Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik wil gerust meegaan in het feit dat er verschillende vormen van intelligentie zijn, maar overdrijven is ook een kunst zeg..
Definiëer "veel" zou ik zeggen. Ik gok dat @contextbinder wil zeggen dat de groep "top slimme stielmannen" waarschijnlijk een hoger IQ heeft dan de groep "gemiddelde burgies". Daar kan ik ergens in volgen.
Als hij daarentegen wil zeggen dat er meer stielmannen met een hoger IQ zijn dan burgies met een hoog IQ, mja ... .

dat statement* ;-)
:eek2: I didn't know !
Ik heb dan ook maar ne simpele bachelor. Dus ik ben noch echt hoog opgeleid, noch stielman genoeg om een hoog IQ te hebben :unsure:.

Het inkomen van schijnbaar eenvoudige zelfstandigenjobs zoals kapper, friturist, glazenwasser, plakker, tegelzetter, daarover doen ook de wildste verhalen de ronde. Bij ons op het werk doet het verhaal de ronde over een tegelzetter die enkel nog in onderaanneming werkt voor een groter bouwbedrijf. Hij zou 5000 netto over houden en moet enkel voor de kam en de mixer zorgen, de grondstoffen liggen klaar bij de klant. Is dit waar, ik weet het niet?

De plaatsing van mijn eggo keuken, die man die dat kwam doen was een zelfstandige schrijnwerker. Hij kwam dat met zijn BMW M4 opmeten. Eggo vroeg 1000 euro voor de plaatsing, die man werkte alleen en had nogal dure hobbies, hieruit zou ik die plaatser zijn loon kunnen opmaken, maar nogmaals zal ik dat nooit weten, ik kan het enkel vermoeden.

Stel dat die tegelzetter 35€ per uur vraagt en je er van uitgaat dat je toch +- 9000€ bruto zal nodig hebben om er 5K over te houden dan mag je toch zeggen dat die meer dan 250uur werkt per maand, dat zijn lange dagen als je al 6/7 werkt.

En ivm die schrijnwerker moet je vooral alleen denken dat alles uit werk komt. Wie weet reed die op zijn 18 ook al met een GTI, M of whatever welke sportwagen, hij zal ze niet zelf verdient hebben op dat moment. Als die sowieso al weet dat hij er warm in zit en dat er heel wat vastgoed in de familie zit ofzo dan ga je vooral iets gaan doen dat je graag doet. Dan moet je niet tegen je zin gaan werken omdat je er meer zal verdienen.
Niet dat een goede schrijnwerker wel zijn geld zal verdienen, maar hij zal ze zeker niet scheppen ook niet hoor.

Vergeet ook niet, kapotgewerkt tegen 50-55 jaar. Dan beginnen de kwaaltjes te komen en is het ochot van hier en ochot van daar.

Ik gun het ze hoor, dat ze zoveel verdienen, ik denk eerder iets langere termijn (alhoewel dat natuurlijk ook geen zekerheid is, iedereen kan doodvallen). Als ik zie hoeveel zelfstandigen van de familie al aan het sukkelen zijn (en hoe de jonge mensen nog steeds werken zonder enige beschermingsmiddelen), dan denk ik, geef me maar m'n bureaujobke met cv loon. Ik kom er ook wel

Hebben veel stielmannen een hoger IQ dan een burgerlijk ingenieur? Echt niet. Daarvoor besef je niet wat de studies inhouden.
Ben zelf vrij goed geplaatst om een idee te hebben van de studies :) en blijf bij mijn "statement", niet iedereen met een hoog IQ heeft ook zin om te studeren. Mss wel wat overdreven met "veel" maar laat ons zeggen dat nogal wat vakmensen over een bovengemiddeld probleemoplossend vermogen beschikken. Maar dat is een andere discussie - ik bedoel maar dat echt handige mensen terecht een bovengemiddeld loon verdienen.

Een bovengemiddeld probleemoplossend vermogen: waarschijnlijk. Maar dat heeft ook elke burgie :p
Hoeveel burgies zouden een stiel "kunnen leren" als ze willen. En hoeveel stielmannen zouden succesvol de ingenieursstudies afronden "als ze willen"?
Gemiddeld IQ van een student burgerlijk ingenieur werd ooit gemeten op 120 dacht ik.

Voor de rest ga ik de discussie niet verder laten afglijden. Een apart topic: https://www.beyondgaming.be/threads/wie-of-wat-verdient-er-anno-2021-schoon-geld.2911/

Grootste kutopmerking ooit.
Het lijkt mij logisch dat een zelfstandige meer inkomsten heeft dan jou, en dat je inkomsten niet altijd gelijk staan met je niveau van opleiding.
Maar toch bedankt voor uw bijdrage vanuit uw ivoren toren!
Buiten dat ik de open deur niet moet intrappen dat hier een berg zwartwerk mee gepaard gaat, was het maar dat hoor, een grappig bedoelde opmerking. Sorry als ik daarmee dieper gewortelde frustraties bij jou opwek.

