Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is 70u/week kloppen eigenlijk uberhaupt wettelijk mogelijk in loondienst?

Allez ik heb ooit ook wel weken van 65 uur gedraaid maar dat was bij een kleine KMO zonder uur-/tijdsregistratie (toen was ik nog jong en naïef).

In consulting is dat helaas bij veel bedrijven mogelijk. Of het allemaal even wettelijk is, laat ik in het midden.
Op consultant niveau krijg je normaal gezien (een deel) van die overuren uitbetaald of gerecupereerd, vanaf manager valt dat ook weg.

Is dit een correct loon?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: ICT Consultant
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 41u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2.525
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1.900
Nettovergoedingen: €155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM abo
Maaltijdcheques: 8€ (1,07 eigen bijdrage)
Ecocheques: ja (€250)
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4% (3% werkgever, 1% zelf)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus €1100 & vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Passat (€550) + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen in weekends kunnen gerecupereerd worden
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk vrij, afhankelijk van collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de on-call oproepen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (zowel intern als extern)
Telewerk (buiten corona-periode): Toegelaten
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Is dit een correct loon?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: ICT Consultant
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 41u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2.525
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1.900
Nettovergoedingen: €155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM abo
Maaltijdcheques: 8€ (1,07 eigen bijdrage)
Ecocheques: ja (€250)
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4% (3% werkgever, 1% zelf)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus €1100 & vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Passat (€550) + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen in weekends kunnen gerecupereerd worden
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk vrij, afhankelijk van collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de on-call oproepen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (zowel intern als extern)
Telewerk (buiten corona-periode): Toegelaten
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

ICT consultant in welke branche?

Uw brutoloon is toch wel aan de serieus lage kant voor iemand van uw leeftijd. En hoewel het lijkt dat je vrij laat beginnen werken bent, is het zelfs voor iemand met 4 jaar ervaring toch wat te weinig.

Is 70u/week kloppen eigenlijk uberhaupt wettelijk mogelijk in loondienst?

Allez ik heb ooit ook wel weken van 65 uur gedraaid maar dat was bij een kleine KMO zonder uur-/tijdsregistratie (toen was ik nog jong en naïef).

In consulting is dat helaas bij veel bedrijven mogelijk. Of het allemaal even wettelijk is, laat ik in het midden.
Op consultant niveau krijg je normaal gezien (een deel) van die overuren uitbetaald of gerecupereerd, vanaf manager valt dat ook weg.

Officieel wordt 40 uren gewerkt. Overuren worden niet geregistreerd, niet uitbetaald noch gerecupereerd door vakantiedagen. Ook als starter (bij ons).

Kanttekening bij de 30-70 uren: dit is sterk project afhankelijk waarbij je aan de ene kant weken hebt waar je 's ochtends tot 's avonds moet doorwerken om deadlines te halen, aan de andere kant heb je weken met meer downtime waar je dus ook gerust wat tijd kan "terugnemen".

Er zijn soms ook vaak weken waar je 50-60 uur actief bent maar niet elk uur is even productief. Het is eigen aan consulting dat je soms zeer flexibel moet zijn qua uren / workload. Ik illustreer: je werkt aan een globale transformatie, meetings om 8u 's ochtends met Azië, meetings 's avonds om 20u met de US,... daartussen werk je maar niet elk uur zal de volle 100% zijn. Zeker het voorbije jaar met WFH is work/private vaak blended.

2700€ voor 55 uren per week. Das per uur minder dan wat mijn vriendin verdient in de horeca.

Verdien ik goed mijn brood? Ja. Ga ik rijk worden als consultant? Neen. Is dit de beste value for effort? Neen zeker niet.
Ik heb in mijn huidige carrière wel de mogelijkheid gehad om reeds voor meerdere multinationals te werken, Europa rond te reizen, high visibility, high impact projecten te mogen doen over meerder functionele domeinen. Dit heeft (voor mij) ook veel waarde. Praat dit goed dat ik consistent overuren presteer en relatief weinig betaald wordt per gewerkt uur? Waarschijnlijk niet. Het woord misbruik valt hier wel vaker in dit forum als het gaat over big4/consulting. Mijn perspectief hierop is dat je als individu uw eigen situatie continu moet evalueren in termen van salaris, ervaring, groei- en leermogelijkheden ten op zichte van gewerkte uren, stress, andere opportuniteiten. Het is belangrijk dat je u niet blind staart of verliest in de "carrot on a stick" rat race. Momenteel houdt het voor mij steek om deze job uit te oefenen. De dag dat de balans doorslaat in de andere richting is dan ook de dag dat ik vertrek.

Ik werk als freelancer en ik keer mezelf een onkostenvergoeding uit van 200 euro waarvan ik moet aantonen waarvoor dat bedrag exact dient (parkeervergoeding, internet, ander transport, eten en drank, ...). Ik verhuur ook 10m² kantoorruimte aan m'n vennootschap waar ik iets meer dan 500 euro voor krijg per jaar, maar waar ik uiteraard ook 100 euro belasting op betaal. En dan lees ik zoiets als dit :unsure:

Maandelijkse vergoeding is voor home working, car expenses, internet, e.d. De dagelijkse allowance is ter vervanging van maaltijdcheques, onder de assumptie dat je als consultant niet thuis of in een home office werkt maar bij de klant en als dusdanig je eigen eten moet bekostigen.

Pas op - ik wil deze allowances niet per se verdedigen. Ik ben er mij van bewust dat dit puur om nettoloon optimalisatie gaat. Klinkt naïef omdat ik er zelf van geniet maar ik vind het degoutant in hoeverre sommige bedrijven hun loonpakketen kunnen "optimaliseren". Bij beginners ga je zelfs de hallucinante situatie hebben waarbij het nettoloon quasi gelijk is aan het brutoloon (1950 netto versus 2100 bruto dacht ik). Dat wil dus zeggen dat je nog voluit geniet van de werkbonus (forfaitaire vermindering sociale zekerheidsbijdrage bij lage brutolonen) terwijl je wel degelijk dicht tegen de 2000 netto verdient. Dat is gewoon ronduit schandalig.

Heb zelf ook een 4tal jaar bij een big4 gewerkt, en alsook dat systeem van weinig bruto/ relatief 'normale' netto loon (in vglk met een gelijkaardige functie in een prive bedrijf) . Ik hoop dat je u er van bewust bent dat enkel de werkgever wint in zo een systeem. Jij als werknemer verliest enorm op uw 1e en 2e pensioenpijlers: groepsverzekeringsbijdrage gebaseerd op bruto en 2) wettelijke pensioen gebaseerd op bruto.. mss nu nog ver van uw bed show, maar zou er toch rekening mee houden ;)

+dat systeem van netto allowances per diem is ook gejost.. neem twee weken vakantie: -150eur salaris

Uw brutoloon is toch wel aan de serieus lage kant voor iemand van uw leeftijd. En hoewel het lijkt dat je vrij laat beginnen werken bent, is het zelfs voor iemand met 4 jaar ervaring toch wat te weinig.

Ik werk in de integratie dus vooral Azure & BizTalk development
logic apps, iot, kubernetes en meer

4 jaar geleden gestart aan €2200 brutto

Laatst bewerkt:

Toen ik 4 jaar werkte zat ik maar aan 2266 euro bruto, hoewel dat in de openbare sector was en dus geen consultancy rol.. denk dat folgorn z'n loon voor 4 jaar ancienniteit geen topper is maar zeker niet te laag.

Ik werk in de integratie dus vooral Azure & BizTalk development
logic apps, iot, kubernetes en meer

4 jaar geleden gestart aan €2200 brutto

Dat zou willen zeggen dat je buiten de index op die 4 jaar eigenlijk amper opslag hebt gehad. Als consultant is dat weinig.
Op 4 jaar ben je toch al geen junior meer dus je zou op zen minst al 1x een mooie sprong van 15-20% mogen gemaakt hebben.

Ik zat 6 jaar geleden ook na 4 jaar op 2500 brut. Als je indexering toepast zou dat nu rond de 2800€ zijn. Op dat moment had ik ook door dat ik eigenlijk onderbetaald werd en heb ik dat dus ook duidelijk gemaakt. Gevolg: zonder veel discussie 500€ Brutto erbij. Dan weet je dat het niet goed zat :)

Uw wagen daarentegen is bovengemiddeld na 4j denk ik!

Toen ik 4 jaar werkte zat ik maar aan 2266 euro bruto, hoewel dat in de openbare sector was en dus geen consultancy rol.. denk dat folgorn z'n loon voor 4 jaar ancienniteit geen topper is maar zeker niet te laag.

Als consultant is dat altijd wat anders. Als consultant kan je makkelijk te weten komen wat je waard bent. Als ze je verkopen voor 500-600€ per dag, moeten ze niet afkomen met een loon van 2200€ bruto.

De eerste 2-3 jaren kan je zeggen dat je nog veel leert, ze je misschien ook veel opleidingen betalen en je begeleid wordt. Dus ze “investeren” in je, dat kost hun ook iets. Maar na een tijd is dat niet meer in die mate het geval.

Dat zou willen zeggen dat je buiten de index op die 4 jaar eigenlijk amper opslag hebt gehad. Als consultant is dat weinig.
Op 4 jaar ben je toch al geen junior meer dus je zou op zen minst al 1x een mooie sprong van 15-20% mogen gemaakt hebben.

Ik zat 6 jaar geleden ook na 4 jaar op 2500 brut. Als je indexering toepast zou dat nu rond de 2800€ zijn. Op dat moment had ik ook door dat ik eigenlijk onderbetaald werd en heb ik dat dus ook duidelijk gemaakt. Gevolg: zonder veel discussie 500€ Brutto erbij. Dan weet je dat het niet goed zat :)

Uw wagen daarentegen is bovengemiddeld na 4j denk ik!
Welja dus ik heb €150 brutto gekregen na 2,5 jaar dienst.
Al de rest was index
In Januari van Junior naar Medior gegaan en enkel een verhoging van mijn onkostenvergoeding gekregen wat in principe €20 was

Wel wij werken met wagenbudget wat voor mij €550 was een Audi A3 was te duur en vanwege er juist een nieuw model voor de passat kwam kon ik wel een korting van 13.000€ krijgen bij de volkswagen dealer waardoor ik die wagen in mijn budget kreeg.

Maar normaal is mijn budget dus voor een Audi A3, BMW 1, VW Golf.

Den Belgische premier z'n centen

Een landje van ne zakdoek groot, die meer politiekers heeft dan al z'n voorgangers op die lijst (waardoor het politieke kostenplaatje dus nog verder uit de hand loopt, want al onze politieke lonen zijn redelijk aan de hoge kant e).
En de premier hier betalen ze dan zo'n bedragen.

Nog eens een bewijs dat onze politiekers te veel verdienen zeker (of dat we er te veel hebben).

Maar de Belg leeft wel boven z'n stand en we moeten overal altijd zwaar op besparen ... maar nooit kijken in eigen zak natuurlijk.

Welja dus ik heb €150 brutto gekregen na 2,5 jaar dienst.
Al de rest was index
In Januari van Junior naar Medior gegaan en enkel een verhoging van mijn onkostenvergoeding gekregen wat in principe €20 was

Wel wij werken met wagenbudget wat voor mij €550 was een Audi A3 was te duur en vanwege er juist een nieuw model voor de passat kwam kon ik wel een korting van 13.000€ krijgen bij de volkswagen dealer waardoor ik die wagen in mijn budget kreeg.

Maar normaal is mijn budget dus voor een Audi A3, BMW 1, VW Golf.

Ik kan natuurlijk alleen zeggen hoe het bij ons is, en hoe ik het zie bij mensen rond mij. Maar ik krijg elk jaar opslag bovenop de index. Er is, zoals bij vele consultants, elk jaar evaluatie + loongesprek.

Daar stellen ze meestal iets voor, en daar kan je natuurlijk akkoord mee gaan of niet.
Bij mijn huidige werkgever ben ik de eerste 3 jaar nooit akkoord gegaan, en heb altijd meer gehad dan ze voorstelden. De laatste 3 jaar ben ik akkoord gegaan, omdat mijn focus de wagen was.

Opslagen waren:
- 2016 - 8%
- 2017 - 11%
- 2018 - 22,5%
- 2019 - 5%
- 2020 - 3%
- 2021 - 5%

Hoe ouder je word hoe minder die opslagen natuurlijk gaan zijn :) Maar op het begin zou je als consultant vrij snel omhoog moeten gaan.

Een landje van ne zakdoek groot, die meer politiekers heeft dan al z'n voorgangers op die lijst (waardoor het politieke kostenplaatje dus nog verder uit de hand loopt, want al onze politieke lonen zijn redelijk aan de hoge kant e).

Nog eens een bewijs dat onze politiekers te veel verdienen zeker (of dat we er te veel hebben).

Maar de Belg leeft wel boven z'n stand en we moeten overal altijd zwaar op besparen ... maar nooit kijken in eigen zak natuurlijk.
5.5 keer het loon van een gemiddelde Belg voor waarschijnlijk meer impact dan 5.5 gemiddelde Belgen en zo goed als geen vrije tijd. Ik vind dat best goed meevallen.

En als er nu echt één ding is wat je niet voor het geld moet doen, is het in de politiek gaan. Dat doe je omdat je 'de wereld wil verbeteren'. Niet dat dat sommige extreem hoge lonen goedpraat, maar ik denk niet dat je succesvol kan worden in de politiek als je enige drijfveer is om een loon dat gelijkwaardig is aan dat van een premier te vangen.

Er zijn CEO's van middelgrote bedrijven die ook zoiets verdienen, moet de "CEO van het land" dan minder verdienen? Ik vind dit persoonlijk een normale verloning.

Ik vind dat een hele normale (tot lage) verloning voor de leider van het land. Zeker in vergelijking met wat andere semi-ambtenaren verdienen voor routine vastgoedtransacties ;-)
Itt de algemene opinie, geloof ik niet dat Belgische politici corrupt zijn. Het lijstje dat hij in de top-10 best verdienende zit is natuurlijk wat tendentieus. Als je tijdens je politieke loopbaan (louche) deals sluit met miljardenbedrijven die je nadien een postje in de raad van bestuur geven, of een topjob voor je zoon, kan je veel meer centen binnentrekken. Maar of we dat willen aanmoedigen in ons land?

Voor een premier zie ik het probleem niet eigenlijk, het is niet of dat is zo gek veel als je het vergelijk met de anderen.

Het werkelijke probleem is het aantal politici, gelinkt aan het aantal regeringen en parlementen, en dan daar nog alle ondersteunende functies. En laat ons vooral de provincies niet vergeten, zo'n gouverneursloon lijkt mij naar inkomen vergeleken met gewerkte uren en verantwoordelijkheid veel moeilijker te verdedigen.

Er zijn CEO's van middelgrote bedrijven die ook zoiets verdienen, moet de "CEO van het land" dan minder verdienen? Ik vind dit persoonlijk een normale verloning.
Met dat verschil dat een CEO meer reële verantwoordelijkheid heeft, concrete doelstellingen heeft en daarop wordt geëvalueerd volgens objectieve/meetbare criteria. Voor een premier/politici is er meestal een plan b,c en d die mogelijks nog lucratiever zijn dan a. Als de premier wordt vergeleken met een CEO: die is verantwoordelijk voor een efficiënte organisatie van zijn bedrijf - laat dat nu eens het grootste pijnpunt van het politieke Belgische landschap zijn.

Let op: ik heb geen probleem met de verloning, wat mij betreft mag men zelf een bonus toekennen - als daar iets tegenover komt te staan - 10% as bonus op basis van de gerealiseerde besparingen die geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de geleverde prestaties: Dus 100K extra per bespaard miljoen Denk dat zijn/haar loon exponentieel kan toenemen.

Voor een premier zie ik het probleem niet eigenlijk, het is niet of dat is zo gek veel als je het vergelijk met de anderen.

Het werkelijke probleem is het aantal politici, gelinkt aan het aantal regeringen en parlementen, en dan daar nog alle ondersteunende functies. En laat ons vooral de provincies niet vergeten, zo'n gouverneursloon lijkt mij naar inkomen vergeleken met gewerkte uren en verantwoordelijkheid veel moeilijker te verdedigen.
Dit, dit en nog eens dit. Het probleem is inderdaad niet dat loon van de premier, maar eerder al die andere lonen opgeteld, voor regeringen die er eigenlijk niet moeten zijn en bijgevolg een heleboel kabinetsmedewerkers e.d.

Ach we kunnen daar gewoon 10% vanaf doen van de globale verloning van de politiekers en dan zitten we toch gewoon op een goed punt (top 20 !!)? Naast afschaffen van verschillende postjes. (8 ministers voor volksgezondheid en 1 staatsscretaris... t'is godgeklaagd...) en al die verschillende regeringsniveaus en eigenlijk de managementlagen. Dat zou een pak meer geld besparen... Meer boots on the ground zeg maar.
We mogen echter al blij zijn dat die verloning niet gestort wordt naar de NV de Croo waar er zeer voordelige belastingen op gehoffen worden :p. Maar ik zal onze liberalen maar niet op een idee brengen zeker...

Zoals ik ook al ergens aanhaalde ja, het grootste probleem is het volume aan politiekers die allemaal een hoog loon krijgen. De totale pot aan politieke uitgaven, enkel en alleen al loonkosten zelfs, zijn een groot probleem in een land dat constant zit te hameren op besparingen.

En dan beginnen we nog niet te discussiëren over de vele intercommunales etc. die ook op overheidsgeld teren (en of die al dan niet van doen zijn).

Als de politieke topman in 't land 200K naar huis mee pakt, ale soit, so be it. Maar laat ons stellen dat als ge een paar 100 politiekers minder hebt, hebt ge dat op overschot e. Mor soit ... ain't never gonna happen.
't Is & zal altijd een complex landje blijven. En die complexiteit ... da kost ook geld.

Terug
Bovenaan