Waar is het ooit allemaal begonnen?

Wie gamed er tegenwoordig niet? Gamen is groter en meer sociaal relevant dan ooit. De laatste keer dat ik in een Game Mania kwam zag ik meer vrouwen dan mannen. En geen trolkoppen hé, echt doodnormale moeders en meisjes. Er zijn mensen die hun brood ondertussen verdienen met het streamen ervan. Wie had dat ooit gedacht? Of dat een positief verhaal is ben ik zelf nog niet volledig uit.

Gamen is simpelweg de dominante cultuur van deze tijd. Ondanks dat er veel van de mainstream valt onder simpele "power fantasy" tripjes heb je nu zo'n breed gala aan genres en types dat er voor iedereen en bijna elke situatie wel een game is.
Mijn vrouw, en de vrouwen/vriendinnen van meer dan de helft van mijn vrienden gamet absoluut niet...
Die van mij krijg ik hooguit een paar keer per jaar overtuigd om eens Overcooked te spelen.

Eerste serieuze game op de PC die ik had (dus floppy disks met Mahyong enzo uitgesloten) was Caesar III. Ik had al wel andere PC-games gespeeld maar nooit zo intens.

Ik had een MegaDrive gekregen die zelfs op mijn kamer stond, maar ik speelde er eigenlijk amper op. De games duren ook maar een uur ofzo en je bent die snel moe. Ik had zelfs amper een game uitgespeeld, wat al genoeg zegt. :p

De liefde is echt begonnen met couch-multiplayer van Goldeneye 64. Toen was het bijna verslavend. Nooit iemand tegengekomen die toen actief "neen" kon zeggen tegen dat spel of dat ooit beu werd.

De laatste keer dat ik in een Game Mania kwam zag ik meer vrouwen dan mannen. En geen trolkoppen hé, echt doodnormale moeders en meisjes.

Onderschat niet hoeveel er "in naam van" iets komen halen, of een cadeau komen kopen voor "...".

Had MK2 al bloed op de SNES?
1 ding dat eeuwig in mijn geheugen gegrift staat is de blood code voor MK1 op de Megadrive... A B A C A B B => GET OVER HERE

Is godverdomme bijna 30 jaar geleden. Wie weet welk belangrijk stukske informatie ik ben vergeten om dit te onthouden :thinking:.
Yep MK 2 had toen al bloed op de snes, en altijd maar blijven zoeken naar fatalities!

Mijn eerste gekochte games ooit waren Indiana Jones and the fate of Atlantis en Day of the tentacle, en vandaag nog altijd pc gamer :)
Maanden heb ik er over gedaan om die uit te spelen zonder guide. Door een gebrek aan keuze, geld en internet moest ik wel doorzetten. Tegenwoordig kijk ik al een Youtube guide als ik 15 minuten vast zit...

Mijn eerste gekochte games ooit waren Indiana Jones and the fate of Atlantis en Day of the tentacle, en vandaag nog altijd pc gamer :)
Maanden heb ik er over gedaan om die uit te spelen zonder guide. Door een gebrek aan keuze, geld en internet moest ik wel doorzetten. Tegenwoordig kijk ik al een Youtube guide als ik 15 minuten vast zit...
15 min? ge trekt het nog lang :LOL:

Mijn allereerste games die ik me goed kan herinneren zijn:
Voor de Gameboy:
Wario_Land_Box_Art.jpg

Eerste spel dat ik ooit gekregen heb denk ik, en ook uitgespeeld heb. Wel grappig/ironisch dat ik als groot Nintendo-fan eigenlijk begonnen ben met een game waarin de anti-Mario de hoofdrolspeler was. Achteraf ook nog wel de andere Super Mario Lands op de Gameboy gehad, de tweede vond ik beter, de eerste minder.

Voor de Sega Genesis:
images

Nooit uitgespeeld helaas, wel een leuk spel.

250px-Jurassic_Park_%28Sega_game%29.jpg

Als kleine jongen vond ik het idee van een Jurassic Park game wel leuk, achteraf beschouwd was het een goedkope cash grab die ik niemand nog zou durven aanbevelen. Ik herinner me wel nog de intro "cutscene", en hoe de kop van de T-rex in sommige levels tevoorschijn kwam, maar de gameplay was allesbehalve memorabel.

en Rick Dangerous
Die heb ik niet gespeeld, achja, ik was maar een klein manneke en mn moeder had de 286 voor werk, ik herinner me ook nog dat die een afgrijselijke printer had die enorm veel lawaai maakte en 30 minuten nodig had om iets op een een gerafeld blad papier te zetten. :ROFLMAO:

Hier is het begonnen met de NES bij de oudere neef (super mario, kirby!), en later de gameboy

Dan lang gezaagd om ook een NES te krijgen zodat we spelletje konden uitwisselen (een gameboy was geen sprake van, want dan 'zou ik niet ophouden'), kreeg ik uiteindelijk voor m'n plechtige communie een sega mega drive... (uiteindelijk ook een super ding geweest, maar als 6-7 jarig manneke was da wel extreem teleurstellend op de moment zelf :p )

Voor de Sega Genesis:
images

Nooit uitgespeeld helaas, wel een leuk spel.
Uuuuren aan versleten, samen met de kleine broer: bakske niet ingeplugd, maar hij mocht tails zijn (later als em wat ouder was wel samen gespeeld natuurlijk). En was idd nog de tijd dat games Moeilijk waren, ik denk dat ik meestal strandde in dat vliegtuiglevel.

