Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Inderdaad, zo doe ik het ook als ze echt aandringen. Het voordeel van de vele extralegale voordelen in ons land is dat je deze bij je pakket kan bijtellen en op die manier toch vaag kan blijven over je brutoloon.Je moet dan ook geen maandloon opgeven. Geef toch gewoon een jaarloon en rond dat naar boven af.

Klinkt voor mij totaal niet logisch.Is het gebruik maken van de balansrekening van een bedrijf representatief om bedrijven met elkaar te vergelijken naar loon toe?
Ik deel de personeelskosten door het aantal werknemers en vermenigvuldig deze met een factor 0,7 (kosten werkgever) en kom zo aan het gemiddelde brutoloon per werknemer.
Ik zie hier soms uiteenlopende resultaten. Natuurlijk scheelt de verhouding arbeiders/ bedienden en anciënniteit in een bedrijf ook een rol.
Voorbeeld:
Bedrijf 1: 80 bedienden, 40 arbeiders: gemiddelde loon 55.000 voor 120 werknemers.
Bedrijf 2: 1 bediende, 10 arbeiders:
Gemiddeld loon: 58.000 voor 11 werknemers.
Bedrijf 3: 19 bedienden, 2 arbeiders:
Gemiddeld loon van 44.000 voor 21 werknemers.
Kan ik hieruit besluiten dat bedrijf 3 een bediende gemiddeld het minst verdient en bij bedrijf 2 het meest?
Typisch kijk ik ook nog naar de verloop in de balansrekening.
ik zal mssn nog eens quoten ipv allerhande rare berekeningen te maken over wie/wat/waar verdient.mssn eerst afwachten wie er effectief een voorstel doet?
Hoe komt ge daarbij?Is het gebruik maken van de balansrekening van een bedrijf representatief om bedrijven met elkaar te vergelijken naar loon toe?
Ik deel de personeelskosten door het aantal werknemers en vermenigvuldig deze met een factor 0,7 (kosten werkgever) en kom zo aan het gemiddelde brutoloon per werknemer.
Ik zie hier soms uiteenlopende resultaten. Natuurlijk scheelt de verhouding arbeiders/ bedienden en anciënniteit in een bedrijf ook een rol.
Voorbeeld:
Bedrijf 1: 80 bedienden, 40 arbeiders: gemiddelde loon 55.000 voor 120 werknemers.
Kan ik hieruit besluiten dat bedrijf 3 een bediende gemiddeld het minst verdient en bij bedrijf 2 het meest?
Wel bizar, want bedrijf 3 heeft 19 ingenieurs.
Bedrijf 2 is dan een klein bedrijf met 1 zaakvoerder/ Projectleider waarbij ik solliciteer als tweede projectleider.
Inderdaad, zo doe ik het ook als ze echt aandringen. Het voordeel van de vele extralegale voordelen in ons land is dat je deze bij je pakket kan bijtellen en op die manier toch vaag kan blijven over je brutoloon.
Het is ook een prima manier om de cheapskate werkgevers er uit te filteren als je zegt dat je pakket uitgedrukt wordt in een bedrag met 6 cijfers. Onlangs nog een jobstudente recruiter aan de lijn gehad van 21 jaar. Die wou dan weten of dat bedrag dan netto was.![]()

Is het gebruik maken van de balansrekening van een bedrijf representatief om bedrijven met elkaar te vergelijken naar loon toe?
Voorbeeld:
Wel bizar, want bedrijf 3 heeft 19 ingenieurs.
Bedrijf 2 is dan een klein bedrijf met 1 zaakvoerder/ Projectleider waarbij ik solliciteer als tweede projectleider.
Hier ben ik ook wel van verschoten hoeveel dit de voorbije jaren is gestegen (de vrijstelling voor werkgevers).Dan heb je nog feit dat voor sommige MW geen (vrijstelling) of verminderde bedrijfsvoorheffing doorgestort moet worden (overwerk, bagger/sleepvaart/O&O/visserij/sport, ploegen en nachtarbeid, ...).
Niet altijd, ik ben ook gestart aan 0j anciënniteit ondanks meerdere jaren ervaring als administratief medewerker in een andere sector. Het zijn private werkgevers en ze moeten geen relevante ervaring meenemen als ze daar geen zin in hebben.![]()
Het loon van een ambulancier en instructeur niet-dringend patiëntenvervoer: 2.188 euro bruto - Jobat.be
We vroegen aan Carlo (53) hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...www.jobat.be
Dat is ook niet veel...zelfs met hier en daar een zijspoor hou je toch een deel anciënniteit?
Neen. Anciënniteit is in de private werksfeer een puur vrijwillig gegeven bij een nieuwe job. Zelfs bij de overheidssector is er niet noodzakelijk hiervoor een 1 op 1 relatie. Al heeft men daar onder de druk van te weinig geïnteresseerd volk die mogelijkheid toch meer en meer gebruikt (zie vb zijinstromers voor het onderwijs)![]()
Het loon van een ambulancier en instructeur niet-dringend patiëntenvervoer: 2.188 euro bruto - Jobat.be
We vroegen aan Carlo (53) hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...www.jobat.be
Dat is ook niet veel...zelfs met hier en daar een zijspoor hou je toch een deel anciënniteit?

.

Interessant om eens te zien maar uiteindelijk zeggen die cijfers ook niet meer dan de gemiddelde loonkost per VTE voor het bedrijf.Aha,...
Tuurlijk hebben die dat, bv hier nmbs: jaarrekeningen nmbs,Heeft een federale overheidsinstantie of een parastatale of... (zoals NMBS, fluvius, fluxys,...) eigenlijk ook zo een Sociale Balans ?
Dat is maar iets meer dan de gigantische meerkost van station in BergenTuurlijk hebben die dat, bv hier nmbs: jaarrekeningen nmbs,
Bepaalde opvallende dingen die ik gezien heb;
-bedrijfsverlies: 406.155.488
-Kapitaalsubsidies: 451.439.610
Dus ondanks zoveel subsidies maken ze nog verlies... maakt ook ineens duidelijk hoe realistisch het is om personenvervoer te privatiseren

Dit zijn dan de totale loonkosten? Dus in principe niet het 'gemiddelde' loon van een medewerker gezien de kosten voor de werkgever er zijn bijgeteld? Of zijn dit bedragen zonder de extra kosten voor de werkgever?Aha, loonkosten op jaarrekeningen, dat is mijn stokpaardje. Sinds ik ooit het vak Analyse van de jaarrekening kreeg, zoek ik regelmatig bedrijven op, en ik heb doorheen de jaren toch al grote ogen getrokken over de verschillen in loonkost tussen bedrijven en tussen sectoren.
...
Simpel gezegd: personeelskosten omvat alle kosten die je maakt voor je personeel, dus ook RSZ-bijdragen, maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, vakantiegeld, bonus, forfaitaire nettovergoedingen, ... zeg maar de kost van het volledige loonpakket vanuit het oogpunt van de werkgever.Dit zijn dan de totale loonkosten? Dus in principe niet het 'gemiddelde' loon van een medewerker gezien de kosten voor de werkgever er zijn bijgeteld? Of zijn dit bedragen zonder de extra kosten voor de werkgever?
Op de onderste screenshot kan je zien dat "tijdens het vorige boekjaar" er €1.492.036 voor 20,7 VTE werd betaald. Waarom er een jaar later €1.634.644 werd betaald voor slechts 15,3 VTE weet ik natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat er grote ontslagpremies zijn uitbetaald, vooral als die mensen die ontslagen zijn al lang in dienst waren.@scriptkiddie
Heb hier de loonkosten van mijn eerste werkgever. Waar ik begot aan 1900 bruto begonnen ben. Nu een aantal jaren later met een aantal vertrekkers die niet vervangen zijn, en zelfs een aantal ontslagen omdat ze verlieslatend zijn, hebben ze zelfs meer personeelskosten?
Tussen de 2 balansen zit er 4 jaar...
Is dat dan door indexeringen en dat bepaalde managers dan gewoon een overdreven dikke pree hebben tegenover de operationele mensen zoals ik vroeger? Ik vemoed dat in die personeelskosten dan ook de rsz enzo zitten?
![]()
![]()