En verder denk ik niet dat ik van jou lessen moet krijgen over "ivoren-toren-opmerkingen".
Maar toch bedankt voor uw bijdrage.

Scholing en (economische) intelligentie zijn geen synoniemen.
Daar ga ik mee akkoord en ik heb ook nooit anders beweerd hoor. Mensen lezen gewoon graag een zin om er dan een hele redenering aan op te hangen die er niets mee te maken heeft.

Stel dat die tegelzetter 35€ per uur vraagt en je er van uitgaat dat je toch +- 9000€ bruto zal nodig hebben om er 5K over te houden dan mag je toch zeggen dat die meer dan 250uur werkt per maand, dat zijn lange dagen als je al 6/7 werkt.

En ivm die schrijnwerker moet je vooral alleen denken dat alles uit werk komt. Wie weet reed die op zijn 18 ook al met een GTI, M of whatever welke sportwagen, hij zal ze niet zelf verdient hebben op dat moment. Als die sowieso al weet dat hij er warm in zit en dat er heel wat vastgoed in de familie zit ofzo dan ga je vooral iets gaan doen dat je graag doet. Dan moet je niet tegen je zin gaan werken omdat je er meer zal verdienen.
Niet dat een goede schrijnwerker wel zijn geld zal verdienen, maar hij zal ze zeker niet scheppen ook niet hoor.
Je moet dat anders bekijken:

Niet elk werkje gebeurt onder "uurloon", maar al te vaak wordt een prijs gegeven voor uitbreken oude en installeren nieuwe badkamer: Dan heb je uurloon, winst op materialen, winst of efficiency (minder uren gerekend dan effectief gepresteerd, afvoer afval gerekend maar door de massa kan je extra winst bekomen, winst op personeel ....).

Schrijnwerker zeg je: wat zou je zeggen als ik zeg dat een keuken met een kostprijs van 10K voor 20K verkocht wordt - let wel dat er ook wat kosten zijn voor inrichting werkplaats etc. maar je kan mooie winsten genereren met zoiets en kan makkelijk de concurrentie aan met grotere zaken mits het juiste type keuken/type klant. Vraag eens hoeveel het kost om een deur te plaatsen: +/- 75 €/st en een goede schrijnwerker zal er 8-10 plaatsen per dag. In uurloon zal een schrijnwerker zelden een deur willen plaatsen.

Als je het IQ meet, is het enige dat je meet hoe goed de persoon een IQ test kan afleggen natuurlijk. Bij een test waar wiskundige puzzeltjes en abstract redeneren centraal staan is het redelijk logisch dat richtingen met veel wiskunde het goed doen. Praktisch redeneren en concrete problemen oplossen is ook een talent/vorm van intelligentie.
Ik wist dat zo'n post weer ging komen, maar het statement was letterlijk "veel stielmannen hebben een hoger IQ dan menig burgerlijk ingenieur".
Ik weet ook niet waarom de vergelijking met een ingenieur wordt gemaakt, want als je de verhouding inkomen (€'s) versus benodigde intelligentie/complexiteit van de studies zou plotten, bengelen ingenieurs echt wel helemaal onderaan het klassement.
Wie er vanboven staat mag iedereen zelf bepalen ;-)

Je moet dat anders bekijken:

Niet elk werkje gebeurt onder "uurloon", maar al te vaak wordt een prijs gegeven voor uitbreken oude en installeren nieuwe badkamer: Dan heb je uurloon, winst op materialen, winst of efficiency (minder uren gerekend dan effectief gepresteerd, afvoer afval gerekend maar door de massa kan je extra winst bekomen, winst op personeel ....).

Schrijnwerker zeg je: wat zou je zeggen als ik zeg dat een keuken met een kostprijs van 10K voor 20K verkocht wordt - let wel dat er ook wat kosten zijn voor inrichting werkplaats etc. maar je kan mooie winsten genereren met zoiets en kan makkelijk de concurrentie aan met grotere zaken mits het juiste type keuken/type klant. Vraag eens hoeveel het kost om een deur te plaatsen: +/- 75 €/st en een goede schrijnwerker zal er 8-10 plaatsen per dag. In uurloon zal een schrijnwerker zelden een deur willen plaatsen.
Totaal naast de kwestie waarop ik het had. Het gaat em specifiek over die tegelzetter die chauffagist aanhaalt waarbij al het materiaal klaar staat. Dan komt er helemaal niets verder bij kijken dan uurtje factuurtje hoor.

Totaal naast de kwestie waarop ik het had. Het gaat em specifiek over die tegelzetter die chauffagist aanhaalt waarbij al het materiaal klaar staat. Dan komt er helemaal niets verder bij kijken dan uurtje factuurtje hoor.
Op papier heb je gelijk, echter zullen veel vakmensen hun tarief aanpassen of het werk weigeren. Soms bvb tegels kopen bij die of die zaak, ... Er zijn wel beroepen waar de winst op materiaal bvb. beperkt is. Soms werkt het wel zo maar dat zijn meestal een ander soort bedrijven waar men dikwijls met personeel zal werken (stukadoors zijn een klassieker) dat maar al te vaak uit O-Europa komt.

Zo is het bvb quasi onmogelijk een chauffagist te vinden die een ketel zal plaatsen aan 40-45 €/h als je al het materiaal zelf hebt gekocht, dan zal die een forfait vragen die een veelvoud zal zijn.

Laatst bewerkt:
Vergeet ook niet, kapotgewerkt tegen 50-55 jaar. Dan beginnen de kwaaltjes te komen en is het ochot van hier en ochot van daar.

Ik gun het ze hoor, dat ze zoveel verdienen, ik denk eerder iets langere termijn (alhoewel dat natuurlijk ook geen zekerheid is, iedereen kan doodvallen). Als ik zie hoeveel zelfstandigen van de familie al aan het sukkelen zijn (en hoe de jonge mensen nog steeds werken zonder enige beschermingsmiddelen), dan denk ik, geef me maar m'n bureaujobke met cv loon. Ik kom er ook wel
Maar aan de andere kant als je 5k netto of wat was het niet binnentrekt gedurende 30 jaar, dan kan je ook gerust op uw 55 stoppen. ( Als je niet dom bent geweest)

Maar aan de andere kant als je 5k netto of wat was het niet binnentrekt gedurende 30 jaar, dan kan je ook gerust op uw 55 stoppen. ( Als je niet dom bent geweest)
yeah, well there's your problem ;)

is een klassieker dat als je veel geld binnenhaalt, dat je dan ook gemakkelijker op grote voet kan leven he. Of nadien die levensstijl niet meer wilt opgeven. kijk maar naar de vele Sportmensen die ineens terugvallen als ze niet meer op hun top zijn.

Nu de reden waarom dat zelfstandigen zoveel verdienen heeft niet te veel met hun intelligentie te maken.

Maar omwille van:
* massaal sjoemelen
* de zotte belg die absurde bedragen betaalt voor werk dat niets voorstelt

Ik trek deze discussie niet goed. Ik heb het idee dat er ontzettend veel jaloezie bovenkomt van mensen die volgens mij toch genoeg verdienen om goed te kunnen leven, maar denken dat ze tekortkomen omdat ze geen 5000 euro (netto) per maand krijgen.

Ik trek deze discussie niet goed. Ik heb het idee dat er ontzettend veel jaloezie bovenkomt van mensen die volgens mij toch genoeg verdienen om goed te kunnen leven, maar denken dat ze tekortkomen omdat ze geen 5000 euro (netto) per maand krijgen.
Ik maak mij hier schuldig aan, omdat het soms niet fair voelt.

Nu de reden waarom dat zelfstandigen zoveel verdienen heeft niet te veel met hun intelligentie te maken.

Maar omwille van:
* massaal sjoemelen
* de zotte belg die absurde bedragen betaalt voor werk dat niets voorstelt
Mheh, de kleine zelfstandige in de bouw in ieder geval is heel goedkoop in België.

Het lijkt alsof ik deze discussie ben begonnen, maar ik vond het gewoon een opmerking waard. Ik doe graag wat ik doe, en ik had voor de belofte van meer geld niets anders gedaan. Als mensen meer kunnen verdienen door zelfstandig haar te knippen of iets anders, goed voor hen.

Het enige wat in mijn ogen niet fair is, is een hoop zwartwerk combineren met klagen over lage pensioenen en zo'n zaken.

Ik schat de kans groter in dat die per m² werkt.

Zelf heb ik ook met een Tegelaar gewerkt waarbij ik tegels aanleverde.
Je kon ook de lijm en voegsel aanleveren (maar dan wel met zijn goedkeuring van merk), voor de lijm ging er dan €1,5/m². Voegsel weet ik nu niet, maar dat kost nu niet veel. (denk zelfs dat er dan niets van de prijs ging, omdat het zo goedkoop is)
Enigste eis dat hij wel had, was als je de tegels zelfs bestelde, dat je deze ook zelf verdeelde in de woning.

Die mens had vanachter een garage, waar hij de lijm in bulk aankocht en voor de rest had die een camionette met wat materiaal en dat was het.

Was toen een offerte van €6500 excl BTW en heeft ongeveer 2 weken gewerkt. Voor te vloeren vroeg hij €27/m².

Was ne zeer toffe gast en werkt zeer proper, die mag zeker terug komen bij de volgende bouw. :)

met klagen over lage pensioenen en zo'n zaken.
Ook dat puntje is aangepakt hé, die 1500 € netto is daar ook van toepassing - eigenlijk een leuk cadeau van de regering aan een groep zelfstandigen. Niet dat die 1500 veel is natuurlijk, dat is een druppel op een hete plaat in feite. Gangbare pensioenpot voor zelfstandigen is 500-750K opbouwen, redelijk fiscaal voordelig.

Ze zijn niet allemaal zo natuurlijk maar .... de kat bij de melk zetten, ondernemen mag en moet gestimuleerd worden maar bepaalde structuren zijn volgens mijn bescheiden mening té gunstig en zwaar om dragen voor de maatschappij.

Buiten dat ik de open deur niet moet intrappen dat hier een berg zwartwerk mee gepaard gaat, was het maar dat hoor, een grappig bedoelde opmerking. Sorry als ik daarmee dieper gewortelde frustraties bij jou opwek.

En verder denk ik niet dat ik van jou lessen moet krijgen over "ivoren-toren-opmerkingen".
Maar toch bedankt voor uw bijdrage.

Daar ga ik mee akkoord en ik heb ook nooit anders beweerd hoor. Mensen lezen gewoon graag een zin om er dan een hele redenering aan op te hangen die er niets mee te maken heeft.
Ik kon de grap of het sarcasme er toch niet uit halen alvast. Maar goed tot daar aan toe.
Een berg zwartwerk is ook zo een boute uitspraak natuurlijk. Dat is vanaf de zijlijn heel makkelijk te zeggen, maar is dit ook effectief zo?
De informatie die je krijgt is enkel dat ze een kapsalon heeft bij haar thuis. Werkt ze daar alleen? Volledig onbekend. Ik bedoel je kan wel mensen beschuldigen maar zo maar op de losse boef is toch zeer glad ijs.
Zelfstandige is ook zo een ruim begrip, je kan zelfstandige zijn en een eenmanszaak hebben. Maar je kan ook bedrijfsleider zijn van een KMO, dan ben je ook zelfstandige. Qua geldstromen en potentiele winst kan dat al een serieus verschil maken.

Daarbij hoor ik hier ook vaak laaggeschoold terugkomen, en refereren naar loodgieters en kapsters en noem maar op. Maar besef dat er ook mensen zijn die hooggeschoold zijn en zelfstandige zijn. Zo ken ik een burgerlijk bouwkundig ingenieur die een eigen bedrijf heeft die betonverwerkingen doet, en hij slijpt, zaagt en boort ook zelf. Dat is een keuze die je maakt, en iedereen kan een eigen bedrijf starten. Maar de kwestie is dat je goed werk moet leveren en ook risico's moet durven nemen. Je mag dan nog alles in het zwart doen, als je geen kwaliteit aflevert dan zal je niet veel verdienen.

Er mag strenger opgetreden worden tegen zwartwerk, en ja dat is op de kap van de samenleving. Maar op elke pagina zie ik hier wel een loonpakket gepost worden dat ook op de kap van de samenleving is. De talloze nettovergoedingen, bedrijfswagen en optimalisaties tot in het extreme zijn allemaal een aderlating voor de staatskas. Want jij staart u blind op de goed boerende zelfstandigen. Maar als corona ons één ding heeft geleerd dan is het wel dat het statuut werknemer tegenover zelfstandige toch enkele fameuze voordelen heeft. Het is plezant 5k netto binnenhalen als zelfstandige. Maar als uw orderboek leeg is of uw zaak moet verplicht dicht dan is het plezante er heel snel af. Als het buffertje voor het pensioen als sneeuw voor de zon smelt dan vergaat het lachen u wel.

Probleem is dat we ons allemaal nogal graag blindstaren op mensen die het zeer goed hebben en de minder gelukkige uit het oog verliezen. Ik heb het hier al vaker gezegd maar als je enkel dit topic zou volgen dan zou je bijna vergeten dat er mensen zijn die elke maand naar huis komen met 2000€ bruto en 6€ maaltijdcheques. Geen optimalisaties, geen bedrijfswagen en geen nettovergoedingen. Net zoals je ook zelfstandige kapsters hebt die uit armoede nog wat wimpers en nagels erbij moeten doen zodat ze hun huur toch kunnen betalen en zichzelf nog een loon kunnen uitkeren dat identiek is aan kapsters in loondienst.

Terug
Bovenaan