Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Misschien even wakker worden. Genoeg mensen met een master zoals veel ingenieurs die ook heel veel gratis overuren doen en voor minder brutoloon.
Ik denk niet dat je moet vergelijken met mensen die niet durven te protesteren tegen illegale praktijken.

Puur op je brutoloon alleen kost je ongeveer 4300, als ik daar dan uw MC, tankkaart, auto, hospitalisatie bijtel. (pakt 1500 ongeveer?)
Dan denk ik dat je werkgever makkelijk 5000 per maand op je verdiend.
Dus ong. 45%. Dat is normaal te noemen. Onze target qua marges is 40%. Onder de 30% wordt er meestal actie genomen en slechts uitzonderlijk toegelaten (strategische positie, unbillable uren zoals training binnen consultancy bedrijf, etc.).

Maar goed, je berekening is ook wat met de natte vinger. Reken maar dat een consultancy bedrijf 30 à 40% marge wilt bekomen. In mijn team zitten de meesten daaraan. Het laagste is 18% (ok, want strategische positie) en hoogste is 60% (sterke junior die aan senior tarief wordt weggezet).

Laatst bewerkt:
Een (veel) te zware werkdruk is er zeker op SOMMIGE diensten.
Ik ben verpleegkundige van opleiding en heb op drukke diensten gestaan en op diensten waar amper iets te doen is.
Merendeel op diensten waar het vast personeel de 'leukere' werkjes doen en de stagiairs, jobstudenten het vuile werk laten doen.
Mijn zus en haar vriend studeren beiden verpleegkunde. Het is schandalig hoe stagiairs behandeld worden in ziekenhuizen. Van onvriendelijk personeel naar pure uitbuiting. Het is zodanig ver gekomen dat haar vriend beslist heeft om niets te doen met zijn diploma verpleegkunde en iets helemaal anders te zoeken.

Daarnaast laten ze ook stagiairs en startende ergotherapeuten en kinesisten in rusthuizen letterlijk stront opkuisen.

Wat mij ook opvalt - maar mss ben ik niet goed geplaatst omdat ik zelf weinig heb - overheden, leerkrachten, zorgsector argumenteren niet zelden dat er geen of weinig voordelen zijn (wagen, laptop, gsm …) maar over vakantiedagen wordt meestal weinig gezegd. Hoeveel % van de werknemers heeft over de loopbaan gezien gemiddeld +40 effectieve verlofdagen?

Ik heb er 20, dat is in principe dus 1 maandloon verschil mocht men dat vergelijken. Daarmee zit ik natuurlijk aan het absolute minimum.

Even schetsen: een verpleegkundige in het UZ Gent die 55 jaar is heeft:

- 26 verlofdagen
- 36 extra verlofdagen
- 11 juli, 2 november, 15 november en 26 december = 4 extra feestdagen ( heb nog geen mens dit voordeel horen vermelden)

Dat maakt 66 dagen verlof, aangevuld met 12 adv dagen = 78 dagen, eens 55 uiteraard.

Dat zijn verlofdagen om gewerkte weekends te compenseren of dergelijks? Anders zit mijn wederhelft in het verkeerde ziekenhuis in het Antwerpse, die komt niet in de buurt en moet meeste feestdagen gewoon werken en 1 op de 2 weekends.

Daarnaast worden meeste verlof dagen ingepland op dagen die ze zelf niet aanvraagt aangezien er massaal veel te kort aan personeel is dus aanpassen aan de dienst...

Dat zijn verlofdagen om gewerkte weekends te compenseren of dergelijks?
Gezien ze 55 is in dit voorbeeld, zijn het de zogenaamde rimpeldagen. 😉
Anders zit mijn wederhelft in het verkeerde ziekenhuis in het Antwerpse, die komt niet in de buurt en moet meeste feestdagen gewoon werken en 1 op de 2 weekends.
En die mag ze dan opnemen in recuup, het is niet omdat je in het weekend werkt of op een feestdag dat die verlofdagen magisch verdwijnen he.
Daarnaast worden meeste verlof dagen ingepland op dagen die ze zelf niet aanvraagt aangezien er massaal veel te kort aan personeel is dus aanpassen aan de dienst...
Helaas typisch in de zorg, maar ook verstaanbaar. Collectief sluiten of "maar wat minder mensen opnemen" is geen optie he.

Toch nog even benadrukken (Mulan deed het al maar men blijft hier verkeerde cijfers gebruiken): een 27-jarige bachelor verpleegkunde (wat trouwens een bacheloropleiding van niet 3 maar 4 jaar is), van 27 jaar (gestart op 18+4 = 22 dus 5j anciënniteit) die voltijds werkt heeft een basisloon van 3500 euro (geïndexeerd augustus 2022). Pas na 10 jaar zit je aan 3850 euro basisloon.
Bron: https://www.groups.be/sites/default/files/PDF_BAREMA/SECT_DOC/N_33001100200_1001_01_08_2022.pdf, barema 14.

De shiftpremie voor iemand die 50/50 vroege (geen premie) / late shift (enkel premie voor de uren na 19h) en 1 op 2 weekends+feestdagen werkt, komt gemiddeld op ongeveer 12% (berekend op de laatste drie loonbrieven van mijn partner, zeker geen 25% zoals hier eerder "genattevingerwerk"), of dus een brutoloon van 3900 euro incl. premies.

Verder zijn er ook nog de leuke onderbroken shiften, die men steevast onderbreekt met 3 uren zodat er geen premie verschuldigd is (onderbroken dienstpremie = onderbreking van minium 4 uur), bv. "de onderbroken dagdienst" 8u-12u, 15u-19u. Voor zo'n shift krijg je geen enkele toeslag. De "onderbroken late dienst" 11u-14u, 17u-22u (toeslag voor de drie uren na 19u).

Uurrooster gekend 1 maand op voorhand.
Krijg het maar geregeld als je jonge kinderen en een werkende partner hebt.

Is dat slecht betaald? Dat zeg ik niet.
Wordt er veel flexibiliteit gevraagd? Zeker.

Vandaag iemand aangeworven: 24 jaar, ongeschoold, zal instaan voor het netjes houden van de werkplaats, verpakken, stickers kleven - eenvoudige taken: 14 €/h + MC 8€ na positieve evaluatie 6 maand in dienst. Geen idee hoeveel % je daar mag bijtellen voor ploegen.
Ter vergelijking, startende vpk bachelor: 18.5 euro/uur, geen maaltijdcheques. Maaltijdcheques rekenende is dat dus 3 euro/uur verschil. In vele sectoren betere ploegpremies dan in de zorg.

Dat is vorig jaar ergens eens serieus gecorrigeerd. De verplegers die ik ken waren wel blij met zo'n zotte loonstijging :D .
En dat is inderdaad exclusief alle extra vergoedingen die je krijgt voor shift en whatnot.

Maar de werkdruk op sommige diensten is wel echt te hoog en daar lijkt er weinig verbetering in te komen.
Serieus gecorrigeerd? 4 à 6% of zo zeker was het? Netto was dat een 100 euro/maand.

Alle extra vergoedingen? Welke mogen dat zijn voor een normale verpleegkundige (graduaat/bachelor) buiten de shiftpremies?

Edit: bedragen waren niet geïndexeerd, aangepast.

Laatst bewerkt:
Wat mij ook opvalt - maar mss ben ik niet goed geplaatst omdat ik zelf weinig heb - overheden, leerkrachten, zorgsector argumenteren niet zelden dat er geen of weinig voordelen zijn (wagen, laptop, gsm …) maar over vakantiedagen wordt meestal weinig gezegd. Hoeveel % van de werknemers heeft over de loopbaan gezien gemiddeld +40 effectieve verlofdagen?

Ik heb er 20, dat is in principe dus 1 maandloon verschil mocht men dat vergelijken. Daarmee zit ik natuurlijk aan het absolute minimum.

Even schetsen: een verpleegkundige in het UZ Gent die 55 jaar is heeft:

- 26 verlofdagen
- 36 extra verlofdagen
- 11 juli, 2 november, 15 november en 26 december = 4 extra feestdagen ( heb nog geen mens dit voordeel horen vermelden)

Dat maakt 66 dagen verlof, aangevuld met 12 adv dagen = 78 dagen, eens 55 uiteraard.

Hoeveel vpk werken na 55j nog voltijds om veelal fysieke en vaak ook mentale redenen? Op de dienst waar mijn partner werkt geen enkele (jaja n = 3 of zo). Dus proratiseer die verlofdagen ook maar.
Enkel UZ Gent (misschien nog andere univ ziekenhuizen) hebben die 4 extra feestdagen.

En ook dat is een illusie dat stilaan mag verdwijnen!
Ook zelfstandig thuisverpleegkundigen worden imo zwaar onderbetaald.

Dan ben je nog beter af in een ziekenhuis...
Ik weet niet, mijn thuisverpleegkundige klaagt zeker niet. En heeft meermaals gezegd dat ze beter af is dan van te werken in het ziekenhuis. Zowel op het gebied van het werk dat ze moet doen als van de verloning.

Allez toch volgens haar... Voorlopig toch, misschien als ze 50+ of 60+ wordt is dat anders.

En ook dat is een illusie dat stilaan mag verdwijnen!
Ook zelfstandig thuisverpleegkundigen worden imo zwaar onderbetaald.

Dan ben je nog beter af in een ziekenhuis...
Heb niet gezegd overbetaalde voor het werk.
Dit is inderdaad van hier naar daar crossen en ook soms lange dagen.
Maar +/- 6000 bruto vind ik nu niet weinig.
En dit in een fiscaal gunstig stelsel bij een groepspraktijk + verkoop van materiaal,...

Toch nog even benadrukken (Mulan deed het al maar men blijft hier verkeerde cijfers gebruiken): een 27-jarige bachelor verpleegkunde (wat trouwens een bacheloropleiding van niet 3 maar 4 jaar is), van 27 jaar (gestart op 18+4 = 22 dus 5j anciënniteit) die voltijds werkt heeft een basisloon van 3500 euro (geïndexeerd augustus 2022). Pas na 10 jaar zit je aan 3850 euro basisloon.
Bron: https://www.groups.be/sites/default/files/PDF_BAREMA/SECT_DOC/N_33001100200_1001_01_08_2022.pdf, barema 14.

De shiftpremie voor iemand die 50/50 vroege (geen premie) / late shift (enkel premie voor de uren na 19h) en 1 op 2 weekends+feestdagen werkt, komt gemiddeld op ongeveer 12% (berekend op de laatste drie loonbrieven van mijn partner, zeker geen 25% zoals hier eerder "genattevingerwerk"), of dus een brutoloon van 3900 euro incl. premies.
Ik verwees dan ook naar het vb van eerdere post, waar een regime werd weergegeven zonder quasi normale dagdienst, in dat geval is het zeker 25%. Jouw cijfer zal dan ook veel realistischer zijn.
Hoeveel vpk werken na 55j nog voltijds om veelal fysieke en vaak ook mentale redenen? Op de dienst waar mijn partner werkt geen enkele (jaja n = 3 of zo). Dus proratiseer die verlofdagen ook maar.
Enkel UZ Gent (misschien nog andere univ ziekenhuizen) hebben die 4 extra feestdagen.

Net eens gekeken in mijn achtertuin, in het OLV heb je maar 1 extra feestdag en start je met 24 dagen verrlof maar heb je wel 1 extra feestdag per 5 jaar ervaring met een maximum van 6 dagen, dat is dus redelijk gelijkaardig.

Het argument van het aantal voltijds werkenden boven 55 jaar veeg ik integraal van de tafel, niet omdat het al dan niet zwaar is maar gewoon omdat het geld voor quasi iedereen- ik ken haast geen enkele 55 plusser die voltijds werkt.

Laatst bewerkt:
Ik ken een vpk die vorig jaar in zwangerschapsverlof is gegaan, vanaf dag 1 dat ze zwanger is door de aard van de job. Dus in totaal iets meer dan een jaar thuis.
En ze zou nu in 4/5 meer verdienen dan wat ze had voor ze in zwangerschapsverlof ging aan 5/5 werkregime.
Het gaat echt wel om een héél pak meer dan 100 euro netto. Ik heb de lonen gezien, ik stond er serieus van versteld.
En we spreken over iemand die rond de 5j ancienniteit heeft.

Alle extra vergoedingen? Welke mogen dat zijn voor een normale verpleegkundige (graduaat/bachelor) buiten de shiftpremies?

Edit: bedragen waren niet geïndexeerd, aangepast.
De shiftpremie is de vergoeding waarover ik het vooral heb, ik weet niet of er nog andere zijn.

Ik verwees dan ook naar het vb van eerdere post, waar een regime werd weergegeven zonder quasi normale dagdienst, in dat geval is het zeker 25%. Jouw cijfer zal dan ook veel realistischer zijn.

Net eens gekeken in mijn achtertuin, in het OLV heb je maar 1 extra feestdag en start je met 24 dagen verrlof maar heb je wel 1 extra feestdag per 5 jaar ervaring met een maximum van 6 dagen, dat is dus redelijk gelijkaardig.

Het argument van het aantal voltijds werkenden boven 55 jaar veeg ik integraal van de tafel, niet omdat het al dan niet zwaar is maar gewoon omdat het geld voor quasi iedereen- ik ken haast geen enkele 55 plusser die voltijds werkt.

Dat voorbeeld was VVLVLVLLVV, vier dagen thuis. Stel dat dat op een maandag begint. Dat is VVLVL op weekdagen. Stel dat een late shift tot 22h is, dan krijg je 2 uren à 20% (2x 19-20u) en 4 uren à 35% (2x 20-22u=nachtpremie). VL in het weekend, dat is 26% op 8 uren en 56% op 8 uren. LLVV op weekdagen is opnieuw dezelfde premie als de werkdagen ervoor.
Dus op 80 uren gewerkt is dat 52 uur 100%, 4 uren 120%, 8 uren 135%, 8 uren 126% en 8 uren 156%, of dus (gewogen gemiddelde) 112.7% en dus perfect op het cijfer dat ik afleidde uit de loonbrieven van mijn partner. En dus niet "zeker 25%".

Discussie over 55+ is idd subjectief.

Ik ken een vpk die vorig jaar in zwangerschapsverlof is gegaan, vanaf dag 1 dat ze zwanger is door de aard van de job. Dus in totaal iets meer dan een jaar thuis.
En ze zou nu in 4/5 meer verdienen dan wat ze had voor ze in zwangerschapsverlof ging aan 5/5 werkregime.
Het gaat echt wel om een héél pak meer dan 100 euro netto. Ik heb de lonen gezien, ik stond er serieus van versteld.
En we spreken over iemand die rond de 5j ancienniteit heeft.

De shiftpremie is de vergoeding waarover ik het vooral heb, ik weet niet of er nog andere zijn.

Het geval 5j anciënniteit was inderdaad bruto misschien van 2700 naar 3100, maar netto is dat ook maar +-100 (loonbonus).
Dit is het volledige overzicht (brutolonen, wel uit 2018, heb geen andere cijfers), ific fase 1 naar doelbarema werd 07/2021 ingevoerd:
vpk.png

Merk op dat voor de anciens er quasi geen opslag was.

Niet vergeten dat we op één jaar intussen ook een kleine 10% index verder zijn, wat niet echt "opslag" is.

Ik weet niet, mijn thuisverpleegkundige klaagt zeker niet. En heeft meermaals gezegd dat ze beter af is dan van te werken in het ziekenhuis. Zowel op het gebied van het werk dat ze moet doen als van de verloning.

Allez toch volgens haar... Voorlopig toch, misschien als ze 50+ of 60+ wordt is dat anders.
Ohja ik doe de papierwinkel van de groepspraktijk van “de mijne”. En realiteit is toch wat anders dan velen voor ogen hebben. Men schat hun inkomen vaak te hoog in door de wagens waarmee sommigen rijden. Maar de wagen is dan ook vaak hun grootste kost.

Voor een 20-tal dagen werken is die 6000 imo niet voldoende. ‘s Morgens voor 6u al op de baan tot ‘s middags. En om 16u30 terug vertrekken tot 20u. Weekends…. Iemand moet steeds tijdens verlof en feestdagen werken.

Bij een kleinere praktijk zijn de anderen steeds de dupe wanneer iemand ziek is, hun wagen in panne staat, patiënt dood wordt aangetroffen, … Er moet gewerkt worden, want sommige patiënten kunnen bed niet meer uit.

Zwangerschapsverlof? Werken tot enkele weken voor het einde en na 12w terug in actie. Want die <500/week is ook niet vet naruurlijk.

En van die 6000 moet je dan nog gewaarborgd inkomen, vapz, auto, benzine, garage, medisch materiaal, … betalen.

Financieel gezien hebben wij niet te klagen door de commissie die we vragen van de anderen voor de papierwinkel. Maar de miserie moeten we er wel bijpakken. De anderen daar in tegen verliezen nog eens een 10%. Op het einde van de rit komen zij niet veel meer over dan een vpk in het zienenhuis.

Hoi allemaal!

Ik ben recent begonnen met mijn eerste job als QC laborant bij een chemische bedrijf. Het is een standaard nine to five job. Ik moet wel eerst 6 maanden interim de job uitvoeren voor ik een vast contract krijg. Ik heb van opleiding een diploma graduaat Biotechnologie. Heb ook enkele jaar aan de KU Leuven farmaceutische wetenschappen gestudeerd maar helaas mijn diploma niet gehaald. Ik heb hierbij wel mijn tijd en studiepunten verspild waardoor ik voor een graduaat ben gegaan en succesvol heb behaald. Ik ben dus recent afgestudeerd en ben momenteel 25 jaar.

Mijn starterloon bedraagt 2400 euro bruto per maand met 7€/werkdag aan maaltijdcheques. Bij een vast contract zou ik hospitalisatie-en groepsverzekering krijgen met een optie tot het leasen van een fiets.

Mijn vraag nu is of ik voldoende verdien naargelang mijn functie en opleidingen?
Ik vind met alle respect dat ik iets te weinig verdien zeker met de omstandigheden van vandaag die onze globale maatschappij ervaart.
Pas op het kan ook aan mezelf liggen aangezien ik weinig ervaring heb in de arbeidsmarkt vandaar mijn vraag naar jullie gericht :)
Hopelijk kunnen jullie mij wat inzicht en advies geven inzake met mijn vraag.

Alvast enorm bedankt!

PS: By the way ik ben officieel een nieuw lid van Beyond Gaming dus voor mij totaal een nieuwe ervaring hahaha.
Laboranten worden gemiddeld niet super goed betaald.
Shift laboranten binnen grotere (petro)chemische bedrijven hebben het vaak een stuk beter.

Vaak is het werk van een QC laborant ook niet echt complex imo, lijkt mij soms meer band werk dan iets anders.
Volgens mij verdien je gewoon marktconform.

Laboranten worden gemiddeld niet super goed betaald.
Shift laboranten binnen grotere (petro)chemische bedrijven hebben het vaak een stuk beter.

Vaak is het werk van een QC laborant ook niet echt complex imo, lijkt mij soms meer band werk dan iets anders.
Volgens mij verdien je gewoon marktconform.
Idd gewoon marktconform voor een laborant

Hoi allemaal!

Ik ben recent begonnen met mijn eerste job als QC laborant bij een chemische bedrijf. Het is een standaard nine to five job. Ik moet wel eerst 6 maanden interim de job uitvoeren voor ik een vast contract krijg. Ik heb van opleiding een diploma graduaat Biotechnologie. Heb ook enkele jaar aan de KU Leuven farmaceutische wetenschappen gestudeerd maar helaas mijn diploma niet gehaald. Ik heb hierbij wel mijn tijd en studiepunten verspild waardoor ik voor een graduaat ben gegaan en succesvol heb behaald. Ik ben dus recent afgestudeerd en ben momenteel 25 jaar.

Mijn starterloon bedraagt 2400 euro bruto per maand met 7€/werkdag aan maaltijdcheques. Bij een vast contract zou ik hospitalisatie-en groepsverzekering krijgen met een optie tot het leasen van een fiets.

Mijn vraag nu is of ik voldoende verdien naargelang mijn functie en opleidingen?
Ik vind met alle respect dat ik iets te weinig verdien zeker met de omstandigheden van vandaag die onze globale maatschappij ervaart.
Pas op het kan ook aan mezelf liggen aangezien ik weinig ervaring heb in de arbeidsmarkt vandaar mijn vraag naar jullie gericht :)
Hopelijk kunnen jullie mij wat inzicht en advies geven inzake met mijn vraag.

Alvast enorm bedankt!

PS: By the way ik ben officieel een nieuw lid van Beyond Gaming dus voor mij totaal een nieuwe ervaring hahaha.

4 jaar geleden (met 1 jaar ervaring in een voedingsbedrijf) begonnen aan 2700 bruto bij een chemisch bedrijf, 2400 was mijn loon bij dat voedingsbedrijf. Momenteel werk ik voor een ander chemisch bedrijf en zit ik aan 3730 (deels ook gestegen door de vele indexaties natuurlijk), ben nu 28 jaar.

Een nieuwe update over mijn huidige jobaanbiedingen (ingenieur - EM, 1,2 jaar ervaring).
1. Project Engineer - Automation
- Machinebouw
- PLC- programmatie
- Betaalde overuren
- Nogal autonoom werken vanuit een expertrol dus doorgroeimogelijkheden???

2. Project Engineer
- Firma zoekt een project ingenieur die een project manager kan ondersteunen voor de bouw van een nieuwe plant (45 miljoen euro) met duurtijd ca. 3 jaar. Zou een plant van de future moeten worden met zeer veel automatisatie. Hierbij zou ik nauw moeten samenwerken met verschillende senior ingenieurs van ingenieursbureau's.
- Redelijk wat werkdruk omdat dit over grote bedragen gaat en er niet veel fout mag gaan om deadline te halen.
- Ik had het gevoel dat HR mijn huidig loon (wat nog mijn startloon was na het afstuderen) zeer correct vond en hierdoor minder zal bieden dan de andere twee bedrijven uit de top 3.

3. Project Manager
- Elektrische installaties (gebouwen, infra, laadpalen, ...)
- Rechterhand van de zaakvoerder/ CEO (kleine firma binnen een grote groep)
- Zaakvoerder gaat over 5-6 jaar op pensioen -> mogelijkheden?
- Dagelijks wel tussen 6-7u 's morgens aanwezig zijn voor werfcoördinatie
Nummer 2 geschrapt uit de lijst omdat ze waarschijnlijk voor een senior gaan kiezen.

4. Project Engineer - waterindustrie
- Deels commerciële functie (technische offertes maken op maat van de klant)
- Rechterhand van een goede kennis van mij die senior Project Manager is en die grotendeels het commerciële gedeelte doet. Deze persoon is ook mijn leermeester.
- Engineering van het project voor de klant
- Commissioning bij de klant trekken (coördineren, zelf eens een meting doen, problemen oplossen)
- Loon volgens Brussel (4 dagen telewerk)
- Mogelijkheid om op termijn meer commercieel werk te doen

5. Automation Engineer - Automotive
- Automatisatie van machines voor de auto industrie
- Kleiner bedrijf (40 man) binnen grote groep
- +-25-30% buitenland, max 2 weken per keer
- Woon/werk verkeer de interessantste van allen (half zo ver)

6. Automation Engineer - Automotive
- Automatisatie van machines voor de auto industrie
- Mede-projectleider
- Grote projecten (miljoenen)
- Buitenland (6 maanden voorbereiding vanuit België, 6-9 maand on-site in het buitenland met een aflossingssysteem (x-dagen buitenland - y-dagen thuis). Op jaarbasis iets van 40-45%
- Projecten binnen België ook mogelijk, maar heel veel on-site met lange verplaatsingstijd.

Ik zou volgende week willen beslissen, maar weet voor de moment echt nog niet wat gekozen.

Voor 5 en 6, zijn er mensen die ooit nog frequent buitenland hebben gedaan en kunnen delen welke invloed dit had op hun privéleven (vriendin/ gezin)?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan