Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ook dit is weer geluk hebben van je werkgever, de klant, ..
Bij ons willen ze bv hier geen bewijs van afleveren omdat het zo onrechtvaardig is omdat je het niet kan kiezen afhankelijk van klant (en job)

Nee want hiervan zijn de spelregels voor iedereen hetzelfde en niet beïnvloedbaar door bv een verhuis van uw werkgever waar jij niets aan kan doen. 1m verschil kan 500 euro netto verschil maken, waanzin

Verlaag de algehele belastingsdruk en bedrijfswagens zijn veel minder interessant voor velen
Maar je hangt ook dan volledig af van of je werkgever het wil geven of niet. Als je vertrekt van de premisse dat het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens afschaffen of iedereen dat belastingsvoordeel geven beide niet haalbaar zijn dan is dit een vrij elegante oplossing: Geen enkele werknemer wordt benadeeld tegenover de oude situatie en de kost voor de werkgever en de overheid blijft grotendeels dezelfde. Er zijn enkel extra mogelijkheden gecreëerd om hetzelfde fiscaal voordeel te krijgen en het zijn mogelijkheden die maatschappelijk gewenst gedrag incentiveren, kan je ze niet gebruiken, geen probleem, je verliest niks, indien wel worden zowel jij als de maatschappij er beter van, zonderr dat het iemand iets kost.

Je ziet eigenlijk maar weinig zo'n algemene wins.

De kritiek die je op het systeem kan hebben is dat het het kromme fiscale systeem van bedrijfswagens niet oplost en verderwerkt binnen dat kader maar zolang dat systeem blijft bestaan kan ik eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom je niet daarnaast ook een mogelijkheid tot mobiliteitsbudget zou voorzien als overheid.

Laatst bewerkt:
Maar je hangt ook dan volledig af van of je werkgever het wil geven of niet. Als je vertrekt van de premisse dat het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens afschaffen of iedereen dat belastingsvoordeel geven beide niet haalbaar zijn dan is dit een vrij elegante oplossing: Geen enkele werknemer wordt benadeeld tegenover de oude situatie en de kost voor de werkgever en de overheid blijft grotendeels dezelfde. Er zijn enkel extra mogelijkheden gecreëerd om hetzelfde fiscaal voordeel te krijgen en het zijn mogelijkheden die maatschappelijk gewenst gedrag incentiveren.
Ik zie niet in waarom iemand die op 9999m van zijn werk woont maatschappelijk gewenster is dan iemand die op 10001m woont

Vandaar: schrap al die koterijen en verlaag de algemene belastingsdruk

Ik zie niet in waarom iemand die op 9999m van zijn werk woont maatschappelijk gewenster is dan iemand die op 10001m woont

Vandaar: schrap al die koterijen en verlaag de algemene belastingsdruk
Dat zou inderdaad een nog betere oplossing zijn maar da's een voorbeeld van hoe het perfecte de vijand is van het goede. Zolang we die koterij van bedrijfswagens niet oplossen is het logisch en beter op alle vlak dat er zoiets als het mobiliteitsbudget bestaat.

Ik had vroeger cash-for-car en nu al 2.5 jaar mobiliteitsbudget. Het is fiscaal belachelijk interessant en ik geniet er gewoon van zo lang het duurt. Zal over enkele jaren wel teruggeschroefd worden, lijkt me ook logisch.

Best ook vreemd dat steeds de voordelen voor de iets beter dan gemiddelde loonslaaf besproken worden of worden gemerkt "dat kost zoveel €" terwijl een beetje belastingen op de overdracht van het fortuin van Albert Frère al snel een veelvoud zou opgeleverd hebben. Ik had ook wat gelezen over het protest van de MR tegen een verhoging van 0,05% op effectenrekeningen boven de 50 miljoen €.

Kwestie van het loontopic wat te kaderen - we zijn (op een uitzondering na) allemaal grote en iets minder grote sukkelaars hoor.

Vanaf 01 juli terug naar 100% op mijn vraag. Ondertussen werd mij ik ook voorgesteld om een extra grote account erbij te nemen alsook een product die we nog 3 jaar willen aanbieden aan onze klanten. Binnenkort bespreking met HR over loonsverwachtingen. Het is nu wel de eerste keer dat ik niet goed weet wat ik "kan" vragen. De andere keren was het eerder opslag gevraagd bij uitzonderlijke goede gepresteerde jaren. Mijn N+1 ziet dit hier als een promotie maar hij heeft erbij gezegd dat de HR dit waarschijnlijk anders ziet.

Een hogere bonusschijf is mogelijk (25%) bij ons maar daar je maar max. 20% in warrants kan krijgen en de rest super getaxeerd wordt, ben ik niet zeker dat dit echt voordelig zou zijn.

Ik zou dan eerder puur op bruto gaan: +10%? Wetend dat indien je 5% vraagt, zal eindigen bij 2%...is klassiek hier.

Iemand raad? ALvast bedankt!
Het voorstel is net gevallen: +7% bruto maand salaris & 1 cat. wagen extra. Ik had net mijn hybride besteld en dankzij het nieuwe cafetaria plan, in die nieuwe categorie reeds gekozen mits 100€/bruto extra opleg van mij (via 13de maand). Ik zal dus niets extra's moeten betalen.
De next step zal voor volgend jaar zijn met 5% extra jaarlijkse bonus.

Gezien de huidige economische situatie ben ik niet ontevreden van het voorstel. 6500 € bruto is zeker niet mis. Zal er nog een nachtje over slapen...

Niet slechter dan die bedrijfswagens, wat ook gewoon een verwerpelijk systeem is.

Ik ben het met jou eens, maar, en dat is eigenlijk nog een andere discussie, met dat woonkrediet terugbetalen ga je alleen mensen die al geen 'recht' hadden op een firmawagen belonen.

Mensen die naar 3 verschillende werven moeten rijden, als consultant bij verschillende klanten moeten geraken, soms eens op 30km, soms eens op 15,... gaan vasthouden aan de bedrijfswagen. Voor mij zijn dat de enige mensen die echt 'recht' hebben op een bedrijfswagen.

Mensen die een wagen krijgen als cadeautje van de werkgever, om de belastingsdruk van werkgever wat te verlagen (de salariswagen) en toevallig op <10km van hun werkgever wonen, kunnen die wel perfect missen en inruilen voor een nóg gunstiger systeem.

Dat maakt voor mij althans, dat het systeem nog schever wordt getrokken. Ik benadruk duidelijk 'voor mij', want weet dat salariswagen/bedrijfswagen gevoelige materie is.

Ook Tesla is daar wss stuk lager qua prijs
Maar mijn chinees is niet goed genoeg maar translate van de site geeft me iets van 30k voor een tesla model 3
In Noorwegen kun je ook een Tesla kopen voor 20-25k. Je ziet bijna niks anders daar, zelfs in het hoge noorden.

In de jaren 80' was het wel zo dat je bij de overheid werkte aan een hongerloon zonder extra legale voordelen. Ondertussen is dit (zeker voor niveau A en hoger (master) inderdaad al lang niet meer zo en is dat pensioen niet meer te verantwoorden. Wat mij betreft mogen ze meteen de statutaire benoemingen afschaffen, de hogere pensioenen aftoppen om de levensstandaard van de gepensioneerden omhoog te doen.

Zeker nu we ook federaal maaltijdcheques gaan krijgen en eigenlijk al extralegale voordelen hebben door onze taalpremies en internetvergoeding kunnen we niet meer klagen.

i know hypocriet dat ik het systeem afkeur, maar er wel van geniet en net door die benoeming ook twijfel..

