Rub1nho
Well-known member
De oudste leeftijdscategorie laat ik sowieso buiten beschouwing, maar het blijft toch frappant dat het percentage mannen dat deeltijds werkt in de jongste groep verdubbelt tov de middelste leeftijdsgroep terwijl er bij de vrouwen amper verschil is.Dat zijn verschillende groepen/generaties. Die kan je niet zo droog met elkaar vergelijken, daarom het belang van de loopbaan tov een snapshot. Een vijftig jarige die vandaag deeltijds werkt, werkte dertig jaar geleden waarschijnlijk voltijds.
Het aantal voltijds werkende mannen zakt van 83% naar 64%, da's niet niks. Zijn dat er dan allemaal die eens ze in de middelste leeftijdscategorie terechtkomen voltijds beginnen werken, of gaan die percentages zich doorzetten?
Akkoord, maar ik redeneer vanuit de veronderstelling dat er een grens is aan hoeveel mensen je deeltijds werk kan geven. En als daar een grens op zit zal dat percentage bij de vrouwen toch vroeg of laat naar beneden moeten als je gelijkheid wil bekomen. Ik kan me niet inbeelden dat we de helft van onze bevolking deeltijds kunnen laten werken.Een economie die de mensen geeft wat ze graag hebben is een betere dan één die dat niet of minder doet. Sommige mensen willen een groter huis, andere willen meer vrije tijd. Op zich is er niet echt reden waarom je zou willen dat mensen het wel het ene nastreven en niet het andere, het maakt je economie niet beter of slechter.