Verslag: Spiel 2023

Van 5 tot en met 8 oktober vond in Essen, Duitsland de jaarlijkse hoogmis voor bordspelliefhebbers plaats: de Internationale Spieltage SPIEL, of kortweg Spiel. De editie van 2023 was een feestelijke editie, want Spiel blies dit jaar veertig kaarsjes uit. Voor deze gelegenheid werd voor het eerst in haar bestaan een mascotte ontworpen, Meeps, en dit door de bekende artiest Michael Menzel. Helaas viel de spelende kat haast nergens te bespeuren en kozen de organisatoren om de marketing te laten vergezellen door dubieuze A.I. art, wat uiteraard voor enige controverse zorgde in de aanloop naar de vierdaagse beurs. Gelukkig vielen er heel wat andere interessante dingen te bespeuren op de beursvloer.

Dat de organisatoren het groots aanpakten dit jaar, merkte je aan de vernieuwde indeling van de hallen en het bezoekersaantal. Dit jaar zakten maar liefst 193.000 mensen af naar Essen, wat zelfs 30% meer is dan vorig jaar. Dit jaar was natuurlijk het eerste jaar zonder Covid-restricties sinds de pandemie, wat uiteraard ook een weerslag zal gehad hebben op het bezoekersaantal. Voor mij was het ook mijn eerste bezoek aan de beurs sinds 2019 en toeval wil dat mijn eerste keer Spiel ook exact tien jaar geleden was, waardoor ik ook een soort van jubileum te vieren had dit jaar. Hoewel ik mij vorige jaren grondig voorbereidde en op voorhand wist waar mijn favoriete uitgevers stonden, wou ik deze keer gewoon op ontdekking gaan en me laten verrassen door de vele nieuwigheden en interessante standen van de uitgevers.


Op ontdekkingstocht​

Samen met mijn wederhelft trok ik op zaterdag en zondag naar de beurs. Onze eerste stop was twee pre-orders ophalen in hal 3 en vervolgens vonden we een plaatsje bij Sit Down! Games waar we Maps of Misterra speelden. In dit tegellegspel verken je samen met je medespelers een onbekend eiland en probeer je op je eigen spelersbord het eiland ondertussen ook in kaart te brengen. Na dit eerste spelletje trokken we al snel weg uit deze hal. Hal 3 was altijd al een van de drukkere hallen, maar doordat de organisatie zowat alle expertspellen van belangrijke internationale uitgevers in hal 3 had verzameld, was het hier buitengewoon druk. We trokken richting hal 5 en 6, waar het op zaterdag ook gezellig druk was. Dit waren immers de hallen voor de familiespellen en de grote Duitse uitgevers zoals Kosmos, Queen Games, Haba en uiteraard de Asmodee-groep, die zoals te verwachten een van de grootste standen op de beurs had met zelfs een treintje om de legacy-versie van Ticket to Ride, Legends of the West, te promoten. Hier speelden we Mytikas, een leuke en familievriendelijke worker placement-game van Funny Fox. Maar ook Dragonkeepers, een kaartspel met prachtige artwork van Michael Menzel, en Sunrise Lane, een city building-spel van Reiner Knizia dat wat weg heeft van Ticket to Ride. Sunrise Lane wordt bij ons trouwens ook uitgegeven door White Goblin Games.

Tijdens de middagpauze deden we ons tegoed aan een echte Duitse klassieker: curryworst mit pommes frites, ofwel een frikandel verzopen in curryketchup met frietjes. De eetstandjes bevinden zich nog steeds voornamelijk in de Galeria, maar er waren ook opvallend meer eetgelegenheden in de buitenruimtes en zelfs enkele eetpunten in andere zalen, waardoor je gelukkig niet lang hoeft aan te schuiven voor je eten. Al is een zitplaats vinden nog steeds niet eenvoudig. Vervolgens trokken we nog even verder doorheen hal 5 en 6. We sloten de dag af met een eerste bezoekje aan hal 2. Hier kon je kleinere internationale uitgevers ontdekken zoals Hobby Japan, het Italiaanse DV Games en Pendragon Games en Korea Boardgames. Bij die laatste speelden we Terra Pyramides van het Duiste duo Michael Kiesling en Wolfgang Kramer. In dit spel gebruik je tegels op een opvallende manier om resources te verzamelen zodat je piramides kan bouwen. In deze hal vonden we ook de stand van Jumping Turtle Games terug, die voornamelijk in het teken stond van Thomas Snauwaerts 4X-spel The Warp en waar je ook Twinstar Valley kon testen, een nieuw spel van David Ausloos dat volgend jaar zal verschijnen.


Belgische en Nederlandse vertegenwoordiging​

Sit Down! Games en Jumping Turtle Games waren uiteraard niet de enige Belgische of Nederlandstalige uitgevers die aanwezig waren op de beurs. Zo kwamen wij op onze tocht doorheen de hallen ook Keep Exploring Games, Geek Attitude Games, Bannan Games, Black Box Adventures, Intrafin Games, Jolly Dutch, Gam'inBIZ, Goliath en uiteraard Game Brewer tegen. Die laatste was opnieuw van de partij met haar Belgian Beer Bar waar je even de dorst kon lessen met een verfrissend Belgisch biertje. Dat er zoveel Belgische en Nederlandse uitgevers aanwezig waren, toont aan hoe ook binnen onze contreien de bordspelindustrie aan het groeien is. Hierbij waren de twee grootste uitgevers, 999 Games en White Goblin Games, zelfs nog niet van de partij. Maar zij focussen zich vooral op gelicensieerde titels voor de Nederlandstalige markt, al waren ze in het verleden ook al aanwezig op Spiel om eigen titels te promoten en verkopen.

Game Brewer had ook enkele mooie deals op de beurs, maar helaas bleven voornamelijk de Duitstalige versies van hun spellen over wanneer wij passeerden. Over deals gesproken: op zondag hebben wij ook twee geweldige deals kunnen scoren. 's Ochtends waagden we ons aan een mystery box bij Mayfair Games en met Sanssouci en Catapult Castle voor de kinderen stelde deze doos alvast niet teleur. Daarnaast deden we een geweldige deal bij Alley Cat Games. We kochten hier twee sterk afgeprijsde spellen, Eternal Palace en Dice Theme Park, en we kregen het spel Tungaru, de deluxe uitbreiding voor Dice Theme Park en een klein promopack, een uitbreiding voor Tinner's Trail en dice trays voor Eternal Palace er gratis bij! Dat is het voordeel van zondag te gaan en koopjes te doen bij uitgevers die overzees komen en liefst zoveel mogelijk van hun stock liquideren. Als je de nieuwste hypes wil kopen, dan ga je natuurlijk best op donderdag en vrijdag, of je probeert ze te pre-orderen, want tegen het weekend waren veel grote titels al uitverkocht.

Dat er zoveel Belgische en Nederlandse uitgevers aanwezig waren, toont aan hoe ook binnen onze contreien de bordspelindustrie aan het groeien is.


Op zondag zijn we onze tocht begonnen in hal 1, die toegewijd was aan collectible card games, miniatures en accessoires. Bij de stand van het Franse SBG Editions had ik een leuke babbel met de maker en de artieste van Kinapa, een interessant deductiespel met een Japans thema. Omdat het nog vroeg was en dus niet druk, tekende de artieste met veel plezier een knappe illustratie in het doosje van mijn exemplaar voordat ze moest gaan flyeren. Wij gingen verder naar hal 5 waar we bij Funforge Tokaido Duo speelden. Deze variant condenseert het bekende Tokaido-bordspel in een spannende ervaring voor twee spelers, maar toonde voor mij wat weinig variatie om op lange termijn boeiend te blijven. Gezien het zondag rustiger was op de beurs, gingen we daarna kijken of we een plaatsje vonden bij Asmodee om Spellbook te spelen. Dit is een van de grote titels waarmee Asmodee uitpakt dit jaar en is het nieuwe ontwerp van designer Phil Walker-Harding (Berenpark, Sushi Go!, Explorers). Helaas waren er slechts twee Engelstalige tafels, waardoor we even moesten wachten, en konden we slechts enkele rondes spelen. Afsluiten deden we zondag in hal 3 waar het gelukkig beter te doen was dan zaterdag. Hier speelden we Triqueta, een set collection- en drafting-spel dat buiten mooie tegels net iets te weinig om het lijf had voor ons. Na de hal te doorlopen probeerde ik bij Devir Games nog Bamboo te kopen, maar helaas aanvaardden zij alleen cash en waren mijn briefjes intussen op. Een kleine tip voor volgend jaar dus: zelfs al kan je steeds meer met de kaart betalen, zorg dat je toch voldoende cash meehebt, want vooral niet-Europese uitgevers en de foodtrucks werken enkel met cash.

 
Terug
Bovenaan