Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 4736,59 €
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2946,92 €
Nettovergoedingen: telewerkpremie van 50€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): helft van de 13e maand en vakantiegeld
Bedrijfs GSM/laptop: laptop en 2e scherm + gsm en abonnement
Maaltijdcheques: 8€/dag (1,09€ eigen bijdrage)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2e pijler nee (denk ik)
Hospitalisatieverzekering: ja, gratis nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): taalpremie + fietsvergoeding (van thuis naar station) + Fed+-kaart

Even aangepast. Ik schrok op m'n eerste loonbrief ook aangezien ze op m'n contract initieel een lagere index hadden vermeld. Het is een kleine organisatie die nog geen contractuelen had aangeworven (en er heel dringend iemand moest aangeworven worden), dus de hr-persoon wist voor het overige ook niet zo heel veel van de rest. Ik ga voor mijn volgende job sowieso wel een stuk moeten inleveren (aangezien dit echt geen normaal startersloon is en al meer krijg dan wat een A2 federale ambtenaar krijgt), maar bon.

Ik zie wel nergens op m'n loonfiche dat er iets voor groepsverzekering wordt afgehouden, dus moet dat nog eens vragen. Al heb ik wel liever meer netto dan dat er ergens geld gaat naar een pensioenfonds met een verwaarloosbare intrest? 4e peiler > 2e peiler.

Even aangepast. Ik schrok op m'n eerste loonbrief ook aangezien ze op m'n contract initieel een lagere index hadden vermeld. Het is een kleine organisatie die nog geen contractuelen had aangeworven (en er heel dringend iemand moest aangeworven worden), dus de hr-persoon wist voor het overige ook niet zo heel veel van de rest. Ik ga voor mijn volgende job sowieso wel een stuk moeten inleveren (aangezien dit echt geen normaal startersloon is en al meer krijg dan wat een A2 federale ambtenaar krijgt), maar bon.

Ik zie wel nergens op m'n loonfiche dat er iets voor groepsverzekering wordt afgehouden, dus moet dat nog eens vragen. Al heb ik wel liever meer netto dan dat er ergens geld gaat naar een pensioenfonds met een verwaarloosbare intrest? 4e peiler > 2e peiler.
<BG-mode> Da's al een redelijk oké startloon. Maar ik zie dat je geen bonus krijgt... en zelfs geen bedrijfswagen! Al bij al dan toch vrij mager. </BG-mode>

En nu voor echt: waauw, chique pree!! :p

<BG-mode> Da's al een redelijk oké startloon. Maar ik zie dat je geen bonus krijgt... en zelfs geen bedrijfswagen! Al bij al dan toch vrij mager. </BG-mode>

En nu voor echt: waauw, chique pree!! :p

't Is alleszins een PAK meer dan wat ik had als ik 24j was hoor. :sneaky:

En over 't algemeen wordt het er overheen de jaren voornamelijk beter op, dus zeker goeie start.

't Is alleszins een PAK meer dan wat ik had als ik 24j was hoor. :sneaky:

En over 't algemeen wordt het er overheen de jaren voornamelijk beter op, dus zeker goeie start.
Ik vraag mij ondertussen toch een beetje af ofdat de groei naar de toekomst gewoon wat ingeperkt wordt. En men de beginlonen omhoog geduwd heeft omdat iedereen en zijn kat naar volk op zoek is.

Ik kan mij namelijk moeilijk inbeelden dat hij op 10 jaar gaat evolueren richting 10k bruto. Zoals ik nog gedaan heb en gegaan ben van 2400€ ( op mijn 27ste) bruto 15 jaar geleden of zo naar +/-6k bruto nu.
7k of zo kan ik mij nog wel inbeelden (tgv aanpassing van inflatie).

Maar diezelfde progressieve stappen, ik heb er een beetje mijn twijfels over om eerlijk te zijn.

Ik vraag mij ondertussen toch een beetje af ofdat de groei naar de toekomst gewoon wat ingeperkt wordt. En men de beginlonen omhoog geduwd heeft omdat iedereen en zijn kat naar volk op zoek is.

Ik kan mij namelijk moeilijk inbeelden dat hij op 10 jaar gaat evolueren richting 10k bruto. Zoals ik nog gedaan heb en gegaan ben van 2400€ ( op mijn 27ste) bruto 15 jaar geleden of zo naar +/-6k bruto nu.

Maar diezelfde progressieve stappen, ik heb er een beetje mijn twijfels over om eerlijk te zijn.

Hangt gewoon af van welke stappen er gemaakt worden en welke capaciteiten er zijn/ontwikkeld worden. Een hoge start is geen garantie op een nog grotere groei, maar een lagere start is evenmin het omgekeerde. en even belangrijk: wat hij zelf uiteindelijk wil, want niet iedereen heeft zin om functies te doen die +10k uitbetalen.

Als ik werf laat ik loon alvast niet afhangen van waar iemand ooit een begonnen is; kennis & kunde in combo met verder groeipotentiëel, zonder de persoon in kwestie in een gouden kooi te hangen, zijn me belangrijker. Ga binnenkort één van mijn poulains terug hiren, maar heb haar ook direct duidelijk gemaakt dat ze haar huidige 6,5 niet per direct naar 9 zal zien gaan omdat ik ze dan vast zet in een gouden kooi. Daar stijgt ze wel naar toe binnen een jaar of 3, maar daar ben ik ook volledig transparant over.

Hangt gewoon af van welke stappen er gemaakt worden en welke capaciteiten er zijn/ontwikkeld worden. Een hoge start is geen garantie op een nog grotere groei, maar een lagere start is evenmin het omgekeerde. en even belangrijk: wat hij zelf uiteindelijk wil, want niet iedereen heeft zin om functies te doen die +10k uitbetalen.

Ik denk dan maar, je kunt beter met een hoge start starten en niet groeien dan met een lage start starten en niet groeien. Wat je hebt, heb je.

Als ik werf laat ik loon alvast niet afhangen van waar iemand ooit een begonnen is; kennis & kunde in combo met verder groeipotentiëel, zonder de persoon in kwestie in een gouden kooi te hangen, zijn me belangrijker. Ga binnenkort één van mijn poulains terug hiren, maar heb haar ook direct duidelijk gemaakt dat ze haar huidige 6,5 niet per direct naar 9 zal zien gaan omdat ik ze dan vast zet in een gouden kooi. Daar stijgt ze wel naar toe binnen een jaar of 3, maar daar ben ik ook volledig transparant over.

Ik lig er niet echt wakker van of ik 7 8 9 10k per maand verdien. Het is allemaal meer dan genoeg. Jaja, ik ga voor de show nog eens op mijn evaluatie 2 min zagen over dat het niet meer leuk is en dat opslag een vorm van appreciatie is. En dan zie ik wel. Krijg ik niks, all good. Krijg ik wel iets, also good.

Ik ken er niet zoveel die zitten te neuten dat ze 8k moeten verdienen als ze 7k verdienen of 10k willen als ze 9k hebben...

En hoe kun je nu garanties geven over iets binnen 3y. Dat is volledige transparantie met een glazen bol. Staat dat budget al gealloceerd?

• Mij hebben ze ooit gezegd "cege, your business is critical to the success of the company". 3 maand later wet Renault en 70 van de 80 buiten. Cege jammergenoeg niet.
  • Ons bonus plant op groepsniveau is gelinkt aan winst per aandeel. In de voorbije 4y is het bonusplan al 3x geschrapt/aangepast wegens "exceptional circumstances". als je 3 op 4 je plan niet volgt, niet echt "exceptional"
  • Ik zou al 15 man in mean team moeten hebben als ik elke beloofde FTE kreeg, we zijn met 3
Ik geloof geen fluit meer van corporate bovenaf. Ik geloof het als ik het zie, als de rest is fugazi fugazi.

Maar dat verwacht ik ook niet, hoor. En ik heb (voorlopig) ook echt niet de intentie of de wil om ooit zo'n hoog loon te willen hebben. Want hoge lonen correleren heel sterk met heel veel verantwoordelijk, stress, lange werkdagen en gewoon overall minder leven na het werk. En daar pas ik voor. Ik heb wel de intentie om carrière te maken en een (intellectuele) bezigheid te hebben overdag, maar wel ééntje dat het toelaat dat ik op m'n 70 jaar kan zeggen "ik heb een mooi leven gehad" i.p.v. de weinige tijd in m'n pensioen te moeten gebruiken om tevergeefs alle achterstand in te wilen halen zoals menig andere carrièrebeestjes.

Maar zoals @cege zegt: beter hoog starten en een tragere progressie, dan laag starten.
Ik denk dat ik gewoon de juiste man op het juiste sollicitatiegesprek was. Ik heb wel een heel kwantitatief (finance) profiel, en dat is iets wat blijkbaar wel gegeerd is bij een resem aan werkgevers als ik zo moet afgaan op de job offers die ik krijg op m'n Linkedin.

Ik denk dan maar, je kunt beter met een hoge start starten en niet groeien dan met een lage start starten en niet groeien. Wat je hebt, heb je.

Dat is uiteraard even valide als uitgangspunt, als dat is waar je je goed bij voelt.
Zoals ik al zei, het ene is geen garantie voor het andere, het hangt van jezelf af.

Ik lig er niet echt wakker van of ik 7 8 9 10k per maand verdien. Het is allemaal meer dan genoeg. Jaja, ik ga voor de show nog eens op mijn evaluatie 2 min zagen over dat het niet meer leuk is en dat opslag een vorm van appreciatie is. En dan zie ik wel. Krijg ik niks, all good. Krijg ik wel iets, also good.

Ik ken er niet zoveel die zitten te neuten dat ze 8k moeten verdienen als ze 7k verdienen of 10k willen als ze 9k hebben...

En hoe kun je nu garanties geven over iets binnen 3y. Dat is volledige transparantie met een glazen bol. Staat dat budget al gealloceerd?

• Mij hebben ze ooit gezegd "cege, your business is critical to the success of the company". 3 maand later wet Renault en 70 van de 80 buiten. Cege jammergenoeg niet.
  • Ons bonus plant op groepsniveau is gelinkt aan winst per aandeel. In de voorbije 4y is het bonusplan al 3x geschrapt/aangepast wegens "exceptional circumstances". als je 3 op 4 je plan niet volgt, niet echt "exceptional"
  • Ik zou al 15 man in mean team moeten hebben als ik elke beloofde FTE kreeg, we zijn met 3
Ik geloof geen fluit meer van corporate bovenaf. Ik geloof het als ik het zie, als de rest is fugazi fugazi.

Als ik dat echt wil? Ja, maar er zijn er dan ook niet zo bijster veel die boven mij gaan qua budget.

Doe ik dat daarom ook? Nee, want ik vind niet dat je zoiets moet laten afhangen van je eigen belofte, en je eigen mogelijkheid om die al dan niet in de toekomst waar te maken. Ik maak de personen in kwestie liever sterker, zodat ze uit zichzelf die bedragen waard worden (again, gesteld dat dat ook is waar ze zelf voor willen gaan). Ze hebben er niets aan als ik hen de hemel beloof en geef, zonder meer (dat is die gouden kooi). It only takes my next promotion/switch om ze dan terug in het ongewisse te zetten tov wie dan ook die ze dat niet waard acht. Ik beloof dus niets, ik ga met ze aan de slag.

En ja, genoeg corporate out there, die vanalles beloven zonder ook maar één iets te doen; been there, seen that happen, multiple times. Ik heb geen behoefte om die op welke manier dan ook te verdedigen, ik kan enkel aangeven hoe ik daar in sta en hoe ik het doe (met succes, al zeg ik het zelf).

Maar zoals @cege zegt: beter hoog starten en een tragere progressie, dan laag starten.
Ik denk dat ik gewoon de juiste man op het juiste sollicitatiegesprek was. Ik heb wel een heel kwantitatief (finance) profiel, en dat is iets wat blijkbaar wel gegeerd is bij een resem aan werkgevers als ik zo moet afgaan op de job offers die ik krijg op m'n Linkedin.
Traag sleep je soms echt heel lang mee. En soms kan je ook niet naar omhoog omdat er bepaalde externe factoren rondom je.

Ik dacht bij één van mijn eerste jobs, naief dat ik was, och ik maak wel rap promotie. Jawadde, dat viel toch wel dik tegen. Had ik door gevraagd dan had ik toch schoon elke maand 200 euro extra op den boek voor 1.5 jaar ipv zotjes gewoon ja te zeggen. En als je binnen het huidige bedrijf blijft, dan sleep je die handicap soms heel lang mee. Want bij promotie geven ze u een percentje dat mooi lijkt in hun Excel op basis van uw huidige loon en meestal nooit uw echte markt waarde.

...

(y)

Wat dat laatste betreft, bij ons zitten er blijkbaar een paar van die zagen voor wie het nooit genoeg is en die op die manier eigenlijk overbetaald zijn voor hun rol of tegenover hun collega's. En het gaat dan nog niet eens over uitzonderlijke mensen wiens job essentieel is voor het bedrijf.

Het is nooit genoeg :baard: Dat wilt niet zeggen dat je er ongelukkig van moet worden, maar ik ga er vanuit dat uw waarde en kennis voor het bedrijf enkel maar groter wordt dus daar mag iets tegenover staan

Brutoloontopic is verzadigd met universiteitsprofielen. Handig om te vergelijken aangezien er heel wat gelijkaardige profielen gepost worden maar het is ook wel eens leuk om in te zien hoeveel andere Belgen verdienen. Daarom wat linkjes naar /r/BESalary:

Die laatste is Stijn Baert himself zeker? 😂

Wel grappig (of om te bleiten, your choice) als je ziet dat er tussen een heel jonge vuilnisman en die professor 'maar' een dikke 1400€ (en in de praktijk nog minder, want die professor heeft blijkbaar gene zak ELs) zit. Hoeveel keer groter zou het verschil zijn in Amerika ofzo? Factor 10?

Ik ben wel verbaasd over hoe laag het salaris van een associate professor is. Ik wist dat academie niet fantastisch betaalde, maar dit is wel echt belachelijk voor de verantwoordelijkheden en de stress.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel verbaasd over hoe laag het salaris van een associate professor is. Ik wist dat academie niet fantastische betaalde, maar dit is wel echt belachelijk voor de verantwoordelijkheden en de stress.

Stijn Baert is 36 jaar en is professor arbeidseconomie aan UGent en UAntwerpen. Hoeveel zou hij verdienen?
Drie jaar terug alles samen +/- 3600 netto (wel lesgeven aan 2 universiteiten). Geen EL's buiten fietsvergoeding en ecocheques waar je quasi niks mee kunt doen.
En dat voor de rat race dat academia is. Als ouwe grijze muis die al 30 jaar prof/(gewoon) hoogleraar is zal je goed verdienen, maar voor veel geld te verdienen moet je zeker niet aan universiteiten werken. Doctoraatsstudenten krijgen wel relatief hoge beurs vergeleken met andere landen.

Onderzoek interesseert mij enorm, maar laat mij dan maar een doctoraat in finance, monetaire of competition economics doen, en dan de industrie in.
Geen gezeik met publicaties en strevertjes.

Brutoloontopic is verzadigd met universiteitsprofielen. Handig om te vergelijken aangezien er heel wat gelijkaardige profielen gepost worden maar het is ook wel eens leuk om in te zien hoeveel andere Belgen verdienen. Daarom wat linkjes naar /r/BESalary:

Leerkrachten (masters) scheppen nogal geld. :wtf: Druk dat eens uit per uur.

Ik ben wel verbaasd over hoe laag het salaris van een associate professor is. Ik wist dat academie niet fantastisch betaalde, maar dit is wel echt belachelijk voor de verantwoordelijkheden en de stress.
--> BAREMA 13 - hoofddocent schaal 1

Die 5709,03 euro bruto is het maandsalaris van een hoofddocent met 0 jaar anciënniteit... Ik dacht dat anciënniteit gewoon doorloopt wanneer je van rang verandert (bv. docent (assistant professor) --> hoofddocent (associate professor)), en zelfs begint op te bouwen vanaf je assistent (doctorandus) bent.

Bij een hoofddocent van 37 jaar die op zijn 23e aan zijn doctoraat begon, zou ik dus 14 jaar anciënniteit verwachten, met bijhorend brutoloon van €7338,91.

@Sylverscythe zeg eens, hoe zit dat met anciënniteit in de academische wereld? :p

Leerkrachten (masters) scheppen nogal geld. :wtf: Druk dat eens uit per uur.
Ook van verschoten, zelfs het hele 'leerkrachten werken ook 's avonds en in het weekend' buiten beschouwing gelaten.
4400 bruto 2900 netto na 5 jaar ?

Ik denk dat ik inclusief al mijn voordelen maar net daarboven kom in de bankensector.

Terug
Bovenaan