Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bij ons is er 5bln revenue, 1.5bln profit. Travel 400M per jaar. Dus wel meer dan een druppel op een hete plaat.
Bah da's walgelijk veel. Terecht dat ze daar bans opzetten. Van alle business trips die ik al deed waren er volgens mij 10% echt nuttig. Al de rest had gerust een call kunnen zijn.

En het verlof, ja ik weet dat het niet mag. Maar ik ga een week in mijn hof werken en that's it. Ons mgmt zit in amerika. HR in België. Ik heb geen zin om als voetsoldaat de boodschapper te zijn en voor de zoveelste keer in debiele discussies te belanden dat we in belgie andere regels hebben dan de navelstaarders in usa. Ik kan weken en weken strijd voeren om mijn gelijk te halen en dan mag ik als enige in die week wel werken. Joepie, als enige alle shit in die week oplossen, no Thanks.
Dit kan wel eens zuur zijn voor de naïeve en onervaren schoolverlater die heel een jaar keihard gewerkt heeft voor een appel en een ei, net zijn duur reisje naar Egypte heeft geboekt (zonder annulatieverzekering) en dan plots kan gaan tuinieren in zijn tuin. :tongue:

Voor jou maakt het dan inderdaad minder of niets uit. Zoals jij en ik beiden zeggen: Ze doen maar he, morgen is er weer een nieuwe (werk)dag.

Zie dat bij mijn werkgever ook wel die travelbans enzo. is dat in een multinational zo een grote expense eigenlijk? Heb geen idee van die cijfers. EMEA alleen zat boven de 100MM winst dus vraag me af of dat dan niet een druppel op een hete plaat is?

Een behoorlijk grote kost (tientallen miljoenen in middelgrote multinationals tot honderden miljoenen in de grotere) en heel "discretionary", iets dat je gemakkelijk kan stoppen zonder dat het kosten met zich meebrengt of de business rechtstreeks in gevaar brengt.

Genoeg gevallen gezien in multinationals van overmatig veel reizen.

De cijfers van CEGE zijn wel heel hoog, bij veel bedrijven van die grootte zal de travel cost toch een factor 10 lager liggen of zelfs minder :)

Update. Toch wel content van mijn pack. Kan zeker slechter. Gebrek aan auto en/of andere extralegale is wel een issue.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: MSc HirB
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : <1
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 200 (?)
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Voor mezelf en mijn projecten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600
Nettovergoedingen: -
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: -
Ecocheques: -
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): -

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 4 km
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): fietsvergoeeding

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 12
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: -
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Bij deadlines
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ongv 3x per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ook hier kleine update:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Ir + master statistiek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Data Scientist (consultancy)
Anciënniteit: 7
Verantwoordelijkheden: Beperkt

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2850
Nettovergoedingen: Ja, niet meteen idee hoeveel. Ook klein % auteursrechten
Maaltijdcheques: 8eu/d
Ecocheques: 250eu/j
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (vrij laag bedrag)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Kleine bonus 2k/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 130 km
Afstand woon/werk in tijd: 1u30-2u enkel (I know...)
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, 3-reeks/A4/C-klasse, zo'n 175eu VAA incl tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): nvt
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Telewerk (buiten corona-periode): 3 tot 4x/week thuiswerk. Heel flexibele werkgever

Ik ben niet ontevreden van het pakket hierboven: er zijn heel wat voordelen, erg flexibele werkgever, en we raken mooi rond met het loon. De pijnlijke afstand naar het werk moet max 1 of 2d/week gebeuren wat het wel draagbaar maakt. Wanneer ik toeben aan een andere uitdaging zou ik in de toekomst het pad van freelancer wel eens durven verkennen of een interne rol, op voorwaarde dat die flexibiliteit er nog steeds is.

Ik hoop dat je zelf ziet hoe walgelijk die uitspraak is? Mensen die hun job verliezen? Geen probleem, zolang de commissie maar blijft.
Goh, walgelijk precies.
Ik vind het logischer om mensen buiten te gooien, wiens toegevoegde waarde zeer questionable is (recruiters in tijden van hiring freezes) tov het loonpakket reduceren van degene die de business binnen brengen.

Maar jij zou dus even hard in opstand komen tegen uw werkgever als hij een collega ontslaat vs wanneer hij je salaris reduceert met pakweg 20% ?

Goh, walgelijk precies.
Ik vind het logischer om mensen buiten te gooien, wiens toegevoegde waarde zeer questionable is (recruiters in tijden van hiring freezes) tov het loonpakket reduceren van degene die de business binnen brengen.

Maar jij zou dus even hard in opstand komen tegen uw werkgever als hij een collega ontslaat vs wanneer hij je salaris reduceert met pakweg 20% ?
Ik heb het altijd raar gevonden om acties te baseren op de korte termijn.

Hiring freeze -> recruiters buiten.
Salespotentieel te laag -> sales buiten
Einde productlifecycle -> engineers/softwaremonkeys/project managers buiten

Ik zou er toch vanuit gaan dat hiring en firing onderdeel is van een lange termijn strategie.
Als je eigenlijk dit ziet, en kijkt dat mensen dit normaal vinden. Is het dan zo raar dat politiekers hetzelfde principe toepassen... korte termijn en steekvlampolitiek. Want uiteindelijk zijn dergelijke acties exact dit... steekvlampolitiek.

Maar het is natuurlijk makkelijk gezegd dat je dat (commissie opofferen) zou doen wanneer je toch weet dat je niet voor die keuze gesteld zou worden. Ik zou er voorstander van zijn, maar ik weet ook dat ik er pissed om zou zijn dat men het zou doen.

Ik wou dat ik het verzon, maar ik zou het te overdreven vinden. Ik ga geen namen van bedrijven noemen.

Maar de CEO was buitengezwierd vorig jaar wegens slechte cijfers.

Naast een... riant loon een bonus die meerdere keren mijn jaar-inkomen is.

Een bedrijfwagen buiten alle categorie. We hebben het hier niet meer over een BMW.

Een tweede bedrijfswagen, verborgen, voor zijn vrouw. Een stevige BMW X3

En als klap op de vuurpijl: een Mercedes C klasse, voor zijn... maîtresse.

Dat is naar boven gekomen na een audit achter zijn vertrek.

Maar voor ons, het werkvolk: "tgoch, het was een heel moeilijk jaar, het wordt moeilijk om de bonus nog te garanderen. Opslag? Oei oei, ja maar je hebt de KPI niet gehaald van 3 IT certificaten te halen dit jaar."

En verdiende amper 3k bruto maar bracht per dag 1000+ euro binnen voor het bedrijf(de rate-cards zijn mij ooit eens informeel getoond op een onbewaakt moment). Maar opslag? Oei oei, dat wordt... moeilijk. Maar je bent wel deel van de familie, hoor.

Ik ben vorig jaar Freelancer geworden. Ik zeg niet dat ik de waarheid in petto heb, verrevan. Maar... ik besef plots wel waar al die fuckers met "manager"-titels hun budget haalden voor hun BMW's, Tesla's en Mercedes 2 categorieen boven mij.

FYI, ik haal ongeveer 15k per maand binnen, maar mijn huidige netto-loon is 2000 euro exact(ik vond het een mooi getal. zelf gekozen). En ik durf eerlijk stellen dat ik vroeger 25k per maand binnenbracht voor het bedrijf. De rest van die hoop gaat hopelijk binnen een jaar of 2 aan Dividend VVPR-bis uitgekeerd worden.

Ik heb 10 jaar gewerkt voor een bedrijf en veel mensen rijk gemaakt, inclusief een "fuck-mobile" voor de CEO. Fuck them.
Is voor mij ook de reden geweest om freelancer te worden. Het systeem is fucked up. Men boekt woekerwinsten op de schouders van de werknemers. Men stelt alles in teken van de aandeelhouders en persoonlijk imago van de cijfers waarmee men kan naar buiten treden. Zo werkt het niet, je hebt economische betere en mindere tijden, al kan men niet verkroppen om mindere cijfers te publiceren. Als je daaraan vasthoudt ondermijn je het lange termijnbelang van het bedrijf maar daar liggen topmanagers niet van wakker, ‘als ik hier goed presteer spring ik met medailles op mijn cv wel op het volgende groeischip’.

Ik hoor overal besparingen terwijl men de voorbije jaren woekerwinsten gedraaid heeft. Niemand wil dat als reserve voor slechtere tijden zien. De mensen die zich voor die winsten hebben ingezet worden vriendelijk bedankt met een ontslag of salary freeze, met gevolg dat de blijvers nog harder mogen knocken voor minder reward. Op den duur gaan mensen spontaan vertrekken, heb je extra kosten om nieuwe mensen aan te trekken en op te leiden en geraak je in een vicieuze cirkel waar je niet meer uitgeraakt.

Mensen zijn geen mensen meer maar nummers. We zitten in een moderne kantoorslavernij met burnout’s als de ziekte van de eeuw.

Als freelancer ben je vrij om te gaan en staan waar je wil, bepaal je zelf uw limieten en verdien je nog eens aardig uwen boterham. Want hoe je het ook draait of keert, het is door het systeem van personeelstekorten die men creëert (moeilijkheid cruciale positie te vervangen/langdurig zieken) dat wij freelancers het werk te kiezen hebben. Ik zie veel mensen rondom mij uitvallen, ik heb het nooit zover laten komen, ik werk nog steeds best hard maar het voelt zoveel eerlijker aan (uurtje factuurtje, geen 4u gratis per dag meer) en ik plan op tijd voor mezelf time off.

Ik heb het altijd raar gevonden om acties te baseren op de korte termijn.

Hiring freeze -> recruiters buiten.
Salespotentieel te laag -> sales buiten
Einde productlifecycle -> engineers/softwaremonkeys/project managers buiten

Ik zou er toch vanuit gaan dat hiring en firing onderdeel is van een lange termijn strategie.
Men schept hier het beeld dat hele teams willekeurig buitengegooid worden, terwijl dit soort grote ontslagrondes in grote bedrijven, om niet te zeggen Big Tech, vaak voorafgegaan werd aan een heel proces van bijvoorbeeld peer reviews. Zoiets is absoluut nodig om de toxische werknemers die niets bijdragen en niet op hun plaats zitten tijdig op de radar te zetten zodat er iets kan aan gedaan worden (mentoring, andere job, ander team, ...) met als laatste stap dan ontslag als niets gewerkt heeft.

Ik heb al genoeg plaatsen geweten waar er geen enkele vorm van peer review was, en waar sommige mensen al 20 - 30 jaar werkten maar eigenlijk enkel maar een blok aan het been van de hele organisatie waren. Als consultant heb ik me dat genoeg afgevraagd, hoe sommige werknemers al decennia onder de radar konden blijven en eigenlijk alleen maar een negatief zwart gat waren, waar alle energie van de omstaanders naartoe gezogen werd. Dat soort excessen stoort me een pak meer dan de plaatsen waar er een proces is om de zweep op de rotte appels te houden.

Men schept hier het beeld dat hele teams willekeurig buitengegooid worden, terwijl dit soort grote ontslagrondes in grote bedrijven, om niet te zeggen Big Tech, vaak voorafgegaan werd aan een heel proces van bijvoorbeeld peer reviews. Zoiets is absoluut nodig om de toxische werknemers die niets bijdragen en niet op hun plaats zitten tijdig op de radar te zetten zodat er iets kan aan gedaan worden (mentoring, andere job, ander team, ...) met als laatste stap dan ontslag als niets gewerkt heeft.

Ik heb al genoeg plaatsen geweten waar er geen enkele vorm van peer review was, en waar sommige mensen al 20 - 30 jaar werkten maar eigenlijk enkel maar een blok aan het been van de hele organisatie waren. Als consultant heb ik me dat genoeg afgevraagd, hoe sommige werknemers al decennia onder de radar konden blijven en eigenlijk alleen maar een negatief zwart gat waren, waar alle energie van de omstaanders naartoe gezogen werd. Dat soort excessen stoort me een pak meer dan de plaatsen waar er een proces is om de zweep op de rotte appels te houden.
Ik werk in een groot bedrijf (100k werknemers) waar er ontslagen zijn gevallen en ik kan je verzekeren dat dat niet doelgericht is a la “Ja de Jef heeft niet goed gepresteerd, zullen we hem buiten zwieren?”. Dat is eerder 20% van dit departement willekeurig weg, 15% van dat departement willekeurig weg.

Ik werk in een groot bedrijf (100k werknemers) waar er ontslagen zijn gevallen en ik kan je verzekeren dat dat niet doelgericht is a la “Ja de Jef heeft niet goed gepresteerd, zullen we hem buiten zwieren?”. Dat is eerder 20% van dit departement willekeurig weg, 15% van dat departement willekeurig weg.
Idd idem, hier en daar kijken ze of iemand een andere functie kan invullen maar dat is een uitzondering.

Het is niet dat die mensen hun functie niet goed doen. Het is gewoon dat die functie meer geld kost dan het oplevert.

Ik heb als manager ook al de boodschap gekregen "je moet 20k bonus uitdelen" terwijl niemand dat eigenlijk verdiende. Of "er moeten er 2 afvloeien". Dat is random cutten, maar het zijn toch altijd de onderkanten van de lijsten die vliegen, niet de top performers.

Ik heb nu maar 2 reports en ik ben van alle 2 tevreden. Maar als ik bonus moet uitdelen, is het een no Brainer wie de bonus krijgt. Als iemand moet buitenvliegen, is het ook op 2 seconden beslist.

Update. Toch wel content van mijn pack. Kan zeker slechter. Gebrek aan auto en/of andere extralegale is wel een issue.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: MSc HirB
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : <1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 200 (?)
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 0
verantwoordelijkheden: Voor mezelf en mijn projecten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600
Nettovergoedingen: -
Maaltijdcheques: -
Ecocheques: -
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): -

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 4 km
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): fietsvergoeeding

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 12
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: -
Telewerk (buiten corona-periode): Ongv 3x per week

Deed jij geen PhD?

Er zijn uitzonderingen maar het is een mix van beiden he. Iemand die meermaals achter elkaar een 1 of 2 op 5 krijgt tijdens zijn of haar evaluaties? Die mag hier toch ook gewoon oprotten hoor. Die mens houden ze echt niet.

Ik heb als manager ook al de boodschap gekregen "je moet 20k bonus uitdelen" terwijl niemand dat eigenlijk verdiende. Of "er moeten er 2 afvloeien". Dat is random cutten, maar het zijn toch altijd de onderkanten van de lijsten die vliegen, niet de top performers.

Ik heb nu maar 2 reports en ik ben van alle 2 tevreden. Maar als ik bonus moet uitdelen, is het een no Brainer wie de bonus krijgt. Als iemand moet buitenvliegen, is het ook op 2 seconden beslist.
Ja dit dus.

Terug
Bovenaan