Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het ding dat me momenteel tegenhoud om te zeggen van ik verander is
  1. Goede prijs voor onze woning EPB
  2. Aan het bouwen
  3. Fietsleasing (gestart in juni 2023)
  4. Baas heeft nog nooit moeilijk gedaan ( ook niet als ik zat met een burn-out)
  5. Verlof is al gepland met de kinderen
En ergens heb ik toch het gevoel ook van misschien moet ik het gewoon doen en we zien wel, want nu zit ik maar mijn tijd te vullen.
    1. is reeds betaald dus niet meer relevant (en is nu ook geen hoog bedrag)
  2. Aan het bouwen
    1. op een ander verdien je ook loon, mogelijks zelfs (veel) meer
    1. bieden nog werkgevers u aan
    1. is wel wat waard en je weet op voorhand niet hoe een andere werksfeer is
    1. kan je normaal 1 op 1 overzetten naar uw nieuwe werkgever mits even juist te motiveren

2. Aan het bouwen
    1. kan je normaal 1 op 1 overzetten naar uw nieuwe werkgever mits even juist te motiveren

Enkel bij punt 1 is nog maar deels betaald wordt op bepaalde punten betaald al heb ik wel een onder tekende offerte.

punt 4 Is nu eigenlijk van de baan en momenteel gelukkig niet meer van toepassing. Nu is het bore-out (of hoe dat ook noemt).

en bij de rest heb je natuurlijk gelijk.

Dus een deel van uw brutoloon dat je in stocks laat uitbetalen omwille van de fiscaliteit?
Dat is een ESPP, Employee Stock Purchase Program, waarin werknemers nettoloon kunnen afdragen waarmee periodiek aandelen gekocht worden aan een minimum korting; soms wordt de aankoopprijs ook “bevroren” over een vaste periode.

Typisch voor Amerikaanse (groei) multinationals maar in BE vrij onbekend.

Je betaalt dan wel belastingen op het gegarandeerde voordeel (de korting) die je krijgt.

Dat is een ESPP, Employee Stock Purchase Program, waarin werknemers nettoloon kunnen afdragen waarmee periodiek aandelen gekocht worden aan een minimum korting; soms wordt de aankoopprijs ook “bevroren” over een vaste periode.

Typisch voor Amerikaanse (groei) multinationals maar in BE vrij onbekend.

Je betaalt dan wel belastingen op het gegarandeerde voordeel (de korting) die je krijgt.

En behoorlijk zwaar belast in BE, ik herinner me het exacte percentage niet meer, maar van de 15% korting die ik bij een vorige werkgever kreeg in het ESPP, bleef na belasting minder dan de helft over. Terwijl in zowat alle andere Europese landen dat belastingspercentage stukken lager lag, wat ESPP daar veel voordeliger maakte.

Dus een deel van uw brutoloon dat je in stocks laat uitbetalen omwille van de fiscaliteit?

Niks fiscaliteit, gewoon free money om aandelen met korting te kopen. Ik heb een excelleke met de getallen. Denk dat ik over de jaren 30k winst heb op die ESPP.

En behoorlijk zwaar belast in BE, ik herinner me het exacte percentage niet meer, maar van de 15% korting die ik bij een vorige werkgever kreeg in het ESPP, bleef na belasting minder dan de helft over. Terwijl in zowat alle andere Europese landen dat belastingspercentage stukken lager lag, wat ESPP daar veel voordeliger maakte.

Ik laat die 2y bevriezen, dan is de korting tax free. Ik krijg elk jaar ook bonus RSU aandelen waar ik cash tax op moet betalen, dus die ESPP is een hedge voor de taxen.

Ik heb een vast zakje RSU aandelen dat ik weet dat ik zal krijgen. Afhankelijk van de koers op moment X moet ik meer of minder cash belastingen betalen. Ik liquideer mijn ESPP stock om die taxen te betalen. Eigenlijk 15% korting op mijn taxen.

Ik ben er wat mee bezig, dus voor mij is het pretty straightforward en gemakkelijk om geld mee te verdienen. Als beurs dummy werknemer is het redelijk complicated want je kunt dus niet kiezen of je die RSU aandelen krijgt of niet. Het is discretionary bnous, dus mgr kan gewoon beslissen "JOS krijgt dit jaar de 10k RSU". En dan krijg je een brief dat er ergens 10k aandelen in een amerikaans systeem voor je. En als je op het ESPP intekent moet je alles zelf regelen.

Op zich wel redelijk nasty dat je als werknemer bijna permanent met de stock price moet bezig zijn. Het maakt het verhaal moeilijk als bedrijf dat "it's not all about the money" de slogan is...

Ik gebruik het ook soms om te arbitreren op dollar koers of te speculeren op de aandeelkoers van het bedrijf. We steken 6mnd geld in een zakje en om de 6 maand wordt er gekocht. Maar dat is EUR/USD conversie wanneer je in zakje steekt. Je kunt along the way je kak intrekken en dan krijg je je geld terug aan de USD/EUR van dat moment. Dus als de USD/EUR in bepaalde richting vb 10% bougeert in een 6mnd periode, kun je gemakkelijk tax free 10% winnen risk-free. Zelfde met de stock price. Als die above book value staat (dat getal krijgen we gecommuniceerd op een sharepoint pagina) kun je gewoon je kak intrekken en niet kopen. Als die onder book value staat, naar max % trekken. Kopen, ofwel direct verkopen of 2y laten staan en nog wat stijging meepakken en dan verkopen (of houden als RSU hedge). Het is bijna een bijberoep.

Laatst bewerkt:
Ik laat die 2y bevriezen, dan is de korting tax free. Ik krijg elk jaar ook bonus RSU aandelen waar ik cash tax op moet betalen, dus die ESPP is een hedge voor de taxen.
...

Wel handig, dat systeem van te bevriezen. Dat was bij ons geen optie.
Aan de andere kant, grootte-orde 5-7% korting op de aankoop van aandelen die je meteen erna weer kon verkopen, was zeker geen slechte deal - en je kon inderdaad nog relatief kort vooraf beslissen van toch niet mee te doen aan de ESPP. Achteraf bekeken had ik dat beter meer gedaan maar hindsight is natuurlijk gemakkelijk.

Bij de overheid een ambtenaar met een humaniora diploma (administratief of technieker) begint aan iets meer dan 2400euro bruto...zonder auto/veel extra en met beperkte 13de maand. Stijgt wel na wat jaren maar niet veel....
Voor Federale Overheid :
Je eindigt einde carrière als statutair als alleenstaande op bruto

Weddeschaal Maandwedde Vakantiegeld Eindejaarstoelage
NDT6 4.045,97 euro 3.722,29 euro 2.383,77 euro

Ik vind dat nu ook niet zo slecht eigenlijk. Rekening houdende dat er op regelmatige basis wel eens interne promoties naar salarisschaal C mogelijk zijn. Al is dat startloon iets van een 2400€ en het stijgt zeer langzaam. Bij ons zijn er geen D's meer. En zijn deze allemaal C geworden met een groot aantal die ondertussen door ervaring en kennis zijn doorgegroeid op termijn naar B.

Heck als penitentiair beambte zit je einde carrière aan bruto :
BS5 5.799,44 euro 5.335,48 euro 3.032,55 euro

Maar we gaan nu toch ook niet zeggen dat dit slecht verdient zeker ? Echt ?

Dat je er niet rijk van wordt, dat weet ik ook wel. Maar dat als reden geven om de onderkant nog wat extra werkbonussen of whatever te geven... neen. Wil je dat effectief doen, dan pas je de globale taxatie maar aan ipv te zitten sjipoteren met werkbonus op salarisbonus op progressief taxatietarief op activeringspremie op weet ik veel wat nog allemaal.

berekening : https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...oning-en-voordelen/loonwedde/salarissimulator

2. Aan het bouwen
Net de stap gezet om op een vacature te solliciteren en we zien wel.

Jullie hebben toch geholpen om de beslissing doorslag gevend te maken.

