn gevoel dat ik onderbetaald ben, of valt het nog mee? Hoeveel moet mijn loon stijgen?
Mijn gevoel is inderdaad onderbetaald om eerlijk te zijn.

Ter vergelijking: ik werk momenteel 7 jaar voor hetzelfde bedrijf, waarvan nu 6 jaar als Project Engineer E&I. Mijn loonpakket is quasi identiek aan het uwe. Ik heb sinds mijn promotie 6 jaar terug indexatie buiten geschouwing gelaten 2 keer ~2% gehad. Peanuts als je ziet dat mijn job geevolueerd is van een no-stress vast on-site postje waar ik calculatie en werkvoorbereiding deed voor kleine subprojectjes van €10-50k voor juist die ene klant, naar rechterhand/opvolger van de Commercial Manager en ik nu calculatie en pre-engineering doe voor nen hoop verschillende klanten voor projecten tot pakweg €10M. Er zijn nu wel beloftes gemaakt dat ze mijn functietitel volgend jaar zouden aanpassen en dat dat wel gepaard zou gaan met de nodige opslag en dat er dan weer ruimte zou zijn voor meer ook (beetje hetzelfde verhaal als dat "hogere regionen" riedeltje bij u dus) maar dat is altijd nog af te wachten. Ze hadden mij dit jaar ook "triple digits" beloofd als voorlopige tussenoplossing... uiteraard exact €100 oftewel €43,97 netto :unsure: Het zullen volgend jaar double digits in percentages moeten zijn... en als de huidige commercial manager in pensioen gaat over een jaar of 3-4 zullen het nog eens double digits moeten zijn als ze echt verwachten dat ik dat ga overnemen.

To be fair, een Project Manager zou meer moeten betaald worden want imo een pak meer stress dan mijn job. Ik krijg een prijsvraag binnen met een deadline, ik moet gewoon zien dat ik die deadline haal cru gezegd. Das soms ook stress als ge der nen hoop tegelijk binnen krijgt en je ook wel die balans zoeken tussen niet te duur da ge niet verkoopt en zien dat we ons broek niet scheuren.
Als Project Manager moet je bij opvolging van de uitvoering van projecten vaak omgaan met zaken die last minute veranderen en snel kunnen schakelen en dan op het einde van de rit zorgen dat de financiële kant van het verhaal ook nog klopt. Das toch een heel ander soort stress.
 
Na het Mickey mouse gedoe de voorbije weken/maanden eens bij de competitie gaan luisteren.

Voorstel momenteel is
- 8200/mnd (zelfde als nu)
- 250 netto vergoeding/mnd (meer dan nu, nu 0)
- elektrische auto (nu benzine)
- CAO bonus die relatief peanuts is (vs relatief zekere 10-20k bonus per jaar)
- 5d verlof minder per jaar
- hospital verzekering, wel eigen bijdrage voor familie leden die ik nu niet heb. Madam heedt gratis familie leden, dus niet echt een issue
- groepsverzekering, 350 eigen bijdrage. Daar moet ik nog details uitsnuffelen
- verder rijden over kutwegen
- 3-4d on site, vs nu 1 -2

Ik moet er nog wat over nadenken
Hmm het feit dat ze op zo’n niveau niet uw huidig pakket overtreffen moet toch ergens zijn dat ze niet overtuigd zijn van uw sollicitatie? Lijkt alsof ze denken ‘die probeert via ons zijn huidig pakket bij huidige werkgever op te drijven. We gaan hem een aanbod doen just in case hij toch zou willen vertrekken.’

Als je echt iemand wil binnenhalen biedt je toch wat op?
 
Hmm het feit dat ze op zo’n niveau niet uw huidig pakket overtreffen moet toch ergens zijn dat ze niet overtuigd zijn van uw sollicitatie? Lijkt alsof ze denken ‘die probeert via ons zijn huidig pakket bij huidige werkgever op te drijven. We gaan hem een aanbod doen just in case hij toch zou willen vertrekken.’

Als je echt iemand wil binnenhalen biedt je toch wat op?

Wel, mijn vorige baas heeft mij gecontacteerd. En dat was uiteindelijk het voorstel van HR. Dus van 'opdrijven via pakket' is er niet echt sprake.

Ik ken wel wat volk die er intern werkt en die klagen allemaal over 'slechte voorwaarden maar wel leuk werk'. Dus in dat opzicht lijkt het wel een goed voorstel.

Realiteit is dat ik voor 10 or 15k per maand ook niet vertrokken was waarschijnlijk omdat ik nu 2x de rit gemaakt heb en dat is gewoon 1h in de file staan in goede geval en 1.15-1.30 in slecht geval. En met 3-4d on site is dat gewoon masochisme.

Misschien hadden ze nog een counter offer gedaan als ik wat had zitten moeilijk doen, maar ik heb gewoon gezegd dat het een fair voorstel was maar het momenteel niet aan de orde is.

Wie weet binnen 2-3y als die kinderen wat zelfstandiger zijn en geen 27h per dag geentertained moeten worden... -_-
 
Lijkt me STEVIG onderbetaald te zijn.

Om eerlijk te zijn, lijkt mij niet noodzakelijk het geval.

Hij heeft 4500€ bruto + extralegale voordelen (nettovergoedingen, wagen, maaltijdcheques, ecocheques,...). Dat valt binnen de norm voor een projectleider/projectmanager. Er zijn er die meer verdienen en er zijn er die minder verdienen, de 6 - 7k is geen uitzondering, maar dan hebben ze meestal al wel een paar serieuze projecten op hun palmares staan of zijn ze al wat langer actief of zijn ze in dienst genomen door iemand die tevreden was van het beheer van een vorig project. Het is ook op die laatste manier dat mijn ervaring loopt dat het werkt voor veel van de zelfstandige project managers.

Mij komt het over dat Mac-BC aan het proberen is om die zaken op zijn palmares te kunnen zetten om richting die 6 - 7k te kunnen veranderen. Maar het is dan ook gewoon realiteit, of zo komt het mij toch over, dat hij daar nog naar aan het evolueren is. Het is ook niet dat hij al 5 jaar lang dossiers van 10 - 40 miljoen afhandelt. Hij heeft letterlijk zelf gezegd dat zijn bedrijf door een serieuze groeispurt is gegaan of aan het gaan is waar de omvang van zijn dossiers met een factor 10 veranderd is over een paar jaar heen. Dat is significant, en je kan daarvoor als je goed presteert wel extra geld vragen. Maar je kan nog niet verwachten dat men u op het niveau van een senior projectmanager inschaalt op dit moment.

Dus als studiebureau (owner's engineer)? Die betalen niet goed (zie ook PC200).

Ik heb hier toevallig de MichaelPage salarisgids 2024 open staan, dit zijn de cijfers voor jouw jobs (laatste lijn).
pagemichael.png


Laatste idee: al gedacht aan freelance werk als projectmanager? Reken op day rates van 800€+, mogelijks een antwoord in jouw zoektocht.

Studieburelen zijn gekend als slechte betalers in vergelijking met aannemers. Zijn gekend als de citroen die ze uitduwen. Maar grotendeels omdat er x uren voorzien zijn met de prijs van de indiening, en er dan meestal geen geld extra voorzien is voor de tegenslagen erin te verwerken. En het nu ook gewoon enorm moeilijk is om te bepalen hoeveel uren studiewerk iets echt noodzaakt... En het heel moeilijk is om voor veranderingen extra geld te bedingen, wat bij een aannemer tgv verrekeningsvoorstellen meer schering en inslag is. Of het moet uw eigen studiebureau zijn. Maar dan nog word je met dezelfde problematiek geconfronteerd.

