Maar, onder andere door toch wel wat subsidiemaatregelen, lijken die kosten me wel nog mee te vallen? Alsook, veel zaken zoals een groter huis of een grotere wagen, dat speelt toch amper bij een gemiddeld aantal kinderen? Hogere studies worden grotendeels door de gemeenschap betaald.Ik ga eerlijk zijn; ik kan soms jaloers zijn op kinderloze mensen. Niet echt vanwege de vrijheid en de vrije tijd, eerder het financiële aspect. In onze maatschappij is ouderenzorg geprofessionaliseerd en kun je dus op latere leeftijd perfect gebruik maken van een cohort professionelen uit de volgende generaties die tegen betaling je luiers gaat verversen als je 90 bent. Het probleem is echter dat, om die volgende generatie klaar te stomen, er ENORME kosten moeten gemaakt worden door mensen die beslissen om kinderen te krijgen. Al de vrije tijd die je opgeeft om met kinderen te spenderen, dat doe je compleet uit liefde, hoe lastig dat ook soms kan zijn, van je kinderen krijg je zoveel terug dat je dat met een glimlach doet. Maar de kosten die gemaakt moeten worden zijn enorm: Groter huis, grotere auto, eten, school, hobby's, hogere studies...
Tijd ja, dat kost het zeker. En het kost zeker veel geld, maar voor de gemiddelde persoon die nadenkt voor hij kinderen heeft lijkt me dat nu wel mee te vallen qua impact. Het wordt dan een beetje wat @Karton zegt.
Laat ons ook eerlijk zijn, er is geen garantie op ouderenzorg later, niet voor ons met kinderen en niet voor anderen zonder.
Je pleit hier uiteindelijk om de tarieven van erfbelasting zeker niet te verlagen en misschien nog op te trekken: want voor verdere verwanten bedragen die wel heel wat.We zijn gegroeid uit een situatie waar quasi iedereen die aan de maatschappij deelnam kinderen kreeg en de kosten dus ook mooi verdeeld bleven. Echter, in onze hedendaagse maatschappij wordt het steeds meer een bewuste keuze om geen kinderen te krijgen en dus ook niet(of alleszins véél minder) mee te betalen voor het opgroeien en de welzijn van volgende generaties. Die mensen krijgen later wel alle baten, maar betalen vandaag veel minder de kosten. Onderwijs en kindergeld worden dan wel vanuit de belastingen betaald, het is slechts een deeltje van de kostprijs van een kind.
Er is eigenlijk onder de radar een transfer gaande van honderdduizenden euro's gaande van elke ouder naar niet-ouders. Kies je voor geen kinderen? Dan kun je al vanaf je dertiger jaren veel meer kapitaal opbouwen, rentenieren, en je zorg later veilig stellen. Geen kinderen krijgen is een ongelofelijk aantrekkelijke optie geworden.
Uiteindelijk is het individuele vrijheid vs algemeen belang, maar dat kinderen krijgen gestimuleerd mag blijven lijkt me duidelijk.

. De boeken zijn zelfs gratis.