In bepaalde sectoren kon het vroeger nog. En die oude garde (zoals mijn vader) zitten nu tegen hun pensioen met de voorwaarden van vroeger (op de hoge bonussen na).Ik heb een groot vermoeden dat ik 4 jaar en een sjiek voor dezelde firma gewerkt heb. Er zijn te veel gelijkenissen met de firma waar ik voor werkte.
In het begin heb ik ook op een hotelvessel geslapen en nadien in DK gewerkt op een project.
Uit colère ben ik daar binnen gerold in 2013, omdat ik na 5 jaar studeren maar een schamele 2800 bruto en 1750 netto verdiende en nog 200 euro diesel mocht oprijden om naar m'n werk te gaan.
Als je dan als 24 jarige plots 8000 bruto verdient om 2 weken op een SOV te slapen en te werken vraag je jezelf af waarom je al die tijd gestudeerd hebt om dan nog schijt te verdienen. Ik zou het zonder gezin zo terug doen. Ik heb tussenin wel een dik jaar in gewone dagdienst gewerkt op een project in NL, dit was met 5K nog zeer goed betaald, nadien weer in 14/14 rotatie gegaan (na ontslag van de director en de HR dame) op de CTV, dus 's avonds thuis slapen. Toen was het gemiddeld loon 5,5-6K bruto. Uiteindelijk net voor de geboorte van ons eerste kind de sector verlaten. Veel leuke momenten offshore gehad. Af en toe nog contact met collega's, maar wel gemerkt dat er veel veranderd is, allemaal nieuwe arrogante managers die ook hun graantje willen meepikken.
Hoewel verwarmingstechniek mij missschien inhoudelijk meer interesseert, besef ik goed dat ik nooit meer ga verdienen wat ik toen verdiende. Ik mag mij nog uitsloven , opklimmen tot senior projectleider, ik zal nooit aan 8000 bruto geraken. Hoewel ik graag werk,heb ik eigenlijk een beetje een afkeer gekregen van te gaan werken voor een gemiddeld loon en vind ik buiten jouw en Bimmer zijn loon de verloning van de meeste posters hier veel te weinig in verhouding tot de uren en verantwoordelijkheid. Je eerst jaren uitsloven en massas onbetaalde overwerken om dan uiteindelijk nog maar aan 5000 bruto te komen, wat voor zin heeft dat.
Ik spreek over de jaren 2000 in de financiële sector. Daar kon het toen niet op. Bonussen van 6 digits waren toen geen uitzondering.
Hij zegt dat als hij zijn carrière nu zou moeten starten hij veel slechter af was geweest.
De persoon die nu op zijn toenmalige positie zit, moet het doen met minder dan de helft qua loonpakket. En dat voor dezelfde verantwoordelijkheden, druk en stress als toen.