Die 800+ is meestal de prijs die een groter bureau binnenkrijgt. Als freelancer zonder dat hij gevraagd wordt lijkt mij om zijn tenen hierin te dompelen wat aan de hoge kant. Ik heb nog altijd eerder 550 - 650€ als dagtarief in mijn gedachten zitten. Eens je een deftig CV hebt met mensen die tevreden zijn en waar men u vraagt dan is 800+ perfect haalbaar. Ik heb in het lange verleden contact gehad met een paar projectmanagers... maar dan spraken we over projecten van 150 miljoen - 1 miljard waarbij voor die laatste die 1500 - 2200€ als dagprijs had afhankelijk van welk project die deed en hoe lang die duurde en hoeveel hij er tegelijkertijd van kon doen. Maar die had al wel een CV van andere projecten in binnen en buitenland van gelijkaardige omvang om u tegen te zeggen waar de firma (vb Besix, de Nul, Deme, etc...) gewoon als ze een behoefte hadden bij hem als 1 van de pistes kwamen aankloppen om dit op te volgen (maar is ondertussen wel al 10 jaar geleden als het niet langer is... heb hem sinds mijn ziekte niet echt meer gehoord). Nu voor studieburelen zie ik dat echter veel minder gebeuren, of je moet in een zeer expliciete niche zitten met de erkenning (zoals voorbeeld explosiebestendige HVAC-, stabiliteits-,.... berekeningen en oplossingen voorstellen). Maar de markt daar is ook niet zo groot

Nu bon die lijst komt ook grofweg overeen, zonder extralegale voordelen, op de verloning van een ambtenaar. Iemand die een 5 tal jaar ervaring heeft en dan zij instroomt als technisch federaal ambtenaar op niveau A2 (en dat is nog altijd eerder uitzondering dan regel, al gebeurd het wel) die eindigt ook eerder rond de 4.5 - 4.6k€. Zelfs als je met 11 jaar ervaring instroomt eindig je bij 4.9k bruto. Enkel als je om 1 of andere reden kan instromen waarbij je de schaalanciënniteit kan bedingen (dus vb als NA22 of NA23 binnenstromen) dan haal je respectievelijk bij 5 jaar 5200€ bruto en bij 11 jaar 5900€ bruto of als je al zo lang bij de overheid hebt gewerkt. En het is ook een beetje logisch dat men een beetje competitief hiermee verloont of probeert te verlonen.
Al blijft deze lijst natuurlijk een gemiddeld. Er zijn mensen die eronder zitten en er zijn er die erboven zitten. Ik als ambtenaar zit eronder ;).
 
Kleine update tov een jaar terug (sommige zaken zijn klant gebonden). Maar ik sta op het punt een andere WG te zoeken.

Sinds een half jaar een nieuwe klant waar ik wel veel kan bijleren en een stuk meer vrijheid heb dan voorheen, dus dat is zeer positief. Wegens specifieke omstandigheden nu pas loonsverhoging kunnen aanvragen. Had gevraagd voor een bruto opslag van €1000 gezien ik meer een (junior) thirdline/sys engineer ben dan enkel nog 2nd Line user support pur sang. Dit laatste hoort er nog steeds bij maar is absoluut niet meer het merendeel van mijn takenpakket. Mijn WG had een bruto opslag van nog geen 200 euro aangeboden... Ik was niet blij :) Ze willen binnenkort nog eens rond tafel zitten.

Wetende dat de firstliners bij mijn huidige klant rond de 2.6 - 2.7k bruto zitten, inclusief wagen en netto ~200 minder verdienen dan ik, vind ik het voorstel van mijn werkgever ronduit schandalig. Dit zijn firstliners die denken dat je de Windows C-schijf kan uitbreiden met extra capaciteit, een gpupdate /force de magische 'hack' is om alle problemen op te lossen en niet weten wat een ping of een tracert is. (Iedereen moet ergens beginnen dus no offence, maar als ik mijn loon dan vergelijk met die van hun..)

Mijn WG zegt dat hun voorstel marktconform is, daar kan ik moeilijk inkomen. Als ik de salarisgids van Michael Page en Robert Half bekijk, de posts op Reddit lees, het salariscompas invul en rondhoor bij vrienden in de branche zou ik minimum boven de 3k moeten zitten, misschien 3.3-3.5k. Ik kan ook de bal mis slaan natuurlijk, dus corrigeer mij indien nodig.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29 30
Opleiding: BSO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5+ magazijnier & 4,5 5,5+ IT
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 / IT
Huidige functie: Servicedesk 2nd Line System Engineer/Administrator (consultant)
Anciënniteit: 4,5 5,5 (in IT Operations algemeen dus vanaf mijn eerste firstline job)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 41-44
verantwoordelijkheden: /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1985 ~2200
Nettovergoedingen: 195 +120 (cf maaltijdcheques)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm abo
Maaltijdcheques: €8 (1,09 eigen bijdrage) Omgezet naar €120 netto vergoeding
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: enkel: 30 à 36 21
Afstand woon/werk in tijd: 30-50 30-45
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): TCO 800, VAA 160 TCO 1075 (A3 PHEV), VAA 135 + tankkaart Benelux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0 1
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Nee Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Geen Deels (1 week stand-by per x weken)
Hoe vaak overuren te presteren: Geen Wekelijks (zit er niet mee in momenteel gezien het ook beperkt is)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Niet achter gevraagd
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag / week
Verantwoordelijkheid over personeel: /
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: graduaat meertalig secretariaat (behaalt in 2020)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 22 jaar: 19 jaar als arbeidster, 3 jaar als bediende
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 219
Huidige functie: administratief bediende
Anciënniteit: 3 jaar, voordien 19 jaar als arbeidster gewerkt
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: administratie, facturatie en afwisselend met de collega’s 1 dag/week algemene mailbox en telefoon

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2890
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2140
Nettovergoedingen: € 4/thuiswerkdag
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: € 6,9/dag
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): koopkrachtpremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: € 2,35/dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: 0
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 dag/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Voor deze job werkte ik als arbeidster. In 2017 beslist om een graduaatsopleiding te volgen in combinatie met ploegwerk.
3 jaar geleden in mijn eerste bediende job begonnen. Ik ben tevreden met wat ik verdien, al mogen de maaltijdcheques wel verhoogd worden.
 
Kleine update tov een jaar terug (sommige zaken zijn klant gebonden). Maar ik sta op het punt een andere WG te zoeken.

Sinds een half jaar een nieuwe klant waar ik wel veel kan bijleren en een stuk meer vrijheid heb dan voorheen, dus dat is zeer positief. Wegens specifieke omstandigheden nu pas loonsverhoging kunnen aanvragen. Had gevraagd voor een bruto opslag van €1000 gezien ik meer een (junior) thirdline/sys engineer ben dan enkel nog 2nd Line user support pur sang. Dit laatste hoort er nog steeds bij maar is absoluut niet meer het merendeel van mijn takenpakket. Mijn WG had een bruto opslag van nog geen 200 euro aangeboden... Ik was niet blij :) Ze willen binnenkort nog eens rond tafel zitten.

Wetende dat de firstliners bij mijn huidige klant rond de 2.6 - 2.7k bruto zitten, inclusief wagen en netto ~200 minder verdienen dan ik, vind ik het voorstel van mijn werkgever ronduit schandalig. Dit zijn firstliners die denken dat je de Windows C-schijf kan uitbreiden met extra capaciteit, een gpupdate /force de magische 'hack' is om alle problemen op te lossen en niet weten wat een ping of een tracert is. (Iedereen moet ergens beginnen dus no offence, maar als ik mijn loon dan vergelijk met die van hun..)

Mijn WG zegt dat hun voorstel marktconform is, daar kan ik moeilijk inkomen. Als ik de salarisgids van Michael Page en Robert Half bekijk, de posts op Reddit lees, het salariscompas invul en rondhoor bij vrienden in de branche zou ik minimum boven de 3k moeten zitten, misschien 3.3-3.5k. Ik kan ook de bal mis slaan natuurlijk, dus corrigeer mij indien nodig.
Dit is absoluut niet markt-conform. Bij ons hebben de firstliners alleszins een beter loon dan dat jij hebt, vooral bruto dan want netto…
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: graduaat meertalig secretariaat (behaalt in 2020)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 22 jaar: 19 jaar als arbeidster, 3 jaar als bediende
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 219
Huidige functie: administratief bediende
Anciënniteit: 3 jaar, voordien 19 jaar als arbeidster gewerkt
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: administratie, facturatie en afwisselend met de collega’s 1 dag/week algemene mailbox en telefoon

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2890
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2140
Nettovergoedingen: € 4/thuiswerkdag
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: € 6,9/dag
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): koopkrachtpremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: € 2,35/dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: 0
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 dag/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Voor deze job werkte ik als arbeidster. In 2017 beslist om een graduaatsopleiding te volgen in combinatie met ploegwerk.
3 jaar geleden in mijn eerste bediende job begonnen. Ik ben tevreden met wat ik verdien, al mogen de maaltijdcheques wel verhoogd worden.
Was uw loon als arbeidster niet hoger?
 
Kleine update tov een jaar terug (sommige zaken zijn klant gebonden). Maar ik sta op het punt een andere WG te zoeken.

Sinds een half jaar een nieuwe klant waar ik wel veel kan bijleren en een stuk meer vrijheid heb dan voorheen, dus dat is zeer positief. Wegens specifieke omstandigheden nu pas loonsverhoging kunnen aanvragen. Had gevraagd voor een bruto opslag van €1000 gezien ik meer een (junior) thirdline/sys engineer ben dan enkel nog 2nd Line user support pur sang. Dit laatste hoort er nog steeds bij maar is absoluut niet meer het merendeel van mijn takenpakket. Mijn WG had een bruto opslag van nog geen 200 euro aangeboden... Ik was niet blij :) Ze willen binnenkort nog eens rond tafel zitten.

Wetende dat de firstliners bij mijn huidige klant rond de 2.6 - 2.7k bruto zitten, inclusief wagen en netto ~200 minder verdienen dan ik, vind ik het voorstel van mijn werkgever ronduit schandalig. Dit zijn firstliners die denken dat je de Windows C-schijf kan uitbreiden met extra capaciteit, een gpupdate /force de magische 'hack' is om alle problemen op te lossen en niet weten wat een ping of een tracert is. (Iedereen moet ergens beginnen dus no offence, maar als ik mijn loon dan vergelijk met die van hun..)

Mijn WG zegt dat hun voorstel marktconform is, daar kan ik moeilijk inkomen. Als ik de salarisgids van Michael Page en Robert Half bekijk, de posts op Reddit lees, het salariscompas invul en rondhoor bij vrienden in de branche zou ik minimum boven de 3k moeten zitten, misschien 3.3-3.5k. Ik kan ook de bal mis slaan natuurlijk, dus corrigeer mij indien nodig.
Lijkt me zwaar onderbetaald?

In welke regio wil je werken?
Het it bedrijf waar ik werk gaat/is opzoek naar service desk medewerker en een sysadmin/project engineer/solutions architect (of hoe je het ook wilt noemen, iemand dat de projecten gaat doen bij klanten, bv migratie naar de cloud, nieuwe servers opzetten, onboarden klanten, vernieuwen infrastructuur, analyses doen hoe de klanten te verbeteren, ...)
 
In welke regio wil je werken?
Het it bedrijf waar ik werk gaat/is opzoek naar service desk medewerker en een sysadmin/project engineer/solutions architect (of hoe je het ook wilt noemen, iemand dat de projecten gaat doen bij klanten, bv migratie naar de cloud, nieuwe servers opzetten, onboarden klanten, vernieuwen infrastructuur, analyses doen hoe de klanten te verbeteren, ...)
Ik woon in het Waasland dus idealiter Oost-Vlaanderen. Richting Antwerpen is het door de Kennedy of de R2 wat gewoon een rotverbinding is geworden naarmate de Oosterweelwerken zijn gevorderd. Mijn vorige klant was in Merksem. Initieel was de afrit daar nog open (via R2) en kon je nadien nog via E34 en dan de Charles de Costerlaan door de Waaslandtunnel rijden. Dat is nu ook allemaal afgesloten. Huidige klant is in het Zuid-Westen van provincie Antwerpen wat nog ok is via de N16.
 
Maaltijdcheques: € 6,9/dag
Ik ben tevreden met wat ik verdien, al mogen de maaltijdcheques wel verhoogd worden.
Kijkt u hier niet verkeerd? Is die € 6,91 niet gewoon de maximale werkgeversbijdrage die u ziet op uw loonbrief en € 1,09 uw eigen bijdrage waardoor u dus maaltijdcheques krijgt van € 8,00 per dag? Wat voorlopig het maximaal bedrag van een maaltijdcheque is. Indien niet het geval I stand corrected. ;)
 
Terug
Bovenaan