Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hoe kunt ge zoiets versnellen zonder mensen te ontslagen?
Vervroegd op pensioen laten gaan? Mensen pesten zodat ze zelf ontslag nemen?
Ze hebben met de rest van het lijstje toch al serieus hun best gedaan om die versnelde afvloeiing te bewerkstelligen.

Hallo,

Na maanden diverse topics op dit forum te hebben meegelezen, heb ik nu wel zin om actief te worden :) :

1. PERSONALIA
Leeftijd: 43
Opleiding: A1
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 22,5 j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2 kinderen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: technisch-commercieel
Anciënniteit: 12j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +/-42-43 naargelang de periodes kan het ook 45u zijn
verantwoordelijkheden: zowel verkopen als technisch de klanten opvolgen/bijstaan

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5766 - werk momenteel 95%
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3430
Nettovergoedingen: 330
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 175 € jaarlijks
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4,5% <58k€ + 14% >58k€
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 20% van het jaalrijks loon. Indien ik kies voor warrants dan +15% op die 20%

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Waals-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 70km
Afstand woon/werk in tijd: 1u maar ga maar 1x per week naar kantoor
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): cat. C bij ons is type Cupra Leon, ID3 etc.. + Europese tankkaart (ook voor vakantie)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 23
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 11
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Q4 altijd
Hoe vaak overuren te presteren: wekelijks maar echt wel beperkt (met uizonderling voor q4 )
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: officeel ja maar in de praktijk toch veel te weinig
Telewerk (buiten corona-periode): 1d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Industrieel ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar, half jaar bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Contractueel Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): overheid
Huidige functie: Expertenrol / Inspecteur
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 41

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4596
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2849
Nettovergoedingen: 80 euro telewerk
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm en laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: 200 eur per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Neen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 80km
Afstand woon/werk in tijd: 1u 20 enkel van deur tot deur
Eigen auto nodig voor het werk: 2 keer per maand
Verplaatsingsvergoedingen: km vergoeding (0,42eur/km)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): treinabo 2e klas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 6 + collectieve sluiting tussen kerst en nieuwjaar + brugdagen
Vrijheid om verlof te nemen: vrij flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja en geen tijdsregistratie
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt mee, Mogelijkheid tot deelname wachtrol
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: goed, internationale opleidingen
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Mandatory verlof company wide
Dat kunnen ze toch niet verplichten? :unsure: Of staat het in uw contract of in het algemeen reglement, dat je op bepaalde tijdstippen verplicht verlof moet nemen?

Maar ja, als jij diegene bent die zijn middelvinger uitsteekt, mag je bij de volgende ontslagronde oprotten denk ik dan? :unsure:

Niemand vervangen die op pensioen gaat. Consultants hun contracten niet verlengen. Home based workers schrappen. Hybrid workers strenger aanpakken. Brugpensioen en consoorten waar het kan. Dat waren zowat de maatregelen.
Ik ben consultant en diegenen met een evaluatie minder dan 4/5 of die wat aan het zagen of klagen waren zijn (vervelende vliegen) .. allemaal foetsie .. (contract opgezegd of niet verlengd). Ik merk dat hier toch ook wel.

Ik zei daarstraks tegen een collega dat ik naar iets nieuw wilde uit kijken en die collega zei meteen: "Niet doen, knikken, zwijgen en doorwerken, want shit is hitting the fan. De tijden zijn niet goed." :unsure:

Laatst bewerkt:
Bij ons liggen de 6/5 consultants zelfs buiten.

Dat kunnen ze toch niet verplichten? :unsure: Of staat het in uw contract of in het algemeen reglement, dat je op bepaalde tijdstippen verplicht verlof moet nemen?

Maar ja, als jij diegene bent die zijn middelvinger uitsteekt, mag je bij de volgende ontslagronde oprotten denk ik dan? :unsure:

Veel succes. Je 5d zijn uitgeboekt in myworkandme. Ik ga geen rechtzaak starten...

Ik ben consultant en diegenen met een evaluatie minder dan 4/5 of die wat aan het zagen of klagen waren zijn (vervelende vliegen) .. allemaal foetsie .. (contract opgezegd of niet verlengd). Ik merk dat hier toch ook wel.

Ik zei daarstraks tegen een collega dat ik naar iets nieuw wilde uit kijken en die collega zei meteen: "Niet doen, knikken, zwijgen en doorwerken, want shit is hitting the fan. De tijden zijn niet goed." :unsure:

20M cost saving omdat ze het verlof kunnen afboeken. In een kwartaal dat standaard 300M winst geeft. Pingeling
Dus eigenlijk is dat gewoon gammification van het kwartaal. Of anders gezegd het kwartaal doperen.

Waarna ze volgend kwartaal dit niet kunnen doen en evengoed in de shit zitten...

Goede IT consultants willen ze nog steeds overal hoor. En de projecten zijn weer aan het toenemen bij ons.
Aan hogere prijzen dan vorig jaar (hoge loonindexatie-> prijzen van consultants stijgen even hard)

Dus eigenlijk is dat gewoon gammification van het kwartaal. Of anders gezegd het kwartaal doperen.

Waarna ze volgend kwartaal dit niet kunnen doen en evengoed in de shit zitten...

No shit. Dat is elk kwartaal dezelfde shenanigans. En dan masseren om op 12% winst groei uit te komen. Al 15kwartalen na elkaar.

Bij ons 2 kwartalen de verwachte groei niet gehaald dus:
-travel ban
-geen lunch meer op kosten van kantoor
- in EMEA van 4 regio naar 3, dus 1 sales director buiten
-Benelux verhuist naar Zuid regio ipv Noord regio
-digital sales meer dan 50% ontslagen, inclusief hun director
-ondersteunend/strategisch commerciëel team volledig buiten. Gaat om 30-40 mensen
-hiring freeze
-talent acquisition veel lay-offs
-micromanagement: alle bezoeken/calls registreren en dagelijks updates geven over ieder project

Veel succes. Je 5d zijn uitgeboekt in myworkandme. Ik ga geen rechtzaak starten...
Ze doen maar en ik geloof u wel dat ze dit allemaal doen hoor. Maar dat brengt toch een extreem negatieve sfeer op de werkvloer met zich mee?

No shit. Dat is elk kwartaal dezelfde shenanigans. En dan masseren om op 12% winst groei uit te komen. Al 15kwartalen na elkaar.
Waarom werk je daar nog? Weinig concurrentie is uw branche? Veel verdiensten? Want anders is het daar toch nog een extra leegloop tov het volk dat ze al buitengesmeten hebben? (door massaal de eer aan zich of haarzelf te houden).

Bij ons hadden ze 10 jaar geleden slecht nieuws verkondigd. We waren toen met 12 collega's. 1x raden hoeveel er binnen de 2 maand toen ontslag genomen hebben en hoeveel collega's (inclusief) mijzelf 2 maand later nog werkten binnen het bedrijf :crazy: (En hier was het dus gewoon slecht nieuws he, geen drastische maatregelen zoals bij jou firma).

Dit is toch gewoon fraude? Ze moeten maar 1 keertje de verkeerde werknemer te pakken krijgen en die mens ontslaan op staande voet -zonder ontslagpremie- omdat ie zijn verlof op andere dagen opneemt? :unsure:

Dan heb je toch een gigantisch probleem als die mens via de rechtbank zijn of haar ontslagpremie opeist indien die mens boze emails (ter bewijs) gestuurd heeft dat het afboeken in SDworks illegaal is? (en die mails kunnen ze wettelijk NIET negeren of doodleuk doen alsof ze die niet ontvangen hebben, als je deze stuurt vanuit je privé emailbox. Dat geldt sinds kort wettelijk 100% als bewijs. (sinds begin 2023). Dat trukje zal dus niet meer pakken.

Of hebben ze een soort constructie dat al het geld officieel ergens in Dubai zit of zo? :crazy:

Ik trek me daar geen fluit meer van aan hoor. Als ze me buitensmijten, smijten ze me buiten. Ik ben al jaren na elkaar rank1 en exceptionele bonussen en zo. Ik sta vanachter in de rij om buitengesmeten te worden. Maar als ze in HQ beslissen om de hele divisie buiten te flikkeren, ga ik daar niks aan kunnen veranderen. Thanks for the severance package en goodbye.

Het is redelijk voorspelbaar. Aandeel zakt 20% en ze flikkeren volk per honderden buiten. Bonus cuts. Aandeel stijgt en de expenses kunnen niet snel genoeg gemaakt worden. Bonus doubles, verlof dagen extra...

En heb is overal jn de branche epic shitstorm. Het is niet echt mogelijk om te veranderen, bij de concurrentie hakken ze nog veel harder. En binnen een paar kwartalen is alles weer ok en is het weer extra bonussen en extra verlofdagen. Been there , done that.

En er is niks illegaal aan het masseren van je winst, he. Je kiest nog altijd zelf wanneer je voorbeeld 50M uitgeeft voor een IT project of of je deals in Q2 of Q3 closet of een travel freeze in Q3 doet en die travel naar Q4 duwt etc. Dat gebeurt bij alle grote bedrijven.

En het verlof, ja ik weet dat het niet mag. Maar ik ga een week in mijn hof werken en that's it. Ons mgmt zit in amerika. HR in België. Ik heb geen zin om als voetsoldaat de boodschapper te zijn en voor de zoveelste keer in debiele discussies te belanden dat we in belgie andere regels hebben dan de navelstaarders in usa. Ik kan weken en weken strijd voeren om mijn gelijk te halen en dan mag ik als enige in die week wel werken. Joepie, als enige alle shit in die week oplossen, no Thanks.

En uiteraard is het easy win in de rechtbank. Maar de vraag is of je tijd en moeite wil spenderen in de rechtbank. Je weet op voorhand dat het result is, je ligt buiten en je hebt een zak geld. Is dat het waard? Choose your battles.

Zie dat bij mijn werkgever ook wel die travelbans enzo. is dat in een multinational zo een grote expense eigenlijk? Heb geen idee van die cijfers. EMEA alleen zat boven de 100MM winst dus vraag me af of dat dan niet een druppel op een hete plaat is?

Zie dat bij mijn werkgever ook wel die travelbans enzo. is dat in een multinational zo een grote expense eigenlijk? Heb geen idee van die cijfers. EMEA alleen zat boven de 100MM winst dus vraag me af of dat dan niet een druppel op een hete plaat is?
Goh, toen ik bij JnJ zat, werd er wel gewoon echt heel veel gereisd. Ben heel vaak voor 1 of 2 dagen naar UK geweest, dat zijn dan vluchten van 1000€ enkel (last minute business class), deftig hotel, eten, taxi, ... Zal qua totale onkost toch richting 3000€ extra bovenop de dagrate, om een analist een workshop IRL ipv via teams te laten volgen.

En zo'n bedrijf met heel internationale context, loopt vol met zo'n profielen he.

Goh, toen ik bij JnJ zat, werd er wel gewoon echt heel veel gereisd. Ben heel vaak voor 1 of 2 dagen naar UK geweest, dat zijn dan vluchten van 1000€ enkel (last minute business class), deftig hotel, eten, taxi, ... Zal qua totale onkost toch richting 3000€ extra bovenop de dagrate, om een analist een workshop IRL ipv via teams te laten volgen.

En zo'n bedrijf met heel internationale context, loopt vol met zo'n profielen he.

Is fel veranderd sinds die tijd hoor :p
Alle farmabedrijven hebben sinds 2020 travel policy enorm verstrengd en zeker (transatlantisch) vliegen is significant verminderd.

Hier het omgekeerde verhaal trouwens aan dat van Cege en DogoArgentino - groei groei groei, mijn team gaat dit jaar van 5 naar 7 fte’s 😊

Is fel veranderd sinds die tijd hoor :p
Alle farmabedrijven hebben sinds 2020 travel policy enorm verstrengd en zeker (transatlantisch) vliegen is significant verminderd.

Hier het omgekeerde verhaal trouwens aan dat van Cege en DogoArgentino - groei groei groei, mijn team gaat dit jaar van 5 naar 7 fte’s 😊
Welja, en terecht imo. Die reizen waren allemaal eigenlijk niet nodig ... (Sommige wel, maar merendeel niet).

Bij ons is er 5bln revenue, 1.5bln profit. Travel 400M per jaar. Dus wel meer dan een druppel op een hete plaat.

Terug
Bovenaan