Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
Je moet eens boodschappen doen, dan zul je het wel merken, of frietkot, take away doen.

Mensen zien dat gewoon niet als er her en der 10-20-30 cent bijgelapt wordt. Tel alles samen en je ligt gewoon aan een duurdere winkelkar.
In de boodschappen heb ik niet echt een hogere rekening gemerkt of een stijging van de prijzen. Ik blijf rond de 120 - 170€ spenderen per maand voor mijn inkopen. Is zelfde als de vorige jaren.

Frietkot ben ik geen verhoging van de prijzen tegengekomen. Is dezelfde prijs als voor corona.
Takeaway daar begin ik niet aan. Tijd genoeg om zelf iets te maken tegenwoordig. Is het voordeel aan telewerk.
 
Er is een inflation index... daar is niks te zien...

109.96 1y geleden. 110.56 nu...

Consumptieprijsindex geeft beter de prijsstijgingen en dalingen van gewone aankopen weer:

Consumptieprijsindex van maart 2021

De inflatie stijgt van 0,46%naar 0,89% in maart.
De inflatie voor voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken blijft negatief en bedraagt momenteel
-0,58%.
 
Verre van de 2000 nu is 1600 van 5y geleden door corona :woohoo:
Tuurlijk, dat is bullshit.

Wat je echter wél niet mag vergeten is dat de index een gemiddelde is. Dat kan sommigen véél harder treffen dan anderen door een ander uitgavenpatroon (rijkeren geven bvb véél meer uit aan reizen dan armen, waardoor het gemiddelde een vertekend effect kan geven) + het neemt ook niet alle loonverliezen in rekening die sommige mensen hard hebben aan Corona. Maar da's dan niet iets dat je in de inflatie zou moeten kunnen terugvinden.
 
Ik meen mij te herinneren dat het inflation mandje aangepast is door corona?

Kunnen we her Inflation mandje ergens publiek terugvinden?
 
Mensen zien dat gewoon niet als er her en der 10-20-30 cent bijgelapt wordt. Tel alles samen en je ligt gewoon aan een duurdere winkelkar.
Qua kostprijs van specifieke producten zie ik weinig tot geen verschil. Qua aankopen wel, maar dat is iets compleet anders ;)

Veel mensen zullen een verschuiving van uitgaven hebben sinds hun levensstijl er compleet anders uitziet.
Sommigen moeten bv. dagelijks zelf koken/take-away i.p.v. te eten in een bedrijfsrestaurant.
Een horeca-bezoek zit er al ff niet meer in, voor sommige mensen betekent dit een hogere rekening in de supermarkt (drank en/of eens speciaal koken).
Doordat een groot deel activiteiten weggevallen zijn, zit je meer thuis en doe je daar meer op. Dom voorbeeld, maar veel mensen hebben sinds het begin van de crisis hun kosten voor koffie/thee/water/toiletpapier merkbaar omhoog zien gaan hierdoor :p
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Master Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,.. (1,5 als full stack dev, sinds kort consultant)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): It Consultancy
Huidige functie: Integration consultant
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2650
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~1950
Nettovergoedingen: ~150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + gsm abbo, geen gsm
Maaltijdcheques: € 9 / dag
Ecocheques: € 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja maar geen idee hoeveel
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Potentiele bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 45min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): -
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Elke dag wel wat langer
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen / week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Heeft iemand een idee hoe marktconform dit is? Mijn nieuwe job doe ik wel niet zo graag, maar ik ben bang dat het niet zo mooi op mijn cv staat als ik reeds na enkele maanden bij een nieuwe werkgever terug wegloop.
 
Heeft iemand een idee hoe marktconform dit is? Mijn nieuwe job doe ik wel niet zo graag, maar ik ben bang dat het niet zo mooi op mijn cv staat als ik reeds na enkele maanden bij een nieuwe werkgever terug wegloop.
Maakt eigenlijk niet uit. Zolang als de reden waarom je er vertrekt maar niet terugkomt op een andere functie waar je u kandidaat voor stelt.

Natuurlijk, hangt dit ook af van de rest van uw carrièreverloop. Als je in 3 jaar 10 verschillende jobs hebt gehad zal men al eens raar opkijken. Maar aan de andere kant kun je dat gewoon uitleggen met het feit dat je nog zoekende bent naar een job die bij u het beste past.

Eens je 10 jaar ervaring hebt en je dan meerdere jumps doet op korte termijn zal men het al minder positief bekijken. Al blijft het natuurlijk afhankelijk van hoe overtuigd men is van uw kandidatuur. En de ervaring die men ervoor heeft gehad.
 
Zeevruchten !!

Wat verdient dat, zo'n job als zeevrucht? :tongue:

Sporadische prijzen zijn wel gestegen, recente huizenprijzen hebben ook gemiddeld gezien een grotere sprong gemaakt dan normaal op 1-2 jaar tijd, maar bv. energie is (voorlopig?) nog een stuk goedkoper dan bv. 2-3 jaar geleden
 
Wat verdient dat, zo'n job als zeevrucht? :tongue:

Sporadische prijzen zijn wel gestegen, recente huizenprijzen hebben ook gemiddeld gezien een grotere sprong gemaakt dan normaal op 1-2 jaar tijd, maar bv. energie is (voorlopig?) nog een stuk goedkoper dan bv. 2-3 jaar geleden
Dat wil ik toch tegen spreken. Heb recent nog notificatie gehad van de energie leverancier dat m'n 3-jarig contract ten einde loopt 1 juni.
M'n volgend contract zal sowieso hogere prijzen inhouden per kWh electriciteit. Gas een klein klein beetje minder.

Ben zo al wat bezig geweest met de vergelijking via de compare sites uiteraard, maar buiten de 'welkomstkorting' die overal voor enkele 100 EUR 'besparing' zorgt, is de prijs/kWh wel een pak hoger dan m'n huidige cijfers.

Voor de afname van elektriciteit (incl. 21% btw): vaste vergoeding tweevoudig tarief: 48,34 €/jaar, prijs per kWh piekuren: 7,999 c€/kWh,
prijs per kWh daluren: 5,551 c€/kWh, Elektriciteit 100% Groen - 100% Belgisch: 0,230 c€/kWh.
Voor aardgas (incl. 21% btw): vaste vergoeding: 27,23 €/jaar, prijs per kWh: 3,086 c€/kWh.
Als ik zo wat rond kijk bespaar ik enkel en alleen bij een switch van leverancier omdat je zo 2/300 EUR welkomstkorting krijgt.
Dit omdat de prijs/kWh toch gemakkelijk boven de 9/6 gaat tegenwoordig.

Lager dus dan 3j geleden bestaat niet. Of zo lijkt het toch?
 
Maakt eigenlijk niet uit. Zolang als de reden waarom je er vertrekt maar niet terugkomt op een andere functie waar je u kandidaat voor stelt.

Natuurlijk, hangt dit ook af van de rest van uw carrièreverloop. Als je in 3 jaar 10 verschillende jobs hebt gehad zal men al eens raar opkijken. Maar aan de andere kant kun je dat gewoon uitleggen met het feit dat je nog zoekende bent naar een job die bij u het beste past.

Eens je 10 jaar ervaring hebt en je dan meerdere jumps doet op korte termijn zal men het al minder positief bekijken. Al blijft het natuurlijk afhankelijk van hoe overtuigd men is van uw kandidatuur. En de ervaring die men ervoor heeft gehad.
Niet volledig akkoord. Als er iemand bij mij op gesprek komt met 2j. ervaring en reeds 3 verschillende jobs, dan gaat die persoon van goede huizen moeten komen om mij te overtuigen.
En het verhaaltje van "ik ben nog zoekende" gaat niet altijd werken.
 
Dat wil ik toch tegen spreken. Heb recent nog notificatie gehad van de energie leverancier dat m'n 3-jarig contract ten einde loopt 1 juni.
M'n volgend contract zal sowieso hogere prijzen inhouden per kWh electriciteit. Gas een klein klein beetje minder.

Ben zo al wat bezig geweest met de vergelijking via de compare sites uiteraard, maar buiten de 'welkomstkorting' die overal voor enkele 100 EUR 'besparing' zorgt, is de prijs/kWh wel een pak hoger dan m'n huidige cijfers.


Als ik zo wat rond kijk bespaar ik enkel en alleen bij een switch van leverancier omdat je zo 2/300 EUR welkomstkorting krijgt.
Dit omdat de prijs/kWh toch gemakkelijk boven de 9/6 gaat tegenwoordig.

Lager dus dan 3j geleden bestaat niet. Of zo lijkt het toch?

Hangt toch van uw contract af niet ? Bij mijn bestaande leverancier had ik een prijs van 10 cent. Want ah ja verlenging contract was aan andere voorwaarden dan degene waar je destijds aan ingeschreven had.

Daarnaast had ik bij de nieuwe :
1) een korting op de kwh/prijs OF x kwh gratis
2) een beperkte welkomstkorting.

Ik moet wel zeggen dat ik bij eneco aan 7.63 en 7.59€cent zat ZONDER korting. Dus met de korting werd dat 3.8 of zo. Maar misschien dat er nu andere voorwaarden zijn dan 2 maand geleden. Ah ja en 5.1€cent voor aan te leveren.

Niet volledig akkoord. Als er iemand bij mij op gesprek komt met 2j. ervaring en reeds 3 verschillende jobs, dan gaat die persoon van goede huizen moeten komen om mij te overtuigen.
En het verhaaltje van "ik ben nog zoekende" gaat niet altijd werken.
Zoals gezegd je zult al eens raar kijken. Maar als voor de rest die persoon goed over komt dan ga je dat negeren.
Is dat echter een persoon met 10j ervaring die 50 jobs in die tijd heeft gehad. Dan is dat helemaal anders. Was eerder in die richting dat ik bedoelde.

Je gaat het sneller aanvaarden van iemand die pas op de arbeidsmarkt komt piepen. Dan van een routiné. En liever iemand die na 1 maand vertrokken is dan dat het iemand is die er 1 jaar is blijven zitten. Maar misschien is dat eerder ik.
 
Zoals gezegd je zult al eens raar kijken. Maar als voor de rest die persoon goed over komt dan ga je dat negeren.
Is dat echter een persoon met 10j ervaring die 50 jobs in die tijd heeft gehad. Dan is dat helemaal anders. Was eerder in die richting dat ik bedoelde.

Je gaat het sneller aanvaarden van iemand die pas op de arbeidsmarkt komt piepen. Dan van een routiné. En liever iemand die na 1 maand vertrokken is dan dat het iemand is die er 1 jaar is blijven zitten. Maar misschien is dat eerder ik.
Ik weet waar je naartoe wilt. Maar in het algemeen ben ik nog altijd niet akkoord. Ik ga het helemaal niet sneller aanvaarden van iemand die net op de abeidsmarkt komt piepen tov. een routinier.
Beide profielen zijn voor mij vaak een red flag. Dan kleeft bij mij de gedachte: "wat is er mis met deze persoon?".
Klopt wel dat diegene met slechts enkele jaren ervaring het bedrijf minder zal kosten bij ontslag als die niet blijkt te voldoen.

Concreet: weinig verschillende werkgevers op de cv en eens een interne promotie/jobhop stralen op mij kwaliteit, vertrouwen en stabiliteit uit. Dat een kandidaat eens een jobhop doet is absoluut geen probleem, of eens van werk veranderen wegens verhuis of eens naar het buitenland ook niet. In het begin eens veranderen omdat je het nog niet goed wist, allemaal ok.

Maar 3 verschillende werkgevers op 2 jaar of 5 verschillende werkgevers op 10 jaar. Dan scheelt er iets. En dat kan vanalles zijn. Soms zelfs goed te verantwoorden. Maar dan ga je - alleszins bij mij - van goede huizen moeten komen om me te overtuigen. Ik ga voor kwaliteit en toch ook een zekere mate van stabiliteit.
Bij ons gaan we in zo'n gevallen toch eens ten rade bij referenties als we twijfelen aan de cv en de gevoerde gesprekken.

Ik heb zo ooit eens iemand op gesprek gehad die op 8 jaar 5 verschillende werkgevers had in 3 verschillende landen. Op het gesprek bleek duidelijk dat die man wist waarover hij sprak en hij had een heel goed samenhangend verhaal. Aangenomen en nog steeds werkzaam bij ons met goede prestaties.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan