Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik vrees dat dit wel zowat de cultuur is in vele Vlaamse KMO's...

Ironisch genoeg zijn het dan ook nog de KMO's die het minst of helemaal niet investeren in informatisering en digitalisering waardoor een deel van die onbetaalde overuren vaak nog handmatige administratieve B.S. is. Als je dan gaat solliciteren bij de grote bedrijven kom je er niet/zeer moeilijk in wegens geen ervaring met de courante ERP-pakketten.

My point being: voor een KMO werken is altijd gejost zijn. :rofl:

Voor de corona deed ik veel (onbetaalde over)uren. Te veel uren feitelijk. Was dan met het over & weer gebol naar Brussel toch ook 3/4d in de week een paar uren kwijt.
Sinds de corona is dat feitelijk wel wat minder. We worden nog steeds verwacht 40u te doen op een 38u contract, maar ik kom tegenwoordig veel meer in de buurt van die 40 terwijl dit vroeger meer in de hoge 40 uit kwam.

Was zo meestal van 'jah, ben er bijna, dees nog afwerken, anders moet ik morgen herbeginnen met mijn gedachte proces etc.'.
Dat was dan zo'n uurtje hier, uurtje of 2 daar.

En in het geval v/d Brusselse run was het van 'liever de file na zijn, dus doe hier nog wel wat verder tot Maps wat minder rood is'. Liever een uur extra werk dan een uur langer in de file om 't zo te stellen.
Maar regelmatig deed je dan 2, 3u verder om 1u uit te sparen. Want jah ... de BE file is gene kado natuurlijk. Blijft gewoonweg soms rood. Ben zo wel al een aantal keer beter af geweest, dat ik niet vast stond in een accident file waar alles afgesloten was.

Nu is dat minder het geval. Ge zijt al thuis & ik stop gewoon & begin aan m'n eten. :devilish:

Ale, op 9lives een tijdje geleden al eens meegedaan en nu net een kleine opslag gekregen, dus doe ik nog eens mee. Ik hou het wel wat vaag.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 - semi-publieke sector
Huidige functie: Management, zowel strategisch als peoplemgmt
Anciënniteit: 3,5 jaar bij het bedrijf, daarvoor 4 jaar ergens anders
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-55 met piekperiodes van 60+

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6020
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3210
Nettovergoedingen: 150, zit hierboven al in
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja, budget van 750 voor smartphone elke 2-3 jaar en een goede laptop
Maaltijdcheques: ja, de max per dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja - 6% (elke 5 jaar bij het bedrijf komt er .5% bij. Best leuk want hoog brutoloon)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus van max 10% brutojaarloon, waarvan met CAO90 een mooi deel aan weinig belangstingen. Goede levensverzekering - als ik sterf krijgt mijn begunstigde 2x brutojaarloon.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 25km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 25min enkel met de trein, 50min+ met de auto (doe ik bijna nooit)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Leasewagen TCO 950eur/maand met EU tankkaart (huidige Duits merk van 52k, volgende zal een Tesla zijn.). VAA betaal ik om een of andere reden niet... (nee echt, don't ask, ik weet het zelf ook niet)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 4 extra + 4 brugdagen + feestdagen die in een weekend vallen
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Veel
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Normaal occasioneel, nu structureel
Verantwoordelijkheid over personeel: Over externen, een VTE of 25

Ik zit hier heel erg goed, dat besef ik zeker. Heb geluk gehad dat ik ergens ben opgemerkt en hiervoor gevraagd ben. Ondertussen nog wel wat aanbiedingen gekregen voor zaken die misschien nog wat meer high-profile zijn, maar niet persé beter zijn op basis van verloning.

Bij wat ik doe zou ik gemakkelijk freelance 140+ /u als freelancer kunnen vragen, is iets heel specifieks waar ik in Vlaanderen dankzij mijn ervaring bij de top zit. Ik zou direct voltijds projecten hebben, sowieso. Ben dat aan't overwegen voor binnen een aantal jaar, maar momenteel heel loyaal aan de werkgever en persoonlijk is de zekerheid nu even van groter belang.
Niemand betaalt VAA ;)
Of je betaald eigen bijdrage aan wagen en/of je betaald belasting op de (resterende) VAA

Dat leek misschien zo omdat de loonbrief anders opgesteld is? VAA wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen en daarna terug afgetrokken.
Normaal wordt er ook nog een stukje afgetrokken eerst dat vrijgesteld is (34 euro). Tenzij je al iets anders hebt dat daarvoor in aanmerking komt

Ironisch genoeg zijn het dan ook nog de KMO's die het minst of helemaal niet investeren in informatisering en digitalisering waardoor een deel van die onbetaalde overuren vaak nog handmatige administratieve B.S. is. Als je dan gaat solliciteren bij de grote bedrijven kom je er niet/zeer moeilijk in wegens geen ervaring met de courante ERP-pakketten.

My point being: voor een KMO werken is altijd gejost zijn. :rofl:
Ik werk voor een 50bln public company. Daarvoor voor een startup/kmo (daarna dus overgenomen). In de multinational loopt alles qua processen vierkant. Ze zijn continu aan het veranderen. Corporate, division en country lopen meestal nog in een andere richting of weten niet van elkaar. Gevolg is continue process issues, gaps of dingen die niet werken of op elkaar afgesteld zijn. Als gevolg heeeel veel manueel uitzoeken en fixen. Fyi, company is wildly profitable met 25 % marge, dus er zijn centen genoeg om het te fixen....

Dus zo rooskleurig is het allemaal niet hoor.

Enige dat beter is tgo vroeger is expense notes indienen vis telefoon. Maar verlof vb was vroeger via myworkandme en nu via emails sturen...

EGprypV.png

Ik vond het in het begin ook maar raar hoor...
Volgorde van bedragen zegt niet altijd alles. Als je je volledige loonfiche (zonder naam, rrn,...) wil doorsturen, kan ik het controleren.

Dus zo rooskleurig is het allemaal niet hoor.
Mja ik was ooit "junior accountant" (lees: senior responsibilities aan het loon van een administratieve medewerker) bij een bedrijf (3 vaste werknemers) dat projecten deed waarbij er op 3 maanden 20 miljoen pond de deur uit ging; en als ik uitgaande facturen moest opstellen moest ik de excel-file van de vorige factuur copyen en de gegevens manueel aanpassen. Een facturatieprogramma vonden ze te duur.

Over die VAA discussie die ik ontketende, inderdaad, ook bij komt het er netto bij en gaat het er netto af (normaliter zou het er bruto moeten bijkomen en netto moeten afgaan) dus net hetzelfde als bij Jasper.

Ik heb daar nooit echt aan uit gekunnen, en niemand die me heeft kunnen vertellen hoe dat nu precies werkt...

9TKgjlD.png

Dat is allemaal SD Worx denk ik he? Myworkandme? Ik had dit bij mijn vorige werkgever ook. Het is een héél vreemde notatie waar niemand aan uit kan, maar je krijgt dus een auto met een voordeel alle aard, waarop je personenbelasting betaalt, typisch 45 of 50% + gemeentebelasting. De reden dat de + en de - onder belastbaar staan, is omdat er geen RSZ moet aangerekend worden over een auto (maar wel over bv. je gsm).

Over die VAA discussie die ik ontketende, inderdaad, ook bij komt het er netto bij en gaat het er netto af (normaliter zou het er bruto moeten bijkomen en netto moeten afgaan) dus net hetzelfde als bij Jasper.

Ik heb daar nooit echt aan uit gekunnen, en niemand die me heeft kunnen vertellen hoe dat nu precies werkt...

9TKgjlD.png
@JPV heeft het verklaard bij mij. Je betaaldt er wel belastingen op. Alleen staat het er wel heel ongelukkig geschreven 😉

Laatst bewerkt:
In zekere zin kan je het natuurlijk een beetje vergelijken met het principe van samengestelde interest, niet? Als je de eerste promotie mist, mis je de volgende stappen en ditto voordelen ook, en op termijn kan dat wél een aanzienlijk verschil maken.

Nuja, er is sowieso geen juist antwoord op die vraag, ik stel ze mezelf ook regelmatig. Wij zijn groeiende waardoor je altijd een beetje achter de feiten aan loopt, en daarnaast is mijn team sterk afhankelijk van deal flow en dus bijhorende pieken en dalen.
Ik doe redelijk wat overuren. Zijn die dat waard? Wie zal het zeggen. Ik weet niet waar ik nu zou zitten en wat ik zou verdienen mocht ik dit niet doen, dus ik kan niet vergelijken.
Er zijn nog wel wat andere elementen. Ik heb nooit enige dwang ondervonden om extra uren te kloppen. Ik wordt betaald om mijn job te doen. Door die goed te doen kan je inderdaad promotie krijgen, maar het bijkomende loon is daar wat mij betreft maar een klein onderdeel bij.
Ik heb door die attitude dingen mogen doen waar veel andere mensen nooit de kans hebben toe gekregen. En wanneer je zo'n kans krijgt, wil je dat dan ook gewoon goed doen.

Er zijn nog wel wat andere elementen. Ik heb nooit enige dwang ondervonden om extra uren te kloppen. Ik wordt betaald om mijn job te doen. Door die goed te doen kan je inderdaad promotie krijgen, maar het bijkomende loon is daar wat mij betreft maar een klein onderdeel bij.
Ik heb door die attitude dingen mogen doen waar veel andere mensen nooit de kans hebben toe gekregen. En wanneer je zo'n kans krijgt, wil je dat dan ook gewoon goed doen.
Die redenering kun je natuurlijk ook omdraaien. Mensen die structureel overuren doen laten in hun vrije tijd kansen liggen om unieke dingen te doen waar ze geen tijd voor hebben.

Terug
Bovenaan