Klopt, ben hier toevallig deze week aan een project bezig bij een productiefirma met allemaal Polen. De blikjes Pools bier liggen gewoon langs struiken op de bedrijfsparking. Van de bureaumannen hoor ik dat er sommige met een flacon in hun binnenzak lopen of hun fles water opvullen met wodka.
Dan vraag ik me toch af hoe zielig je leven eigenlijk moet zijn als je zoveel nood hebt aan drank.
Daarnaast rekken ze ook dikwijls tijd op het einde van de dag, zodat ze overuren hebben, maar als ze de vrijdag naar Polen moeten vertrekken kan het niet rap genoeg gaan en moet de kwaliteit er soms ook aan geloven.
Ik heb als 16 17 18 jarige een vakantie job gedaan in mijn middelbare school. Boeken en materiaal sorteren voor de verkoop, 2weken in juli, 2 weken in augustus. We deden dat met 3-4, bijna volledig zelfstandig met "dit en dat moet gedaan zijn tegen 2 weken van nu". 10 paletten en je hebt 10 dagen, 1 palet per dag. Soms waren we om 15h klaar, soms om 18h. Maar na 10d waren we altijd klaar. Daar was letterlijk 0 supervisie. De zotste dingen die we deden was eens met een voetbal in de refter shotten als het regende, twixen pikken uit de kast in de refter of een colaflesje binnengieten zonder een streepje te trekken. Het leven als 16 jarige is stoer.
Ik heb mijn vakantiejob als 19 20 21 22 jarige gedaan in een fabriek van een man of 2000-3000 man. Dag shiften, nacht shiften, wisselende shiften. Magazijn, verschillende lijnen van verschillende producten. Dat was overal hetzelfde verhaal. Allemaal 40-50 jarigen die minder verantwoordelijkheid hebben en zelfstandigheid dan de 16 jarige cege en kompanen die boeken moesten sorteren.
Was er ergens een break van 10.00 tot 10.15, 9.45 moesten ze allemaal kakken, ah, net terug als de break start. 10.14 moesten ze allemaal pissen. Uiteindelijk waren die 2x per dag 45 min verdwenen. Middagbreak was typisch "ik heb 500 euro ingezet op een of ander paard in polen of een 3e klasse hockey match in zweden" of whatever random money losing scheme. Afgewisseld met 40 jarige vrouwen die 3 venten per week verslijten. Of moeders die "3 kinderen aan de speed en ik kan er niet aan doen".
Gelukkig kreeg ik af en toe de goede raad "als je het wil maken, moet je een vorkhef certificaat halen". Best dat dat hopen geld opbracht, het was de enige manier om het er uit te houden. Vraag mij 20 jaar later nog steeds af hoe je het als volwassen normale mens het daar uithoudt als je dat zootje moet managen. Vraag me ook af, nu ik zelf ouder ben van een 3 jarige tweeling ben, hoe je zo weinig verantwoordelijkheid en zelfstandigheid kunt hebben als je ouder bent. Je zou toch verwachten dat mensen die kinderen hebben op zijn minst het "ik ga compleet debiel doen in een productie omgeving" en enige vorm van verantwoordelijkheid krijgen al doende. Quod non...
Mijn broer werkte in een industriele bakkerij naast waar ik werkte. Daar was er een gast die tegen het einde van ongeveer elke shift schijte bezopen was, dan wat donuts trok op de parking en de helft van de keren een andere auto of paaltje of weet ik veel wat mee had. En dan de maandag altijd zagen dat hij weer de helft van zijn pre kwijt was aan zijn auto... :-/
Maar als ik dat vergelijk met de verhalen van mijn madam, die werkt in een voedingssector waar je niet echt zwaar werk hebt en basically iedereen met een hartslag kan werken, dan is het daar nog een pak erger. Lijkt me een horror omgeving om te werken.