Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Senior consultant wil niks zeggen natuurlijk, dat is gewoon wat ze voor u kunnen vragen aan een klant. Ik ben denk ik 1 jaar junior geweest en sindsdien ben ik senior consultant of iets in die aard.
Dat is waar maar bij ons moet je wel bepaalde criteria behalen om senior consultant te behalen. Dus op zich zou je dan wel een opslag verwachten.
Weet enkel niet hoeveel je juist kan krijgen bij een promotie van medior naar senior

Gaat u niet veel wijzer maken omtrent de marge die ze specifiek op consultants nemen eh. In de 62 zit immers heel het personeelsbestand. En wat met zelfstandige consultants/directors?

Meestal wordt een marge van 50% genomen om mits non-productieve tijd op 40% te komen. Daarvan moet dan nog alle overhead af.
Op mijn eigen uurloon is het zelf 51,38%.
Vraagje - non-productieve tijd 40%, dat oogt gigantisch hoog - wat zijn daar de oorzaken van? Of interpreteer ik dat verkeerd?

Als ik dat hier lees lees moet ik ook is gaan praten 😂
4500bruto.
Werknemer rekent mij aan 99€/u aan, dus x8(dus per dag) x 4(4dagen per week) x4 (4weken per maand) = 12672€/maand.
Maw ik verdien 35% van wat ik binnenbreng (oke men auto, mc, etc) moeten er nog af.

4500bruto.
Werknemer rekent mij aan 99€/u aan, dus x8(dus per dag) x 4(4dagen per week) x4 (4weken per maand) = 12672€/maand.
Maw ik verdien 35% van wat ik binnenbreng (oke men auto, mc, etc) moeten er nog af.
Belasting op je loon, sociale bijdrage, vakantiegeld, dertiende maand, eventuele bonus, eventuele groepsverzekering, eventuele netto onkostenvergoedingen of andere extralegale voordelen, feestdagen die betaald worden maar niet aangerekend kunnen worden, ziektedagen die 1e (ondoorbroken) maand volledig betaald moeten blijven worden, randkosten zoals sociaal secretariaat dat betaald moet worden, etc...

Zo simpel is het natuurlijk niet :)

Belasting op je loon, sociale bijdrage, vakantiegeld, dertiende maand, eventuele bonus, eventuele groepsverzekering, eventuele netto onkostenvergoedingen of andere extralegale voordelen, feestdagen die betaald worden maar niet aangerekend kunnen worden, ziektedagen die 1e (ondoorbroken) maand volledig betaald moeten blijven worden, randkosten zoals sociaal secretariaat dat betaald moet worden, etc...

Zo simpel is het natuurlijk niet :)
Klopt klopt, daarom dat ik mijn laatste zin ook aanhaal dat er nog dingen afmoeten.

Nu ik reken ook maar 80% factuureerbaar, terwijl er genoeg weken zijn dat ik bijna 100% factureerbaar ben.
(Ik denk bv deze week dat ik 1 of 2uurtjes niet op projectcodes ga geboekt hebben)

Dus ze verdienen niet slecht aan mij 😛
Zeker rekeninghoudende dat ik een van de hoogste lonen van het bedrijf ben, buiten het management, 1 collega en ik zit er niemand boven de 3100€ bruto.
Maar worden wel aan hetzelfde bedrag gefactureerd

4500bruto.
Jij werkt maar ongeveer 200 dagen per jaar terwijl je werkgever je er 260 moet betalen ( ziekte, opleiding, feestdagen, vakantiedagen, ...)
Dan heb je nog extralegale dingen bovenop je loon (auto, maaltijdcheques, ecocheques, ...)
Indirecte kosten (boekhouding, HSE, management, huur gebouw, laptop, teambuilding, ...)
Kosten bovenop je loon (werkgeversbijdragen op brutoloon, verzekering, kledij, ..)

Dus op die 200 dagen dat jij werkt moet je werkgever alle zaken hierboven hebben afbetaald en daarenboven nog winst maken voor zichzelf of de aandeelhouders.

Wij rekenen 40% marge bovenop jouw theoretische kostprijs en geraken zo maar aan 6% winst als je een goede werknemer bent...

Klopt klopt, daarom dat ik mijn laatste zin ook aanhaal dat er nog dingen afmoeten.

Nu ik reken ook maar 80% factuureerbaar, terwijl er genoeg weken zijn dat ik bijna 100% factureerbaar ben.
(Ik denk bv deze week dat ik 1 of 2uurtjes niet op projectcodes ga geboekt hebben)

Dus ze verdienen niet slecht aan mij 😛
Zeker rekeninghoudende dat ik een van de hoogste lonen van het bedrijf ben, buiten het management, 1 collega en ik zit er niemand boven de 3100€ bruto.
Maar worden wel aan hetzelfde bedrag gefactureerd
Oei, je bent precies overbetaald als ik het goed lees, je wordt even "duur" gefactureerd als de andere collega's maar bent wel 1 van de hoogste lonen, dat is voor je werkgever ni goed hé :oi22:

Update na index en nieuwe wagen, diesel -> PHEV, best wel verwonderd, basically €200 netto bij.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Master in Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : bijna 3 jaar, voordien kinesist
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200/PC218
Huidige functie: Sales & Consultancy
Anciënniteit: 1 jr. 5 mnd.
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): tussen 35 en 45
verantwoordelijkheden: basically technisch en commercieel adviseur voor chirurgen die onze producten gebruiken, tijdens operaties uitleg geven over correct gebruik en assisteren, en natuurlijk de verkoop en aftersale

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4221 €4283
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2592 €2796
Nettovergoedingen: €122 per maand nettovergoeding, €55 internet tussenkomst, €650 per 2 jaar GSM budget, abonnement door werkgever betaald
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8 per werkdag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): volledig
Hospitalisatieverzekering: volledig, mogelijkheid om gezin aan te sluiten aan voordeeltarief
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus obv. incentive plan in warranten uitbetaald, zal voor 2023 +- €12K bruto zijn in warrants

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: gans West-Vlaanderen, hoofdkantoor in Brussel
Afstand woon/werk in km's: varieert, sommige dagen 75km op een dag, andere dagen 200+km's, gemiddeld 100km ofzo
Afstand woon/werk in tijd: varieert, soms 20min. in de wagen, soms 3u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Peugeot 308SW PHEV, VAA €192, incl. tank-/laadkaart BE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag per jaar per 5 jaar anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: vooral af te stemmen onder collega's en met manager, algemeen weinig poespas rond
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: geen vaste uren, soms om 7.30u aan tafel staan, soms pas om 21u een ziekenhuis buiten, varieert veel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: komt en gaat, soms hele drukke dagen en klanten die ferm tegen steken, voorlopig nog geen last van
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: heel uitgebreid aanbod binnenin bedrijf, wordt sterk aanbevolen
Telewerk (buiten corona-periode): al het werk dat niet per se in een ziekenhuis moet gedaan worden, mag in principe van thuis, soms eens naar kantoor voor vergaderingen
Verantwoordelijkheid over personeel: binnen bedrijf niet, wel verantwoordelijk voor opleidingen van OK-personeel, assistenten, ... dus soort van I guess?

Ondertussen ook reeds gesprekken gehad met management over opslag.
Mijn n+1 geeft alleszins aan dat ik een high-performer ben en enorm snel gegroeid ben in de rol, er is sprake over een hogere paygrade maar met de overlappende loonvorken betekent dat niet meteen een groot verschil op de loonbrief.
Ben eens benieuwd of het er effectief van zal komen, in April weet ik meer.

Job zelf nog steeds top, de volatiliteit in uren begint af en toe te wegen, maar zolang ik geen kinderen heb kan ik het accepteren.

Sorry voor de grote lap tekst...ik weet niet of dit hier hoort..ik heb wat feedback nodig, misschien heeft iemand in een gelijkaardige situatie gezeten.

Ik werk momenteel bijna een jaar in Nederland als Tactisch/Strategisch aankoper van grondstoffen in de Chemische industrie en verdien 4500 bruto. Voer de contractonderhandelingen, vooraadbeheer / forecasts t.w.v. van tientallen miljoenen €s en heb dankzij mijn analytisch inzicht enorme savings behaald op een jaar tijd (*x mijn jaarloon) en verschillende processen verbeterd. Ik reis soms naar leveranciers, zusterbedrijven EU, beurzen, om netwerk uit te breiden en bij te leren. Ik stuur 2 operationele inkopers aan (ze rapporteren niet aan mij). Ik moet ook bekennen dat ik daar uitstekend ben opgeleid door iemand met +40j ervaring in het vak, en die op pensioen wilt gaan. De persoon voor mij hebben ze na 6 maanden ontslaan omdat hij door het bos de bomen niet meer zag, terwijl ik alles goed onder controle heb (op nog kleine zaken na).

Echter zijn er een paar pijnpunten die me meer en meer beginnen te storen;
-Ik werk 0 dagen remote dus rij elke dag 2x 38 minuten op en af en er is geen zicht op thuiswerk
=> Vooraf zei de recruiter dat ik 1 dag aanwezig moest zijn na een inwerkperiode van enkele maanden.

-Daarnaast is de werkdruk erg hoog en blijven er zaken bij komen, ik maak elke week 42-43u (ipv 40).
=> Vooraf vertelde de recruiter dat ik hooguit 5 keer per jaar overuren zou maken. Ik denk dat ze 5x per week bedoelde? (Overuren zijn voor eigen tijd en worden niet vergoed.)

-Ik stel me flexibel op en ben soms zelfs in mijn vakanties beschikbaar als belangrijke contractonderhandelingen nog lopen.

-Ik krijg nooit feedback over hoe ik het doe, wat er van mij wordt verwacht, enz. Niemand die vraagt hoe IK het er zelf ervaar, zowel positief als negatief. Er was 1 gesprek met HR na 3 maanden, ze hebben toen gezegd dat ik mijn uren binnen de week mag terugnemen als ik structureel overwerk, ik had hiervoor approval, maar mijn manager heeft me na enkele maanden teruggefloten.

-Heb proberen uit te leggen aan mijn Manager dat ik niet tevreden ben met mijn huidige voorwaarden, en dus betere voorwaarden wil als ik vast krijg. Hier kwam niet zoveel reactie uit, behalve dat beoordelingen eraan komen en ik dan "zal stijgen", en zeker vast contract zal krijgen, en dat hij over een half jaar een business case wilt maken om mij een andere (hogere) functie te geven.

Volgens mijn collega's zijn salarisverhogingen beperkt tot een paar procent en we krijgen de inflatie niet eens gecompenseerd. Ik zit niet te wachten op een appraisal met verhoging van 2%..Ik wil nu reeds duidelijkheid / een ultimatum stellen over mijn vast contract. Ik voel me ondertussen steeds ongelukkiger op het werk en dit heeft natuurlijk een effect op mijn omgeving en mezelf. Om die reden ben ik toch ook al verder aan het kijken naar een andere job. Ik spendeer gewoon te veel tijd op en onderweg naar/van het werk, zeker in combinatie met afspraken met externe recruiter en mijn brutoloon.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Sorry voor de grote lap tekst...ik weet niet of dit hier hoort..ik heb wat feedback nodig, misschien heeft iemand in een gelijkaardige situatie gezeten.

Ik werk momenteel bijna een jaar in Nederland als Tactisch/Strategisch aankoper van grondstoffen in de Chemische industrie en verdien 4500 bruto. Voer de contractonderhandelingen, vooraadbeheer / forecasts t.w.v. van tientallen miljoenen €s en heb dankzij mijn analytisch inzicht enorme savings behaald op een jaar tijd (*x mijn jaarloon) en verschillende processen verbeterd. Ik reis soms naar leveranciers, zusterbedrijven EU, beurzen, om netwerk uit te breiden en bij te leren. Ik stuur 2 operationele inkopers aan (ze rapporteren niet aan mij). Ik moet ook bekennen dat ik daar uitstekend ben opgeleid door iemand met +40j ervaring in het vak, en die op pensioen wilt gaan. De persoon voor mij hebben ze na 6 maanden ontslaan omdat hij door het bos de bomen niet meer zag, terwijl ik alles goed onder controle heb (op nog kleine zaken na).

-Ik werk 0 dagen remote dus rij elke dag 2x 38 minuten op en af en er is geen zicht op thuiswerk
=> Vooraf zei de recruiter dat ik 1 dag aanwezig moest zijn na een inwerkperiode van enkele maanden.

-Daarnaast is de werkdruk erg hoog en blijven er zaken bij komen, ik maak elke week 42-43u (ipv 40).
=> Vooraf vertelde de recruiter dat ik hooguit 5 keer per jaar overuren zou maken. Ik denk dat ze 5x per week bedoelde? (Overuren zijn voor eigen tijd en worden niet vergoed.)

-Ik stel me flexibel op en ben soms zelfs in mijn vakanties beschikbaar als belangrijke contractonderhandelingen nog lopen.

-Ik krijg nooit feedback over hoe ik het doe, wat er van mij wordt verwacht, enz. Niemand die vraagt hoe IK het er zelf ervaar, zowel positief als negatief. Er was 1 gesprek met HR na 3 maanden, ze hebben toen gezegd dat ik mijn uren binnen de week mag terugnemen als ik structureel overwerk, ik had hiervoor approval, maar mijn manager heeft me na enkele maanden teruggefloten.

-Heb proberen uit te leggen aan mijn Manager dat ik niet tevreden ben met mijn huidige voorwaarden, en dus betere voorwaarden wil als ik vast krijg. Hier kwam niet zoveel reactie uit, behalve dat beoordelingen eraan komen en ik dan "zal stijgen", en zeker vast contract zal krijgen, en dat hij over een half jaar een business case wilt maken om mij een andere (hogere) functie te geven.

Volgens mijn collega's zijn salarisverhogingen beperkt tot een paar procent en we krijgen de inflatie niet eens gecompenseerd. Ik zit niet te wachten op een appraisal met verhoging van 2%..Ik wil nu reeds duidelijkheid / een ultimatum stellen over mijn vast contract. Ik voel me ondertussen steeds ongelukkiger op het werk en dit heeft natuurlijk een effect op mijn omgeving en mezelf. Om die reden ben ik toch ook al verder aan het kijken naar een andere job. Ik spendeer gewoon te veel tijd op en onderweg naar/van het werk, zeker in combinatie met afspraken met externe recruiter en mijn brutoloon.

Hoeveel (relevante) ervaring heb je in het algemeen?

Begin al eens met actief naar feedback te vragen. Vergeet niet dat je er nog geen jaar werkt en dus eigenlijk niet in een positie zit om veel te eisen of ultimatums te stellen.

Hoeveel (relevante) ervaring heb je in het algemeen?
Eerst 2.5j in privé, dan 8j als zelfstandige.

Begin al eens met actief naar feedback te vragen. Vergeet niet dat je er nog geen jaar werkt en dus eigenlijk niet in een positie zit om veel te eisen of ultimatums te stellen.
Dat is zeker waar. Mijn optiek is, ik heb van dag 1 toegevingen gedaan, wat krijg ik er voor terug? Ik wil vooral duidelijkheid vóórdat de persoon die mij opleidt, op pensioen gaat. Anders lijkt het alsof ik een smerig spel wil spelen en dat is zeker niet mijn bedoeling. Want als we er niet uitkomen, dan kan hij net zo goed blijven.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Mechanische vormgevingstechnieken + Bouwkundig tekenaar (volwassen onderwijs)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Ongeveer een 13jaar
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Studie bureau (EPB)
Huidige functie: Tekenaar (wat de laatste jaren eigenlijk minste is geworden van mijn werk) eerder een beetje van alles wat ze hier doen.
Anciënniteit: 4j en 6maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: Planning keuringen

Maand salaris (bruto): 2507,21
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):2119,55
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Tessenderlo
Afstand woon/werk in km's: 26,8km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 1u10
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding 0,24/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Fietsleasing

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Blowerdoortester, ventilatiemeter en rioleringskeuringen
Telewerk (buiten corona-periode):Neen
Verantwoordelijkheid over personeel:/

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Mechanische vormgevingstechnieken + Bouwkundig tekenaar (volwassen onderwijs)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Ongeveer een 13jaar
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Studie bureau (EPB)
Huidige functie: Tekenaar (wat de laatste jaren eigenlijk minste is geworden van mijn werk) eerder een beetje van alles wat ze hier doen.
Anciënniteit: 4j en 6maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: Planning keuringen

Maand salaris (bruto): 2507,21
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):2119,55
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Tessenderlo
Afstand woon/werk in km's: 26,8km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 1u10
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding 0,24/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Fietsleasing

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Blowerdoortester, ventilatiemeter en rioleringskeuringen
Telewerk (buiten corona-periode):Neen
Verantwoordelijkheid over personeel:/
Via je fietsleasing al een Speed Pedelec overwogen? Zou je reistijd enkel toch met een dikke 20 minuten of meer kunnen verminderen afhangend van aantal lichten...

Via je fietsleasing al een Speed Pedelec overwogen? Zou je reistijd enkel toch met een dikke 20 minuten of meer kunnen verminderen afhangend van aantal lichten...
Is een speed pedelec maar het fietspad Diest - Tessenderlo is niet zo geschikt om er 45 constant op te rijden 🙈

1u10 is per dag bedoeld is ongeveer 30-35 enkel.

Terug
Bovenaan