Voor Federale Overheid :
Je eindigt einde carrière als statutair als alleenstaande op bruto

NDT6 4.045,97 euro 3.722,29 euro 2.383,77 euro

Ik vind dat nu ook niet zo slecht eigenlijk. Rekening houdende dat er op regelmatige basis wel eens interne promoties naar salarisschaal C mogelijk zijn. Al is dat startloon iets van een 2400€ en het stijgt zeer langzaam. Bij ons zijn er geen D's meer. En zijn deze allemaal C geworden met een groot aantal die ondertussen door ervaring en kennis zijn doorgegroeid op termijn naar B.

Heck als penitentiair beambte zit je einde carrière aan bruto :
BS5 5.799,44 euro 5.335,48 euro 3.032,55 euro

Maar we gaan nu toch ook niet zeggen dat dit slecht verdient zeker ? Echt ?

Dat je er niet rijk van wordt, dat weet ik ook wel. Maar dat als reden geven om de onderkant nog wat extra werkbonussen of whatever te geven... neen. Wil je dat effectief doen, dan pas je de globale taxatie maar aan ipv te zitten sjipoteren met werkbonus op salarisbonus op progressief taxatietarief op activeringspremie op weet ik veel wat nog allemaal.

berekening : https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...oning-en-voordelen/loonwedde/salarissimulator
Meerderheid tegenwoordig zijn contractuelen. Die hun loonstijging is veel beperkter en stopt na 2 bonificaties.
Contractuelen ook geen pensioen en beperkte 13e maand.
Uiteraard is die werkbonus niet ideaal maar nogmaals: ga maar is jaren werken voor 1900-2000 euro netto en huur betalen, auto?, sociaal leven, gas/elek....

Update na indexaties en nieuwe auto.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28 30
Opleiding: Ingenieurswetenschappen - architectuur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 jaar 5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200, Klasse 7 aannemer
Huidige functie: Projectleider bouw
Anciënniteit: 1.5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 - 50
verantwoordelijkheden: arbeiders, financiële en technische verantwoordelijkheid, ...

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3600 4060 eur (index van 2023 en van 2024)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2366 eur 2630 eur
Nettovergoedingen: 6eur/dag
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM met abonnement en laptop
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: 250 eur/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 75 eur/maand 3% (maandloon x 13.92), ca. 140 eur pm
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfwagen, TCO 650 860 eur / maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: gebonden aan bouwverlof; slechts een vijftal dagen vrij te kiezen doorheen het jaar
Glijdende werkuren: dag grotendeels zelf in te richten
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: vaak

Sinds start bij huidge werkgever nog geen opslag gekregen. Van plan om binnenkort wel te vragen naar pakket dat iets meer in lijn is met verantwoordelijkheden (hoger brutoloon en dagvergoeding, ...)
1. PERSONALIALeeftijd: 28
Opleiding: Ingenieurswetenschappen - architectuur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 jaar, waarvan 2,5 jaar als architect
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200, Klasse 7 aannemer
Huidige functie: Projectleider bouw
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3600 eur
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2366 eur
Nettovergoedingen: 6eur/dag
BedrijfsGSM/laptop: GSM met abonnement en laptop
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: 250 eur/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 75 eur/maand, volledig door werkgever betaald
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): premie pc 200

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfwagen, TCO 650 eur / maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: gebonden aan bouwverlof
Glijdende werkuren: dag grotendeels zelf in te richten
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Verantwoordelijkheid over personeel: aansturing van arbeiders

Meerderheid tegenwoordig zijn contractuelen. Die hun loonstijging is veel beperkter en stopt na 2 bonificaties.
Contractuelen ook geen pensioen en beperkte 13e maand.
Uiteraard is die werkbonus niet ideaal maar nogmaals: ga maar is jaren werken voor 1900-2000 euro netto en huur betalen, auto?, sociaal leven, gas/elek....

