Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik snap uw moeder. Het is onze running gag opt werk na een periode van onmenselijke stress. 'Gaan we niet beter in de colruyt gaan werken'
Waarna iedereen volmondig ja roept!

Geen stress, uw werk op uw werk kunnen laten, geen gezeik achteraf (tot jaren nadat ge een project afgerond hebt)
Er zijn zeker voorodelen aan arbeiders/fabrieksjobs. En voor het geld moet je feitelijk ook geen high class job meer hebben... zeker in de bouw.
Gohja, het is niet dat ze in de Colruyt geen gezeik hebben met uurroosters (vroege, late, zaterdag,...) Of lastige klanten of luie collega's of... 🤷‍♀️
Het zal in elke job wel iets zijn. Je moet alleen met dat "iets" kunnen leven en anders een andere job of sector zoeken. 😁

Klopt, jij had gewoon pech om je even te verslikken in een veelgemaakte fout en het middelbaar en verderstuderen aan te halen.

Dat neerkijken ging dan ook over meerdere posts hierboven waarin jij bijtreedt.
Zeg me dat je een arbeider bent, zonder te zeggen dat je een arbeider bent.

Letterlijk al uw afgelopen posts.

Ik vind het dan weer triestig dat ik op het werk teksten te lezen krijg met dt fouten, opgesteld door mensen die dan zogezegd hooggeschoold zijn.

Zelf sta ik ook in een fabriek, erg dat er hier precies neergekeken wordt op hen. Marginalen, verslaafden en onbekwamen zijn overal te vinden hoor.

Niemand spreekt hier over scholing of zelfs arbeider/bediende. Dat is wat je er zelf van maakt en je in een calimero rol steken.

We mogen toch nog observaties neerpennen ? Dat zijn feiten.

In de bureau waar ik nu werk zijn we met 15. Ik kan je garanderen, als je nog maar een tiende uitspookt van de farcen die ze tijdens mijn vakantiejob deden, dan haal je het einde van de dag niet en lig je buiten. Dat is ook een feit. Er is ooit 1 buiten gesmeten na 4d omdat hij 2x een vrouwonvriendelijk mopje gemaakt had van "leg je hier maar eens op de bureau" tegen een 20jarige stagiair. Geen opmerking, geen waarschuwing. Gewoon buiten.

In de productieomgeving ging het er wel wat anders aan toe.

Als ik hierboven dingen lees als: 'zootje', zelfstandigheid van een 16jarige, voortzetting van het middelbaar of een job die iedereen met een hartslag kan uitvoeren dan noem ik dat neerkijken ipv anekdotes.

Ja, 45min weglopen 2x per dag getuigt van veel zelfstandigheid en volwassenheid.... En die jobs zijn letterlijk zo belachelijk. Stickertjes van de grond oprapen, bakken vullen met vijsjes, kartonnen dozen platduwen en in een container steken, ... Dat kan toch iedereen met een hartslag? Of vind jij dat complex ?

Maar als je het zo wil polariseren. Ik wil aan de madam wel eens de statistieken vragen met bedrijfsongevallen, zattigheid, personen die in collectieve zitten, vechtpartijen etc van de arbeiders en bedienden. Ze hebben er evenveel van in het bedrijf. Wanna place some bets ?

Er zijn nu ook wel gradaties in arbeiderjobs, van vijsjes in doosjes doen, tot auto's in elkaar steken, tot complexe techniek waarbij je echt je brein moet gebruiken en 100% wakker zijn. Het is allemaal niet zo zwart-wit als "de domme arbeider" en "de slimme bediende".

Er zijn anders ook genoeg van die bedienden, bureau-vrouwtjes en mannetjes: BMW-tje, 4 keer spuiten met de parfum, sjaaltje, propere kleertjes, maar amper inhoud en het IQ van een goudvis.

Niemand spreekt hier over scholing of zelfs arbeider/bediende. Dat is wat je er zelf van maakt en je in een calimero rol steken.

We mogen toch nog observaties neerpennen ? Dat zijn feiten.

In de bureau waar ik nu werk zijn we met 15. Ik kan je garanderen, als je nog maar een tiende uitspookt van de farcen die ze tijdens mijn vakantiejob deden, dan haal je het einde van de dag niet en lig je buiten. Dat is ook een feit. Er is ooit 1 buiten gesmeten na 4d omdat hij 2x een vrouwonvriendelijk mopje gemaakt had van "leg je hier maar eens op de bureau" tegen een 20jarige stagiair. Geen opmerking, geen waarschuwing. Gewoon buiten.

In de productieomgeving ging het er wel wat anders aan toe.

Ja, 45min weglopen 2x per dag getuigt van veel zelfstandigheid en volwassenheid.... En die jobs zijn letterlijk zo belachelijk. Stickertjes van de grond oprapen, bakken vullen met vijsjes, kartonnen dozen platduwen en in een container steken, ... Dat kan toch iedereen met een hartslag? Of vind jij dat complex ?

Maar als je het zo wil polariseren. Ik wil aan de madam wel eens de statistieken vragen met bedrijfsongevallen, zattigheid, personen die in collectieve zitten, vechtpartijen etc van de arbeiders en bedienden. Ze hebben er evenveel van in het bedrijf. Wanna place some bets ?

Als dat het enige is wat je kent als arbeidersomgeving dan heb je het op een beschutte werkplaats.
Je post slaat echt nergens op (en ik ben geen arbeider).

Arbeiders op mijn vorig werk (printplaten bestukken) heb je echt wel verstand in je kop voor nodig. Net zoals arbeiders die meubels maken en plannen moeten volgen. Er bestaat meer dan gewoon hele dagen aan een band staan ook.

Dat er meer plattere humor is en dat er meer varkens rondlopen is waar, maar over het hypocriet gedrag op de bureau omgeving is er ook wel iets te zeggen. En ook de hoofdreden dat ik weg gegaan ben op mijn vorige job.

Ik snap wel dat het bij jou in het verkeerde keelgat schiet als je het zo leest. Mensen die posten dat ze dankzij arbeiderswerk te doen ineens gemotiveerd zijn om verder te studeren, terwijl voor veel mensen die arbeider zijn dat gewoon hun echte dagelijkse job is en het gewoon graag/moeten doen. Bv omdat het voor hen niet even haalbaar is om verder te studeren om wat voor reden dan ook.
Goh kijk, het was niet zo slecht bedoeld hoor. Maar ik vond gewoon dat er daar een serieuze sfeer van frustratie rondhing. Als ik vlot paletten in de winkel binnenbracht kreeg ik commentaar van iemand in het magazijn dat ik rustiger moest werken. De "mannen van de bureau", die ook maar gewoon de ploegbazen waren die het moesten gaan uitleggen bij management, die waren de vijand, en elke minuut dat er niet gewerkt werd leek voor sommigen een soort "overwinning" op die vijand. Ik begrijp volledig dat je minder een "gevoel van trots" hebt rond je werk als men je nog niet vertrouwt om je uren te werken (prikklok waar een minuut te laat 15 min later werken was), maar mij gaf dat allemaal echt niet het gevoel van "ok ik ga mijn studies stoppen want dit is een mooi alternatief".

Dat zal ook wel iets met de werkgever, Makro, te maken gehad hebben aangezien die toen al bergaf aan het gaan was.
Niet iedereen die kan verder studeren doet dat ook. Genoeg mensen die het bewust niet doen.
Ik ben er nu wel van overtuigd dat door de democratisering van het onderwijs alsook hoe in het algemeen iedereen zijn kinderen al jaren pusht om toch maar iets te studeren (of die kinderen dat willen of niet)*, het % mensen die geen diploma hebben maar dit wel zouden kunnen gehaald hebben is gedaald. Waarmee ik niet wil zeggen dat die niet meer bestaan, maar in de generatie van onze ouders of grootouders zal je een pak meer mensen hebben gehad die bv. burgerlijk ingenieur konden studeren maar waarvan de ouders zeiden dat ze maar moesten gaan werken. Mede daardoor misschien was opklimmen zonder diploma toen ook eenvoudiger, terwijl nu "het papiertje" als een soort van eerste selectie dient.

*waardoor we vandaag de dag bv. een tekort hebben aan stielmannen.

Dit heeft nog weinig met loon te maken - alvast dank om terug ontopic te gaan!
Sorry, was aan het typen toen je dit postte, ik zal ermee stoppen.

Iemand die werkt of iemand kent die werkt bij Brussels Airport Company (BAC) en weet wat de richtwaardes zijn qua verdiensten en extra legale voordelen voor de verschillende functie klassen? Ik zag laatst een vacature passeren voor een functie klasse D die mij best wel interesseert.

Iemand die werkt of iemand kent die werkt bij Brussels Airport Company (BAC) en weet wat de richtwaardes zijn qua verdiensten en extra legale voordelen voor de verschillende functie klassen? Ik zag laatst een vacature passeren voor een functie klasse D die mij best wel interesseert.
Stuur me even een pm. Ben zondag terug van op vakantie, dus antwoord dan pas. Ik werk als onderaannemer voor BAC en ken dus redelijk goed hun voorwaarden.

Stuur me een pm 🙃 Ik ken daar volk ;)

Ik heb jaren in fabrieken gewerkt. Altijd ervoor gezorgd dat ik niet bleef plakken , dus nooit vast contract aanvaard.
Op de meeste plaatsen ging het er normaal aan toe hoor. Waar ik me wel aan ergerde waren de mensen van de vakbond, die deden geen kloten buiten wat rondgaan om een klapke te doen. Zat je met zo iemand in een shift dan had je daar niks aan.
Als je je knop kan omdraaien dan is het wel een omgeving waar je kan overleven. Bij mij was het constant klok kijken en waren de dagen lang. Ook niks voldoening. Dus als ik, nu goedbetaalde bureaujob, een slechte dag heb dan denk ik aan de keren dat ik moest vragen om naar de WC te gaan en dan is de huidige realiteit nog lang niet zo slecht.

Hier hetzelde.

wegens familiale redenenen moeten stoppen met school, begonnen bij de grootste IT groothandel van de benelux op hun staging afdeling, hele dagen paletten sleuren, IT materiaal in en uitpakken, monotoon werk doen voor een hondenloon. Ik heb daar wegens gebrek aan werk in de vakantieperiode eens 2 dagen het magazijn moeten vegen. Na anderhalve dag mijne boel daar op de grond gegooit en gezegd fuck dit en nooit weergekomen.

Ja er werken margi's en in de eetzaal hoor je dingen zoals "yaaay ik ben al 10 dagen clean". Maar die periode is voor mij wel het hardste en zwaarste werk dat ik ooit gedaan heb in mijn leven. Plezier is op veel van die werkplekken verboden en als je pech hebt en je zit met een dictator als ploegbaas zie je echt wel af volgens mij. Ik was daar op mijn absoluut laagste punt van motivatie in mijn leven en als ik een excuus vond om een half uur te gaan kakken dan deed ik dat ook.

Ik heb niet meer dan respect voor mensen die in een fabriek werken. Ik werd er legit ongelukkig en was dagelijks fysiek kapot en ik kon dan nog 60% van de tijd op een bureaustoel zitten. Ik heb mezelf gelukkig bijgeschoold, hoop certficaten gehaald en ben met wat carrieresprongen en geluk ondertussen IT manager voor een bedrijfje van 100 man en heb half zo veel werk voor 3 keer het brutoloon.

De tijd die een arbeider op de wc verkakt, doe dat x5 of zelfs x10 en dat is de tijd die de gemiddelde bediende verspilt aan nutteloze vergaderingen, calls, mails, ...

Uit ervaring durf ik zelf zeggen hoe hoger uw functie hoe minder ge moet kunnen en hoe meer zever ge moet kunnen verkopen en verantwoordelijkheden doorschuiven. Dat is niet enkel bij mij maar bij heel wat vrienden die ondertussen in middle en hoger management beland zijn. Misschien wat kort door de bocht, maar ik ben er 100% zeker van dat ik het minder zwaar heb dan gelijk welke arbeider.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Program Manager
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 3350
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Abo gsm + Laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€/dag
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Bonus +/-1100 euro

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: Afhankelijk van files 1u-1u30. Wel max. 2x/week
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW iX3, VAA 200euro, laadpas inbegrepen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: rapporteren op C-level kan soms stresserend zijn
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja flexibel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, +/-30-40 mensen, P&L verantwoordelijkheid

Wat denken jullie? Marktconform?

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW iX3, VAA 200euro, laadpas inbegrepen

Ik zit ongeveer op pakket (+/- hetzelfde brutoloon & andere extra's), 1 jaar jonger, maar zonder firmawagen (maar ook geen file) en zonder bonus voor een rol van analist in een IT team.
Dus ik denk dat je nog wel kan groeien in je pakket. Rustig ervaring opdoen, LinkedIn proper onderhouden & af en toe reageren op de 'goeie' InMails :)

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Program Manager
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Abo gsm + Laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€/dag
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: /
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: rapporteren op C-level kan soms stresserend zijn
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja flexibel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, +/-30-40 mensen, P&L verantwoordelijkheid

Lijkt me weinig eerlijk gezegd voor het aantal uren en de verantwoordelijkheid

Hier hetzelde.

Ik heb niet meer dan respect voor mensen die in een fabriek werken. Ik werd er legit ongelukkig en was dagelijks fysiek kapot en ik kon dan nog 60% van de tijd op een bureaustoel zitten. Ik heb mezelf gelukkig bijgeschoold, hoop certficaten gehaald en ben met wat carrieresprongen en geluk ondertussen IT manager voor een bedrijfje van 100 man en heb half zo veel werk voor 3 keer het brutoloon.
Het is algemeen bekend dat hogere functies meer loon opleveren dan lagere functies, of beter uitgedrukt: je zal in een lagere functie harder/meer/langere dagen moeten werken om een hoger loon te krijgen.

Ik heb ook nog enkele jaren in arbeiderfuncties gewerkt, zowel als jobstudent als werknemer. Ik kan enkel maar zeggen dat er overuren dienden gedaan te worden om een deftig loon over te houden, of in een exotisch offshore regime werken. Ik zou niet meer in loondienst in een arbeidersfunctie gaan werken. Nu doe ik enkel nog arbeiderswerk in mijn bijberoep, enkel de zaken die ik zelf wil.
Uit ervaring durf ik zelf zeggen hoe hoger uw functie hoe minder ge moet kunnen en hoe meer zever ge moet kunnen verkopen en verantwoordelijkheden doorschuiven. Dat is niet enkel bij mij maar bij heel wat vrienden die ondertussen in middle en hoger management beland zijn.
Ik zou eerder durven zeggen: hoe hoger, hoe minder dat je zelf moet doen. Ik heb zelf wel ondervonden dat er in hogere functies (uitgezonderd bij KMO's)vaak onvoldoende werk is om de dagen te vullen. Misschien is dit wel zo in functies waarbij je iets moet tekenen of een ander soort tastbare/zichtbare output genereren.

Toen ik gestart ben met werken was dit al zo en nu is dit nog altijd zo. Er is 1 groot verschil: thuiswerk, het thuiswerk bestond amper in 2011, waardoor het toen sneller opviel als je niks aan het doen was of weg liep van je bureau.

De uren die ik in mijn carrière als bediende heb verspild aan andere zaken bedragen waarschijnlijk een werkjaar. Simpel voorbeeld: geef mij 3 weken tijd om een rapport te maken en ik ik zal dat rapport maken in 1 week. Ik kan alles zeer snel en goed afwerken, gezien het loon hetzelfde blijft kloot je enkel jezelf met dit te melden aan je leidinggevende, bovendien zorgt dit dan voor spanningen tussen collega's, want er zijn altijd wel wat tragere mensen in hoge functies die op boven hun capaciteiten werken.

Maar globaal gezien kan ik mij niet voorstellen dat elke hooggeschoolde bediende zijn werkdagen vol krijgt? Natuurlijk zullen de meesten wel zeggen dat ze het zeer druk hebben. Dit kan effectief zo zijn omdat hun brein gevuld is met mayonaise, maar bij velen zal het ook wel een beetje "pretending busy" zijn.

Sinds de introductie van thuiswerk zie je toch wel wat gebeuren:

*Aan de schoolpoort is het dagelijks dikkebakkenshow, dus velen hebben tijd gekregen om de kinderen te brengen en te halen.

* Er woont hier iemand met een q7 die bij proximus werkt, die vent zit meer in zijn tuin dan achter zijn bureau.

* De bedrijfswagen die plots gebruikt wordt voor het woon-werk verkeer van de partner. Bij ons zijn er dus docenten die met een bedrijfswagen van de partner komen werken :o.

Misschien wat kort door de bocht, maar ik ben er 100% zeker van dat ik het minder zwaar heb dan gelijk welke arbeider.
Uiteraard is dit zo. Die arbeiders beseffen dat ook. Jobs bij de gemeente, overheid, nmbs, ziekenhuis zijn dan ook gegeerd bij arbeiders. Dit ten koste van de andere jobs die niet ingevuld geraken. Ik kan hen zeker geen ongelijk geven.

Terug
Bovenaan