Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik werk met techniekers samen die afhankelijk vant werk 2 a 3 weken per maand naar buitenland gaan en een week van dienst zijn. In een rustige periode 1 week per maand. Die met grote kinderen of alleen zijn, alles ok.

Van de 3 met kleine kinderen hoor ik dat het maar triestig is en dat het soms moeilijk is met de kinderen.

Een nieuwe update over mijn huidige jobaanbiedingen (ingenieur - EM, 1,2 jaar ervaring).

Nummer 2 geschrapt uit de lijst omdat ze waarschijnlijk voor een senior gaan kiezen.

4. Project Engineer - waterindustrie
- Deels commerciële functie (technische offertes maken op maat van de klant)
- Rechterhand van een goede kennis van mij die senior Project Manager is en die grotendeels het commerciële gedeelte doet. Deze persoon is ook mijn leermeester.
- Engineering van het project voor de klant
- Commissioning bij de klant trekken (coördineren, zelf eens een meting doen, problemen oplossen)
- Loon volgens Brussel (4 dagen telewerk)
- Mogelijkheid om op termijn meer commercieel werk te doen

5. Automation Engineer - Automotive
- Automatisatie van machines voor de auto industrie
- Kleiner bedrijf (40 man) binnen grote groep
- +-25-30% buitenland, max 2 weken per keer
- Woon/werk verkeer de interessantste van allen (half zo ver)

6. Automation Engineer - Automotive
- Automatisatie van machines voor de auto industrie
- Mede-projectleider
- Grote projecten (miljoenen)
- Buitenland (6 maanden voorbereiding vanuit België, 6-9 maand on-site in het buitenland met een aflossingssysteem (x-dagen buitenland - y-dagen thuis). Op jaarbasis iets van 40-45%
- Projecten binnen België ook mogelijk, maar heel veel on-site met lange verplaatsingstijd.

Ik zou volgende week willen beslissen, maar weet voor de moment echt nog niet wat gekozen.

Voor 5 en 6, zijn er mensen die ooit nog frequent buitenland hebben gedaan en kunnen delen welke invloed dit had op hun privéleven (vriendin/ gezin)?

Die automotive, gaat dat over tremec en die firma met testbanken(naam ontgaat mij)? Die vacatures circuleerden 10 jaar terug al en werden telkens opnieuw gepost.

Buitenland is niet te onderschatten. Dat zal waarschijnlijk ook Azië zijn. Met een gezin is dat allemaal niet ideaal.

Wat bedoel je met waterindustrie? Wat is een volgens jou een loon volgens Brussel?

Die automotive, gaat dat over tremec en die firma met testbanken(naam ontgaat mij)? Die vacatures circuleerden 10 jaar terug al en werden telkens opnieuw gepost.
Tremec is het niet, maar ene maakt inderdaad testbanken. Ik heb die vacature inderdaad ook al een jaar terug zien passeren. Dan vraag is dan natuurlijk waarom. Sommige bedrijven zoeken ook gewoon extra mensen.
Het selectiekantoor lijkt wel positieve feedback te geven over het bedrijf en ik heb ook eens een willekeurige werknemer aangesproken via linkedin.
Buitenland is niet te onderschatten. Dat zal waarschijnlijk ook Azië zijn. Met een gezin is dat allemaal niet ideaal.
Voornamelijk West-Europa en ook een stukje Oost-Europa. Het ene bedrijf heeft voor andere werelddelen zusterbedrijven en het andere bedrijf doet sporadisch eens een ver project maar hoef je niet persee aan mee te werken.
Ik kan er inderdaad goed inkomen dat buitenland niet eenvoudig is. Maar er moeten toch een pak mensen dit doen anders zouden die bedrijven toch niet draaien?
Wat bedoel je met waterindustrie? Wat is een volgens jou een loon volgens Brussel?
Heel algemeen pompen en waterbehandeling maar het gaat veel verder dan dat (sturingen en AI). Kantoor is gevestigd in Brussel, dus ze wisten mij te zeggen dat gemiddeld de lonen daar sowieso een stuk hoger liggen dan bij een gemiddeld West-Vlaams bedrijf.

Tremec is het niet, maar ene maakt inderdaad testbanken. Ik heb die vacature inderdaad ook al een jaar terug zien passeren. Dan vraag is dan natuurlijk waarom. Sommige bedrijven zoeken ook gewoon extra mensen.
Het selectiekantoor lijkt wel positieve feedback te geven over het bedrijf en ik heb ook eens een willekeurige werknemer aangesproken via linkedin.

Heel algemeen pompen en waterbehandeling maar het gaat veel verder dan dat (sturingen en AI). Kantoor is gevestigd in Brussel, dus ze wisten mij te zeggen dat gemiddeld de lonen daar sowieso een stuk hoger liggen dan bij een gemiddeld West-Vlaams bedrijf.

Hou er rekening mee dat die automobiel-productie misschien wel eens op zijn gat kan vallen, gezien de huidige energiecrisis.

Bedoel je dan Wilo? Dat is wel een interessante werkgever.

...

Voor 5 en 6, zijn er mensen die ooit nog frequent buitenland hebben gedaan en kunnen delen welke invloed dit had op hun privéleven (vriendin/ gezin)?

10 jaar lang meer in het buitenland dan in België gewerkt, zowel Europese trips met de weekends thuis als verdere locaties waar je een aantal maanden aan 1 stuk van huis weg bent.

My 2 cents:
- Kortere trips waarbij je in de weekends thuis bent, is nog te doen met een vriend/vriendin, als je allebei goed weet waar je aan begint. Dan heb je wel nul sociaal leven tijdens de week en zadel je ergens je partner op met het doordeweekse huishoudelijk werk, zaken die moeten geregeld worden, etc. en een beperkter sociaal leven, maar kan je de schade op beide vlakken inhalen door zoveel mogelijk in het weekend te concentreren.

- Buitenland waarbij je X maanden weg bent van huis, zou ik niet aanraden in combinatie met een relatie, in de praktijk komt dat een groot deel van de tijd neer op een LAT relatie. Zelf ben je druk bezig met werken, heb je geen huishouden om naar om te kijken, maar voor je partner is dat zwaar. Zijn er mensen die dat doen? Ja, maar absoluut niet evident.

- Met een gezin (meer bepaald jonge kinderen) zou ik dat niet aanraden - ik heb zelf niet in die situatie gezeten maar genoeg collega's gekend die toen veel buitenland deden met 1 of 2 opgroeiende kinderen thuis...

- Ook geen aanrader: buitenland (Europese trips tijdens de week even goed als langere duur) combineren met een huis bouwen. Reken maar op 3-voudige stress. Ook niet uit eigen ervaring maar wel een aantal keer van dichtbij gezien wat dat met collega's deed.

Mijn ervaring rond werken in het buitenland:

Ik heb 2e en 3e jaar van mijn carrière heel veel consultancy in het buitenland gedaan waar ik steeds periodes van 1, 2 tot 3 weken aan één stuk weg was, onregelmatig en inclusief weekends. We deden een soort van fiscale / financiële depannage bij bedrijven in crisis dus de jobs waren nooit langer dan enkele weken maar altijd wel op het scherp van de snee, het was ook beetje lotto waar in Europa we zouden belanden omdat we één van de weinige teams waren met dat soort expertise.

Werk was leuk en betaalde ook goed omdat er steeds per diem allowances mee gemoeid waren maar het woog wel wat op de relatie, ook al is mijn echtgenote iemand die wat introverter is en minder nood heeft aan constant samen dingen doen.

We waren op dat moment ook aan het bouwen maar veel extra stress bracht dat voor ons niet mee, goede afspraken met de aannemers en architect gemaakt in de mate van het mogelijke maar ik heb de afstand daar nooit als hinderlijk beschouwd, zal wel een ander verhaal zijn als je langere periodes in het buitenland zit.

Op het einde van dat 2e jaar kreeg ik elders een aanbod zonder het reizen en dat was één van de grote factoren om ja te zeggen. We wouden stilaan aan een gezin beginnen en anders zou dat hoofdzakelijk bij de echtgenote liggen qua verantwoordelijkheden, zelf zag ik ook dat mijn eigen sociaal privé leven intussen onder nul stond.

Achteraf bekeken blij dat ik ermee gestopt ben, hoewel het reizen zeker zijn charmes had. Wij hebben nu drie jonge kinderen die geen sleutelkinderen zijn. Mijn echtgenote neemt wel nog steeds het grootste deel van de opvoedkundige en huishoudtaken op maar het scheelt wel dat ik een handje kan toesteken en me beschikbaar kan maken wanneer het nodig is.

Ik geloof dat samen naar het buitenland trekken voor langere periodes wel goed kan werken, maar dan moet je partner zich daar ook kunnen integreren en een diploma hebben (of soort werk willen doen) waarmee ze in het buitenland aan de slag kan.

Ik heb een aantal jaren regelmatig in het buitenland gezeten. Zolang je geen kinderen hebt, is dat imo wel te doen met een relatie, al weegt het er wel op natuurlijk. Je ziet elkaar namelijk een pak minder en daar moet je mee om kunnen gaan.

Het valt mij vooral op dat zakenreizen vaak verheerlijkt worden. In praktijk zie je 3 plekken: de bureau, de hotelkamer en de taxi tussen de 2.
Mijn broer (met 3 kinderen) "mocht" een paar maand geleden een week naar Canada voor zijn job en was daar heel fier over etc. Binnenkort "mag" hij nog eens 3 weken maar ondertussen is het enthousiasme al ver weg :P

Hi all,
Ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe uitdaging. Nu heb ik een job waarin ik vaak kan reizen om trainingen te geven. 50% reizen, week kantoor, week buitenland, week kantoor,enzovoort. Bij de onderhandeling over het loon heb ik mijn vorige loon een beetje hoger doen lijken dan het is. Hun had ik verteld dat ik 3200 bruto verdien, maar in realiteit is dit 2700. Echter vragen ze nu een loonbrief en zeiden ze dat ik "overbetaald" was.

Naast het ongemak van te moeten melden dat mijn loon lager ligt en ik dus gelogen heb. Vind ik persoonlijk dat als zij 3200 al veel vinden, ik vind dat zij eerder willen onderbetalen voor 50% reizen. Hoe breng ik dit best aan?

Hi all,
Ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe uitdaging. Nu heb ik een job waarin ik vaak kan reizen om trainingen te geven. 50% reizen, week kantoor, week buitenland, week kantoor,enzovoort. Bij de onderhandeling over het loon heb ik mijn vorige loon een beetje hoger doen lijken dan het is. Hun had ik verteld dat ik 3200 bruto verdien, maar in realiteit is dit 2700. Echter vragen ze nu een loonbrief en zeiden ze dat ik "overbetaald" was.

Naast het ongemak van te moeten melden dat mijn loon lager ligt en ik dus gelogen heb. Vind ik persoonlijk dat als zij 3200 al veel vinden, ik vind dat zij eerder willen onderbetalen voor 50% reizen. Hoe breng ik dit best aan?
"Mijn vorige loon was voor een andere functie en is dus niet relevant. Verder behoort mijn volledige loonpakket tot de vertrouwelijke sfeer die ik niet wens te delen met een werkgever die blijkbaar geen zin heeft om marktconform te betalen."

"Mijn vorige loon was voor een andere functie en is dus niet relevant. Verder behoort mijn volledige loonpakket tot de vertrouwelijke sfeer die ik niet wens te delen met een werkgever die blijkbaar geen zin heeft om marktconform te betalen."
True!
Echter vind ik de functie zelf wel zeer interessant klinken. Vooral een bizarre opmerking om te zeggen "overbetaald". Bij alle andere bedrijven zeiden ze gewoon dat dit loon ook bij hun aangeboden zou worden en daar moest ik zelfs nooit reizen.

Hi all,

Weet je of je een vaste dagvergoeding krijgt tijdens die week buitenland? Afhankelijk van hoe laag of hoog die is, kan dat een mooie extra betekenen als je niet te zot doet qua eten & drinken, vooral omdat het verschil netto overschiet.
Of is het een systeem waarbij je precieze onkosten terugbetaald worden?

True!
Echter vind ik de functie zelf wel zeer interessant klinken. Vooral een bizarre opmerking om te zeggen "overbetaald". Bij alle andere bedrijven zeiden ze gewoon dat dit loon ook bij hun aangeboden zou worden en daar moest ik zelfs nooit reizen.
Net daarom dat het wat TE mooi is om waar te zijn, toch?
Als ze al lastig gaan doen om marktconform te betalen, hoe groot is de kans dat ze dan NIET lastig gaan doen over "extraatjes die bij de job horen"?
Klinkt eerder alsof ze hopen zo min mogelijk te moeten betalen om iemand zo optimaal mogelijk uit te kunnen persen.

We hebben geen enkel element om te bepalen of ze al dan niet marktconform betalen, jij hebt dat er zelf bij bedacht.
Voor hetzelfde geld bieden ze mooie per diem in het buitenland, om maar iets te noemen.

Bij de onderhandeling over het loon heb ik mijn vorige loon een beetje hoger doen lijken dan het is. Hun had ik verteld dat ik 3200 bruto verdien, maar in realiteit is dit 2700. Echter vragen ze nu een loonbrief en zeiden ze dat ik "overbetaald" was.
Een kapitale fout om hierop te liegen/bluffen. Bij aanwerving komen ze er achteraf toch achter wat je verdiende, door via de vakantieattesten een berekening uit te voeren. Je fietst best om deze vraag heen en zegt NOOIT wat je momenteel verdient omdat ze vanaf dan een referentiepunt hebben om u een voorstel te doen.

Je kan het nog proberen redden, maar aangezien je al gelogen hebt lijkt het me dat dit kalf definitief verdronken is. Bij aanwerving krijgen ze via vakantieattest zelfs bewijs dat je gelogen hebt.

Daarenboven laten ze uitschijnen dat ze peanuts willen betalen om veel van huis te zijn. Investeer je tijd maar in een andere opportuniteit.

Hi all,

Je zou kunnen zeggen dat je uw loon hebt gegeven om u te doen wijzigen van werkgever. Dat je voor elk loon onder die 3200€ bruto niet van plan bent om te wijzigen. Desondanks dat de vacature u intrigeert maar je voor de rest u goed voelt op uw huidige locatie.

Indien men dan ook niet de mogelijkheid heeft om hiermee competitief te zijn, dat het voor u dan ook hier eindigt. Bedankt voor de al genomen moeite en u te overwegen. Maar dit is uw standpunt waar je voorlopig / op dit moment niet van afwijkt.

Nu we moeten ook eerlijk zijn, dat voor hetzelfde geld ze gewoon weten dat je 2700€ verdient bruto op uw huidige plaats (bedrijven doen nu eenmaal aan benchmarking) en dan ook daarmee rekening houdende u wilde confronteren.

Uiteindelijk staat en valt alles met uw capaciteiten om uzelf te verkopen. En ik ben daar ook geen goeie in.

Willen ze daar dan niet in meegaan, dan is het ander of beter. Want als je nu terugkrabbelt, dan weten ze al dat je onder voldoende druk zult terugkrabbelen...

Ge kunt nog altijd zeggen dat ge 3200 verdiende ma maar 2700 kreeg hé. Nee alle gekheid op een stokje. Ik vind @Mulan haar opmerking wel perfect. Zij weten goed genoeg welke marge ze kunnen betalen voor uw profiel, of ze nu uw loonbrief zien of niet, wat maakt dat uit.

Hi all,

Neen,
Zelf een beetje onderzoek doen naar u marktwaarde. En dan een bedrag daar rond baseren.

Hi all,

Ik zou nooit loonbrieven doorgeven als ze daarnaar vragen. Jij zegt wat je wil, als dat niet oke is dan zijn er nog genoeg andere oportuniteiten op de jobmarkt. Je kan natuurlijk wat dichter bij elkaar komen qua loon. Geen idee welke functie en sector het is en welke andere details dus inschatten of zij of jij gelijk hebt kunnen we niet doen.

Hi all,

Dit kan je vergeten, in de toekomst zeg je gewoon beter wat je wenst te verdienen - huidig loon als referentie is een vraag waar je best creatief omfietst - of gewoon beantwoorden met de vraag waarom zij die informatie relevant vinden, toont aan dat je assertief bent - doorgaans geen slechte eigenschap.

Je moet dan ook geen maandloon opgeven. Geef toch gewoon een jaarloon en rond dat naar boven af.

Ik verdien bv. vandaag €3800 bruto incl. uitgebreid extra legaal pakket. Als ze naar mijn huidig loon vragen, dan zal ik iets zeggen van +-60k bruto per jaar, aangevuld met uitgebreid pakket.
In principe is dat €7K teveel, maar ze hebben geen idee of mijn bonus daar bij zit of niet. Mijn bonus is +-€3,5k bruto, dus nog steeds €3,5k teveel naar boven afgerond :p
Dus ze kunnen even goed denken dat ik zonder bonus op €4300 (=€60k/13,92) per maand zit, wat ook niet onmogelijk zou kunnen zijn in mijn type functie. Bij verkennende gesprekken zijn recruiters daar nog niet over gevallen.

Anyway, ik ben niet snel geneigd om te happen maar als ze echt een cijfer willen horen, dan pas ik bovenstaande toe. Bv. "Ik zit momenteel rond de €60k bruto op jaarbasis en zou graag groeien naar +- €70k bruto, wegens XXX en YYY, wat me niet onrealistisch lijkt voor deze functie".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan