Vrijwillig kindvrij

Dat is wel heel hypothetisch verwoord maar gezien de context in deze thread neem ik aan dat het over kinderen gaat. Nee, daar zou ik niet op inpraten tenzij die persoon zelf naar mijn mening vraagt. Dat is een beslissing die mensen voor zichzelf moeten maken imo.
Trek je die lijn door naar het negatieve (iemand uit een drugsverslaving halen/praten) of andere vorm van 'stagnatie' bvb gebrek aan ontplooiing in zijn/haar carrière, een vrije keuze om 42 jaar lang zonder actie richting promotie of upskillen hetzelfde werk te doen ?
 
Trek je die lijn door naar het negatieve (iemand uit een drugsverslaving halen/praten) of andere vorm van 'stagnatie' bvb gebrek aan ontplooiing in zijn/haar carrière, een vrije keuze om 42 jaar lang zonder actie richting promotie of upskillen hetzelfde werk te doen ?
Van manke vergelijkingen gesproken... Je weet 100% zeker dat een drugsverslaving iemand kapotmaakt en dat hij beter af zou zijn zonder. Ook al omdat het illegaal is, en hij in een illegaal circuit belandt. Je kunt hem dus ook dwingen om het te doen, omdat je weet dat hij het achteraf zal inzien en niet in zijn bedwelmde toestand.
Je weet niet zeker dat een kind iemand beter zal maken, en een kind neem je niet om zélf er beter van te worden maar voor je kind. Je kunt ook niemand dwingen, het is ook niet illegaal en de persoon is niet in een 'bedwelmde toestand', maar kiest er als volwassen persoon zelf voor. Ik vind het best een bijzondere opvatting dat jij beter weet voor iemand anders wat goed voor die volwassene is, dan die persoon zelf. En misschien nog het ergste: er is geen enkele garantie dat die persoon beter af zal zijn met een kind, maar dan zit hij/zij wel met een kind.
 
Trek je die lijn door naar het negatieve (iemand uit een drugsverslaving halen/praten) of andere vorm van 'stagnatie' bvb gebrek aan ontplooiing in zijn/haar carrière, een vrije keuze om 42 jaar lang zonder actie richting promotie of upskillen hetzelfde werk te doen ?
Ben jij nu iedereen met een vlakke loopbaan aan het dissen? 🤔

Dus alles van kassiersters tot verpleegkundigen, van vrachtwagenchauffeur tot architect voor een SOD zijn mensen die potentieel weggooien?

Sommige mensen houden gewoon ZO hard van hun werk dat promotie hen geen hol kan schelen als ze maar elke dag met een glimlach naar het werk kunnen gaan.
 
Als je 100% zeker zou weten dat een bepaalde persoon in staat is om iets te doen, het voor de vorming van zijn karakter een meerwaarde zou zijn maar door externe invloeden belandt hij in een denkpiste waarbij hij denkt dat hij het niet moet doen... Zou je daar dan op inpraten ?
Impliceer je nu dat kinderen hebben een impact heeft op de positieve vorming van uzelf?
Ja een kind hebben verandert u als persoon, maar het is niet alsof de persoon voor het kind ineens slecht was. Sterker nog die verandering kan ook zeer negatief zijn in de vorm van meer pessimistisch zijn en gewoon niet meer te genieten zijn.

Of hoe je een zeer kromme uitspraak kan doen.
 
Trek je die lijn door naar het negatieve (iemand uit een drugsverslaving halen/praten) of andere vorm van 'stagnatie' bvb gebrek aan ontplooiing in zijn/haar carrière, een vrije keuze om 42 jaar lang zonder actie richting promotie of upskillen hetzelfde werk te doen ?
Nee, ik heb het puur over kinderwensen. Ik ga niet beginnen discussiëren over omtrent welke onderwerpen ik wel op mensen zou inpraten en welke niet.
 
Btw dat ik er zelf beter van werd was voor mij wel één van de factoren om een kind te maken, hoe egoïstisch dat ook klinkt. Ik betwijfel niet dat er deadbeat dads zijn die beter geen kinderen hadden gemaakt. Er zijn evengoed vrouwen die achteraf spijt hebben van geen kinderen te hebben gemaakt. What a wonderful world. BTW Een goeie reden om een vlakke loopbaan in te plannen is natuurlijk om een gezin uit te bouwen.
 
De "oplossing" of beter gezegd het uiteindelijke resultaat zal een wereldwijd systeemfalen zijn, vergelijkbaar met de Maya-collapse of de Late Bronze Age collapse maar dan op mondiale schaal (met dank aan de globalisering).
Even deze bovenhalen.

Wat denken we, gaat het beginnen?
Mijn analyse is twee maanden oud en hield totaal geen rekening met de oorlog in Oekraïne.
Nu ik de dieselprijs aan 2,08 Euro zie staan en de VS op het punt staan om een embargo tegen Russische olie aan te kondigen, voel ik het kriebelen, en niet op de aangename manier. Is dit het begin van het einde, of slechts een zoveelste hiccup op zeer korte tijd?

Ik ben er voor alle duidelijkheid zelf nog totaal niet uit. Ik verwachtte het systeemfalen eigenlijk pas rond of vlak na mijn pensioen, maar het ziet er toch echt niet goed uit. De enige toekomst die ik mij momenteel kan voorstellen is er alleszins al één met veel minder comfort dan mijn ouders.

Blij dat ik geen kinderen heb, ik zou bij wijze van spreken hun eten niet kunnen betalen. :unsure:
 
Mensen die al financieel aan het stikken waren, al dan niet dankzij bv 2 kinderen, zullen nu harde tijden tegemoet gaan. De kinderen krijgen uiteraard voorrang dus die gaan enkele zaken moeten laten vallen.

Van onze regering moeten we alleszins weinig tussenkomst verwachten 😒
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Een aantal posts zijn verwijderd wegens off topic. Met politieke en bredere maatschappelijke commentaar kunnen jullie in pol en actua terecht. Hier bespreken we louter de keuze om geen kinderen te willen.
 
Even deze bovenhalen.

Wat denken we, gaat het beginnen?
Mijn analyse is twee maanden oud en hield totaal geen rekening met de oorlog in Oekraïne.
Analyse? Waar staat die dan, want ik vind enkel wat gewauwel over Maya collapse.
Nu ik de dieselprijs aan 2,08 Euro zie staan en de VS op het punt staan om een embargo tegen Russische olie aan te kondigen, voel ik het kriebelen, en niet op de aangename manier. Is dit het begin van het einde, of slechts een zoveelste hiccup op zeer korte tijd?
Begin van het einde?
Omdat de naft eens op dezelfde prijs staat als in 2008, terwijl de lonen nu in reële termen hoger zijn en de werkloosheid lager? :rofl:
Ik ben er voor alle duidelijkheid zelf nog totaal niet uit. Ik verwachtte het systeemfalen eigenlijk pas rond of vlak na mijn pensioen, maar het ziet er toch echt niet goed uit.
Het enige dat er niet goed uit ziet is een zomervakantie naar Oekraïne of Rusland.

Je kan een reisje boeken naar Chicago voor 258 euro begin april, we hebben net een pandemie verslagen met innovatie gevolgd door een record tempo economische groei en werkgelegenheid, en de Europese unie is weer een stukje dichter bij elkaar gekomen.

Leve het systeemsucces, nu en in de toekomst!
 
Doemdenken to the next level.

Waarschijnlijk leuk opstaan iedere dag.

Doemdenken is het zeker maar denk dat we dat allemaal af en toe eens hebben toch?
Je wordt letterlijk omver geblazen door berichten die je aanzetten tot doemdenken en als je je niet snel vermant dan is het idd niet prettig opstaan zo.

Ben oprecht benieuwd naar wat er dan bedoelt wordt met "einde" en "minder comfort" etc...

Helemaal aan de andere kant heb je dan weer Janus hier boven mij die nogal zelfzeker is wat op zich ook oké is maar vind nu de vergelijking van een pandemie met de dreiging van bvb een wereldoorlog (wat ik niet gelijk zie gebeuren maar zeg nooit, nooit) toch weer wat anders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kunnen we het hier wel enigszins gerelateerd houden aan het onderwerp van de thread? Dus: is de huidige economische en politieke toestand een doorslaggevende reden om toch geen kinderen te willen?
 
Kunnen we het hier wel enigszins gerelateerd houden aan het onderwerp van de thread? Dus: is de huidige economische en politieke toestand een doorslaggevende reden om toch geen kinderen te willen?
Voor mijn part niet. Tenzij je werkelijk in een ineenstorting van het systeem gelooft zoals @Nahrtent, lijkt het me toch dat een kind het hier nog altijd beter gaat hebben dan bijna eender waar ter wereld. En zo'n kind met een toch wel goed leven zal ook noodzakelijk zijn om voor de maatschappij uiteindelijk. Kan best dat we nu op onze piek zitten, of de piek al voorbij zijn, maar het is niet omdat onze kinderen geen alleenstaande woning meer zullen kunnen bouwen op 10 are, waar ze hun dikke BMW op parkeren (om het op flessen te trekken), dat het "de moeite" niet is om geboren te worden.

Dit alles natuurlijk als het globale systeem niet instort :unsure:
(En als Europa in elkaar stort ten koste van andere continenten zal mijn kind een dubbele nationaliteit hebben en in Mexico terecht kunnen.)
 
Terug
Bovenaan