Jammer genoeg hebben we een politiek zonder visie en lef, met een een afkooksel van een "pensioenhervorming" die eigenlijk niets veranderd.

wat betreft de realiteit: ja inderdaad, 3x per week is best veel (wat zijn we verwend geworden met dat telewerk :) ) maar het positieve van de langere treinrit is, altijd zitplaats en dus mogelijk om reeds wat werk te verrichten.
Het hangt er vanaf voor welke functie. Bij de overheid word je betaald volgens het barema voor het minimum vereiste diploma voor de functie die ze vragen. Ben je een master maar is de minimum vereiste een bachelor? Dan word je betaalt zoals een bachelor.

Als afgestudeerde ingenieur twee jaar geleden ondervonden bij een sollicitatie bij Fluvius als projectmanager (minimum bachelor gevraagd): loon 2800 bruto zonder voordelen, behalve hospitalisatieverzekering, 6 euro MC en 50! dagen verlof.

Zeer recent de aanbieding gekregen om als Automation Engineer te werken bij de Watergroep. Ik heb een kennis die daar werkt als Project Engineer die is daar gestart aan 3600 bruto als schoolverlater. Zit intussen aan 4000 + wagen. Als automation engineer zou ik slechts 3200 bruto verdienen zonder voordelen, wat veel minder is dan ik nu verdien. Simpelweg omdat de minimum vereiste een bachelor is.

Geen idee of je daar veel over kunt onderhandelen?

In Noorwegen kun je ook een Tesla kopen voor 20-25k. Je ziet bijna niks anders daar, zelfs in het hoge noorden.
Het is inderdaad goedkoper dan in België maar nu ook niet aan de helft van de prijs...

Ik ben het met jou eens, maar, en dat is eigenlijk nog een andere discussie, met dat woonkrediet terugbetalen ga je alleen mensen die al geen 'recht' hadden op een firmawagen belonen.

Mensen die naar 3 verschillende werven moeten rijden, als consultant bij verschillende klanten moeten geraken, soms eens op 30km, soms eens op 15,... gaan vasthouden aan de bedrijfswagen. Voor mij zijn dat de enige mensen die echt 'recht' hebben op een bedrijfswagen.

Mensen die een wagen krijgen als cadeautje van de werkgever, om de belastingsdruk van werkgever wat te verlagen (de salariswagen) en toevallig op <10km van hun werkgever wonen, kunnen die wel perfect missen en inruilen voor een nóg gunstiger systeem.

Dat maakt voor mij althans, dat het systeem nog schever wordt getrokken. Ik benadruk duidelijk 'voor mij', want weet dat salariswagen/bedrijfswagen gevoelige materie is.
Of je die auto nodig hebt voor je werk is eigenlijk irrelevant, werkgevers gaan altijd iedereen een auto mogen geven, da's een zaak tussen werkgever en werknemer. De discussie gaat over de zeer gunstige fiscale behandeling van het gratis mogen gebruiken van een een bedrijfswagen voor privéverplaatsingen, of je die auto nu veel of weinig nodig hebt voor je werk verandert niks aan hoe voordelig dat is.

Dag iedereen,

Hieronder mijn huidige verloning en een toekomstige opportuniteit, maar ik twijfel nog gezien de overstap van statutair ambtenaar naar contractueel en nog een paar zaken (zie onderaan).

Ik weet dat ik zelf deze keuze moet maken, maar ik hoor toch graag eens de ervaring/mening van andere mensen.