Also: enkele jaren later een random sega magazine tegenkomen in de bib, waar de codes instaan om elk level te unlocken :eek:

De laatste keer dat ik in een Game Mania kwam zag ik meer vrouwen dan mannen. En geen trolkoppen hé, echt doodnormale moeders en meisjes.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het vooral een non-gamer publiek is die tegenwoordig nog de moeite doet om naar een game mania te gaan, op zoek naar cadeaus en info omdat ze er zelf niet veel vanaf weten. Wie zelf gamet, weet doorgaans wat hij wil en koopt tegenwoordig online omdat het daar goedkoper is (met uitzondering van consolereleases etc mss).

Met de NES (Super Mario Bros & Duck Hunt samen met Rescue Rangers) en Gameboy
701.png

We hadden ook een IBM-computer met van die grote floppy-disks met onder andere California Games en Alley Cat

californiagames2.jpg

maxresdefault.jpg

Daarna een PC gehad waar ik vooral games speelde die op zo van die Zoeff-diskettes (of CD-Roms) stonden

Laatst bewerkt:
Als eerste console een Gameboy gekregen en games als Tetris, Wario land, Nigel Mansell F1 kapot gespeeld. 😅 Later in '99 uiteraard Pokemon Red op release gaan halen met de papa. Wat een memorabele epische tijden.

Ook een SNES gekregen ergens mid 90' en dan was de trein vertrokken: N64, GC, Wii, PS3, X360 in huis gehad. Qua handhelds nog de GBA, DS, 3DS. Toen we een eerste deftige pc in huis hadden (toen was ik 12j) ben ik eigenlijk een pc gamer geworden, zeker toen ik Soldier of Fortune II op release meebracht uit Gamemania (2002), na de MP demo kapot gespeeld te hebben. Toen is voor mij het online avontuur en de liefde voor pc begonnen. Console schoof alsmaar meer naar de achtergrond. Ondertussen al verschillende generaties consoles niet meer gekocht. Het zal duren tot mijn oudste zoon ook aan gamen gaat beginnen denk ik. 😆

Laatst bewerkt:
Prince of Persia op MS DOS is zowat mijn eerste game ervaring waar ik zot van was. Ik speelde hier in 1997 - 1998 zowat iedere weekend op bij vrienden van mijn ouders die al een pc hadden. In 1999 dan gespaard voor een gameboy color met Pokemon red en mijn vader had datzelfde jaar gratis een defecte PS1 gekregen waarvan de disc drive kapot was, deze laten repareren en chippen... en zo is het allemaal begonnen.

Mijn eerste co-op ervaring was wel op de SNES rond 99' - 2000, samen met mijn nonkel die eigenlijk maar 3 jaar ouder en als een broer voor mij was. Goede memories natuurlijk.:)

Bij vrienden had ik al met atari en commodore 64 gespeeld en enkele jaren later zal rond 1989 zijn heb ik een NES gekregen met Super Mario Bros/duck hunt. Later nog PS1, sega saturn, game pc, PS3, PS4,...

Bij mij met speelgoed denk ik toen ik 5j was ofzo. Ben het wel geen 100% zeker maar ik weet dat ik speelde met zo van die bakskes met 1 game op.
De 1ste console dacht ik was een atari2600.
Ook commodore64 gehad.
En dan sega 8/16/64 bit en nintendo 8/16/64 bit en gamegear/boy en ps 1 tot 4 en nog vele anderen die zijn uitgekomen. En nu game ik alleen nog via de laptop en soms eens de smartphone.
Dat bakske van donkey kong heb ik ook gehad.
Ik vind mijnen draai niet meer in de nieuwe consoles: ik hou van eenvoudigheid zoals vroeger. Nu moede bij vele games zoveel combinaties onthouden en moet je ook vaak met beide knuppelkes spelen en ik kan niet echt met die knuppelkes spelen, daarmee geen console meer.

Ik ben vrij vroeg beginnen gamen en we zijn meer dan 35j later en nog steeds aan het gamen. Ik heb eens 3-4 jaar bijna nimmer gegamed, zonder ik het zelf besefte een break genomen, ik was met wat anders bezig denk ik :).

Voordeel aan een gamer zijn: zie corona, terwijl velen iedere dag de muren op lopen heb ik dit een stukje minder omdat ik heel de dag kan gamen (of ik kan met gemak heel de dag films en series bekijken, ook dat is een verslaving van toen ik klein manneke was).

Als je dat eens goed bekijkt : ik heb aan muziek/films en games en consoles een fortuin aan uitgegeven. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik een kleine wagen heb uitgegeven aan al die zaken, waarschijnlijk nog een pak meer.
Want ik dj toen ook nog, ik kocht zowat alle lp's en singels en dergelijke meer, iedere week had ik van 2000 bfr tot 10000 oude bfr aan muziek mee.

Eerste game was op een diskette op MS-DOS bij mijn opa. Was zo een olympisch winterspel met een aantal zaken zoals ski, bobslee, schaatsen etc.

Even opgezocht, was Winter Challenge uit 1991.

Inderdaad Winter Challenge, dit kan ik me ook herinneren.
Je had ook Summer Challenge uit 1992, met oa paardrijden

Echt ontelbare dos-games gespeeld

Eerste game die ik ooit zag was wolfenstein 3D

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan