Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik werk al meer dan 11 jaar voor de overheid en verdien bruto 3174,72 als basisloon.

Hier komen dan nog vergoedingen bij voor weekend en nacht werk. Ik mag zeker niet klagen al ben ik mijn job soms wel beu.

Je moet dan ook geen maandloon opgeven. Geef toch gewoon een jaarloon en rond dat naar boven af.
Inderdaad, zo doe ik het ook als ze echt aandringen. Het voordeel van de vele extralegale voordelen in ons land is dat je deze bij je pakket kan bijtellen en op die manier toch vaag kan blijven over je brutoloon.

Het is ook een prima manier om de cheapskate werkgevers er uit te filteren als je zegt dat je pakket uitgedrukt wordt in een bedrag met 6 cijfers. Onlangs nog een jobstudente recruiter aan de lijn gehad van 21 jaar. Die wou dan weten of dat bedrag dan netto was. :laugh:

Is het gebruik maken van de balansrekening van een bedrijf representatief om bedrijven met elkaar te vergelijken naar loon toe?

Ik deel de personeelskosten door het aantal werknemers en vermenigvuldig deze met een factor 0,7 (kosten werkgever) en kom zo aan het gemiddelde brutoloon per werknemer.

Ik zie hier soms uiteenlopende resultaten. Natuurlijk scheelt de verhouding arbeiders/ bedienden en anciënniteit in een bedrijf ook een rol.

Voorbeeld:
Bedrijf 1: 80 bedienden, 40 arbeiders: gemiddelde loon 55.000 voor 120 werknemers.

Bedrijf 2: 1 bediende, 10 arbeiders:
Gemiddeld loon: 58.000 voor 11 werknemers.

Bedrijf 3: 19 bedienden, 2 arbeiders:
Gemiddeld loon van 44.000 voor 21 werknemers.

Kan ik hieruit besluiten dat bedrijf 3 een bediende gemiddeld het minst verdient en bij bedrijf 2 het meest?
Wel bizar, want bedrijf 3 heeft 19 ingenieurs.
Bedrijf 2 is dan een klein bedrijf met 1 zaakvoerder/ Projectleider waarbij ik solliciteer als tweede projectleider.

Typisch kijk ik ook nog naar de verloop in de balansrekening.

Is het gebruik maken van de balansrekening van een bedrijf representatief om bedrijven met elkaar te vergelijken naar loon toe?

Ik deel de personeelskosten door het aantal werknemers en vermenigvuldig deze met een factor 0,7 (kosten werkgever) en kom zo aan het gemiddelde brutoloon per werknemer.

Ik zie hier soms uiteenlopende resultaten. Natuurlijk scheelt de verhouding arbeiders/ bedienden en anciënniteit in een bedrijf ook een rol.

Voorbeeld:
Bedrijf 1: 80 bedienden, 40 arbeiders: gemiddelde loon 55.000 voor 120 werknemers.

Kan ik hieruit besluiten dat bedrijf 3 een bediende gemiddeld het minst verdient en bij bedrijf 2 het meest?

Klinkt voor mij totaal niet logisch.
Bedrijf met allemaal jonge mensen of allemaal 40+'ers -> groot verschil in wat per man betaald wordt.

Bedrijf dat zware bonussen aan maximaal 10% van de bedienden toekent? -> zwaar vertekend beeld.

Bedrijf dat extreem veel met interimkantoren, headhunters,.. werkt -> vertekend beeld.

....

Voorbeeld:

Bedrijf 2 is dan een klein bedrijf met 1 zaakvoerder/ Projectleider waarbij ik solliciteer als tweede projectleider.

Hoe komt ge daarbij?
Fte’s tellen nie hoeveelheid medewerkers.

Inderdaad, zo doe ik het ook als ze echt aandringen. Het voordeel van de vele extralegale voordelen in ons land is dat je deze bij je pakket kan bijtellen en op die manier toch vaag kan blijven over je brutoloon.

Het is ook een prima manier om de cheapskate werkgevers er uit te filteren als je zegt dat je pakket uitgedrukt wordt in een bedrag met 6 cijfers. Onlangs nog een jobstudente recruiter aan de lijn gehad van 21 jaar. Die wou dan weten of dat bedrag dan netto was. :laugh:

Zou die recruiter op BG zitten? :tongue:

Voorbeeld:

Balansrekening toont niets behalve openstaande verplichtingen op moment van de foto inclusief statutair te boeken pensioenverplichtingen en SWT. Resultatenrekening klasse 62 zal u enkel een totale gemiddelde werkgeverskost tonen voor de verloning over de gehele populatie. Ook daarin zitten alle loonkosten (excl de kost van firmawagens, die op 61 geboekt worden en eventuele forfaitaire onkostenvergoeding die niet als loon beschouwd worden).

Zoals je zelf aangeeft is dat echter moeilijk te individualiseren en ook is het niet transparant hoeveel daar nu vast loon, variabel loon en hoeveel aan extralegale voordelen inzit waarop dat laatste geen BV ingehouden wordt.

De gehele populatie zit hierin van 18 tot 67, arbeiders bedienden, hoog en laaggeschoolden, sign-on bonuses en gouden handdrukken, uitbetalingen bij ontslagen, directiefuncties. Daarnaast moet je in FTE rekenen en niet in # koppen.

Dan heb je nog feit dat voor sommige MW geen (vrijstelling) of verminderde bedrijfsvoorheffing doorgestort moet worden (overwerk, bagger/sleepvaart/O&O/visserij/sport, ploegen en nachtarbeid, ...).

Voor PC200 bedienden is de patronale last op het brutoloon circa. 27% toeslagen meegerekend en niet op elke component is BV verschuldigd dus die x 0,7 lijkt me toch een onderschatting. Zal eerder naar 0,78-0,82 neigen.

Kortom: moeilijk om iets uit af te leiden ...

Dan heb je nog feit dat voor sommige MW geen (vrijstelling) of verminderde bedrijfsvoorheffing doorgestort moet worden (overwerk, bagger/sleepvaart/O&O/visserij/sport, ploegen en nachtarbeid, ...).
Hier ben ik ook wel van verschoten hoeveel dit de voorbije jaren is gestegen (de vrijstelling voor werkgevers).

Wij krijgen elk jaar een boekje met info over ons loonpakket. Daar zien wij ook de lasten voor de werkgever. Dat is de voorbije jaren jaar op jaar toch stevig gedaald.

Dat is ook niet veel...zelfs met hier en daar een zijspoor hou je toch een deel anciënniteit?
Niet altijd, ik ben ook gestart aan 0j anciënniteit ondanks meerdere jaren ervaring als administratief medewerker in een andere sector. Het zijn private werkgevers en ze moeten geen relevante ervaring meenemen als ze daar geen zin in hebben.

Zal waarschijnlijk in dezelfde weddenschaal vallen als mij, ik gok op paramedisch personeel en dat zal vermoedelijk klasse 3 zijn.
(Onderste link)

Dat is ook niet veel...zelfs met hier en daar een zijspoor hou je toch een deel anciënniteit?
Neen. Anciënniteit is in de private werksfeer een puur vrijwillig gegeven bij een nieuwe job. Zelfs bij de overheidssector is er niet noodzakelijk hiervoor een 1 op 1 relatie. Al heeft men daar onder de druk van te weinig geïnteresseerd volk die mogelijkheid toch meer en meer gebruikt (zie vb zijinstromers voor het onderwijs)

Is ook logisch, anders zouden mensen die ontslagen worden op 1 locatie wegens te duur, waarschijnlijk ook te duur zijn op de andere locatie. Het draait daar dan ook enkel over hetgeen je kan onderhandelen.

Dat blijft een zeer punt voor mijn nonkel die op zijn 49ste is teruggevallen van 8k bruto en extralegaal pakket, op aanbiedingen rond de 3.5k met depressie tot gevolg en na uit de depressie te komen die dan ook te moeten aanvaarden. Ik kan u zeggen dat dit voor hem enorm pijnlijk was en nog altijd is (hij haalt dat ondertussen 10j later nog altijd niet)

Aha, loonkosten op jaarrekeningen, dat is mijn stokpaardje. Sinds ik ooit het vak Analyse van de jaarrekening kreeg, zoek ik regelmatig bedrijven op, en ik heb doorheen de jaren toch al grote ogen getrokken over de verschillen in loonkost tussen bedrijven en tussen sectoren.

Je moet gaan kijken naar de Sociale Balans, een rubriek die zich meestal helemaal achteraan de jaarrekening bevindt. Je kan er de loonkosten in zien, maar ook wat de verdeling is qua geslacht, opleidingsniveau, voltijds/deeltijds en statuut (arbeider, bediende, directie). Je krijgt er ook een overzicht van de in- en uitdiensttredingen, en van de gevolgde opleidingsuren en de daaraan verbonden kosten. Allemaal interessante informatie als je meer wilt weten over een bedrijf, en al helemaal als je er wilt solliciteren! ;)

Ik zoek de jaarrekeningen van bedrijven meestal op via CompanyWeb maar je kan ook terecht op de balanscentrale van de Nationale Bank.

Ik zal eens twee extremen laten zien :D.

Een retailketen, gevestigd te Antwerpen, met lage lonen:
Kruidvat BV, de sociale balans staat op pagina 43 en verder.

Bij Kruidvat werkten in 2021 gemiddeld 1904 personeelsleden in voltijdse equivalenten (VTE), waarvoor ze een loonkost (incl. voordelen) hebben betaald van 66.752.866 euro. Dat is 35.059 euro per persoon per jaar.

Hier zie je het beeld op afsluitingsdatum: 2163,6 VTE in dienst, waarvan 73 met een masterdiploma, 139,1 met een bachelor en een grote massa met of zonder secundair diploma. Je ziet ook dat dat voornamelijk vrouwen zijn, en ook dat de grote meerderheid deeltijds werkt.

Een petrochemisch bedrijf, ook gevestigd te Antwerpen, met hoge lonen:
ExxonMobil Petroleum & Chemical BV, de sociale balans staat op pagina 56 en verder.

Bij ExxonMobil werkten in 2021 gemiddeld 2064,5 VTE, waarvoor een loonkost (incl. voordelen) betaald werd van 450.417.796 euro. Dat is 218.173 euro per persoon per jaar.

Opnieuw het beeld op afsluitingsdatum: er waren dan 1850 VTE in dienst, waarvan 601,8 met een masterdiploma en 818,6 met een bachelor. De resterende 106,7 personeelsleden hebben wel allemaal een secundair diploma.
Interessant vind ik hier het grote verschil qua deeltijds werken tussen de universitairen en de bachelors. Van de mensen met een masterdiploma werkt blijkbaar slechts 16/924,7 (1,7%) deeltijds, terwijl dat bij de mensen met een bachelordiploma veel meer is: 120/818,6 of 14,7%. Bachelors werken bij ExxonMobil dus 8,6 keer vaker deeltijds dan masters.

TL;DR:
Kruidvat: €35.059 per jaar
ExxonMobil: €218.173 per jaar
=> ExxonMobil betaalt 6,2 keer meer dan Kruidvat.

Ik heb nog wat loonkosten van andere bedrijven berekend, ter inspiratie van waar je zoal kan gaan werken! :p

Microsoft NV (Zaventem):
  • 422 VTE's in dienst
  • €234.439 per VTE
Janssen Pharmaceutica NV (Beerse):
  • 4710,6 VTE's in dienst
  • €155.192 per VTE
Water-link (Antwerpen) (dit is een watermaatschappij!):
  • 509 VTE's in dienst
  • €132.548 per VTE
Delaware Consulting CVBA (Kortrijk):
  • 1120,7 VTE's in dienst
  • €77.141 per VTE
DPG Media NV (Antwerpen):
  • 1107,3 VTE's in dienst
  • €98.076 per VTE
Volvo Cars Belgium NV (Gent):
  • 5743,7 VTE's in dienst
  • €69.715 per VTE
Colruyt Group Services NV (Halle):
  • 2672,5 VTE's in dienst
  • €67.900 per VTE
Keurslager Verhoeven BV (Aartselaar) (random slager genomen ter vergelijking):
  • 6,5 VTE's in dienst
  • €29.580 per VTE

Heeft een federale overheidsinstantie of een parastatale of... (zoals NMBS, fluvius, fluxys,...) eigenlijk ook zo een Sociale Balans ?
Tuurlijk hebben die dat, bv hier nmbs: jaarrekeningen nmbs,

Bepaalde opvallende dingen die ik gezien heb;
-bedrijfsverlies: 406.155.488
-Kapitaalsubsidies: 451.439.610

Dus ondanks zoveel subsidies maken ze nog verlies... maakt ook ineens duidelijk hoe realistisch het is om personenvervoer te privatiseren

@scriptkiddie

Heb hier de loonkosten van mijn eerste werkgever. Waar ik begot aan 1900 bruto begonnen ben. Nu een aantal jaren later met een aantal vertrekkers die niet vervangen zijn, en zelfs een aantal ontslagen omdat ze verlieslatend zijn, hebben ze zelfs meer personeelskosten?
Tussen de 2 balansen zit er 4 jaar...

Is dat dan door indexeringen en dat bepaalde managers dan gewoon een overdreven dikke pree hebben tegenover de operationele mensen zoals ik vroeger? Ik vemoed dat in die personeelskosten dan ook de rsz enzo zitten?

jaarrek1.jpg

jaarrek2.jpg

Tuurlijk hebben die dat, bv hier nmbs: jaarrekeningen nmbs,

Bepaalde opvallende dingen die ik gezien heb;
-bedrijfsverlies: 406.155.488
-Kapitaalsubsidies: 451.439.610

Dus ondanks zoveel subsidies maken ze nog verlies... maakt ook ineens duidelijk hoe realistisch het is om personenvervoer te privatiseren
Dat is maar iets meer dan de gigantische meerkost van station in Bergen :unsure:

Aha, loonkosten op jaarrekeningen, dat is mijn stokpaardje. Sinds ik ooit het vak Analyse van de jaarrekening kreeg, zoek ik regelmatig bedrijven op, en ik heb doorheen de jaren toch al grote ogen getrokken over de verschillen in loonkost tussen bedrijven en tussen sectoren.

...
Dit zijn dan de totale loonkosten? Dus in principe niet het 'gemiddelde' loon van een medewerker gezien de kosten voor de werkgever er zijn bijgeteld? Of zijn dit bedragen zonder de extra kosten voor de werkgever?

Dit zijn dan de totale loonkosten? Dus in principe niet het 'gemiddelde' loon van een medewerker gezien de kosten voor de werkgever er zijn bijgeteld? Of zijn dit bedragen zonder de extra kosten voor de werkgever?
Simpel gezegd: personeelskosten omvat alle kosten die je maakt voor je personeel, dus ook RSZ-bijdragen, maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, vakantiegeld, bonus, forfaitaire nettovergoedingen, ... zeg maar de kost van het volledige loonpakket vanuit het oogpunt van de werkgever.
Niet: een bedrijfswagen, een computer, een gsm, een bureaustoel, ... omdat dit als werkmateriaal wordt ingeboekt.

De details kan je vinden op https://handleidingboekhoudregels.fenb.be/resultatenrekeningen/6-kosten/62-personeelskosten/ .

@scriptkiddie

Heb hier de loonkosten van mijn eerste werkgever. Waar ik begot aan 1900 bruto begonnen ben. Nu een aantal jaren later met een aantal vertrekkers die niet vervangen zijn, en zelfs een aantal ontslagen omdat ze verlieslatend zijn, hebben ze zelfs meer personeelskosten?
Tussen de 2 balansen zit er 4 jaar...

Is dat dan door indexeringen en dat bepaalde managers dan gewoon een overdreven dikke pree hebben tegenover de operationele mensen zoals ik vroeger? Ik vemoed dat in die personeelskosten dan ook de rsz enzo zitten?

jaarrek1.jpg

jaarrek2.jpg
Op de onderste screenshot kan je zien dat "tijdens het vorige boekjaar" er €1.492.036 voor 20,7 VTE werd betaald. Waarom er een jaar later €1.634.644 werd betaald voor slechts 15,3 VTE weet ik natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat er grote ontslagpremies zijn uitbetaald, vooral als die mensen die ontslagen zijn al lang in dienst waren.

Terug
Bovenaan