Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
2) Dat zou dan informatie zijn die mijn werkgever niet heeft want ze zijn nog altijd erg tevreden over mij. Dus dan blijf ik toch in dezelfde mate onderbetaald?

Gewoon vragen eens rond de tafel te zitten, er meteen ook bij zeggen dat de aanleiding van je verzoek verband houdt met je verloning, probeer je zelf wat voor te bereiden met wat je wenst en wat je denk dat praktisch mogelijk is (niet op vlak van bedrag maar mogelijkheden voor je werkgever)
  • MC omhoog, groepsverzekering omhoog - low cost en goed voor je maar wellicht niet individueel toe te kennen
  • Bruto uiteraard
  • wat is er nog gangbaar bij jullie ...
Imo zullen werkgevers zelden (nooit - behoudens er echt geen ruimte is) bot weigeren wanneer goede werknemers (= waar ze tevreden van zijn) zoiets kenbaar maken, doe zelf een voorstel of bereid er eentje voor als tegenvoorstel, weet waarom je het vraagt - maar andere stijl dan hier op het forum :ROFLMAO:.
 
Gewoon vragen eens rond de tafel te zitten, er meteen ook bij zeggen dat de aanleiding van je verzoek verband houdt met je verloning, probeer je zelf wat voor te bereiden met wat je wenst en wat je denk dat praktisch mogelijk is (niet op vlak van bedrag maar mogelijkheden voor je werkgever)
  • MC omhoog, groepsverzekering omhoog - low cost en goed voor je maar wellicht niet individueel toe te kennen
  • Bruto uiteraard
  • wat is er nog gangbaar bij jullie ...
Imo zullen werkgevers zelden (nooit - behoudens er echt geen ruimte is) bot weigeren wanneer goede werknemers (= waar ze tevreden van zijn) zoiets kenbaar maken, doe zelf een voorstel of bereid er eentje voor als tegenvoorstel, weet waarom je het vraagt - maar andere stijl dan hier op het forum :ROFLMAO:.


Wel, in het micky mouse bedrijf waar ik werk kan alles. De auto's zijn nu permanent geschrapt. Compensatie paar 1000 euro per maand. Maar de business weet nog van niks.

Ik kan op mijn kop staan en smeken om retentie van bepaalde mensen in orde te brengen. Ain't gonna happen dit jaar.

Cege met zijn glazen bal. Volgend jaar vliegt er 1 of 2 buiten (of niet vervangen) omdat we met kosten explosie zitten na de 'streamlining' van corporate om bedrijfsauto's af te schaffen. Worst case (best case - het is hoe je het bekijkt) smijten ze heel onze divisie buiten.
 
Ik zie het probleem niet...? Die persoon heeft dat geld nodig om voor zijn kinderen te zorgen. Je woont in een land waar de sterke schouders de lasten dragen: in de plaats daar voor krijg je gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, openbaar vervoer dat geen fluit kost (als je al niet gratis rijdt met een bedrijfswagen) en een super sociaal vangnet waardoor je nooit iets te kort gaat komen.
Dus eigenlijk best (single) daarvan te profiteren en jezelf zwakker voor te doen dan dat je bent.😉
 
Hier ken ik er ook enkele. 1 zegt letterlijk dat ze een “pakje” werk krijgt voor een week. Dat is tegen dinsdagmiddag afgewerkt. Er is een achterstand van maanden voor de dossiers, redelijk duidelijk waarom dat is…

Zij vraagt dat wel meer werk aan haar overste maar ze krijgt dan meestal apenwerk (lijsten trekken e.d.) toegestoken ipv de achterstand weg te werken.

Meeste van haar collega’s doen hun hele week met dat “pakje” werk dat ze toegestoken krijgen. Je moet niet vragen wat die een hele week doen :)
 
Die kinderen zijn 5 en 7
Hij heeft die job een jaar - 1,5j geleden aangenomen

Terwijl je weet: verantwoordelijkheden, onregelmatige uren, soms weten wanneer ge start, maar niet wanneer gedaan

Dan bespreek je dat op voorhand met uw partner? "Is deze job haalbaar in onze situatie gezien jou job + de kinderen" "Kan jij je soms ook vrijmaken in bepaalde situaties"

Deze situatie kan idd plots zijn, het gegeven dat een kind opvang en zorg nodig heeft is niet plots. Dat is vanaf de geboorte.

Nu, op zich moet Mac wat meer zoals mijn collega reageren van "het is wat het is, niks aan te doen"
Maar op lange termijn moet je (nood)oplossingen op voorhand voorzien of een keuze maken en desnoods ene een stap terug zetten
Maar als die collega een babysit regelt die last-minute afbelt, dan wordt het natuurlijk moeilijk hé. Allezja, jouw denkwijze is dat je een job aanneemt en ten allen tijde moet kunnen garanderen die extra prestaties in te plannen. Als je dat dan covert met een babysit en die belt af, kan hij moeilijk zijn kind alleen laten natuurlijk. Volgens jouw logica moet je dan eigenlijk op elke externe factor voorbereid zijn, maar dat gaat volgens mij niet.
 
Bon, ter zake.

Ik heb hier zaterdag mijn loonsituatie gepost, zie hieronder. Ik werk 3 jaar voor dit bedrijf en heb sindsdien 1 keer een loonsopslag gehad (bovenop de index uiteraard) van rond de 2,6%. Dit terwijl de grootteorde van projecten in geld uitgedrukt minstens x10 is gegaan en men nog steeds heel tevreden is van mijn werk. Bij de overheid zou ik rond de 5% gezeten hebben (bovenop de index, die bovendien een snellere indexatie is) zonder een poot uit te steken.

Ik ben dus officieel een domme kloot door in de privé te beginnen werken. Zoals quasi iedereen in dit land.
Maar wat is jullie mening? Klopt mijn gevoel dat ik onderbetaald ben, of valt het nog mee? Hoeveel moet mijn loon stijgen?
Ik ben even oud en ik heb hetzelfde diploma als jou en zit nu aan €5.400/maand met meer extralegale voordelen en dit bij een werkgever in West-Vlaanderen. Voor een pure PM rol zoals die van jou zou ik zeker €1.000/maand extra verwachten.
 
Bon, ter zake.

Ik heb hier zaterdag mijn loonsituatie gepost, zie hieronder. Ik werk 3 jaar voor dit bedrijf en heb sindsdien 1 keer een loonsopslag gehad (bovenop de index uiteraard) van rond de 2,6%. Dit terwijl de grootteorde van projecten in geld uitgedrukt minstens x10 is gegaan en men nog steeds heel tevreden is van mijn werk. Bij de overheid zou ik rond de 5% gezeten hebben (bovenop de index, die bovendien een snellere indexatie is) zonder een poot uit te steken.

Ik ben dus officieel een domme kloot door in de privé te beginnen werken. Zoals quasi iedereen in dit land.
Maar wat is jullie mening? Klopt mijn gevoel dat ik onderbetaald ben, of valt het nog mee? Hoeveel moet mijn loon stijgen?
Lijkt me STEVIG onderbetaald te zijn.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Ing. Elektrotechniek
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe in kritieke fases (tendering, contracting, bepaalde bouwfases, ...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op aanvraag.
Telewerk (buiten corona-periode): Grote vrijheid.
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen rechtstreekse reports, wel vaak een projectteam met internen en externen aansturen.
Welke business werk je precies? Bouw? Installatie van technische installaties?
 
Wel, in het micky mouse bedrijf waar ik werk kan alles. De auto's zijn nu permanent geschrapt. Compensatie paar 1000 euro per maand. Maar de business weet nog van niks.

Ik kan op mijn kop staan en smeken om retentie van bepaalde mensen in orde te brengen. Ain't gonna happen dit jaar.

Cege met zijn glazen bal. Volgend jaar vliegt er 1 of 2 buiten (of niet vervangen) omdat we met kosten explosie zitten na de 'streamlining' van corporate om bedrijfsauto's af te schaffen. Worst case (best case - het is hoe je het bekijkt) smijten ze heel onze divisie buiten.

Voor zover ik hier al gelezen heb is jouw werkgever nu wel geen standaard geval - een optimalisatie op maat van de Belgische wetgeving zou wellicht wel wat euro's/dollars kunnen besparen. Die saga met bedrijfswagens is ook een dure affaire als je dat naar ca 3x bruto loon omzet. Al een geluk dat jullie serieuze marges draaien en wellicht tot de top van het segment behoren.

Eigenlijk is het voor @mac-bc een goede situatie, werkgever is tevreden van zijn prestaties en ze voeren effectief projecten uit in België - als die dan opslag komt vragen zou ik het als HR dienst in mijn broek doen om hem dat te weigeren want dan moet ik in een krappe markt een onderbetaalde ingenieur gaan zoeken waarvan ik hoop dat die even goed of beter is dan @mac-bc.
 
Laatst bewerkt:
Maar als die collega een babysit regelt die last-minute afbelt, dan wordt het natuurlijk moeilijk hé. Allezja, jouw denkwijze is dat je een job aanneemt en ten allen tijde moet kunnen garanderen die extra prestaties in te plannen. Als je dat dan covert met een babysit en die belt af, kan hij moeilijk zijn kind alleen laten natuurlijk. Volgens jouw logica moet je dan eigenlijk op elke externe factor voorbereid zijn, maar dat gaat volgens mij niet.
Wat is het verschil tussen babysit die plots afzegt en kinderopvang die plots sluit/belt/whatever?

Resultaat is dat er geen plan B is en collega's in de shit zitten.

Ik veronderstel inderdaad dat je - voor je een job aanneemt of solliciteert - al eens nadenkt of bespreekt met je partner hoe je onregelmatige uren of overlappingen aanpakt.

Partner A werkt in de zorg (3 shiften + weekends). Dan denkt partner B toch wel eens na voor hij een job aanneemt met avond en weekend werk (stel nu: agent)? Zeker met kinderen
Moet ge dan uzelf wegcijferen voor uw gezin? Als ge het niet deftig kunt bolwerken helaas wel, maar nie telkens uw collega's in de shit zetten onder het motto "het is wat het is"
 
Na het Mickey mouse gedoe de voorbije weken/maanden eens bij de competitie gaan luisteren.

Voorstel momenteel is
- 8200/mnd (zelfde als nu)
- 250 netto vergoeding/mnd (meer dan nu, nu 0)
- elektrische auto (nu benzine)
- CAO bonus die relatief peanuts is (vs relatief zekere 10-20k bonus per jaar)
- 5d verlof minder per jaar
- hospital verzekering, wel eigen bijdrage voor familie leden die ik nu niet heb. Madam heedt gratis familie leden, dus niet echt een issue
- groepsverzekering, 350 eigen bijdrage. Daar moet ik nog details uitsnuffelen
- verder rijden over kutwegen
- 3-4d on site, vs nu 1 -2

Ik moet er nog wat over nadenken
 
Voor zover ik hier al gelezen heb is jouw werkgever nu wel geen standaard geval - een optimalisatie op maat van de Belgische wetgeving zou wellicht wel wat euro's/dollars kunnen besparen. Die saga met bedrijfswagens is ook een dure affaire als je dat naar ca 3x bruto loon omzet. Al een geluk dat jullie serieuze marges draaien en wellicht tot de top van het segment behoren.

"geen standaard geval". Dat is wel vaak het standaard geval voor veel Amerikaanse multinationals die in België/Europa aanwezig zijn.
 
"geen standaard geval". Dat is wel vaak het standaard geval voor veel Amerikaanse multinationals die in België/Europa aanwezig zijn.

Geen idee om eerlijk te zijn, is dat geen gat in de markt - zo een consultant of bedrijf die wat aanpassingen doet op maat van lokale wetgeving? Ogenschijnlijk ligt daar toch wat geld om op te rapen.
 
Ik veronderstel inderdaad dat je - voor je een job aanneemt of solliciteert - al eens nadenkt of bespreekt met je partner hoe je onregelmatige uren of overlappingen aanpakt.

Partner A werkt in de zorg (3 shiften + weekends). Dan denkt partner B toch wel eens na voor hij een job aanneemt met avond en weekend werk (stel nu: agent)? Zeker met kinderen
Moet ge dan uzelf wegcijferen voor uw gezin? Als ge het niet deftig kunt bolwerken helaas wel, maar nie telkens uw collega's in de shit zetten onder het motto "het is wat het is"
maakt het een verschil als iemand in shiften+weekends als partner heeft tov gewoon een partner die een "dagjob" uitoefent? Shiften+weekends is eigenlijk nog béter als je er vanuit wil gaan dat de partner zo weinig mogelijk overlappende uren heeft.
 
Geen idee om eerlijk te zijn, is dat geen gat in de markt - zo een consultant of bedrijf die wat aanpassingen doet op maat van lokale wetgeving? Ogenschijnlijk ligt daar toch wat geld om op te rapen.
Die bedrijven interesseert dat niet om een lokale branch op te zetten qua HR, dat kost hen meer dan de extra kost voor niet-fiscale optimalisatie. Zeker indien het personeel verwacht wordt flexibel te zijn qua woonplaats.

(de extra kost is niet enkel de kost van HR, maar ook software, opleiding, controle of die ene van HR nationaal niet aan het foefelen is, ...). Ook al kan je dus 100.000 euro per jaar besparen, is het niet altijd het waard om de controle in 1 europees land kwijt te zijn.
 
Geen idee om eerlijk te zijn, is dat geen gat in de markt - zo een consultant of bedrijf die wat aanpassingen doet op maat van lokale wetgeving? Ogenschijnlijk ligt daar toch wat geld om op te rapen.

