Vuelta 2023

Wie wint la Vuelta 2023

  • Jonas Vingegaard

    Stemmen: 25 29,1%
  • Primoz Roglic

    Stemmen: 15 17,4%
  • Remco Evenepoel

    Stemmen: 41 47,7%
  • Geraint Thomas

    Stemmen: 0 0,0%
  • João Almeida

    Stemmen: 0 0,0%
  • Enric Mas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Juan Ayuso

    Stemmen: 5 5,8%
  • Richard Carapaz

    Stemmen: 0 0,0%
  • Iemand Anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    86
  • Opiniepeiling gesloten .

dadash

Well-known member
Het Parcours

Parcours-Vuelta-a-Espana-2023-1024x1024.jpeg


Zoals gebruikelijk in Spanje meer bergop dan vlak. Meer aankomsten boven ook dan aankomst vlak. Ik tel 10 aankomsten boven (heuveltjes + bergen), 9 vlakke aankomsten (zeker niet allemaal sprinters etappes) en 2 tijdritten (1 per ploeg en 1 individueel).


De Favorieten
a.png


Aan favorieten geen gebrek. Alle drie de grote ronde winnaars staan aan de start met ambitie. Evenepoel won vorig jaar de Vuelta, Roglic in mei de Giro en Vingegaard won net de Tour.


De Outsiders

Naast de G3 nog een pak aantrekkelijke namen aan de start. Thomas ex-Tour winnaar zal willen beter doen dan de Giro dit seizoen waarin hij 2e werd. Almeida reed in diezelfde Giro voor het eerst podium en zal dit hier maar al te graag herhalen. Gaat wel rekening moeten houden met zijn ploegmaat Ayuso reed vorig jaar al podium kan hij dit jaar al een stap hoger zetten? Mas en Carapaz willen zo snel mogelijk hun Tour doorspoelen. Bora brengt Vlasov en Uijtdebroeks mee.
 
Alle ritten op een rijtje:

Dank u. :hug: Normaal zet ik ze erbij maar dat is best wat werk en na 5 minuten komt niemand nog op de 1e pagina denk ik :shy: dus dit keer gewoon wat meer text neer getypt en een polletje erbij gezet. En ook die foto van de 3 heb ik wel wat moeten puzzelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vlucht geboekt van 24/8 tot 28/8. Zitten ook vlak bij de start op hotel. Aankomst van de rit zondag is al meteen goed voor wat vuurwerk!

De finale is die van Catalonie dus ik verwacht daar ook eigenlijk wel wat van maar Escartin zegt dan dit

Schermafbeelding-2023-07-29-215339.png


Die gaat dus eerder uit van een sprint. Ze doen de Montjuic natuurlijk maar eenmaal en geen ganse dag zoals in de Catalonie.
 
De Vuelta is ook gewoon nog bijna een maand, vandaag was echt geen waardemeter.

Nu Ayuso is sowieso geen favoriet. Dat die door sommigen bijna op gelijke hoogte met een Remco en Roglic wordt gezet was natuurlijk altijd al onzin.

Parcours weer typisch Spaans, buiten de sprintersritten is een rit zonder aankomst bergop bijna onmogelijk precies.
 
Wie de Ronde van Zwitserland heeft gevolgd zal toch wel rekening houden met Ayuso. Zijn twee ritwinsten daar (bergrit en tijdrit) waren geen kleine overwinningen, amai. En vorig jaar al op het podium als 19-jarige (met Covid zelfs, lol). Die behoort dus zeker tot het kransje favorieten.
 
Hopelijk kan Uijtebroeks een ritje meepakken.
Ben ook wel benieuwd naar de verhoudingen van Roglic en Vingegaard intern. Zullen op 2 paarden wedden tot er 1 van de 2 doorzakt zeker?
 
Ben ook wel benieuwd naar de verhoudingen van Roglic en Vingegaard intern. Zullen op 2 paarden wedden tot er 1 van de 2 doorzakt zeker?
Ik verwacht een zelfde taktiek dan die van vorig jaar in de Tour.
In de eerste zware bergrit tempo voldoende hoog maken zodat Remco en Ayuso geïsoleerd worden. En dan beurt om beurt aanvallen van Roglic en Vingegaard. Mocht Remco dan op een bepaald ogenblik Roglic moeten laten gaan, dan zal die kaart getrokken worden, als Vingegaard alleen weg is, die van Vingegaard.
 
Hangt een beetje af hoe groot de decompressie weer is geweest na de tour, maar ik zie Jonas wel weer winnen tbh.
Initieel zal Roglic misschien top dog zijn, maar ik zie Jonas wel finaal het laken naar zich toe trekken in de 3de week.

Mooie overwinning van Remco in de Classica weer, maar kan niet zeggen dat ik echt weggeblazen ben door zijn klimcapaciteiten gisteren, dus mijn assumptie is dat ie in bergop toch het onderspit gaat delven. Desalniettemin hoop ik dat hij opnieuw een grote ronde kan uitrijden. Top 3 zou mooi zijn en eventueel een paar ritten waar ie de Jumbo boys een pak voor de broek geeft? :cool:

Verwacht ook veel van Ayuso, hecht niet veel waarde aan de Classica na de val eerder vorige week.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien Roglic dit jaar al een GT succesvol heeft uitgereden, is de kans statistisch wel groot dat hij het einde van de Vuelta niet haalt :unsure:
 
Een Vingegaard op 90% wint hier zelfs denk ik.

Alleszins weer iets om naar uit te kijken, wat een line-up dit jaar :drool:
 
Ik heb toch mijn twijfels of Vingegaard hier 'zomaar' gaat winnen hoor.

Hoe groot is zijn decompressie na de Tour? Hoeveel jus heeft hij nog in de tank? Daarnaast is het parcours ook gewoon anders, wat meer punchy aankomsten wat toch niet bepaald zijn sterkte is. Hij heeft ook niet die voorbereiding (hoogtestage) die hij wel altijd doet voor de Tour, waarvan ik denk dat hij die ook echt nodig heeft om goed te zijn.

Ik denk persoonlijk dat Roglic de kopman wordt bij Jumbo op papier en dat Vingegaard een soort vrije rol krijgt en zijn goesting mag doen. En afhankelijk van het verloop van de Vuelta kunnen ze nog altijd kijken wiens kaart er finaal getrokken wordt. Uiteindelijk heeft Roglic hier al drie keer gewonnen en Vingegaard (logischerwijs) nog niet.
 
Gaat nooit gebeuren, maar wat had ik graag nog een Pogacar hierbij gezien, dan heb je effectief alle beste ronde renners voor één keer aan de start
 
Terug
Bovenaan