Bordspelreview: Explorers

Bij het nieuwste spel van Ravensburger, Explorers genaamd, moest ik onmiddellijk aan mijn Tinder-periode denken. Dat is ondertussen al meer dan vijf jaar geleden en toen wou zo goed als elke vrouw al wanderlustend de wijde wereld verkennen. Nu kan dat ook in bordspelvorm, want Explorers laat je heel wat verkennen en ontdekken. Laat de vrouwkes het geld maar door de deuren smijten om hun 'doel' te bereiken, ik hou me nu wel bezig met Explorers van designer Phil Walker-Harding. Alvast een klinkende naam in de bordspelwereld. Ik neem je graag mee op ontdekkingstocht in mijn review.

Eerlijk is eerlijk: persoonlijk vind ik de bordspellen die Ravensburger de laatste jaren uitbrengt steengoed. Ik was dus erg benieuwd naar Explorers . In tegenstelling tot de vele andere games die de Duitse uitgever uitbrengt, heeft Explorers geen spelbord. De game is namelijk een zogenaamde flip-and-write, een afgeleide van het erg bekende mechanisme roll-and-write. Deze keer rol je dus geen dobbelstenen, maar ga je aan de slag met enkele fiches die je omdraait, waarna je op je spelersbordje je eigen ding kunt doen. Ik leg je met plezier uit wat je kunt verwachten.

Explorers 3.jpg


Tegeltje flip

Zoals reeds gezegd is Phil Walker-Harding de designer van dienst. Hij is de man achter populaire spellen als Sushi Go, Berenpark en Silver & Gold. Drie spellen die ik erg graag speel en vooral laatstgenoemde komt hier regelmatig op tafel. Niet toevallig is dat ook een flip-and-write spel, al zijn er wel een aantal verschillen die ervoor zorgen dat beide spellen het waard zijn om in de collectie te houden. Explorers is elke keer je het speelt anders. Elke speler neemt namelijk een spelersbordje, waarbij één speler vier van de acht beschikbare, genummerde tegels neemt en die willekeurig in zijn spelersbord legt. De overige spelers nemen op hun beurt dezelfde vier tegels en leggen die op dezelfde manier neer, waardoor iedereen start met dezelfde kaart. Daarna wordt het hutje dat het dichtst tegen het midden van de kaart ligt aangekruist met de whiteboard marker en kan de strijd op de overwinning starten.

Explorers is een instap flip and write.


Explorers wordt gespeeld in vier rondes waarbij zeven van de acht tegels worden omgedraaid. Voor de start van elke ronde worden die tegels geschud, waarna er eentje aan de kant wordt gelegd. De startspeler draait dan de tegel om, en heeft dan een keuze. Elke tegel bevat namelijk twee mogelijkheden waaruit de speler kan kiezen. Kiest de speler het grasgebied, dan mag die drie kruisjes aangrenzend aan andere kruisjes zetten. Alle overige spelers krijgen ook de keuze. Kiezen ze hetzelfde als de huidige actieve speler, dan mogen ze maar twee kruisjes zetten. Maken ze de andere keuze, dan mogen ook zij drie kruisjes op hun spelersbord zetten. Explorers draait niet om het plaatsen van zo veel mogelijk kruisjes in zo weinig mogelijk stappen, maar op het maken van (hopelijk) verstandige keuzes.

Explorers 1.jpg


Wanderlust

Op de kaart staan een aantal belangrijke elementen. Zo zijn er vier soorten gebieden: gras, water, woestijn en rots. Dit zijn dus de keuzes die op de tegels geprint staan, waarbij enkele tegels zelfs een combinatie bieden waardoor alle vier de gebieden erop afgebeeld staan. De meeste gebieden hebben wel een interessant element. De diverse graspartijen bevatten bijvoorbeeld appeltjes, terwijl je in water vis kunt vangen en in de woestijnpartijen wortels kunt vinden. Diamanten liggen in diverse gebieden verspreid, evenals paarden, landkaarten en tempels met de benodigde sleutels. Elk element heeft een belangrijke invloed op het spelverloop.

Diamanten leveren elke ronde punten op, terwijl je een combinatie van wortels, vissen en appels moet maken om zo veel mogelijk punten te sprokkelen in elke ronde apart. Een landkaart stelt je in staat om in één soort gebied vier kruisjes te zetten in plaats van een keuze te maken bij een omgedraaide tegel. De sleutels heb je nodig om tempels te bezoeken, waarbij je per tempel dus één sleutel nodig hebt. Die kunnen relatief gezien de meeste punten opleveren afhankelijk van hoe snel je bent, want wordt een tempel betreden door een andere speler, dan zakt het aantal punten dat de andere spelers kunnen verdienen in de volgende ronde.

Explorers 2.jpg


Scoren maar!

Onder andere het scoren van de appels, vissen en wortels en het scoren van de diamanten kunnen aangepast worden. Het tegeltje kan naar de geavanceerde variant worden gedraaid, waardoor je de moeilijkheidsgraad iets opkrikt. Je speelt dus niet altijd op dezelfde kaart, maar kunt ook zorgen voor nieuwe scoremogelijkheden. Dit maakt van Explorers een erg interessant en fris blijvend spel. Het is ook zaak om je tegenstanders wat in de gaten te houden, vooral als je merkt dat ze voor de tempels gaan. Die scores kunnen namelijk in sneltempo zakken van twaalf naar zes punten, wat toch een groot verschil is. Met zo'n twintig minuten voor een potje is het ook een gemakkelijk op tafel te leggen spel, waarbij zowel nieuwe als gevorderde spelers hun ding kunnen doen. Ik ben alvast aangenaam verrast en zal Silver & Gold met plezier afwisselen met deze Explorers. Laat de volgende van Phil Walker-Harding maar komen!

Conclusie

Explorers is een vlot spel dat op zo'n twintig minuten gespeeld kan worden en daardoor snel op tafel kan komen. Deze flip and write biedt genoeg variatie om het interessant te houden, mede door het mogelijk te maken de scoretegels aan te passen. Daarnaast kun je de kaart elke keer anders opstellen, waardoor je nooit twee keer hetzelfde tegenkomt. Een perfect spel voor nieuwkomers, al zullen gevorderde spelers ook wel aan hun trekken komen.

Pro

  • Ideaal voor nieuwelingen
  • Elke keer anders
  • Speelt bijzonder snel

Con

  • Weinig origineel
  • Scorevakjes veel te klein
7

Over

Designer

Phil Walker-Harding

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan