Waar is het ooit allemaal begonnen?

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Waar is het gamen bij jou begonnen? PC? Console? Atari? Mac? Gameboy?...
Wat was het eerste spelletje dat je speelde? Waar is het ooit allemaal begonnen?

Bij mij was dat in 1992 ongeveer, op een 386SX. Ik denk dat de eerste spelletjes die ik speelde, de voorgeinstalleerde waren. Nu, de OS was DR DOS, dus daar zaten niet echt games bij. Maar omdat de PC van Computer Paradise kwam, hadden die mannen een zelf geschreven programma gemaakt dat tijdens het opstarten automatisch verscheen. Zoals een soort Windows 3.1-light zeg maar. Daar stond dan EgaWalls op, Loderunner en Alley Cat. Dat zijn spelletjes die je toen soms in CGA kleuren moest opstarten, en nadien was het dikwijls knoeien geblazen om er iets uit te krijgen. Ik herinner me nog dat we Alley Cat met een joystick speelden, dat was echt niet te doen. Pas enkele maanden later kocht ons vader dan de 'echte' classics, zoals Prince Of Persia. Van daar uit heb ik met mijn broer de hele PC games evolutie, revolutie zeg maar, meegemaakt. De eerste keer Wolfenstein 3D, de eerste keer Doom, de eerste keer Commander Keen, de eerste keer Command and Conquer... Telkens vielen onze monden open van verbazing :)
 
Bij ons is dat begonnen met point-and-clicks: Tortoise and the Hare, Grandma and me, ... Allemaal in het Engels, dus we verstonden er niet veel van. Daar is later dan Prince of Persia (I & II) bijgekomen (topgames btw), Freddi Fish en consoorten en dan als eerste 3D-game: Tomb Raider II. De spelconsole heeft bij ons pas vrij laat de intrede gemaakt zowel de “home”-console als de portable (de ouders stonden er niet zo happig tegenover).
 
Mijn eerste spelconsole was de originele Playstation, met als eerste games Spyro en Tekken 3
 
Met Sinterklaas moest ik vroeger prentjes uitknippen uit de boekjes en opplakken op een wit papier. Een jaar was ik te lui om ze te plakken. Ik wou graag een tekendoos en op de achterkant van het prentje stond een Playstation. En mijn ouders hadden aan de verkeerde kant van het prentje gekeken en plots had ik een Playstation ipv tekendoos.

Daarvoor had ik ook al wel zo’n grijze Gameboy.
 
Nintendo Game & Watch in de jaren 90. Overgestapt naar de Gameboy in 1996 met heel wat klassiekers. Daarna is het vooral PlayStation dat het heeft overgenomen met de aankoop van mijn PSX in 1998.
 
Nintendo Nes dat mijn vader plots mee thuis kwam, als snotneus van amper 7 jaar wist ik niet eens wat het was... Eerste spellen waren Super Mario & Duck Hunt. :love:

Veel eenden uit de lucht geknald uit sluipschutterspositie, verstopt achter de zetel. :unsure:
 
Hier begonnen met een oude SEGA. Alex Kidd :love:
Op Gameboy de meest memorabele: Warioland 1 & uiteraard pokemon.
PC: Age of Empires en voornamelijk NoX (redelijk onbekend)
PS: Tekken 3
 
Mijn eerste ervaring met de pc was met Encarta, ik was als kind zot van encyclopedieën en dit was een goudmijn. Met filmpjes en al!

Op onze eerste pc zat volgens mij ook een demo met Wolfenstein 3D, dat zal mijn eerste game-ervaring geweest zijn. Ook spellen als Freddi Fish, Putt Putt en een of ander wiskundespel gespeeld (niet Math Blasters denk ik, maar geen idee meer hoe het heet). En eens ik oud genoeg was begonnen met Age of Empires, Heroes of Might and Magic III, ... Uren moeten zagen om die spellen, maar zo blij toen ik ze eindelijk kreeg. Lego Rock Raiders is ook iets waar ik lang om gezaagd heb. Als ik me niet vergis heeft dat spel ooit onze grafische kaart kapot gemaakt 🥲.

Op de Gameboy Pokemon uiteraard.

Uiteindelijk op mijn 11 jaar hier (enfin de voorganger) beland, begonnen met games als Unreal Tournament, Rollercoaster Tycoon, Tropico, RTCW: Enemy Territory en dan in 2003-2004 met MMO's begonnen.
 
Bij mij is het begonnen met de Pong spelconsole eind jaren 70.

computermuseum-pong-spel.jpg


Hiertussen enkele handhelds.....
Daarna de Atari 2600

1200px-Atari2600a.JPG


Dan de ZX Spectrum met bandrecorder

ZXSpectrum48k.jpg


Commodore 64 met floppy drive

652cf0f2db880845409f0ec64ebbceb46ad9fffc.png


Amiga 500 (uitgebreid met 500 ram)

400677307afaba1c40216b7347cf79059f4cdc6f.jpg


Daarna de stap gezet naar PC: 486DXII, Pentium, enz.....

Pas overgestapt naar console vanaf de PS3, PS4 en de PS5.

(y)
 
beetje klassiek denk ik, een atari met een paar games, dan nes, gameboy, snes, ps1, ps2, ps3, ps4, ps5 :)
ook nog een nintendo 3ds, wii en switch
en tussen het ps geweld wel nog een xbox one gehad
 
Eigenlijk geen idee: als +40 jarige heb ik de hele boel min of meer weten opstarten: de handhelds zoals donkey kong, de c64, de eerste consoles .
En ik kan me al die zaken als onderdeel van m`n jeugd herinneren. Of toch vanaf de tweede helft van de jaren `80. Vanaf het begin fan geweest van racegames, hoe simplistisch het ook mocht uitgebeeld zijn.
Stunt, Spy Hunter (met Peter Gunns theme 🤩)
De eerste eigen `pc` die bij ons thuis stond was de c64 en dan is het een sprong naar 286. Maar zowel ervoor als tijdens die sprong gingen mn broer en ik tijdens de vakantie regelmatig bij neven en de nicht gaan spelen die wat meer verwend werden en wel alle consoles en opvolgers van de c64 hadden.
Kleine handhelds zoals `Game and Watch` hebben we wel altijd gehad, (vermoedelijk de goedkopere rip-offs)


Met al die topics rond top 10`s van games en arcade wordt het eigenlijk moeilijker en moeilijker, want hoe meer ik er op denk hoe meer prachtige games er in de memorie komen.

Dus ik kan eigenlijk niet echt pinpointen waar de fascinatie voor gamen is gekomen, die is er op een bepaald moment gewoon gekomen en is nooit echt meer weg gegaan (alhoewel ik wel een bepaalde periode heb gehad dat het wat op de achtergrond was verdwenen).
 
Laatst bewerkt:
Buurjongen had de sega master system. Ik heb iets erna de NES gekregen met tmnt erbij. Daarna zowat elke mainstream console gehad

Eigenlijk had ik hiervoor al game & watch. Maar dat tel ik niet echt als een console 😄
 
Bij mij is het begonnen met de Pong spelconsole eind jaren 70.

computermuseum-pong-spel.jpg
Die wou ik ook posten! Ik kreeg ook elk jaar van Sinterklaas een Game & Watch, ik denk dat ik er toch een stuk of 5 à 6 had.
Daarna een NES en Gameboy. Dan heeft het geduurd tot PS2 totdat ik weer ben beginnen gamen, al was het voordien sporadisch bij ne maat op een PS1.
 
PS1 als Sinterklaascadeau met Fifa (die met Radzinski op de cover). De eerste jaren alleen maar voetbalgames gespeeld, na enkele jaren overgeschakeld op shooters en nu voornamelijk nog platformers die me echt kunnen boeien.
 
Paarse GameBoy Color gekregen van m'n papa. Weet wel niet meer wat m'n eerste spelletje was.
Een beetje later mocht ik op zondag vaak mee naar zijn werk om daar op de computer "Full Tilt! Pinball - Space Cadet" te spelen. :')
 
Atari 2600 en Game&Watch Mario combo bij dichte familie. Paar jaar later een NES gekregen met "Kung Fu" dat ik dezelfde dag nog heb uitgespeeld en terug ben gaan inruilen voor "Gyrodine". De kritische sjagereer zat er al van jonks af in.
 
Mijn vroegste herinnering is Donkey Kong op zo'n handheld. Dat moet midden-einde jaren 80 geweest zijn. Tijdens die periode ook wel eens een met een Atari 2600 bij een kameraadje gespeeld.

nintendo1.jpg


Rond 1990 mijn eerste console gekregen, een NES, toen was ik 12. Tijdens die periode zijn er ook nog een Sega Mega Drive en Game Gear bijgekomen.

Begin jaren 90 is het dan echter redelijk snel naar PC overgegaan (eerste PC was eentje met een Intel 386DX). Sindsdien eigenlijk voornamelijk PC gaming gedaan en geen consoles meer gehad. Hier staat nu momenteel wel een PS4, maar dat is vooral voor de klein mannen, doe er zelf weinig mee.
 
Terug
Bovenaan