Waar is het ooit allemaal begonnen?

Hier begon t allemaal met de gameboy en tetris, super mario. Gok dat ik die ergens rond men 7e ofzo gekregen heb dus da was dan 1993.

dan iets later voor sinterklaas een snes gekregen. Tussendoor ook nog via men nonkel wolfenstein 3D en stunts ondekt op zen 486 :p

vervolgens op men 12e dus eind jaren 90 een ps gekregen en sindsdien elke generatie gehad :)

Bij mij met speelgoed denk ik toen ik 5j was ofzo. Ben het wel geen 100% zeker maar ik weet dat ik speelde met zo van die bakskes met 1 game op.
De 1ste console dacht ik was een atari2600.
Ook commodore64 gehad.
En dan sega 8/16/64 bit en nintendo 8/16/64 bit en gamegear/boy en ps 1 tot 4 en nog vele anderen die zijn uitgekomen. En nu game ik alleen nog via de laptop en soms eens de smartphone.
Dat bakske van donkey kong heb ik ook gehad.
Ik vind mijnen draai niet meer in de nieuwe consoles: ik hou van eenvoudigheid zoals vroeger. Nu moede bij vele games zoveel combinaties onthouden en moet je ook vaak met beide knuppelkes spelen en ik kan niet echt met die knuppelkes spelen, daarmee geen console meer.

Ik ben vrij vroeg beginnen gamen en we zijn meer dan 35j later en nog steeds aan het gamen. Ik heb eens 3-4 jaar bijna nimmer gegamed, zonder ik het zelf besefte een break genomen, ik was met wat anders bezig denk ik :).

Voordeel aan een gamer zijn: zie corona, terwijl velen iedere dag de muren op lopen heb ik dit een stukje minder omdat ik heel de dag kan gamen (of ik kan met gemak heel de dag films en series bekijken, ook dat is een verslaving van toen ik klein manneke was).

Als je dat eens goed bekijkt : ik heb aan muziek/films en games en consoles een fortuin aan uitgegeven. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik een kleine wagen heb uitgegeven aan al die zaken, waarschijnlijk nog een pak meer.
Want ik dj toen ook nog, ik kocht zowat alle lp's en singels en dergelijke meer, iedere week had ik van 2000 bfr tot 10000 oude bfr aan muziek mee.
Is bij mij ook zo heb ook een dj periode mee gemaakt en heb nog een 800 vinyl platen die ik op enkele na allemaal nieuw heb gekocht.

Eerste spel dat ik ooit heb gespeeld is (denk ik) FIFA06 op Gameboy Advance, nadat ik een neef van mijn nicht (maar niet mijn neef) het ooit eens heb spelen en ik weet nog dat hij met Sint-Truiden soort van 11-0 won tegen Club Brugge (maar het is een west-vlaming :p ).

Al kan het ook zijn dat ik dit spel er nog voor heb gehad.

148x210.jpg

00022221.jpg

Als kind kapot mee gespeeld. Maar dat was dus zo met kutnamen (Neilstrung ipv Armstrong, enzovoort) omdat ze de licenties niet hadden, en in het begin kon ik het ook niet goed. In carrière was ik altijd na 7 maanden ofzo al failliet omdat ik al transfers deed voor superveel geld. Dan zat ik de ronde van Qatar te spelen, vanaf de eerste kilometer aan te vallen op makkelijk en won ik met 25-45 minuten voorsprong met Vinokourov (voor Quick-Step want die had ik dus gekocht) in een vlakke rit :ROFLMAO: al had die dus geen energie meer.

In latere cycling managers zou ik natuurlijk wel beter worden. Eigenlijk de CM erachter was ik al vrij oké in, en had ik carrières die langer duurder. Dan wist ik het naamprobleem ook op te lossen door databases te downloaden. Maar ja ik zat misschien in het tweede of derde leerjaar wanneer ik dit speelde.

Op de computer nog wat browsergames (Runescape, Tribal Wars), ook met beiden erg mee geamuseerd, maar van Runescape begreep ik in het begin echt de nugabollen van door dat engels. Enkele jaren dan wel weer teruggespeeld en dan ging het veel beter. Tribal Wars was ik ook wel oké in. Al raakte ik het spel altijd te snel beu, en liet ik letterlijk mijn slaap ervoor.

Er zullen nog wel wat spellen zijn. Na FIFA06 denk ik dat ik vrij snel Pokemon beginnen spelen ben. Ik was zeker 10 of 11 bij FIFA06 (dus Cycling Manager zal mijn eerste spel wel geweest zijn). Pokemon Emerald was mijn eerste spel. Eigenlijk zag ik mijn beste vriend van toen Pokemon Mystery Dungeon: Red Rescue Team spelen, dus ik wou dat ook. Maar ik had Emerald gekocht in de plaats. (Achteraf gezien zelfs nog leuker en bekender) Ja, ook daar problemen met het engels gehad (maar gelukkig doorgezet). Maar goed ja het ging wel. Soms eens vastzitten omdat je niet weet wat je moet doen en dus je pokemon maar overtrainen. Achteraf was het omdat ik HM Surf moest hebben of leren op een pokemon om naar de rechterkant en dus Fortree City te gaan. Ik trainde in mijn eerste playtrough maar twee pokemon: Swampert en Pelipper maar wel de E4 mee kunnen verslaan. Later dan Mystery Dungeon en Fire Red ook gehad, en dan zo Pearl en denk ook Ranger nog gehad. En ergens in het middelbaar heb ik ook nog Black gehad. En dan zo verder maar meestal koop ik misschien maar een pokemon spel nog maar voor een tientje ofzo, en ik speel ze niet altijd meer uit. Maar ik denk wel dat samen met de Cycling Manager en Football Manager spellen die ik als kind / puber speelde dit wel de leukste herinneringen zijn (en misschien dus Runescape en Tribal Wars ook wel).

Ik mocht van mijn pleegouders nooit een PS want te gewelddadig, maar bij mijn papa kon ik wel soms spelen. Dat was toen Call of Duty. MW was mijn eerste. Ja, uiteindelijk de eerste keer dat ik dus ooit een schietspel speel, ik zet het op regular en na 5 uur is het uitgespeeld. En mijn vader verstond dat dus niet, maar het zijn meer spellen waar de MP belangrijk voor was. MW MP was ik niet zo goed in. World at War dan weer wel. En de zombie modussen vond ik heel leuk toen.

Pas eind 2012/begin 2013 heb ik mijn eerste playstation gehad. (15 jaar dus) Dat was een 3. FIFA13 was mijn eerste spel. Maar vooral GTA V en Assassin's Creed Black Flag eind 2013 mee geamuseerd (tegen toen had ik al alle AC spellen voor Black Flag al eens gespeeld op die playstation dus), GTAIV had ik op de PS van mijn vader gespeeld (en later herspeeld op de mijne), GTA San Andreas wou ik altijd al eens graag spelen, maar ik wist niet hoe, uiteindelijk maar gewoon download op een computer die al gecrashet was en om de zoveel tijd opnieuw opgestart was (allerlei problemen mee), en zo goed als kunnen uitspelen (niet helemaal, maar ondertussen toch al 2 keer gedaan, en staat ook in mijn steam-library nu).

Als volwassen kan ik minder bingegamen dan als kind of puber wel. Dat merk ik wel. Ik raak sneller iets beu. Ik game ook minder dan vroeger (wat ik wel jammer vind soms). Van veel spellen ook een degout gekregen door hun marketing (cheap efforts). Vooral dan van FIFA franchise en de FPS online games, moet ik weinig nog weten tegenwoordig. Battlefield 1 was wel goed van EA (maar ook ver het enige), maar het lag me niet zo. De eerste keer dat ik ontdekte dat ik het verslavende van FPS multiplayergames blijkbaar niet meer had van vroeger. Ik merkte dat al toen ik mijn eigen PS had. Vanaf 15 was die goesting eigenlijk echt over voor een COD.

Mario games ook wel mee geamuseerd. Mario Kart DS zal ik ook wel vroeg gehad hebben. En bij vrienden zal ik dat misschien al eerder hebben gespeeld (dan vooral DoubleDash op die GameCube nog). Andere Mario games ook gehad en soms wel eens gespeeld, soms wat minder afh. van het thema.

Na GBA (wat mijn eerste gameboy was), nog DS en een Wii gehad. 3DS heb ik ook nog gehad en ik heb ook nog een Switch maar daar heb ik amper nog mee gespeeld en heb ik voorlopig al voor een maand of 4-5 uitgeleend aan mijn moeder (omdat ze dat ook graag eens speelt, en ze een of ander flauw aftreksel ging kopen (Switch 2D of Lite?), en heb gewoon maar de mijne laten uitlenen voorlopig).

Denk wel dat ik nog nooit een console of handheld op release heb gehad. Ik koop niet veel op release trouwens.

Strategiegames is pas veel later gekomen. Zeker in het middelbaar. Sid Meier's Civilization IV (wanneer de V al zijn 2e uitbreiding had gehad) heb ik ook ergens van een torrentsite gehaald en zitten spelen. Omdat ik niet meer kon spelen weer opstaan s'nachts en tot diep in de nacht spelen en dag erachter naar school. Idem dito voor Europa Universalis III. Later dan uiteraard legaal respectievelijk de V en de IV met quasi elke uitbreiding na een jaartje na release erbij. Nu ook VI al (en wachtende op Humankind). Andere Paradox Interactive games heb ik ook in de meeste gevallen. En de IV heb ik ook voor een euro of 2 legaal eens gekocht. Ondertussen is EUIV het spel dat ik het meest heb gespeeld op PC. Met EUIII was mijn eerste land Venice. Bij CIV is mijn eerste game traditioneel het Romeinse rijk.

In 91 had mijn pa op de kermis een Sega Master System II gewonnen. Eerste spelletjes waren Alex Kidd en Sonic. Als 4-5 jarig manneke vond ik dat fantastisch, maar geraakte uiteraard nog niet ver. Toen heeft mijn pa zijn nieuwe vriendin leren kennen die een zoon had van 7-8. Hij kon mij direct door het 2de level van Sonic loodsen en was meteen mijn held!

Beetje terzelfdertijd is daar een Atari Lynx bijgekomen. Zou ik eigenlijk graag nog eens opnieuw spelen! Nadien waren het dan Gameboy, Nes, Snes, PS1, PC, Sega Mega Drive, Gameboy Color, PS2, GameCube, PS3. Meest van de tijd PC- en retrogamer geweest. Dan een hele tijd niet meer gegamed en nu recent een PS5 gekocht.

Laatst bewerkt:
Sega met sonic the hedgehog, dan een snes gekregen met mario allstars en andere kaskrakers.

Ik geloof nog steeds dat dit het golden era van videogames was.

Mijn gamegeschiedenis begint met de originele GameBoy en Mister Nutz die ik kreeg voor m'n achtste verjaardag. Pokémon Blauw en de 3 Super Mario Lands zaten na een tijd ook in de collectie.

Rond 2000 is er een pc in huis gekomen waarop m'n broer en ik vooral World Cup 98, Lego Rock Raiders, Roller Coaster Tycoon 2 en Age of Empires 2 hebben gespeeld. Vanaf het moment dat ik mijn eigen laptop had, ben ik in de grote zandbak genaamd Sims 2 beland en er veel te veel tijd in gestopt.

Broer had in 2002 een Playstation 2 en GTA Vice City gekocht (gelukkig wisten onze ouders niets van games :unsure:). Ik mocht niet meespelen tot ik zelf ook een game had gekocht en da's Kingdom Hearts geworden.

Tijdens m'n studententijd niets speciaals gespeeld, vooral de Sims eigenlijk. In 2015 ben ik alleen gaan wonen en heb ik mezelf een PS4 gekocht en in de bundel zaten AC Syndicate, WatchDogs en The Nathan Drake collection. Dus eigenlijk pas echt beginnen gamen sinds 2015.

Playstation 1 als 5-jarige Mortal Kombat II spelen. Er moest wel altijd iemand in de kamer bij me zijn want vond het nogal eng. Age of Empires 1 spelen op de pc op een cd die mijn broer had gebrand.

Van deze PS1 game kreeg ik als klein kind nog nachtmerries:
(GEX: Enter the Gecko).

En natuurlijk Mario op die grijze gameboy. Toen mijn buurjongen de GameBoy Color kreeg zag ik groen van jaloezie. Mocht die eens één dag lenen van mijn buurjongen. Heb die avond nog stiekem tot na middernacht gespeeld.

Dan als tiener de klassiekers GTA, FIFA, Call of Duty en veel Battlefield gespeeld op de PS3. Na aankoop van de PS4 is het eigenlijk allemaal wat geminderd. Vind persoonlijk dat ik nooit de plezier heb beleefd met mijn PS4 als met mijn PS3. Last of Us, Far Cry 3, GTA 4 en 5, Bad Company 2... waren stuk voor stuk toppers.

Eerst begonnen met Game & Watch maar pas echt m'n hart verloren toen er in de supermarkt zo'n NES demo station stond met Mario 1 erin. Dat was een van de belangrijkste spilmomenten uit mijn leven denk ik.

Atari 2600 op mijn lentefeest toen ik 11 jaar was, begin jaren 80.
Daarna spelletjes op mijn vaders eerste PC: een Olivetti 286 met 4MB RAM en een HD van 20 MB..... was 'state of the art' en kostte toen 120.000 oude BEF (3000 Euro). Prince of Persia en Leisure Suit Larry waren mijn eerste PC games.
Daarna eigen PC met o.a. Wolfenstein 3D, Phantasmagoria, Warcraft 1,....
Er was toen ook een Pirate adventure game, ik denk van dezelfde makers van Leisure Suit Larry, maar ben de titel vergeten.

Pfff, ben 34, bijna 35, dus de herinneringen beginnen te vervagen...

Toen we onze allereerste homecomputer hadden, was dat nog met Windows 1.0 denk ik. Ik zie nog vaag voor mij het opstarten, en dan moesten we een commandoline invoeren om windows of DOS op te starten. Windows Paint en Blockout waren toen populair in het huis. Diskettespellejes kwamen geregeld bij ons binnen via mijn neven die in hetzelfde dorp woonden en altijd een betere PC hadden dan ons. Microman, Prince of Persia, Mortal Kombat en Stunts waren games die ik vrij vaak speelde.

Dan ging ik eens logeren bij diezelfde neven en op een zondagochtend, moet toen tussen de 10 en 12 jaar oud geweest zijn, besloot ik eens op hun PC Red Alert te spelen. En toen is mijn verslaving begonnen en ben ik de aan lager wal verzonken boomer die ik nu ben en zal blijven. :unsure:

Laatst bewerkt:
Mijn vroegste herinnering aan een game was Fruity Frank op Armstrad. Ik heb dat letterlijk kapotgespeeld. Very sad toen de diskdrive niet meer werkte.

Mijn pa die zegt "Wa als we hem nu eens zo een Nintendo halen? Die collega van op het werk zegt altijd dat dat zo indrukwekkend is!"

*Komt thuis van de Bigs(carrefour nu) met playstation 1* :unsure:

Diezelfde collega zou hem blijkbaar dingen aanpraten gelijk Tekken 3 en Syphon Filter 2, dus ook al heb ik die persoon nooit gezien, ben ik hem toch dankbaar. :p

Al bij al heel tevreden om met ps1 gestart te zijn. Disney's action game met Hercules en Test drive 5 waren de twee eerste games die ik ooit kreeg/speelde.

Slechts een half jaar moeten wachten om een memory card te krijgen. :D

Bij als vier jarige 100+ lijnen te halen op een versie van tetris op de pc, eentje met 9 gewone levels (elk level gingen de blokken wat sneller) en dan een tiende level wat near impossibruh was.

Toen dachten mijn ouders nog, er zit misschien wel iets in in onze kleine :unsure: .

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan