Hier hetzelde.
Ik heb niet meer dan respect voor mensen die in een fabriek werken. Ik werd er legit ongelukkig en was dagelijks fysiek kapot en ik kon dan nog 60% van de tijd op een bureaustoel zitten. Ik heb mezelf gelukkig bijgeschoold, hoop certficaten gehaald en ben met wat carrieresprongen en geluk ondertussen IT manager voor een bedrijfje van 100 man en heb half zo veel werk voor 3 keer het brutoloon.
Het is algemeen bekend dat hogere functies meer loon opleveren dan lagere functies, of beter uitgedrukt: je zal in een lagere functie harder/meer/langere dagen moeten werken om een hoger loon te krijgen.
Ik heb ook nog enkele jaren in arbeiderfuncties gewerkt, zowel als jobstudent als werknemer. Ik kan enkel maar zeggen dat er overuren dienden gedaan te worden om een deftig loon over te houden, of in een exotisch offshore regime werken. Ik zou niet meer in loondienst in een arbeidersfunctie gaan werken. Nu doe ik enkel nog arbeiderswerk in mijn bijberoep, enkel de zaken die ik zelf wil.
Uit ervaring durf ik zelf zeggen hoe hoger uw functie hoe minder ge moet kunnen en hoe meer zever ge moet kunnen verkopen en verantwoordelijkheden doorschuiven. Dat is niet enkel bij mij maar bij heel wat vrienden die ondertussen in middle en hoger management beland zijn.
Ik zou eerder durven zeggen: hoe hoger, hoe minder dat je zelf moet doen. Ik heb zelf wel ondervonden dat er in hogere functies (uitgezonderd bij KMO's)vaak onvoldoende werk is om de dagen te vullen. Misschien is dit wel zo in functies waarbij je iets moet tekenen of een ander soort tastbare/zichtbare output genereren.
Toen ik gestart ben met werken was dit al zo en nu is dit nog altijd zo. Er is 1 groot verschil: thuiswerk, het thuiswerk bestond amper in 2011, waardoor het toen sneller opviel als je niks aan het doen was of weg liep van je bureau.
De uren die ik in mijn carrière als bediende heb verspild aan andere zaken bedragen waarschijnlijk een werkjaar. Simpel voorbeeld: geef mij 3 weken tijd om een rapport te maken en ik ik zal dat rapport maken in 1 week. Ik kan alles zeer snel en goed afwerken, gezien het loon hetzelfde blijft kloot je enkel jezelf met dit te melden aan je leidinggevende, bovendien zorgt dit dan voor spanningen tussen collega's, want er zijn altijd wel wat tragere mensen in hoge functies die op boven hun capaciteiten werken.
Maar globaal gezien kan ik mij niet voorstellen dat elke hooggeschoolde bediende zijn werkdagen vol krijgt? Natuurlijk zullen de meesten wel zeggen dat ze het zeer druk hebben. Dit kan effectief zo zijn omdat hun brein gevuld is met mayonaise, maar bij velen zal het ook wel een beetje "pretending busy" zijn.
Sinds de introductie van thuiswerk zie je toch wel wat gebeuren:
*Aan de schoolpoort is het dagelijks dikkebakkenshow, dus velen hebben tijd gekregen om de kinderen te brengen en te halen.
* Er woont hier iemand met een q7 die bij proximus werkt, die vent zit meer in zijn tuin dan achter zijn bureau.
* De bedrijfswagen die plots gebruikt wordt voor het woon-werk verkeer van de partner. Bij ons zijn er dus docenten die met een bedrijfswagen van de partner komen werken

.
Misschien wat kort door de bocht, maar ik ben er 100% zeker van dat ik het minder zwaar heb dan gelijk welke arbeider.
Uiteraard is dit zo. Die arbeiders beseffen dat ook. Jobs bij de gemeente, overheid, nmbs, ziekenhuis zijn dan ook gegeerd bij arbeiders. Dit ten koste van de andere jobs die niet ingevuld geraken. Ik kan hen zeker geen ongelijk geven.