Vrijwillig kindvrij

Ik kan amper voor mezelf zorgen, een kind zal al zeker niet lukken. En alles aan mijn partner overlaten is ook not done.

Ik zou dat kind ook niets te bieden hebben. Mee spelen? Gaat niet, na 5 minuten is mijn energie op.

Naar school/muziek les/sporttraining/andere brengen en gaan halen? Gaat ook ni.
En als je een partner hebt die zou zeggen dat ze per se een kind wil (eventueel geadopteerd) en dat het voor haar niet uitmaakt dat jij dat allemaal niet kan?

Er zijn trouwens ook veel gezonde mensen die al die zaken niet doen met hun kinderen wegens "geen tijd". Nu het zal meer zijn van geen zin ipv geen tijd.

En als je een partner hebt die zou zeggen dat ze per se een kind wil (eventueel geadopteerd) en dat het voor haar niet uitmaakt dat jij dat allemaal niet kan?

Er zijn trouwens ook veel gezonde mensen die al die zaken niet doen met hun kinderen wegens "geen tijd". Nu het zal meer zijn van geen zin ipv geen tijd.
Ik weet dat niet.
Ik zou er mij in ieder geval niet goed bij voelen. Want dat is het hem net. Ik zou wel de tijd hebben. En een kind als dat klein is begrijpt dat niet altijd waarom papa nooit met hen kan spelen. Zo kweek je trouwens ook geen band met een kind.

Moest mijn partner al een jong kind hebben, dan misschien wel? Afhankelijk van de leeftijd heeft dat toch al wat meer begrip en zelfredzaamheid.

Ik weet dat niet.
Ik zou er mij in ieder geval niet goed bij voelen. Want dat is het hem net. Ik zou wel de tijd hebben. En een kind als dat klein is begrijpt dat niet altijd waarom papa nooit met hen kan spelen. Zo kweek je trouwens ook geen band met een kind.

Moest mijn partner al een jong kind hebben, dan misschien wel? Afhankelijk van de leeftijd heeft dat toch al wat meer begrip en zelfredzaamheid.
Dat je jezelf er niet goed bij zou voelen begrijp ik wel. Dat zou ik ook hebben. En idd nog meer als je dan veel thuis bent. Maar dat heeft een reden natuurlijk.

Qua band hebben zou het nog wel eens kunnen dat je een betere band ermee hebt dan vele andere ouders net omdat je vaak thuis bent. (ook al kun je er niet mee spelen, zorg geven). Ik ben opgegroeid bij mijn grootouders omdat mijn moeder er alleen voor stond en als opvoedster rare uren had.

Ik heb geen enkele herinnering van spelen met mijn grootouders. Maar de band die ik met hen had was enorm. Ik weet nu al dat ik voor mijn moeder 1/10de van de tranen ga laten als zij sterft van degene die ik voor mijn grootouders gelaten heb.

Een band hebben creër je niet enkel door te spelen, Pampers te kunnen verversen,.. Ik had zo een sterke band met hen omdat ik met alles bij hen terecht kon op iedere seconde van de dag en dat ze me altijd gesteund hebben gelijk in wat.

Ik probeer je hier niet te overtuigen e, niet verkeerd begrijpen.. Gewoon eens mijn visie erop tonen.

Of is vasthouden aan het feit "mensen zijn imperfect, anticonceptie is imperfect, het is normaal om maar één anticonceptiemiddel te gebruiken" echt legitiem, terwijl het vermijdbaar is in veel gevallen?
Absoluut, mensen zijn vrij die keuze te maken. Geen pastoors of andere moraalridders nodig in de slaapkamer.

Vindt jij het legitiem om iets gruwelijks zoals het afbreken van een zwangerschap te vergoelijken onder het mom van ik heb niet het maximale gedaan, maar ik deed iets?
Er moet helemaal niets vergoeilijkt worden, dat is het punt. Een zwangerschap afbreken is geen "fout" en is ook niet per se "gruwelijk" - dat lijkt me eerder jouw persoonlijk overtuiging. Natuurlijk is het verschrikkelijk als je je gewenste zwangerschap moet stopzetten omwille van medische redenen. Maar net zo goed kan het een grote opluchting zijn om een om welke reden dan ook ongewenste zwangerschap te kunnen stoppen, ook al zal de beslissing daartoe waarschijnlijk nooit eenvoudig zijn.

Je moet die mensen helpen zonder meer, maar het onderliggend probleem moet toch bespreekbaar zijn? Een sensibilisering op voorhand zou toch geen kwaad kunnen? Waarom moet er gewacht worden tot een vrouw een afbreking van een zwangerschap heeft moeten meemaken voordat zij begeleiding krijgt over anticonceptie?
Wel ik weet niet hoe sexuele opvoeding nu wordt aangepakt in de scholen, maar ik hoop dat je tegenwoordig wat meer leert dan "in mijn tijd", zeker wat betreft anticonceptie. Maar je mag nog het best mogelijke anticonceptiebeleid hebben (en laten we daar zeker naar streven), ongewenste zwangerschappen zullen er altijd zijn. In een land als België waar anticonceptie toch vrij goed toegankelijk is en de informatie erover ook, is nog steeds 1 zwangerschap op 4 ongepland - dat zegt genoeg.

Je hebt het niet altijd te kiezen natuurlijk maar ik zou aanraden van, in de mate van het mogelijke, die beslissingen niet te lang uit te stellen. Als ik mensen van 35+ na jaren twijfelen nog zie beginnen, je moet er de energie voor hebben op die leeftijd.

Je hebt het niet altijd te kiezen natuurlijk maar ik zou aanraden van, in de mate van het mogelijke, die beslissingen niet te lang uit te stellen. Als ik mensen van 35+ na jaren twijfelen nog zie beginnen, je moet er de energie voor hebben op die leeftijd.
En vooral, de vruchtbaarheid. Ook sommige aangeboren afwijkingen hebben een hogere incidentie bij oudere ouders. Nu, dit valt vaak ook gewoon samen bij meer doordacht voor kinderen gaan: mensen willen eerst studeren, geld verdienen, genieten van hun jeugd, ...

Geen waardeoordeel trouwens,want wij zitten in dezelfde situatie. Als je elkaar rond je 30ste leert kennen is dat nu eenmaal zo.

Laatst bewerkt:
En vooral, de vruchtbaarheid. Ook sommige aangeboren afwijkingen hebben een hogere incidentie bij oudere ouders. Nu, dit valt vaak ook gewoon samen bij meer doordacht voor kinderen gaan: mensen willen eerst studeren, geld verdienen, genieten van hun jeugd, ...
De meeste 28-jarigen die ik ken (en ikzelf toen ook) die lange studies gedaan hebben, zijn op die leeftijd nog te geabsorbeerd in hun job (bijscholing, oriëntatie carriere, etc ...) en vrije tijd. Ze willen het loon van die eerste werkjaren enerzijds spenderen aan het uitgestelde genot dat ze tijdens hun studies vooropgesteld hadden en anderzijds ook een eigen woonst.
Ook op relationeel vlak is op die leeftijd misschien nog niet helemaal duidelijk of ze al een partner hebben, en zoja, of die partner dan diegene is waarmee ze die volgende stap willen zetten.

Ik had op die leeftijd totaal niet het gevoel dat ik de nodige mindset of financiële draagkracht had om een kind op te voeden.
Bij mij is die kinderwens er pas +30 gekomen.