Dat is juist tegen hun principe in. Ze willen zich niet aanpassen. Ze willen de randjes niet opzoeken op dat vlak. Voor een Amerikaan is dat afleiding :p. Als de Amerikaan het niet snapt, dan is het niet goed voor hem. En hij zal weinig moeite doen voor het te willen snappen :p.

En payroll-consultancy bestaat al :p.
 
Wat is het verschil tussen babysit die plots afzegt en kinderopvang die plots sluit/belt/whatever?
Ik weet niet wat je punt hier is, bedoel je dat mensen die gewoon een dagjob hebben ook extra backups moeten zoeken zodat hun job niet gestoord wordt?
Resultaat is dat er geen plan B is en collega's in de shit zitten.

Ik veronderstel inderdaad dat je - voor je een job aanneemt of solliciteert - al eens nadenkt of bespreekt met je partner hoe je onregelmatige uren of overlappingen aanpakt.

Partner A werkt in de zorg (3 shiften + weekends). Dan denkt partner B toch wel eens na voor hij een job aanneemt met avond en weekend werk (stel nu: agent)? Zeker met kinderen
Moet ge dan uzelf wegcijferen voor uw gezin? Als ge het niet deftig kunt bolwerken helaas wel, maar nie telkens uw collega's in de shit zetten onder het motto "het is wat het is"
Ik weet niets van de specifieke situatie en hoe vaak jullie op zaterdag uitrukken, maar zoals jij het zegt is zaterdagwerk vastgelegd op dinsdag, en belt een babysit af op die zaterdag zelf. Collega vraagt nog bij schoonouders, dat gaat niet. Jah, misschien heeft die vrouw ook een werk waar ze 4 dagen op voorhand haar oproepen voor het weekend ofzo?

Allezja, ik zie gewoon niet in wat er zo speciaal aan is eerlijk gezegd. Moest die collega ziek zijn was dat hetzelfde verhaal, nu is het zijn kind. Misschien kadert dit in een frustratie rond een collega die er de kantjes vanaf loopt maar ik vind het vrij logisch dat zo'n dingen gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal goed en wel voor mac-bc.
Als hij voor dat loonpakket die job wilt doen en zichzelf zo pijnigen, mij niet gelaten doe maar op zeg ik dan.
Wie niet luisteren wil blijft maar onwetend.

Maar de andere kant van de medaille is wel dat dit de markt kapot maakt. Ik hoop dat bedrijven en werkgevers zich goed bewust zijn dat je maar één zot gaat vinden die dit doet.
En dat zit allesbehalve de standaard is. Want als dat de nieuwe benchmark wordt dan zal het toch even slikken worden.
 
maakt het een verschil als iemand in shiften+weekends als partner heeft tov gewoon een partner die een "dagjob" uitoefent? Shiften+weekends is eigenlijk nog béter als je er vanuit wil gaan dat de partner zo weinig mogelijk overlappende uren heeft.
Dat zijn toch minder overlappingen als 1 van de 2 een chille 9 tot 5 kantoorjob doet?

Nu het zal ook zijn zoals @Sylverscythe zegt een ergernis omdat die zaken altijd toevallig voorvallen op avonden/weekends.

Mja dan kom weer tot mijn punt, dan moet ge niet alletwee een job gaan doen waar weinig manoeuvreerruimte is of moet vechten "wie er nu moet toegeven en wegblijven van het werk"

Ik weet niets van de specifieke situatie en hoe vaak jullie op zaterdag uitrukken, maar zoals jij het zegt is zaterdagwerk vastgelegd op dinsdag, en belt een babysit af op die zaterdag zelf. Collega vraagt nog bij schoonouders, dat gaat niet. Jah, misschien heeft die vrouw ook een werk waar ze 4 dagen op voorhand haar oproepen voor het weekend ofzo?
30% van de tijd zou onregelmatig moeten zijn (avonden/weekends) dus toch vrij regelmatig op pad.
Niemand wordt opgeroepen hè, het is collega's die elkaar gewoon meevragen -> kan perfect zeggen: "zaterdag is moeilijk, partner is werken, volgende keer" en dan wordt er iemand anders gevraagd.
Nu ist telkens Jajaja. Tot puntje bij paaltje dan ist neeneenee. Discussie thuis want partner moet ook werken en is "onmisbaar" - zie Mac en collega's hebben problemen die eigenlijk te voorkomen waren.

Allè ik wou maar zeggen. In de situatie met kinderen zie ik in mijn omgeving toch meestal dat er 1 voor de carrière gaat en 1 zich wat wegcijfert voor het gezin. Zeker als dan nog de schoonouders niet dichtbij wonen of tijd hebben. Tis keuzes maken dan hè

Edit: er is precies een afzonderlijk topic voor. Scusie
 
Terug
Bovenaan