Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 192 47,9%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 29,9%

  • Totaal aantal stemmers
    401
Het gaat over twee random doctoraatsstudenten die iets voorstellen, en die 68% is het maximum percentage.

BG: de Morgen zegt dat iedereen in dat bedrijf 68% belastingen moet betalen!
Het belangrijkste deel laten ze open:

“Concreet stellen we een belastingverlaging voor voor iedereen die minder dan 60.000 euro per jaar verdient. Boven die grens stijgen de belastingen op het inkomen tot maximaal 68 procent. Over die exacte percentages kan nog nagedacht worden, maar het punt is vooral dat een hoger percentage dan 50 procent kan. We zien dat nu als iets uit de communistische toolbox, maar het heeft in het verleden ook hier bestaan.”
 
Het gaat over twee random doctoraatsstudenten die iets voorstellen, en die 68% is het maximum percentage.

BG: de Morgen zegt dat iedereen in dat bedrijf 68% belastingen moet betalen!

Natuurlijk wel ironisch dat 2 mensen die zelf geen belasting op hun loon betalen, zo'n voorstel doen... :thinking:
 
Ik vermoed dat met een doctoraat macro-economie ze dat snel zullen compenseren. Overigens is dat enkel het geval als bursaal, er zijn doctoraatsposities die een salaris krijgen.

Ook niet iedere doctoraatstudent eindigt in een succesvolle carriére :p.

Ook wel wat teleurgesteld in hun "doctoraatswerk". Hadden ze nu eens bekeken wat dat de totale overheidsbeslag in de jaren '60 met nu in plaats van simpelweg te kijken van "Toen kon 70% personenbelastingen toch ook?"...
Of hoeveel percent van de bevolking in die schaal van 78% zat in België of hoeveel percent van de bevolking in de schaal van 90% zat in de VS :p?
Ter info: BTW bestond nog niet in de jaren '60. Pas ingevoerd in 1971 wat men ook vergeet bij te vertellen :p.

Rap eens publicaties bekeken en ik zie geen enkel publicatie op hun naam over fiscaliteit en macro-economie dus ik betwijfel zelfs dat ze iets kennen over dat onderwerp :p.


Klinkt meer als rap eens scoren in de media in plaats van onderzoekswerk :p.
 
Ook niet iedere doctoraatstudent eindigt in een succesvolle carriére :p.
Klopt, maar iemand die wordt tewerkgesteld met dat doctoraat zal toch wel redelijk wat belastingen betalen.
Ook wel wat teleurgesteld in hun "doctoraatswerk". Hadden ze nu eens bekeken wat dat de totale overheidsbeslag in de jaren '60 met nu in plaats van simpelweg te kijken van "Toen kon 70% personenbelastingen toch ook?"...
Of hoeveel percent van de bevolking in die schaal van 78% zat in België of hoeveel percent van de bevolking in de schaal van 90% zat in de VS :p?
Ter info: BTW bestond nog niet in de jaren '60. Pas ingevoerd in 1971 wat men ook vergeet bij te vertellen :p.

Rap eens publicaties bekeken en ik zie geen enkel publicatie op hun naam over fiscaliteit en macro-economie dus ik betwijfel zelfs dat ze iets kennen over dat onderwerp :p.


Klinkt meer als rap eens scoren in de media in plaats van onderzoekswerk :p.
Het is nu wel niet omdat je niet over iets publiceert dat je er niets van kent. Vroeger werd er amper gepubliceerd uiteindelijk, en zou men het hoogstwaarschijnlijk arrogant vinden dat een doctoraatsstudent dat deed.

Maar ja, disseminatie aan een breed publiek noemt men dat dan, zo eens in de krant komen. Kan je beweren dat je onderzoek impact heeft.
 
Wel, volgens 'De Morgen' zou iedereen daar richting de 68% belastingen moeten afdokken

Te zot voor woorden.

Alsof iemand met een totale (bruto) verloning van 60K ne rijken tiest is. 😑

Het gaat over twee random doctoraatsstudenten die iets voorstellen, en die 68% is het maximum percentage.

BG: de Morgen zegt dat iedereen in dat bedrijf 68% belastingen moet betalen!
Random? Of PVDA militanten? Zoontje van (Mertens)?
 
Kijkt ja, er gaan zo constant van die stomme ballonnetjes op. Net zoals die snelheidsbeperkingen overal (100 km/u op de snelweg bv.).
Zolang de politiekers het maar niet in hunnen bol krijgen is het goed zeker.

De Peteghem zit al genoeg in ons zakken & er worden al meer dan genoeg boetes uitgeschreven. :LOL:
 
Politiekers trekken meer dan 1/3 van hun loon als onbelaste onkostenvergoeding.
Maar heb je van Peteghem daar al iets over horen zeggen? Ik ben ook wel voorstander.

Serieuze vraag: waarom twee maten en twee gewichten?
 
Politiekers trekken meer dan 1/3 van hun loon als onbelaste onkostenvergoeding.
Maar heb je van Peteghem daar al iets over horen zeggen? Ik ben ook wel voorstander.

Serieuze vraag: waarom twee maten en twee gewichten?
Ze zullen dat misschien incalculeren als extralegale voordelen :oink:?
Of anders zeggen ze: 'ja maar met onze talenten zullen we in de prive veel meer verdienen' :rofl:
 
Klopt, maar iemand die wordt tewerkgesteld met dat doctoraat zal toch wel redelijk wat belastingen betalen.

Je zegt dat nog eigenlijk. Ik heb toch al hier een paar economie-gedoctoreerden over de vloer gekregen die eigenlijk een "entry-level" job uitvoeren waar enkel een masterdiploma voor vereist is en dus eigenlijk geen financieel voordeel aan hun doctoraat hebben.

Economie is een heel brede noemer. Niet ieder onderzoeksveld binnen de economie wordt gewaardeerd op de arbeidsmarkt.
 
Je zegt dat nog eigenlijk. Ik heb toch al hier een paar economie-gedoctoreerden over de vloer gekregen die eigenlijk een "entry-level" job uitvoeren waar enkel een masterdiploma voor vereist is en dus eigenlijk geen financieel voordeel aan hun doctoraat hebben.

Een doctoraat toont eigenlijk vooral aan dat je over een grote mate van doorzettingskracht en zelfstandigheid beschikt. Als je ambitieus bent kan een doctoraat echt wel een grote meerwaarde bieden om snel op te klimmen in bv. de corporate ladder. Je moet maar eens de jaarverslagen van grote bedrijven doorlezen en lezen wie er in de raad van bestuur zit; in veel gevallen zijn dat doctors. Ze zitten daar niet omdat ze doctors zijn, wel omdat er een grote correlatie is tussen een doctoraat hebben en ambitieus zijn. Als je natuurlijk iemand bent die werkt om te leven en weinig ambitieus bent, ja daar gaat een doctoraat niet veel extra deuren voor openen natuurlijk.

Economie is een heel brede noemer. Niet ieder onderzoeksveld binnen de economie wordt gewaardeerd op de arbeidsmarkt.

Er zijn dan ook amper jobs (buiten de academische wereld obv.) die exclusief voor PhD'ers zijn eh. In de life sciences/exacte wetenschappen wrs wel wat, maar in de economie heb ik toch niet die indruk.
Met een doctoraat in financiële economie of iets macro-ish, daar ga je wellicht nog snel iets heel interessants vinden bij pakweg de Nationale Bank, FSMA, ECB, denktank, de Commissie of binnen de brede consulting wereld (waar je als PhD'er een troef hebt op andere solliciterende masters). Maar met een typisch 'bedrijfskundig' onderwerp (in bv. iets management- of marketing-achtig) of iets 'micro' (development studies, welvaartseconomie, ...), wordt het al moeilijker. Bij die laatste is werken als economist in een studiedienst bij bv. de VN, World Bank, etc. iets heel mooi en interessant, maar de plaatsen zijn heel beperkt (en meestal moet je dan ook naar de andere kant van de wereld verhuizen).
 
Net zoals bij alle andere diploma's heb je onder PhD's ook gewoon een enorme verscheidenheid in capaciteiten en potentieel. Ik heb iemand in mijn team gehad met een doctoraat die ik nooit ofte nooit zelf in dienst zou nemen. Hoewel het in mijn sector (life sciences) "wemelt" van de PhD's is dat voor mij iets waar ik totaal niet naar op zoek ga als ik moet rekruteren.
 
Goh, sommige diploma's hebben nu eenmaal een redelijk grote werkzekerheid en sommige zijn te niche om de moeite te zijn.
Ik heb ooit een archeoloog geweten die zich uiteindelijk had omgevormd (via avond onderwijs) naar een totaal andere branche omdat die geen werk vond in z'n eigen vak.
 
Goh, sommige diploma's hebben nu eenmaal een redelijk grote werkzekerheid en sommige zijn te niche om de moeite te zijn.
Ik heb ooit een archeoloog geweten die zich uiteindelijk had omgevormd (via avond onderwijs) naar een totaal andere branche omdat die geen werk vond in z'n eigen vak.
Je reactie was wellicht op die van mij, maar heb die verwijderd vanwege te specifiek. Bij mij ging het om een PhD met postdoc ervaring in de life sciences sector. Normaal zou je daarmee snel werk moeten vinden, maar bij deze persoon blijkbaar toch niet.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik al een tijdje voor vreesde is mij net bevestigd - onze draaier zal eind mei zijn ontslag indienen en starten als zelfstandige. Momenteel wordt hij betaald als arbeider aan bijna 36 €/h + MC 8 €. Eens zelfstandig zal dit vermoedelijk stijgen naar 90-100 €/h, al dan niet in combinatie met wat meer uren te factureren want 99% van het werk is in regie.

Ik denk dat we stilaan eens gaan kijken om ergens in Turkije, Tsjechië ... draaiwerk te laten uitvoeren.
 
Je reactie was wellicht op die van mij, maar heb die verwijderd vanwege te specifiek. Bij mij ging het om een PhD met postdoc ervaring in de life sciences sector. Normaal zou je daarmee snel werk moeten vinden, maar bij deze persoon blijkbaar toch niet.
Een diploma is natuurlijk niet alles. Misschien heeft die persoon niet de juiste soft skills of mindset voor de posities waarop hij solliciteert en valt hij zo door de mand.
 
Waar ik al een tijdje voor vreesde is mij net bevestigd - onze draaier zal eind mei zijn ontslag indienen en starten als zelfstandige. Momenteel wordt hij betaald als arbeider aan bijna 36 €/h + MC 8 €. Eens zelfstandig zal dit vermoedelijk stijgen naar 90-100 €/h, al dan niet in combinatie met wat meer uren te factureren want 99% van het werk is in regie.

Ik denk dat we stilaan eens gaan kijken om ergens in Turkije, Tsjechië ... draaiwerk te laten uitvoeren.
Voor welke sector? Heb familie die productiemanager binnen draai en frees afdeling en hij kijkt hier toch van op
 
Terug
Bovenaan