@Sylverscythe @derp @Avi
Ik ga jullie niet elk gaan quoten want dan wordt dat een serieuze wall of text, maar in elk geval bedankt om toch inhoudelijk te reageren.
Ik vind niet meteen veel studies terug, maar in elk geval denk ik niet dat deze groep van experten de doorstroming heeft gesimuleerd op basis van vloeistof of iets dergelijks.
Onderstaande studie heb ik wel gevonden.
In hoofdstuk 4 test men aan de hand van microsimulaties de impact van snelheidsverlaging op de doorstroming. Meest toepasselijk daarbij is wellicht de situatie in Gent, waar men dus vergelijkt met 120/90 (personenwagens/vrachtwagens). En als ik het goed begrijp is er meer file bij lagere snelheid, is de doorstroming ook op bepaalde plaatsen minder maar zijn er wel minder strookwissels, wat wel beter is voor de veiligheid.
Ook voor A'pen en Brussel geldt dat er soms een beter doorstroming is en minder file en soms ook gewoon slechtere doorstroming en meer file.
Maar men gaat in deze studie, zoals ik ook al dacht en had geschreven, van het volgende uit:
Voor elk van de scenario’s wordt verondersteld dat de snelheden over de ganse zone waarop ze gelden gehandhaafd zijn en dus ook
gerespecteerd zullen worden.
Dat is dus ook gewoon theorie imo, in de praktijk gaat niet iedereen exact dezelfde snelheid aanhouden. Dus de resultaten van die studie zijn eigenlijk al gewoon scheefgetrokken. En nergens houdt men rekening met het geringe verschil in snelheid tussen auto's en vrachtwagens en de impact daarvan op veiligheid. Iets wat ik opper, maar wat jullie quasi meteen afdoen als een zoveelste ongestaafd excuus, want de "experten"...
Dus zomaar klakkeloos gaan geloven wat in de pers staat, nl dat experten zeggen dat de snelheidsverlaging veiliger is en beter is voor de doorstroming wat uit bovenstaande studie toch niet in die mate blijkt, gewoon omdat het experten zijn, beetje vreemd dat jullie normaal vrij kritische oog en geest dat zomaar voor waar aanneemt zonder discussie. Enfin, vreemd niet echt, omdat jullie natuurlijk voorstander zijn. Maar dan is het jammer dat, wanneer je dan als tegenstander bepaalde imo terechte vragen opwerpt, waar nog helemaal geen duidelijke antwoorden voor zijn of bewijzen dat het al dan niet zo is, dat jullie dat lacherig afdoen als zever van leken die ingaan tegen de experten.