Wtf. 35 jaar is toch nog niet zo oud dat alles begint achteruit te gaan. Ik ben tweede helft 30'er en veeg 20-jarige snotbellen bijeen op de bokstraining. Fysiek voel ik mij nog steeds in de fleur van mijn leven.
De gemiddelde 30'-40'er zal toch nog voldoende energie hebben voor kinderen zeker? :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben 35 en mijn vriendin 32. Ondertussen bijna 10 jaar samen en getrouwd. Wij zijn 100% zeker dat we geen kinderen willen en hebben daar ook nooit aan getwijfeld. Ik heb al eens geïnformeerd voor een vasectomie maar mijn huisarts zei dat ik waarschijnlijk te jong ben en het feit dat ik nog geen kinderen heb speelt ook mee. Met corona is het er nog niet van gekomen om effectief bij een uroloog te informeren. Moest mijn vriendin per ongeluk zwanger geraken zal het sowieso 100% zeker abortus worden.

We willen namelijk het best mogelijk leven voor onszelf en daar horen absoluut geen kinderen bij. Die zullen alleen maar voor belemmeringen en bijkomende kosten zorgen. Geld dat we liever aan onszelf spenderen.

Denk aan:
  • Meerdere reizen per jaar met verblijf in duurdere hotels (we kiezen vaak adults only uiteraard), meerdere citytripjes naar het buitenland, we reizen vaak buiten het hoogseizoen, ...
  • Dure/luxe producten (vriendin heeft bijvoorbeeld iets met designer handtassen en heeft een hele verzameling)
  • Een vrijstaand huis van een bovengemiddelde prijs met zwembad. We hebben twee badkamers, twee dressings, master bedroom, logeerkamer en een bureau. Geen nood aan kinderkamers.
  • Rust: kunnen uitslapen iedere dag van het weekend en in de verlofperiode / een hele zondag niks doen en Netflix kijken als we daar zin in hebben, geen jengelende etters rond ons, een normale nachtrust
  • Geen geloop naar de opvang, naar de sportclub, brengen en halen van school, ...
  • Gewoon gaan en staan waar en wanneer we willen
  • ...

Ik denk dat sommige van bovenstaande zaken niet mogelijk waren geweest als we kinderen hadden. We hebben beide namelijk geen topjob met een gigantisch loon (beide ambtenaar). Om 17u zijn we echter thuis en doen we wat we willen.

Bijna al onze vriendschappen zijn verwaterd sinds er bij de andere koppels kinderen zijn. We hebben daar natuurlijk wel een groot aandeel zelf in. Als wij afspraken ergerden we ons soms zodanig als hun kinderen mee waren dat het op de lange duur niet meer hoefde voor ons. We kunnen er echt moeilijk mee om. Omgaan met kinderen voelt heel awkward. We kennen nog één ander bewust kinderloos koppel en dat klikt super goed. We gaan vaak samen op reis e.d. zonder het gedoe van kinderen. We willen graag nieuwe vriendschappen met andere bewust kinderloze koppels en een gelijkaardige levensstijl maar het wil voor ons precies niet lukken om die mensen te vinden. :(

Anyway, dit dus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dink. We zouden ons beide geen ander leven kunnen voorstellen. :)

Laatst bewerkt:
Wtf. 35 jaar is toch nog niet zo oud dat alles begint achteruit te gaan. Ik ben tweede helft 30'er en veeg 20-jarige snotbellen bijeen op de bokstraining. Fysiek voel ik mij nog steeds in de fleur van mijn leven.
De gemiddelde 30'-40'er zal toch nog voldoende energie hebben voor kinderen zeker? :p

Ik absoluut niet. Een bokstraining is 1 ding, maar kan je na een nachtje stappen nog om 7u opstaan én productief zijn op het werk? En dit 2j lang elke nacht opnieuw met wat pech? :unsure:

Qua mindset vind ik het echt perfect dat ik een "oude" ouder ben. Op dat vlak zou ik het zeker aanraden. Ik geniet bewuster, maak meer keuzes omdat ik het zelf wil en niet "omdat iedereen het zo doet",...

Maar fysiek ben ik een wrak. Na 9 maand zwangerschapsslapeloosheid (ik sliep 4u per nacht) mocht ik 2.5j lang gemiddeld 6u in 2 of 3 stukken slapen. De minste nies of hoest heb ik ook zitten, ik heb nog steeds slaapproblemen hoewel ze nu al een jaar doorslaapt, ik heb concentratiestoornissen en mentaal weinig draagkracht. Ik ben gewoon helemaal gedraineerd qua energie en ik ben zeker de enige niet.
Natuurlijk is dat niet ENKEL door de dochter, zijn er ook andere factoren, maar zij is toch wel voor het overgrote deel met mijn fysieke energie en mentale weerstand gaan lopen... :unsure:

Ik ben 35 en mijn vriendin 32. Ondertussen bijna 10 jaar samen en getrouwd. Wij zijn 100% zeker dat we geen kinderen willen en hebben daar ook nooit aan getwijfeld. Ik heb al eens geïnformeerd voor een vasectomie maar mijn huisarts zei dat ik waarschijnlijk te jong ben en het feit dat ik nog geen kinderen heb speelt ook mee. Met corona is het er nog niet van gekomen om effectief bij een uroloog te informeren. Moest mijn vriendin per ongeluk zwanger geraken zal het sowieso 100% zeker abortus worden.
Wij hebben wel 2 kinderen maar ik ben nog maar 33 en volgende week staat mijn vasectomie gepland. Ik denk dus dat dat geen probleem mag zijn.

Ik absoluut niet. Een bokstraining is 1 ding, maar kan je na een nachtje stappen nog om 7u opstaan én productief zijn op het werk? En dit 2j lang elke nacht opnieuw met wat pech? :unsure:

Qua mindset vind ik het echt perfect dat ik een "oude" ouder ben. Op dat vlak zou ik het zeker aanraden. Ik geniet bewuster, maak meer keuzes omdat ik het zelf wil en niet "omdat iedereen het zo doet",...

Maar fysiek ben ik een wrak. Na 9 maand zwangerschapsslapeloosheid (ik sliep 4u per nacht) mocht ik 2.5j lang gemiddeld 6u in 2 of 3 stukken slapen. De minste nies of hoest heb ik ook zitten, ik heb nog steeds slaapproblemen hoewel ze nu al een jaar doorslaapt, ik heb concentratiestoornissen en mentaal weinig draagkracht. Ik ben gewoon helemaal gedraineerd qua energie en ik ben zeker de enige niet.
Natuurlijk is dat niet ENKEL door de dochter, zijn er ook andere factoren, maar zij is toch wel voor het overgrote deel met mijn fysieke energie en mentale weerstand gaan lopen... :unsure:
Ik heb dat nooit gekund. :unsure: Als ik vroeger als student een nachtje op stap ging, dan was mijn productiviteit de dag erna net zo goed om zeep. Ik kan dat moeilijk zien als iets leeftijdsgebonden of iets dat een groter probleem is dan vroeger.

Ons tweede kind is na 3 jaar nog steeds een zeer slechte slaper en ons eerste kind had tot recent de gewoonte om in het midden van de nacht bij ons in bed te kruipen. Dat laatste hebben we wel kunnen oplossen door ze voor het slapengaan telkens te laten plassen zodat zij nu ook de hele nacht doorslaapt in haar eigen bed.

Dat je je gedraineerd voelt kan ik goed geloven. Als je er alleen voor staat, dan zal het ook dubbel zoveel energie vergen dan wanneer de partner de helft draagt.
Wat mij een enorme energieboost geeft, is intensief sporten. Geest leegmaken en instinctief alle remmen los gaan. Zelfs al is dat maar 2 uurtjes per week, ik haal uit die weekroutine netto meer energie en weerstand dan ik erin steekt. Beste tip die ik kan geven (als je iemand kan vinden die op een vaste avond even op de kinderen wil letten). ;)

Laatst bewerkt door een moderator:

We willen namelijk het best mogelijk leven voor onszelf en daar horen absoluut geen kinderen bij. Die zullen alleen maar voor belemmeringen en bijkomende kosten zorgen. Geld dat we liever aan onszelf spenderen.

Denk aan:
  • Meerdere reizen per jaar met verblijf in duurdere hotels (we kiezen vaak adults only uiteraard), meerdere citytripjes naar het buitenland, we reizen vaak buiten het hoogseizoen, ...
  • Dure/luxe producten (vriendin heeft bijvoorbeeld iets met designer handtassen en heeft een hele verzameling)
  • Een vrijstaand huis van een bovengemiddelde prijs met zwembad. We hebben twee badkamers, twee dressings, master bedroom, logeerkamer en een bureau. Geen nood aan kinderkamers.
  • Rust: kunnen uitslapen iedere dag van het weekend en in de verlofperiode / een hele zondag niks doen en Netflix kijken als we daar zin in hebben, geen jengelende etters rond ons, een normale nachtrust
  • Geen geloop naar de opvang, naar de sportclub, brengen en halen van school, ...
  • Gewoon gaan en staan waar en wanneer we willen
  • ...

Ik denk dat sommige van bovenstaande zaken niet mogelijk waren geweest als we kinderen hadden. We hebben beide namelijk geen topjob met een gigantisch loon (beide ambtenaar). Om 17u zijn we echter thuis en doen we wat we willen.

Bijna al onze vriendschappen zijn verwaterd sinds er bij de andere koppels kinderen zijn. We hebben daar natuurlijk wel een groot aandeel zelf in. Als wij afspraken ergerden we ons soms zodanig als hun kinderen mee waren dat het op de lange duur niet meer hoefde voor ons. We kunnen er echt moeilijk mee om. Omgaan met kinderen voelt heel awkward. We kennen nog één ander bewust kinderloos koppel en dat klikt super goed. We gaan vaak samen op reis e.d. zonder het gedoe van kinderen. We willen graag nieuwe vriendschappen met andere bewust kinderloze koppels en een gelijkaardige levensstijl maar het wil voor ons precies niet lukken om die mensen te vinden. :(

Anyway, dit dus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dink. We zouden ons beide geen ander leven kunnen voorstellen. :)
Zot.. Had ik dat geweten. Villa met zwembad en meerdere reizen op een jaar zonder een grootverdiener te zijn. En nog overkomen om een collectie designer handtassen aan te leggen. 😳

Ik ga die van mij op water en brood beginnen zetten. Of mijn vrouw heeft ergens een geheime spaarboek aangelegd.

Zot.. Had ik dat geweten. Villa met zwembad en meerdere reizen op een jaar zonder een grootverdiener te zijn. En nog overkomen om een collectie designer handtassen aan te leggen. 😳

Ik ga die van mij op water en brood beginnen zetten. Of mijn vrouw heeft ergens een geheime spaarboek aangelegd.
Beide enig kind zijn zal ook wel helpen. ;)

Beide enig kind zijn zal ook wel helpen. ;)
Met de juiste familie kan dat dan zelfs met een hele hoop kinderen erbij. Maar wat je zegt over vrijheid klopt natuurlijk helemaal, wij leven momenteel ook zo, en uitslapen (in het weekend of gewoon tout court) zou ik echt wel missen.

Anderzijds moet ik wel zeggen dat vrienden laten vallen omdat ze kinderen hebben mij wel extreem lijkt.

Anderzijds moet ik wel zeggen dat vrienden laten vallen omdat ze kinderen hebben mij wel extreem lijkt.
Mja, zoiets komt van beide kanten. Wij kunnen moeilijk om met kinderen zoals ik al zei. We houden niet van die drukte. Als die erbij zijn kijken we er niet naar om, praten er niet tegen, ... En dat doen we niet bewust in feite. Het voelt gewoon zo ongemakkelijk.

Anderzijds staan telkens die kinderen in het middelpunt van de belangstelling en gaan alle gesprekken daarover waardoor wij niet kunnen meepraten. Ze spreken dan ook liever af met andere koppels die ook kinderen hebben, doen zaken samen die in het teken van de kinderen staan, ... Ergens logisch maar daar hebben wij niets aan.

Ze zei dat het lang geleden was dat ze nog eens met iemand zo los en 'normaal' kon converseren. Iedereen van onze oude vriendenkring is inmiddels toe aan hun 2e kindje, wanneer je met hun afspreekt draait vrijwel alles rond de kindjes en wordt u het gevoel aangepraat dat je niet weet waarover ze praten. Vaak spreken die vrienden onderling af als 'playdate' of als onderling advieslijn en wordt je als kinderloze onbewust niet uitgenodigd waardoor je 'niet meer mee bent' en ervan tussen valt.
Dit vat het ook goed samen.

Ik heb dat nooit gekund. :unsure: Als ik vroeger als student een nachtje op stap ging, dan was mijn productiviteit de dag erna net zo goed om zeep. Ik kan dat moeilijk zien als iets leeftijdsgebonden of iets dat een groter probleem is dan vroeger.
Nou, dat doorslapen de eerste 1-2j is HET issue omtrent "energie genoeg hebben" dus voilà, je zou 'm ook niet hebben, die energie 😝
Wel verwarrend nu, je bent late dertiger én je hebt kleine kinderen? Dan is het toch geen fictieve situatie voor jou?
Of ben je net 36, je jongste 3 waardoor je het idd niet goed kan plaatsen?
Dat je je gedraineerd voelt kan ik goed geloven. Als je er alleen voor staat, dan zal het ook dubbel zoveel energie vergen dan wanneer de partner de helft draagt.
Oprechte vraag: hoe vaak draagt de partner ècht de helft? Ik ken geen enkel koppel waar dat zo is :unsure:
Tenzij co-ouderschap 😝
Ik heb nu dus net MEER rust mogelijkheden dan toen ik nog samen was met de papa. Nuja, én continu ziek zijn én slaapproblemen hebben gedurende 2.5j, dat is gelukkig niet het lot van de meeste baby's/peuters in de mate zoals ik het voor de kiezen heb gehad. De doorsnee ouder met het doorsnee kind komt er een pak makkelijker vanaf.
Wat mij een enorme energieboost geeft, is intensief sporten. Geest leegmaken en instinctief alle remmen los gaan. Zelfs al is dat maar 2 uurtjes per week, ik haal uit die weekroutine netto meer energie en weerstand dan ik erin steekt. Beste tip die ik kan geven (als je iemand kan vinden die op een vaste avond even op de kinderen wil letten). ;)
Een dutje, daar ben ik nu het gelukkigst mee 😂

Goh ja… Voor ons was het ‘het mag maar het moet niet’ en nu hebben we er twee. Allebei op het spectrum dus dat kraakt wel een beetje door de dromen die je had toen je die kleine eerst vastnam (ik ben hier gewoon eerlijk).

Mijn zwangerschappen waren niet leuk. Ik was wel graag in verwachting - ondanks misselijkheid - maar mijn partner trok er zich in wezen weinig van aan. Nooit eens hand op de buik, nooit echt vragen gesteld. Ik ben zelfs een keer gevallen op ijs aan 7 maanden, geen reactie. Dat is iets dat ik hem wel kwalijk neem. En dat is met de jaren ook niet minder geworden. Ik heb het op zich een plaats gegeven maar het blijft een pijnlijk punt voor mij.

Ging het leven simpeler zijn zonder? Ongetwijfeld. Het is een anker op positieve en negatieve manieren.

Aangezien je tegenwoordig wat langer kan nadenken voor je lichaam te makkelijk njet zou zeggen, neem je tijd. En als je merendeel van je leven denkt ‘no thanks’ dan lijkt mij dat het pad om te volgen.

@Squidward
Maar dan ben je hoogst waarschijnlijk wel bewust gestopt met anticonceptie?

En van je partner, is die "desinteresse" dan zo gebleven? En kon hij er zich oprecht geen idee van vormen wat "kinderen hebben" inhield?
Of was het gewoon een compleet gebrek aan verbondenheid omdat er nog geen "echt" resultaat was dat bijdraaide eens hij een baby vast kon houden?

Terug
Bovenaan