Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
represantie vergoeding, werkbonus,...2200 bruto met 1950 netto en dan nog wagen, tankkaart, phone, laptop en hospitalisatieverzekering? Moet dat niet (minstens) 3200 bruto zijn dan?

redelijk typische hedendaagse big 4 verloningspakket.2200 bruto met 1950 netto en dan nog wagen, tankkaart, phone, laptop en hospitalisatieverzekering? Moet dat niet (minstens) 3200 bruto zijn dan?
Big 4 consulting die alles mooi optimaliseert2200 bruto met 1950 netto en dan nog wagen, tankkaart, phone, laptop en hospitalisatieverzekering? Moet dat niet (minstens) 3200 bruto zijn dan?
.
)Niet gesponsord hé, door een gat te maken in de begroting(impliciet gesponsord door de overheid.)
.Je loopt een beetje aan tegen hetgeen men maximaal voorziet als verloning en het feit dat de trukendoos leeg is.Maar niemand start er met het idee om er echt op lange termijn te blijven, dusja![]()
Dus 5200 - 6500 EUR netto met meer verlof en handige uren. Nou, hier zit ik dan met mijn doctoraat, beter haartooi gestudeerd.Vriendin van collega/vriend werkte als kapster in loondienst - echt een voorbeeld van uitbuiting vond ik: min loon + een fractie van het zwart geld, had netto amper 1300 €. Ze wou dat aankaarten met de eigenaars maar dat gesprek is in ruzie geëindigd met ontslag als gevolg. Na fors aandringen van haar partner hun garage omgebouwd tot kapsalon, heeft haar netto loon ongeveer x4 / x5 zien gaan, meer verlof, handige uren voor de kindjes, ... op elk vlak een gigantische sprong gemaakt. Vind dat een prachtig voorbeeld hoe een bar slechte periode later een prachtig begin bleek te zijn.
Bwa, zo stout is dat nu ook niet hé, iedereen weet dat, de belastingen weten dat, ... betaald zichzelf 1400 € uit, dat is prima haalbaar (volgens boekhouder) omdat haar man in loondienst werkt met bovengemiddeld loon - al zijn er wel wat praktische probleempjes: kluis moeten kopen want té veel cash in huis, hebben een wagen grotendeels in het zwart gekocht maar hebben lang gezocht naar iemand die dat bedrag zo wou ontvangen, bestellen weinig online omdat cash op moet - systematisch geef je dan ook wat meer uit dan nodig, ... in een cashloze maatschappij zou dat een héél ander verhaal worden natuurlijk.Stout vraagje. En hoeveel van die x4/x5 is zwart?
Ik doe ook unieke dingen die mij interesseren. Op mijn werk. Niemand dwingt mij om de uren die ik klop te kloppen. Ik doe dat omdat het me interesseert. Ik heb nooit gewerkt met het oog op een carrière uitbouwen; wel omdat ik toen dacht dat dat interessant was. Ik doe geen repetitieve job, maar zo goed als altijd nieuwe dingen (anders begin ik me te vervelen).Die redenering kun je natuurlijk ook omdraaien. Mensen die structureel overuren doen laten in hun vrije tijd kansen liggen om unieke dingen te doen waar ze geen tijd voor hebben.
Kon deze post eigenlijk even goed copy-pasten, mabon voor de liefhebbers: (start in september '21)Accountje gemaakt op BG om m'n bijdrage te leveren. Studeer dit jaar af, contract getekend om volgend jaar te beginnen (vergeef me de leegtes)
1. PERSONALIA
Leeftijd: 22
Opleiding: HIR
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 geloofk
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): no clueeee
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +-2200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 1950
Nettovergoedingen: representatievergoeding en gans de bazar
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 13e maand, vakantiegeld
BedrijfsGSM/laptop: iphone + laptop
Maaltijdcheques: 6 euro/dag (included in netto)
Ecocheques: yes
Groepsverzekering (deel werkgever%): no clue tbh
Hospitalisatieverzekering: yes ne stevigen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Bxl - klanten zullen verspreid zijn over Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): auto + tankkaart België
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode):
Verantwoordelijkheid over personeel:
Vooral gekozen uit interesse en toekomstperspectief, wat ik iedereen eig aanraad als starter.
Guess which company![]()
Wou hier toch nog effe op commenten. Of je nu weet wat je exact te doen staat of niet boeit niet eens, denk dat veel mensen dit niet exact weten als ze hun eerste job beginnen (en al zeker niet voor zo'n brede functie als consultant waar het dan nog eens afhangt van project tot project). Qua sollicitatieprocedure is big 4 advisory ook echt wel toegankelijk (zeker niet te vgl met die boys in MBB), enkel voor kleine niche-afdelingen zoals M&A waar ze maar een handvol mensen voor zoeken is dit misschien zwaar competitief.Sorry maar ik weet wel perfect wat ik me te doen staat. Ik ben strategy consultant, aka management consultant.
Typische vragen: help afdeling X is niet rendabel, tell us why; help we hebben xxM cash, wat moeten we ermee...
Big4 en big4 is twee hé. Sollicitatieprocedure bij ons is er ook naar. Typische vraag bij een interview: bedrijf X in bepaalde industrie heeft laatste jaren nog nauwelijks positieve ebitda. Wat gedaan?
Ik heb een groot vermoeden dat ik 4 jaar en een sjiek voor dezelde firma gewerkt heb. Er zijn te veel gelijkenissen met de firma waar ik voor werkte.Extra account gemaakt om dit te posten want iedereen kent iedereen in mijn branche.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: TSO Elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14 - Waarvan 11 in de offshore wind voor de fabrikant zelf. High Voltage SAP/ Procedure schrijver en reviewer / Project manager
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Offshore wind - Commissioning projecten - Major component replacement projecten
Huidige functie: High Voltage Senior authorized person, MCR manager, polyvalent indien nodig whatever it takes to get the job done.
Anciënniteit: 14 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 11 uur werken per dag, 14 dagen aan één stuk zonder naar huis te gaan. Slapen aan boord van een Jackup of Service Operation Vessel.
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 160 uur in 2 weken daarna 14 dagen vrij.
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 7000-9000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4200-5000
Nettovergoedingen: Gratis internet, GSM abo.
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 13e maand + vakantiegeld
BedrijfsGSM/laptop: Smartphone+abo + laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee.
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 voor maximaal 4k bruto + bonusplan voor projecten.
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Noordzee, van UK tot DK tot NL tot BE
Afstand woon/werk in km's: 40 km maar dit doet er niet toe aangezien ik maal 1x per maand naar mijn werk reis.
Afstand woon/werk in tijd: Onbelangrijk
Eigen auto nodig voor het werk: Eigenlijk niet.
Verplaatsingsvergoedingen: Standaard Km vergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee.
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 14 dagen vrij te kiezen - In totaal heb ik 28 weken per jaar vrij. Nee dit is geen typo.
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Moeilijk, altijd een back to back nodig en dan nog...
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Van 6:00 tot 18:00 of later...
Glijdende werkuren: Nee.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Je dient stressbestendig te zijn.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van project.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Constant verplichte opleidingen te volgen, snelle evolutie van de manier van werken.
Telewerk (buiten corona-periode): Onmogelijk.
Verantwoordelijkheid over personeel: Afhankelijk van project. Soms wel (20-30 man), soms helemaal niet.
Was ik maar belast in een ander land dan BE, dan hield ik veel meer over. De belastingsdruk in BE is werkelijk degoutant.
Gij zijt toch echt ne verzuurde mens ze en alles zo veralgemenen.Ik heb een groot vermoeden dat ik 4 jaar en een sjiek voor dezelde firma gewerkt heb. Er zijn te veel gelijkenissen met de firma waar ik voor werkte.
In het begin heb ik ook op een hotelvessel geslapen en nadien in DK gewerkt op een project.
Uit colère ben ik daar binnen gerold in 2013, omdat ik na 5 jaar studeren maar een schamele 2800 bruto en 1750 netto verdiende en nog 200 euro diesel mocht oprijden om naar m'n werk te gaan.
Als je dan als 24 jarige plots 8000 bruto verdient om 2 weken op een SOV te slapen en te werken vraag je jezelf af waarom je al die tijd gestudeerd hebt om dan nog schijt te verdienen. Ik zou het zonder gezin zo terug doen. Ik heb tussenin wel een dik jaar in gewone dagdienst gewerkt op een project in NL, dit was met 5K nog zeer goed betaald, nadien weer in 14/14 rotatie gegaan (na ontslag van de director en de HR dame) op de CTV, dus 's avonds thuis slapen. Toen was het gemiddeld loon 5,5-6K bruto. Uiteindelijk net voor de geboorte van ons eerste kind de sector verlaten. Veel leuke momenten offshore gehad. Af en toe nog contact met collega's, maar wel gemerkt dat er veel veranderd is, allemaal nieuwe arrogante managers die ook hun graantje willen meepikken.
Hoewel verwarmingstechniek mij missschien inhoudelijk meer interesseert, besef ik goed dat ik nooit meer ga verdienen wat ik toen verdiende. Ik mag mij nog uitsloven , opklimmen tot senior projectleider, ik zal nooit aan 8000 bruto geraken. Hoewel ik graag werk,heb ik eigenlijk een beetje een afkeer gekregen van te gaan werken voor een gemiddeld loon en vind ik buiten jouw en Bimmer zijn loon de verloning van de meeste posters hier veel te weinig in verhouding tot de uren en verantwoordelijkheid. Je eerst jaren uitsloven en massas onbetaalde overwerken om dan uiteindelijk nog maar aan 5000 bruto te komen, wat voor zin heeft dat.