Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 192 47,9%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 29,9%

  • Totaal aantal stemmers
    401
Idd. Ze bekijken je laatste 3 maanden. Wat ik dan deed was overuren opsparen en deze dan laten uitbetalen op deze 3 maand ipv elke maand 50. Bijgevolg super interessant profiel voor de bank...

Uw jaarlijkse fiche zou imho beter zijn, tenzij je verandert bent van functie of job.

Ik had zelfs mijn belastingsbrief mee, nop, deed er niet toe...
 
De banken zijn wel degelijk koekerond.

Ik kreeg 2 jaar geleden geen lening omdat ik juist een bonus in aandelen gekregen had. Daarvoor houden ze cash belastingen in. Ik had 2 maanden 0 op de loonfiche. De bank werd zot "JE KOMT EEN LENING VRAGEN MET EEN LOON VAN 0". "Je ziet toch dat getalletje bovenaan". "DAT TELT NIET". Wetende dat er een cash bonus aankwam, heb ik gewoon eventjes gewacht, het standaard aandelen plan op pauze gezet (ook cash inhoudingen) en de 2 kinderen bij mij ten laste gezet.

In juni kreeg ik een cash bonus en vakantiegeld en loon en dat was een maand van >10k, iedereen content... De maand erna was dan weer normaal...

Klopt! 😃

Hier was het net het omgekeerde, ze keken naar de 3 meest recente maanden, daar zat november bij met de 13e maand en oktober met een bonus, alleen december was een normale maand. Ik heb dan maar gezegd van naar augustus, september en december te kijken (zoals ik eerst al aangegeven had) om een realistisch beeld te krijgen.
 
Klopt! 😃

Hier was het net het omgekeerde, ze keken naar de 3 meest recente maanden, daar zat november bij met de 13e maand en oktober met een bonus, alleen december was een normale maand. Ik heb dan maar gezegd van naar augustus, september en december te kijken (zoals ik eerst al aangegeven had) om een realistisch beeld te krijgen.
Ik had zelfs mijn belastingsbrief mee, nop, deed er niet toe...
Goh ... ik heb daar dan (weliswaar vele jaren geleden) toch minder last van gehad.
Ik was daar nl. als alleenstaande om een lening te krijgen voor een woning. Was iets van een 180K dat ik vroeg als ik 'k het mij nog goed herinner.
Ook nog 'maar' eind de 20, iets van een 27 of zoiets als ik met dat 'avontuur' ben begonnen.

Ware het niet voor de bedrijfswagen, de MC's, 13e maand, etc. zou dat toch een hele brok lastiger geweest zijn om dat toen te trekken.
Bij mij keek men (of vermeldde men althans) toch het hele pakket.

Had wel een mooie quotiteit, mss dat ze daarom totaal niet lastig gedaan hebben (in feite geen enkele bank waar ik gaan luisteren ben).
Ik herinner me wel vaag nog berichten van (nationale bank?) of zoiets dat men m'n kredietwaardigheid wou checken of zoiets (of toch, de banken die niet 'mijn' bank waren).

Of mss hangt het gewoon van uw contactpersoon af. Het voorbeeld van eerder waar je pakweg 10K/mnd zou krijgen per maand, maar dat dit niet als 'nettoloon' op een loonfiche staat getuigd gewoon van weinig verstand van die persoon.
En als uw contact echt zo stoem is ... dan ga je gewoon met uw papieren van okt/nov/dec waar uw 13e maand op staat eh. :LOL: Zo verdien je ineens een derde meer.
 
De banken zijn wel degelijk koekerond.

Ik kreeg 2 jaar geleden geen lening omdat ik juist een bonus in aandelen gekregen had. Daarvoor houden ze cash belastingen in. Ik had 2 maanden 0 op de loonfiche. De bank werd zot "JE KOMT EEN LENING VRAGEN MET EEN LOON VAN 0". "Je ziet toch dat getalletje bovenaan". "DAT TELT NIET". Wetende dat er een cash bonus aankwam, heb ik gewoon eventjes gewacht, het standaard aandelen plan op pauze gezet (ook cash inhoudingen) en de 2 kinderen bij mij ten laste gezet.

In juni kreeg ik een cash bonus en vakantiegeld en loon en dat was een maand van >10k, iedereen content... De maand erna was dan weer normaal...
Zeer anekdotisch natuurlijk.
Maar er zijn wel degelijk bankbedienden die wel enig verstand hebben en wel een loonfiche correct kunnen interpreteren.

Langs de andere kant is dat opvragen van het loon ook om de hypotheeknemer te beschermen. Een lening aangaan die je uiteindelijk dan toch niet kan betalen daar wordt niemand vrolijk van. En ja zo zijn er wel wat, mensen die een wurglening aangaan.
 
Zeer anekdotisch natuurlijk.
Maar er zijn wel degelijk bankbedienden die wel enig verstand hebben en wel een loonfiche correct kunnen interpreteren.

Langs de andere kant is dat opvragen van het loon ook om de hypotheeknemer te beschermen. Een lening aangaan die je uiteindelijk dan toch niet kan betalen daar wordt niemand vrolijk van. En ja zo zijn er wel wat, mensen die een wurglening aangaan.

De lening is <20% van ons loon... Gelukkig kon Jos van HQ bij KBC uiteindelijk alles vlot regelen. Maar die standaard 20jarige wijvetjes in de bank, daar heb je dus geen fluit aan he. Zeer vreemd day die vervangen worden door een computer
 
Kan het gebeuren dat men op 't eerste zicht eens snel naar uw netto bedrag kijkt? Natuurlijk. Maar als het er op aan komt & men vind dat je 100 EUR te kort hebt & je begint in de details te kijken waar men dan opmerkt dat je elk jaar 1200 EUR terug trekt v/d belastingen kan er alvast gesproken worden. Zo kan je evt. proberen regelen met uw WG dat men u pakweg 100 EUR minder voorschotten zou inhouden.

Te weinig bedrijfsvoorheffing inhouden door de werkgever kan zware repercussies hebben.

Ik snap niet waarom dat zoveel mensen dat denken dat dat iets is waar de werkgever daar zijn klak kan achter smijten.
Je moet je houden aan de minimumschalen. Je daar niet aanhouden is miserie achteraf.

Als zo iemand afkomt naar zijn werkgever, zit je aan je eigen werkgever te verkondigen dat je een foefelaar bent en ik denk niet dat dat zo gezond is voor je carriëre.
 
Dit vind ik wel een les in nederigheid voor menig BG'er, mezelf inclusief:


Functie: winkelverantwoordelijke van een supermarkt
Leeftijd: 43 jaar
Anciënniteit: 20j
Opleiding: ASO humane wetenschappen

Loonpakket: €3300 bruto (= €2200 netto) + MC, ecocheques, groeps- en hospitalisatieverzekering en fietsvergoeding.

Wat doe je als job?

“Ik werk als winkelverantwoordelijke in een buurtsupermarkt. Ik sta in voor het vlot verdelen van de taken in de winkel, het onthaal van klanten, het opvolgen van de voorraad, het maken van de planningen, etcetera. En ik leid nieuwe mensen op, werf jobstudenten aan... Het is, kortom, een heel gevarieerde baan.”

Wat vind je van je loon?

“Ik ben er wel blij mee. Retail is niet de best betalende sector, dus ik mag zeker niet klagen met wat ik krijg. In vorige jobs heb ik het wel anders geweten.”

Spaar je?

“Ja, en dit lukt makkelijk. Ik heb weinig nodig om gelukkig te zijn. Ik hoef bijvoorbeeld niet elke vakantie op reis. De kleine dingen waar ik van geniet, zijn trouwens heel vaak gratis.”
 
Bovenstaande is een beetje dubbel, maar:
Netto valt het mee, had ze 5k bruto, haar netto was 300 eur hoger geweest.

En wie weet is zij heel tevreden met haar inhoudelijk uitdagende job en een werkgever die haar, ondanks geen hoger diploma, haar wel kansen geeft gegeven. Oké, zonder dat het loon volgt. Dat is wel jammer, ook wel eigen aan de sector.

Echter, bovenstaande is ook een voorbeeld van iemand die wel hogerop wou in haar leven, ondanks dat het verschil in nettoloon met de mensen waaraan ze leiding geeft wellicht heel miniem is en ze sowieso heel veel sh*t mag opkuisen elke dag en brandjes blussen.
Ze had evengoed foert kunnen zeggen. Netto wellicht amper verschil.

Ik heb wel bewondering voor deze dame en dat meen ik.
 
Dit vind ik wel een les in nederigheid voor menig BG'er, mezelf inclusief:


Functie: winkelverantwoordelijke van een supermarkt
Leeftijd: 43 jaar
Anciënniteit: 20j
Opleiding: ASO humane wetenschappen

Loonpakket: €3300 bruto (= €2200 netto) + MC, ecocheques, groeps- en hospitalisatieverzekering en fietsvergoeding.

Wat doe je als job?

“Ik werk als winkelverantwoordelijke in een buurtsupermarkt. Ik sta in voor het vlot verdelen van de taken in de winkel, het onthaal van klanten, het opvolgen van de voorraad, het maken van de planningen, etcetera. En ik leid nieuwe mensen op, werf jobstudenten aan... Het is, kortom, een heel gevarieerde baan.”

Wat vind je van je loon?

“Ik ben er wel blij mee. Retail is niet de best betalende sector, dus ik mag zeker niet klagen met wat ik krijg. In vorige jobs heb ik het wel anders geweten.”

Spaar je?

“Ja, en dit lukt makkelijk. Ik heb weinig nodig om gelukkig te zijn. Ik hoef bijvoorbeeld niet elke vakantie op reis. De kleine dingen waar ik van geniet, zijn trouwens heel vaak gratis.”
Tjah, ik ken de situatie/persoon natuurlijk niet maar ze zal sowieso onderbetaald zijn hoor... 20j bij dezelfde werkgever, daar telkens allicht meer verantwoordelijkheden gekregen maar uiteindelijk nooit echt loonsopslag en ook niet echt durven vragen.

Zo ken ik er nog een paar die al 20j+ bij dezelfde werkgever zitten en zowat aan hetzelfde loon zit als de nieuwe aanwervingen die net hun Bachelor hebben.

BG zit vol met jobhoppers en uiteraard ook een ander type van profielen, gegarandeerd dat de dame in kwestie een stuk meer zou kunnen verdienen indien ze met haar managementervaring (low-level en in retail maar dan nog) zou solliciteren elders.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso wel een dame die hoger onderwijs aankon, maar door omstandigheden er niet toe gekomen is of niet slaagde.
En dan zoals @Vega zegt blij zal geweest zijn met de gekregen kansen bij haar werkgever. En zo onderbetaald wordt nu.
En ook single, wat betekent dat de job ook vaak als een stuk sociaal contact wordt gezien dus vaak vertaald in meer uren doen dan nodig.

Enfin, wat ik hierboven eigl bedoelde: de werkgever mag zich in de handjes wrijven met zulke mensen.
 
Bovenstaande is een beetje dubbel, maar:
Netto valt het mee, had ze 5k bruto, haar netto was 300 eur hoger geweest.

En wie weet is zij heel tevreden met haar inhoudelijk uitdagende job en een werkgever die haar, ondanks geen hoger diploma, haar wel kansen geeft gegeven. Oké, zonder dat het loon volgt. Dat is wel jammer, ook wel eigen aan de sector.

Echter, bovenstaande is ook een voorbeeld van iemand die wel hogerop wou in haar leven, ondanks dat het verschil in nettoloon met de mensen waaraan ze leiding geeft wellicht heel miniem is en ze sowieso heel veel sh*t mag opkuisen elke dag en brandjes blussen.
Ze had evengoed foert kunnen zeggen. Netto wellicht amper verschil.

Ik heb wel bewondering voor deze dame en dat meen ik.

Klopt, iemand die een meer uitvoerende job heeft in een supermarkt (voltijds) zit misschien aan €2300 bruto of intussen met de indexeringen van de laatste jaren zelfs iets meer = €1900 netto. Bruto verdient die winkelverantwoordelijke meer dan 40% meer, netto scheelt het 20% of €300 per maand.
Maar goed, bij hetzelfde uitgavenpatroon is dat het verschil tussen elke maand niets overhouden en elke maand gemiddeld sparen naar Vlaamse normen (€300 per maand voor alleenstaanden).

Winkelverantwoordelijke voor een buurtsupermarkt is denk ik ook niet de beste positie in die sector: typisch kleinere supermarkt zodat je als verantwoordelijke veel dingen zelf moet doen en aanspreekpunt bent voor quasi alle problemen; in een grotere supermarkt heb je al sneller een assistent en word je ook gewoon meer betaald. Daar is de positie van assistent meestal weinig te benijden: relatief veel extra gedoe voor bruto peanuts extra.
 
Eens op mijn vrouw haar HR pagina gekeken omdat ik moest uitzoeken hoe het warrants systeem bij haar werkt (wordt deze maand toegekend). Ik zag ook dat de gemiddelde lonen (= 100%) voor managers er op stonden per klasse. Deze kunnen variëren tussen 80% en 130%

17: €63777
18: €72221
19: €84698
20: €97588
21: €114723
22: €133996
23: €150888
24: €169679

Dit gaat van managers tot directors.
Vice presidents en executive committee zijn nog klasse hoger.

Mijn vrouw zit in klasse 17 op €57072.
Bedragen worden nog geïndexeerd volgende maand.
 
Laatst bewerkt:
Eens op mijn vrouw haar HR pagina gekeken omdat ik moest uitzoeken hoe het warrants systeem bij haar werkt (wordt deze maand toegekend). Ik zag ook dat de gemiddelde lonen (= 100%) voor managers er op stonden per klasse. Deze kunnen variëren tussen 80% en 130%

17: €63777
18: €72221
19: €84698
20: €97588
21: €114723
22: €133996
23: €150888
24: €169679

Mijn vrouw zit in klasse 17 op €57072.
Bedragen worden nog geïndexeerd volgende maand.
Hoe moeten we die bedragen zien? 17 = team lead, 24 = senior VP? Welke sector?
 
Terug
Bovenaan