Klopt, 2 jaar geleden begonnen aan een dossier van 20 miljoen en op dit moment vrij succesvol aan het afronden. Nu eentje overgeërfd van 45 miljoen.
Ben ik een ervaren rot in het vak? Neen. Maar ik doe het toch maar mooi. En dit alles voor slechts een reële opslag (dus zonder indexatie) van 2,6% over 3 jaar. Ik zie u hieronder graag vergelijken met het loon van een ambtenaar maar ik hoop dat je beseft dat élke ambtenaar (van de meest productieve tot en met de slapende ambtenaar achter zijn bureau) méér opslag krijgt dan dat. Laat dat eventjes inzinken.
Komt mij héél bekend voor.
Aannemers kunnen veel makkelijker meerwerken doorrekenen omdat dat ook veel tastbaarder is. Bij ons werk is dat allemaal veel vager. Wij proberen dit ook in zekere mate (en ik moet dat allemaal zelf proberen afdwingen van de klant, quid sales?) maar dat wordt heel vaak gecontesteerd.
Daarenboven kunnen aannemers ook marge nemen op het materiaal. Wij niet. Enkel marge op gepresteerde uren.
Onze voornaamste kost is de loonkost van de werknemers, dus men doet er alles aan om die zoveel mogelijk te drukken.
Dit idee heeft eventjes gespeeld maar het lijkt me niet evident in mijn sector. Wie zal zijn miljoenenproject vanaf dag 1 in handen leggen van een startende freelancer?
Ik heb eventjes de salarissimulator van de Vlaamse Overheid erbij genomen met volgende parameters:
- De allerlaagste schaal voor een master A111 (dit geldt dus evenzeer voor pakweg een pol&soc'er, terwijl mijn diploma in de privé toch veel beter zou moeten gevaloriseerd worden)
- 10 jaar werkervaring (hierover kan je discussiëren maar dan vergelijk ik eventjes met een gelijkaardig profiel die vanaf afstuderen tot nu bij de Vlaamse Overheid zou gewerkt hebben, en dus minder ervaring heeft opgedaan dan mij)
Loon: € 4764,86. Méér dan mij.
En excuseer: bij de Vlaamse Overheid moet je daar geen miljoenenprojecten voor doen, kom je niet elke dag met stress thuis, heb je 35 dagen verlof, heb je snellere indexaties, heb je gegarandeerde loonsopslag i.p.v. telkens dat bedelrondje te moeten opstarten om dan slechts 2,6% over 3 jaar te krijgen, krijg je een royaal pensioen later, enzovoort enzovoort.
Ok, je hebt geen auto. That's about it.
Als DIT de weegschaal is en mijn huidig loon in de privé zou marktconform zijn, dan moet je echt een grote onnozelaar zijn om dit te willen doen. Zoals ik al gevreesd had.