Overzicht:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Federale overheid => via Connect Vlaanderen naar VLAIO
Anciënniteit: 8
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): momenteel 45+ (burnout + niet vervangen gepensioneerden zorgen voor werkdruk) => 38 uren week

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5142 EUR => 6200 bruto
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3300 (inclusief nettovergoedingen) => +-3600 EUR netto (inclusief nettovergoedingen zonder bonus en mobiliteitsbudget)
Nettovergoedingen: 50 EUR vergoeding telewerk/internet + taalpremie => 175 EUR vergoeding maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk => volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop => laptop + gsm
Maaltijdcheques: nee (vanaf 01/01/2024 in principe wel 6 EUR per dag bijdrage NTB (maar minimum 1.09)) => 7 EUR (1.09 bijdrage)
Ecocheques: 250 EUR per jaar => 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nee statutair ambtenaar => Ja 4%
Hospitalisatieverzekering: Ja => JA
Andere voordelen: nee => mobiliteitsvergoeding van 810 EUR per maand
vakantiegeld: 92% bruto maandloon, dus iets hoger gezien hoger loon
eindejaarstoelage: ja 2428.89 bruto => ? nog geen exact idee, iets hoger gezien hoger loon?
variabel verloning vlaanderen connect: 6.66% tot 8% afhankelijk van je evaluatie, dus minimum een 5000 EUR bruto uitbetaling via loonbonus, dus niet zo voordelig, netto een 3153.50 EUR (13.07 rsz + 50% personenbelasting)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 3/5 thuiswerk => 2/5de thuiswerk
Afstand woon/werk in km's: 25km met auto => trein
Afstand woon/werk in tijd: 2* week +- 40 minuten => 3 x week +- 1 uur en 50m

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 38 + (week tussen kerstdag en nieuwjaar) => 28
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja (geen vaste uren)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt goed mee, redelijk stressbestendig
Hoe vaak overuren te presteren: een aantal per week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, heel regelmatig
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: evaluatiegesprekken met 5, (maar 40 mensen waarvoor ik planningen opmaak,...) => geen rechstreeks leidinggevende meer

Dus ik zou ongeveer een 300 EUR netto / maand meer verdienen + een bonus van netto 3150 EUR/jaar + 810 EUR mobiliteitsbudget/maand
( + iets hogere maaltijdcheques en iets meer vakantiegeld/eindejaarspremie)
Maar wel 15 dagen verlof minder. En in plaats van een ambtenarenpensioen (2750 netto/maand) een werknemerspensioen (geschat 1900 netto/maand) en 2de pijler van 4%. Stof om over na te denken, maar nu de voornaamste reden van mijn post:

- Iemand al ervaring om te werken via Vlaanderen Connect (Vlaio), mag gerust via PB
- Is een mobiliteitsvergoeding van 810 EUR de moeite? ik heb daar totaal geen ervaring mee.. Ik woon te ver om het in huisvesting te steken, welk type auto kan je daarmee kiezen ?
Ik heb ook overwogen om via Vlaanderen connect te gaan werken. Ben nu ambetantenaar. Vnl voor die mobiliteitsvergoeding. Dat is puur netto erbij. Ben nog niet zolang gescheiden en kon het geld goed gebruiken. Nu ondertussen voldoende gestegen in loon om goed rond te komen.
Op jou leeftijd zou ik het wel doen. Loonverschil is groot en je kan nog altijd terug als ambtenaar gaan werken in de toekomst.

Benieuwd hoe dit is afgelopen eigenlijk, want ik heb vaak de indruk dat mensen hun individuele bijdrage overschatten of onvoldoende vertalen naar de werkgever: zo is 4K veel voor sommige taken en peanuts voor andere. (Stel je de kost voor dat je baas de machinebouwer om 4u s ochtends op een werf moet krijgen)

Uiteindelijk moet je jezelf de vraag stellen wat wil je echt? (Meer loon, beter behandeld/geapprecieerd worden, andere taken, meer flexibiliteit,…) De onderhandeling is dan een stap zetten naar dit doel.

Wat ik zelf merk is dat in de luwte elders solliciteren altijd een goede spiegel is, zowel om te begrijpen wat je waard bent, maar ook om te appreciëren wat je hebt.

Ik ben van plan om het vervolg hier wel eens neer te schrijven maar voorlopig ben ik op reis en op een smartphone de boel volledig uit te leggen is wat te veel en vorige week (mijn eerste week vakantie) had ik totaal geen goesting om er veel over na te denken, te babbelen of te schrijven. Laat ons zeggen dat de boel nog niet afgehandeld is en dus lopende.
Tot be continued.

Is dit pakket boven, onder of op het gemiddelde rekening houdend dat ik een kaderlid ben die in shiften werkt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: industrieel ingenieur EM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Production leader
Anciënniteit: 0 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 (in shiften)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): geen idee

Maand salaris (bruto): basis: 3300 euro bruto + ploegenpremie: +/- 1900 euro bruto
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): waarschijnlijk rond 3000 euro netto (inc. nettovergoeding)
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm en laptop
Maaltijdcheques: 8 euro / dag
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): inbegrepen (volledig werkgever)
Hospitalisatieverzekering: inbegrepen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van groepsprestaties (winst / omzet / ...) en individuele prestatie: +/- 3000 netto/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 56 km (enkel)
Afstand woon/werk in tijd: 56 min (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja incl. tankkaart, tijdelijke bedrijfswagen. Na 1 jaar kiezen (vb ID3 of misschien ID4)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: geen idee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ja, volcontinu
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel: 2-3 operatoren

Laatst bewerkt:
Is dit pakket boven, onder of op het gemiddelde rekening houdend dat ik een kaderlid ben die in shiften werkt.

1. PERSONALIA
Lijkt me zeker bovengemiddeld voor jouw leeftijd. Neem natuurlijk die ploegenpremie weg, en het is minder speciaal, maar zeker nog steeds een goed loon voor een starter.

1. PERSONALIA
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Production leader
Anciënniteit: 0 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 (in shiften)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50 - 60

Maand salaris (bruto): basis: 3300 euro bruto + ploegenpremie: +/- 1900 euro bruto
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): waarschijnlijk rond 3000 euro netto (inc. nettovergoeding)
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm en laptop
Maaltijdcheques: 8 euro / dag
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): inbegrepen (volledig werkgever)
Hospitalisatieverzekering: inbegrepen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van groepsprestaties (winst / omzet / ...) en individuele prestatie: +/- 3000 netto/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 56 km (enkel)
Afstand woon/werk in tijd: 56 min (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja incl. tankkaart, tijdelijke bedrijfswagen. Na 1 jaar kiezen (vb ID3 of misschien ID4)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: geen idee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ja, volcontinu
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel: 2-3 operatoren
Kaderleden verdienen doorgaans ongeveer 5 keer dit pakket - dus ver onder het gemiddelde. ;)

Dat gezegd zijnde: heel mooi pakket gezien leeftijd en ervaring hoor.

Toch niet als een starter zonder ervaring?
Hoe zou dit pakket eruitzien in metaal- of chemiesector?
Starter zonder ervaring maken ze ook normaal geen kader. Kader in dit geval lijkt me om de +/- 20 overuren/week te rechtvaardigen omdat een kader (meestal) geen betaalde overuren maakt.
Deze zitten namelijk in uw basissalaris verrekend.
Dus 3300+1900=5200/240= 21 euro bruto uurloon.

Voordeel is wel dat je geen vrije tijd hebt om dit geld op te doen en dus goed kan sparen.

Toch niet als een starter zonder ervaring?
Hoe zou dit pakket eruitzien in metaal- of chemiesector?
Bij een groot (petro)chemisch bedrijf heb je zo een functie niet. Dus moeilijk te vergelijken. Mss dat het wel bestaat bij een klein chemisch bedrijf.

Bij een production leader denk ik aan een area manager bij ons. Maar dat zijn functie waar je niet in kunt starten, daar ga je in moeten groeien. Daar ga je eerst uw certificaten moeten halen en ervaring opbouwen als operator.

Maar dan spreek je ook over een totaal ander loonpakket.

Terug
Bovenaan