1) contractuelen zijn per definitie tijdelijk personeel. Het is volgens de definitie van de categorisatie van de werknemer bij de overheid niet de intentie dat je tot aan uw pensioen dezelfde contractuele functie vervult.
2) Contractuelen kunnen in functie van de functie direct op hoger niveau ingeschaald worden. Dus indien men volk zoekt kan men die direct inschalen op het hoogste niveau (of 2 bonificaties lager als het hoogste niveau) om dit op te vangen. Dit doet men ook omdat het anders enorm waarschijnlijk is dat men geen personeel vindt.
3) Het probleem is conform uw statement niet de taxatie maar de verloning. Dan moet je dat aanpassen, ipv de taxatie. Een progressieve belastingsschijf heeft als intentie om ervoor te zorgen dat iedereen belastingen betaalt. Des te meer je dit zit scheef te trekken des te meer je uw systeem ondergraaft. Want de onderlaag is onhappy want ze vinden nog altijd dat ze te weinig betaald krijgen om te gaan werken, ze zijn onhappy omdat ze vinden dat ze te zwaar belast worden (door promotieval - ergo ik krijg 100€ extra en daar blijft maar 20€ van over... die onfaire en slokop van een overheid !!!!!) terwijl ze geen rekening houden dat ze tot op heden vb 10 - 15% belasting hebben betaald op hun totaal loon - dat zien ze niet. En de middellaag en de bovenlaag is onhappy omdat ze voor alle kosten mogen opdraaien. Kortom een perfect recept om het sociaal bestel volledig van binnenuit te ondergraven. Maar mogelijks is dat de intentie.
4) de vlaamse overheid probeert nu enkel nog contractuelen aan te werven. Om dit mogelijk te maken en geen vlucht aan personeel te krijgen zijn ze de voorwaarden voor contractuelen aan het herbekijken (of heeft men het herbekeken).
5) Contractuelen hebben bij mijn weten een extra pensioenspijler.
A) federaal : https://www.hetacv.be/het-acv/secto...e-diensten/sectoren/federale-overheid/thema's
B) vlaams : https://www.vlaanderen.be/intern/aanvullend-pensioen
Dat is recent ja (2018/2018), maar het is er wel. Dit is er onder andere door de vakbonden doorgekomen omdat er een overhelling gebeurde naar contractuelen. Ergo tegenreactie van een paar slimmerikken die dachten van we gaan besparen op de kost van ambtenaren, we nemen contractuelen in dienst ipv statutairen. Waarbij diezelfde (of andere) slimmerikken ondertussen de volgende stap hebben ondernomen om te proberen te werken met "interims". Dat zal ook nog wel een tegenreactie krijgen...

6) Er wordt gesproken over een beperkte 13de maand, omdat die niet gelijk is aan uw totaal loon. Die is echter wel gelijk bij statutair of contractueel personeel. Voor de hoogte ervan zie :
In vlaanderen zijn de voorwaarden beter. Bij de federale overheid zijn ze beperkt. En daar is de belofte enerzijds van in 2007-2008 om dat langzaamaan omhoog te trekken nooit doorgezet NOCH is de overeenkomst tussen onze minister van ambtenarenzaken tgv het budgettaire kader er niet doorgekomen. https://issuu.com/vsoa_slfp/docs/argument_nl_052023/s/24204393
Desondanks is er ook hier een correctiefactor voorzien voor de lagere trappen in de verloning. Een D zal bij vlaanderen 80+% krijgen van zijn brutoloon, een niveau A2 maar 66% om ervoor te zorgen dat het bedrag dat ze krijgen toch nog wel ok is. Kortom, het is hetzelfde brutobedrag als hetgeen ik gepost had hierboven waar het progressieve belastingstarief een impact op heeft.

7) 2000€ is te weinig, ga daar maar eens voor werken. -> zie punt 3. Voor de rest zijn er ondertussen maaltijdcheques bijgekomen (dat is netto ook 100€ per week). Persoonlijk vind ik dat het nog wel meevalt, je kan al wel iets doen met 2000€ netto. Als je het vergelijkt met het leefloon is er aan de andere kant toch wel al een serieus verschil. https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/leefloonbedragen-1
Met 800€ extra per maand + maaltijdcheques + 2000+€ netto (vakantiegeld en eindejaarstoelage gezamenlijk) lijkt mij het toch wel dat werken loont niet ? Zeker als je het met 2 doet. Maar je moet ook verder kijken als enkel het startloon natuurlijk.
Het alternatief is dat je mensen geen leefloon noch werkloosheidsvergoeding geeft... dan loont werken natuurlijk wel weer. Daar ben ik nu ook niet echt een voorstander van om geen sociaal net te hebben. De oneindige duur van het sociaal net mag voor mijn part echter wel aangepakt worden. Maar dat is dan weer een andere discussie.
Maar het spreekt sowieso dat je minder ver springt met 2000€ netto dan met 3500€ netto. En misschien ga je sommige dingen dan moeten laten of beperken. Maar om het gelijk te schakelen als een arme sukkelaar is ook niet echt eerlijk.

4) de vlaamse overheid probeert nu enkel nog contractuelen aan te werven. Om dit mogelijk te maken en geen vlucht aan personeel te krijgen zijn ze de voorwaarden voor contractuelen aan het herbekijken (of heeft men het herbekeken).
Vriendin is dossierbeheerder bij de VO. In haar team alleen al moesten ze voor eind december samen nog 155 statutairen aanmaken.
Je weet wel, nog zo snel een hoop ambtenaren statutair maken, want 't zou nadien misschien wel eens moeilijker kunnen worden.
Ze roepen al jaren dat er geen statutairen meer bijkomen, maar toch...

Update na index
Enkel veranderde gegevens in vet gezet

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40 > 41 > 41 > 42 > 43
Opleiding: secundair (KSO)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 21 > 22 > 22,5 > 23 > 24
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend (alleenstaand dus)
Aantal kinderen ten laste: 0 (dochter van bijna 18 maanden staat ten laste bij de mama)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: administratief bediende
Anciënniteit: 3 > 3,66 > 4 > 4,66 > 5,66
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42 (maar dat wordt niet verwacht, ik werk gewoon graag. Als ex-zelfstandige had ik werkdagen van 10 à 12 uur. Mijn huidige werkdagen lijken enorm kort) > idem

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2900 > 3015 > 3140 > 3488 > 3540
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2078 > 2146,45 > 2214 > 2466 > 2542
Nettovergoedingen: 155
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement. Laptop is niet de bedoeling privé te gebruiken, maar kan in principe wel. Enkel VAA voor GSM + abo.
Maaltijdcheques: 8 euro waarvan 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee %
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstpremie. Klein percentage. Maar na een goed jaar een mooi extraatje > 2020 was een goed jaar voor het bedrijf, premie was 2800 euro netto. Toch mooi. Voor 2021 kan het ook zoiets zijn. Komende jaren zal wel wat minder zijn > premie 3700 netto (niet verwacht), vanaf volgend jaar zal dit, zoals aangekondigd en algemeen geweten, wel serieus zakken > winstpremie over 2022 was €2290 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 0,2 > 3
Afstand woon/werk in tijd: 5 min > 12 min (fiets)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding, blijkbaar €35,64 > €0,35/km = €2,1/dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 5 + 1 dag anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: helaas niet
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: zie hoger "aantal uren aan het werk".
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, als ik het echt zou vragen/willen.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, maar ik werk altijd op kantoor > 1 of 2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Hier ga ik niet rijk van worden. Maar ik doe mijn job graag.
Dankzij o.a. investeringen in vastgoed op jonge leeftijd, heb ik ook geen financiële druk en kan ik eigenlijk doen wat ik graag doe.
Recent meer verantwoordelijkheden gekregen. Ik zal wel zien waar het me brengt > verantwoordelijkheden vallen momenteel mee. Ik heb het wel iets te druk waardoor ik nog niet volledig kan doen wat ik wil doen. Maar ik heb recent eindelijk ondersteuning gekregen > ze blijven in mij geloven, wat wel vertrouwen geeft. Ik voel me hier nog altijd goed en gewaardeerd. Wel nog altijd te druk, maar ik geloof erin dat dit ook zal beteren en ik tijd krijg om meer mijn stempel te kunnen drukken, ideeën uit te werken en een grotere bijdrage te leveren > same. Vorig jaar werden er geen opslagen gegeven vanwege de hoge index (al zijn er stiekem toch verhogingen geweest), hopelijk dit jaar toch ruimte voor een (kleine) opslag 😬

Hier ga ik niet rijk van worden. Maar ik doe mijn job graag.
Dankzij o.a. investeringen in vastgoed op jonge leeftijd, heb ik ook geen financiële druk en kan ik eigenlijk doen wat ik graag doe.

Dat is toch alles wat telt? Ik denk dat er velen die stijf lopen van de werkstress (maar wel 3k/4k+ netto hebben) gerust zouden willen ruilen.
Je verdient toch redelijk voor iemand zonder hoger diploma in een 9-5 en dicht bij de deur.
In België wordt quasi niemand rijk van te werken (discounting zelfstandige notarissen en medische specialisten), dus als je een leuk jobke hebt (en door andere activa) voor de rest financieel kunt leven zoals je wilt, heb je het eigenlijk al gemaakt.

Na een jaartje enkel indexatie (hoewel dat ook 11% was natuurlijk) nog eens een mooie extra erbij gekregen, samen met nieuwe functie.
Er zijn zeker plaatsen waar er bruto meer te vangen valt, maar het volledige pakket bijeen ben ik wel tevreden :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32 33
Opleiding: industrieel bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10j 11j
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: projectingenieur
Anciënniteit: 10 jaar 11 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4800 5580
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2800 3180
Nettovergoedingen:
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: nee, maar wel spotgoedkoop bedrijfsrestaurant
Ecocheques: 250 per jaar
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 2 maanden bonus, 600-700 eur koopkrachtpremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Golf break met tankkaart, binnenkort vermoedelijk een VW ID4

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9 CAO dagen + 3 ancienniteitsdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Glijdende werkuren: ja
Hoe vaak overuren te presteren: bij drukke periodes, maar dat compenseert wel in rustige momenten
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, zeer flexibel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, samen met enkele anderen in mijn functie

Ik vind het niet per se degoutant, maar eerder gigantisch wereldvreemd om verbaasd te zijn dat mensen uit vrije wil met de fiets naar het werk gaan, ongeacht de afstand.

Ik ken er genoeg die regelmatig 30-50km naar het werk met de fiets doen, gewoon omdat ze zo tijd winnen. Als je graag sport, is het leuk om op een dag 2 uur in de auto te kunnen inruilen voor 2-4 uur op de fiets.
Absoluut. Ik rijd een groot stuk van 't jaar 3-4 dagen per week met de fiets naar 't werk (54 km). Dat is dan 1h20min + douchen enkele rit. En dat is wanneer ik de speedpedelec gebruik. Wanneer ik minder vaak in de week naar 't werk kan fietsen, doe ik dat met de racefiets, en ben ik 2h onderweg.
Ik heb dat gewoon nodig .

Absoluut. Ik rijd een groot stuk van 't jaar 3-4 dagen per week met de fiets naar 't werk (54 km). Dat is dan 1h20min + douchen enkele rit. En dat is wanneer ik de speedpedelec gebruik. Wanneer ik minder vaak in de week naar 't werk kan fietsen, doe ik dat met de racefiets, en ben ik 2h onderweg.
Ik heb dat gewoon nodig .
Hoe doe je dat met kinderen? Hier is het al een heel geregel en gehaast terwijl ik de auto neem.

Leg nu eens fijntjes uit wat er degoutant is aan de opmerking. Of vind jij het evident dat iemand elke dag een uur op een velo zit naar zijn werk?
Ik heb dat 9 jaar gedaan naar de vorige werkgever en ik vond dat aangenamer dan de auto bij de volgende. Niet elke dag natuurlijk, maar over het algemeen zeker wel.

Terug
Bovenaan