Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Omdat het voorstel van Groen nog vrij redelijk is, en een kopie van wat er in NL al jaren bestaat. Omdat het zo een minimale impact heeft op ons leven.
Omdat het misschien België niet langer in de categorie apenladen laat thuishoren wat veiligheidscijfers betreft.
Hetgeen redelijk is of niet redelijk is, is afhankelijk hoe je het bekijkt. En voor mij hoeft er niets te veranderen. Wil jij en wil groen dat wel. Awel maak het een breekpunt bij de volgende verkiezing.
Laat het prominent figureren in uw politiek programma.

Dat voorstel doet wat jij hieronder aangeeft, niet teveel impact op ons leven. Dus dit is gewoon een idiote hyperbool.
Dit is geen idiote hyperbool. Dit is een verschil van opinie. Voor mij is een snelheidsverlaging van 120 naar 100km/h erover. Voor u niet, maar zo te zien was er toch niet veel animo om het erdoor te duwen bij de andere partijen.
De doelstelling van een autosnelweg is om SNEL te kunnen rijden en te blijven rijden. Daarom dat er daar ook geen lichten en dergelijke meer zijn, die het verkeer echter op de andere wegen tijdsintensief maken.

Kan ik dat niet meer, dan rij ik wel langs de binnenwegen. Wat nu juist de reden is waarom we snelwegen hebben, zodanig dat we die wegen ontlasten...

En dat gaat echt niet lukken.
Tuurlijk gaat dat wel lukken. En als je dan toch zodanig overtuigd bent dat het niet ga lukken. Zorg er dan voor dat jij samen met anderen die dezelfde opinie hebben al niet bijdragen aan deze problematiek.

Gooi uw elektrische bolide buiten en ga met de fiets (neen niet de elektrische fiets). Of, als je toch zo ver niet wilt gaan voor het milieu, begin vanaf nu maar maximaal 100km/h op de autostrade te rijden. Doen zou ik zeggen.

En die wagens met brandstofmotor geven geen lagere last op het milieu, dus dat is helemaal geen argument. 99% van de wagens die door deze maatregel zouden 'vertragen' zijn vervuilende voertuigen.
En neen, wagens verbruiken niet minder dan zoveel jaren geleden. Omdat de optimale instelling voor minimale CO2 uitstoot zorgt voor meer andere schadelijke emissies. En omdat iedereen met een SUV met de areodynamica van een baksteen wilt rijden.
Euhm... als je 10l benzine slurpt of je slurpt 5,4l,3l benzine. Hoe is dat geen lagere last op het milieu ? Ja het is geen nullast, ... maar dat wordt ook nergens gevraagd. Al zetten we daar op termijn wel op in bij mijn weten (je weet wel met kernenergie en hernieuwbare energie in onze energietransitie naar elektrische wagens... wat er natuurlijk niet morgen gaat zijn... maar waar er wel versneld op ingezet wordt)

Lees nog eens het stukje van @JorisBlack
Transport is de sector die verantwoordelijk is voor de sterkste stijging van de CO2 uitstoot
De maatregel zou dus wel logisch zijn.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Voor mij zou de logischere oplossing zijn om minder wagens in het verkeer te krijgen. Om mensen uit hun vervoer te krijgen naar alternatieven. Niet om mensen te straffen dat ze maar 100km/h mogen rijden...

Want daar los je juist geen sikkepit mee op (net zoals dat de stijging van onze uitstoot ook komt doordat iedereen en zijn kat is overgestapt naar de wagen). Aangezien je nu nog niet gecontroleerd krijgt dat mensen zich houden aan de snelheidslimieten. Dus stop dan ook met belachelijke maatregelen en start met maatregelen die je wel kunt nemen en die effectief effect KUNNEN hebben. En het is niet dat ze niet bestaan, Corona heeft aangetoond dat het perfect kan (en dat je mensen die daar effectief niet mee overweg kunnen, toch nog altijd zich kunnen verplaatsen)

Ik rijd hoop en al 1 keer in de week met de wagen/moto. De rest van al mijn vervoer is bus/trein of het voetenmachien.

Enfin, een alternatief zou een extra milieubelasting zijn op de brandstof. Want de huidige is duidelijk nog niet hoog genoeg
Geen enkel probleem. Laat ons starten dat ook elektrische bollides accijnzen en dergelijke meer betalen. Ipv dat ze door het feit dat ze met hun eigen zonnepanelen kunnen tanken ze daar helemaal niet aan bijdragen.
En neen, al verviervoudigd de energiekost, ik ga daar geen m minder mijn wagen/moto voor aan de kant zetten (aangezien ik dan nog altijd maar aan hoop en al 120€ per maand ga zitten... wat voor mij echt geen sikkepit uitmaakt ergo dat is het mij nog altijd waard).

Want voordat die verviervoudiging realiteit is, is de partij die zoiets voorstelt al lang partij af.
Dus wil je er effectief iets aan doen... zorg voor een oplossing die haalbaar is... en waar je mensen mee meekrijgt in plaats van ze tegen u in het harnas te jagen...

Dit is geen idiote hyperbool. Dit is een verschil van opinie. Voor mij is een snelheidsverlaging van 120 naar 100km/h erover.
Dat is het wel. Het voorstel is 100km/h. Niet 70-80 of 90 km/h. Het is dus gewoon wat onzin.
Voor u niet, maar zo te zien was er toch niet veel animo om het erdoor te duwen bij de andere partijen.
Politici moeten af en toe onpopulaire maatregels nemen...
De doelstelling van een autosnelweg is om SNEL te kunnen rijden en te blijven rijden. Daarom dat er daar ook geen lichten en dergelijke meer zijn, die het verkeer echter op de andere wegen tijdsintensief maken.
Tijdens drukke periodes is 100 km/h sneller dan 120 km/h, omdat je minder snel files hebt en minder ongevallen hebt. Het is dus niet altijd trager
Tuurlijk gaat dat wel lukken. En als je dan toch zodanig overtuigd bent dat het niet ga lukken. Zorg er dan voor dat jij samen met anderen die dezelfde opinie hebben al niet bijdragen aan deze problematiek.
Ik zal zelf wel bepalen wat ik doe/
Gooi uw elektrische bolide buiten en ga met de fiets (neen niet de elektrische fiets). Of, als je toch zo ver niet wilt gaan voor het milieu, begin vanaf nu maar maximaal 100km/h op de autostrade te rijden. Doen zou ik zeggen.
Ik heb altijd minder verbruikt dan het normverbruik van de wagens waarmee ik reed.
Terwijl ik, in tegenstelling tot jou, zo goed als NOOIT heb moeten betalen voor mijn brandstof. Ik moet geen extreme manier van leven aannemen omdat een stel minkukels niet bereid is wat beperkte inspanningen te leveren.
Euhm... als je 10l benzine slurpt of je slurpt 5,4l,3l benzine. Hoe is dat geen lagere last op het milieu ?
Het werkelijk verbruik van wagens daalt niet of amper.
Ja het is geen nullast, ... maar dat wordt ook nergens gevraagd. Al zetten we daar op termijn wel op in bij mijn weten (je weet wel met kernenergie en hernieuwbare energie in onze energietransitie naar elektrische wagens... wat er natuurlijk niet morgen gaat zijn... maar waar er wel versneld op ingezet wordt)
en ondertussen wat minder uitstoten
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Voor mij zou de logischere oplossing zijn om minder wagens in het verkeer te krijgen. Om mensen uit hun vervoer te krijgen naar alternatieven. Niet om mensen te straffen dat ze maar 100km/h mogen rijden...
Dat is niet straffen, dat is wat jij er met jouw belachelijeke hyperbool van maakt.
Nogmaals, brandstof is duidelijk nog steeds te goedkoop, omdat mensen nog altijd te veel verbruiken met hun wagens.
Ik rijd hoop en al 1 keer in de week met de wagen/moto. De rest van al mijn vervoer is bus/trein of het voetenmachien.
En dus?
Geen enkel probleem. Laat ons starten dat ook elektrische bollides accijnzen en dergelijke meer betalen.
geen probleem voor mij. Denk je nu echt dat je de daar mee raakt? Voor mij komt dit over als kleuterachtig 'zo kunne we jou ook pesten' over.
Ipv dat ze door het feit dat ze met hun eigen zonnepanelen kunnen tanken ze daar helemaal niet aan bijdragen.
Dus mogen ze dan van mij aanpassen. Dat ik die zonnepanelen bewust heb gelegd om mijn wagen op zonne-energie te laden vergeet je er dan wel bij te zeggen. Dat ik moeite doe om die wagen zoveel mogelijk met mijn eigen zonne-energie op te laden ook. Financieel maakt mij dat geen enkele reet uit.
En neen, al verviervoudigd de energiekost, ik ga daar geen m minder mijn wagen/moto voor aan de kant zetten (aangezien ik dan nog altijd maar aan hoop en al 120€ per maand ga zitten... wat voor mij echt geen sikkepit uitmaakt ergo dat is het mij nog altijd waard).
Voor jou niet, jij bent dus niet het probleem niet
Want voordat die verviervoudiging realiteit is, is de partij die zoiets voorstelt al lang partij af.
De Europese groenen hebben in 1997 voorgesteld om tegen 2007 de brandstofprijs naar 3 EUR te brengen. Dat was een visionair voorstel, waarmee de Europese autoindustrie had ingezet op echt zuinige wagens in plaats van sjoemelsoftware. Nu wordt die Europese industrie in het verdomdhoekje geduwd door bedrijven die meer toekomstgericht dachten, in plaats van de EU te beïnvloeden om maatregels die ze konden ontwijken te laten stemmen (cfr de push naar diesel)

We doen dit ook niet, juist omdat onze manier van leven aanpassen op geen enkele manier een doelstelling is.
De doelstelling is wel om onze manier van leven te kunnen aanhouden naar de toekomst.

Dit is dus waar het op neer komt (en waarom ik heel pessimistisch naar de toekomst van het klimaat kijk).
Max. snelheid van 120 naar 100 km/u is een te grote levensaanpassing (jij bent ongetwijfeld niet de enige die dat vindt trouwens).
De verwarming een graad lager zetten, dat gaat voor velen waarschijnlijk ook te ver.
Of minder vlees eten (daar heb ik het ook moeilijk mee).

De mentaliteit van 'iemand anders zal het wel oplossen, want ik ga mij echt niet aanpassen'.
De overheid moet maar zorgen dat we groene energie hebben. De Chinezen en Indiërs moeten eerst maar eens stoppen met zoveel uit te stoten. De wetenschappers moeten maar eens betere batterijen ontwikkelen. De ingenieurs moeten auto's maar wat zuiniger maken he. Enz.

Eerlijk gezegd: ik geloof niet dat we onze manier van leven gaan kunnen aanhouden naar de toekomst toe. Zeker niet als we die mentaliteit hebben.

Dat is het wel. Het voorstel is 100km/h. Niet 70-80 of 90 km/h. Het is dus gewoon wat onzin.
Neen het was 110 eerst : https://www.demorgen.be/nieuws/groe...-voor-om-olieconsumptie-te-beperken~bd47fca4/
Quasi 3 weken later is het ineens 100.

Als het zoals jij zegt effectief draait ROND minder verbruiken. Dan is de oplossing een snelheid van 70 - 90. Indien het daar effectief niet rond draait, dan is het aanvoeren van de reden vermindering van de olieconsumptie puur en alleen een excuustruus. Niet meer, niet minder.

Politici moeten af en toe onpopulaire maatregels nemen...
Zolang die onpopulaire maatregelen maar niet onpopulair zijn voor u?
Goed dat is duidelijk.

Tijdens drukke periodes is 100 km/h sneller dan 120 km/h, omdat je minder snel files hebt en minder ongevallen hebt. Het is dus niet altijd trager
Maar het gaat niet om een snelheidsbeperking bij drukke periodes. Het draait om een algemene snelheidsbeperking.
En als er files zijn, dan kan ik sowieso al geen 100km/h rijden.

Maar voor die niet altijd, is het mij opnieuw, niet waard.

Ik zal zelf wel bepalen wat ik doe/
Daar ben ik het dan ook effectief 100% mee eens. Ik zal zelf wel bepalen wat ik doe. En dat is dus 120km/h rijden. En mij verzetten tegen 100km/h.

Ik heb altijd minder verbruikt dan het normverbruik van de wagens waarmee ik reed.
Terwijl ik, in tegenstelling tot jou, zo goed als NOOIT heb moeten betalen voor mijn brandstof. Ik moet geen extreme manier van leven aannemen omdat een stel minkukels niet bereid is wat beperkte inspanningen te leveren.
Hoe is 100km/h rijden een extreme manier van leven aannemen ? Dat is gewoon uw standpunt in de praktijk brengen. Al de rest doet er niet toe.

Het werkelijk verbruik van wagens daalt niet of amper.
Ja, je wordt nu eenmaal beperkt door de realiteit. Je stuwt nu eenmaal een enorme hoeveelheid metaal voort. Maar over de tijd heen is het verbruik wel beperkt. Is het niet doordat er andere modellen zijn, dan is het door materiaal gebruik, etc...
Maar uiteindelijk bepaald iedereen nog zelf met welke wagen ze rijden. Of dat nu een SUV is, een stadswagentje of...

Dat is niet straffen, dat is wat jij er met jouw belachelijeke hyperbool van maakt.
Neen. Een vermindering van 120 naar 100 is voor mij een bestraffing. Die hyperbool die een snaar geraakt heeft bij U was daar zelfs niet eens voor in aanmerking genomen.

Nogmaals, brandstof is duidelijk nog steeds te goedkoop, omdat mensen nog altijd te veel verbruiken met hun wagens.
Dat is uw opinie. De politiek lijkt dat anders in te schatten. Anders hadden ze namelijk geen accijnsverlaging uitgevoerd. Wat niet wil zeggen dat je geen gelijk kunt hebben. Maar waarschijnlijk draait het eerder over het feit dat de stijging te snel is geweest, en dat op termijn de prijs wel zal stijgen... maar zodanig dat mensen er rekening mee kunnen houden naar de toekomst toe.
Een geleidelijke stijging is nu eenmaal beter.

Dit diende samen met de rest genomen te worden. Dit is eerder de richting die je gaat moeten uitgaan als je ervoor wilt zorgen dat er een substantiële wijziging gebeurd. Een wijziging die dan ook nog eens "handig" moet zijn. Mensen die kunnen telewerken de mogelijkheid geven van 3 dagen te telewerken en voila presto je hebt een quasi directe invloed. Zonder dat je met pestmaatregeltjes gaat werken.
En ja, dat wilt niet zeggen dat het moet. Iemand die het beu is om op zijn partner haar/zijn lip te kijken elke dag, kan dan nog altijd naar bureau.
Maar de impact daarvan is een paar stappen groter als effe 5 - 15% van het energieverbruik te doen. Zonder dat je ook maar enig idee hebt of dat de bevolking het effectief opvolgt of zoals dat er zelfs nu nog mensen 160km/h op de autostrade rijden zonder gepakt te worden.

geen probleem voor mij. Denk je nu echt dat je de daar mee raakt? Voor mij komt dit over als kleuterachtig 'zo kunne we jou ook pesten' over.
Mij draait het niet om mensen te raken - wat mij uw doelstelling wel lijkt te zijn. Mij draait het rond het feit dat je als het u effectief draait rond het verminderen van het rijden en dus het verbruik te doen dalen. Dat je dan geen uitzonderingen moet maken waarbij mensen nog altijd een hoop staal xkm op en neer duwen via een andere vorm van brandstof. Je hebt het expliciet zelf nog hier gezegd

Dus mogen ze dan van mij aanpassen. Dat ik die zonnepanelen bewust heb gelegd om mijn wagen op zonne-energie te laden vergeet je er dan wel bij te zeggen. Dat ik moeite doe om die wagen zoveel mogelijk met mijn eigen zonne-energie op te laden ook. Financieel maakt mij dat geen enkele reet uit.

En ik heb mijn zonnepanelen bewust gelegd om mijn verbruik van mijn warmtepomp te dekken. Pech onderweg. Het punt is gewoon dat het net zoals het absurd was om het net te gebruiken als perfecte batterij, dat het even absurd is om dat massaal verbruik om te turnen naar een massaal elektrisch verbruik.
Als het u effectief te doen staat ROND het beperken en DUURDER maken van vervoer. Dan moet de enigste reden waarom je minder accijnzen betaalt als op een wagen op combustiebrandstof zijn omdat die minder vervuilend is, of een lager verbruik heeft.

Want anders verschuif je het probleem gewoon in plaats van het op te lossen. Net zoals wat je ook zou doen als je mensen zou verplichten om maar 100km/h te rijden. Dat lost namelijk op geen enkele wijze het probleem van het overmatig verbruik van het transport op.
Kortom pak de bron aan...

De Europese groenen hebben in 1997 voorgesteld om tegen 2007 de brandstofprijs naar 3 EUR te brengen. Dat was een visionair voorstel, waarmee de Europese autoindustrie had ingezet op echt zuinige wagens in plaats van sjoemelsoftware.
Laat ons eerlijk zijn, dan had de autoindustrie nog altijd ingezet op sjoemelsoftware.
Daarnaast betwijfel ik echt ofdat dit een visionair voorstel was. Dat is zoals zeggen dat de kernuitstap in +/-2000 een visionair voorstel was... terwijl dat gewoon je reinste nonsens was. Of dat is zoals nu nog inzetten op gascentrales wanneer je nog 15-20 jaar kunt leunen op uw bestaande kerncentrales terwijl je verder inzet op technische vernieuwing (en hernieuwbare energie). En als het dan effectief na die 10 - 15 jaar niet lukt, dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Niet op voorhand al uw eigen vleugellam maken als je weet dat energie een zeer belangrijk onderdeel is van uw economie.

Nu wordt die Europese industrie in het verdomdhoekje geduwd door bedrijven die meer toekomstgericht dachten, in plaats van de EU te beïnvloeden om maatregels die ze konden ontwijken te laten stemmen (cfr de push naar diesel)
Het is altijd afhankelijk van hoe je dit bekijkt. Voor elk bedrijf dat toekomstgericht denkt en slaagt zijn er x die toekomstgericht denken en falen.
En in een kapitalistische structuur is risico nu eenmaal iets dat maximaal eruit moet zolang er geen winst in gezien kan worden.
En laat ons duidelijk zijn, daar was 30 jaar geleden geen winst in te maken. Zelfs Tesla heeft jaar na jaar na jaar na jaar na... verliezen gedraaid. Dat is iets wat in gevestigde industrie moeilijk te verantwoorden is. Daarom dat je grote bedrijven dan ook eerder zulke kennis zullen inkopen dan ze nog zelf te ontwikkelen eens er een bepaalde vraag voor is.

Dit is dus waar het op neer komt (en waarom ik heel pessimistisch naar de toekomst van het klimaat kijk).
Max. snelheid van 120 naar 100 km/u is een te grote levensaanpassing (jij bent ongetwijfeld niet de enige die dat vindt trouwens).
De verwarming een graad lager zetten, dat gaat voor velen waarschijnlijk ook te ver.
Of minder vlees eten (daar heb ik het ook moeilijk mee).
Dus moet je niet inzetten daarop, maar moet je die zaken faciliteren. Zodanig dat mensen dat WILLEN doen. Niet dat ze het moeten doen. Want iemand die iets MOET doen, die stelt dat uit (of ben ik daar alleen in?) of doet het gewoon niet ( want jij hebt mij niets te verplichten nah).

Eerlijk gezegd: ik geloof niet dat we onze manier van leven gaan kunnen aanhouden naar de toekomst toe. Zeker niet als we die mentaliteit hebben.
Die mentaliteit zal in mijn ogen niet veranderen. Maar zolang zaken langzaam veranderen vormt dat geen probleem. Als je zaken wilt forcen... dan verknoei je het gewoon.

Laatst bewerkt:
Zolang die onpopulaire maatregelen maar niet onpopulair zijn voor u?
Goed dat is duidelijk.
Zolang die maatregels logisch zijn.

Maar het gaat niet om een snelheidsbeperking bij drukke periodes. Het draait om een algemene snelheidsbeperking.
En als er files zijn, dan kan ik sowieso al geen 100km/h rijden.

Maar voor die niet altijd, is het mij opnieuw, niet waard.

Daar ben ik het dan ook effectief 100% mee eens. Ik zal zelf wel bepalen wat ik doe. En dat is dus 120km/h rijden. En mij verzetten tegen 100km/h.
Tuurlijk, en anderebn mogen
Hoe is 100km/h rijden een extreme manier van leven aannemen ? Dat is gewoon uw standpunt in de praktijk brengen. Al de rest doet er niet toe.

Ja, je wordt nu eenmaal beperkt door de realiteit. Je stuwt nu eenmaal een enorme hoeveelheid metaal voort. Maar over de tijd heen is het verbruik wel beperkt. Is het niet doordat er andere modellen zijn, dan is het door materiaal gebruik, etc...
Maar uiteindelijk bepaald iedereen nog zelf met welke wagen ze rijden. Of dat nu een SUV is, een stadswagentje of...
maar ze betalen de maatschappelijke kost daar niet van.
Neen. Een vermindering van 120 naar 100 is voor mij een bestraffing. Die hyperbool die een snaar geraakt heeft bij U was daar zelfs niet eens voor in aanmerking genomen.
Neen, die heeft mij niet geraakt.
Dat is uw opinie. De politiek lijkt dat anders in te schatten. Anders hadden ze namelijk geen accijnsverlaging uitgevoerd. Wat niet wil zeggen dat je geen gelijk kunt hebben. Maar waarschijnlijk draait het eerder over het feit dat de stijging te snel is geweest, en dat op termijn de prijs wel zal stijgen... maar zodanig dat mensen er rekening mee kunnen houden naar de toekomst toe.
Een geleidelijke stijging is nu eenmaal beter.
Dat was dus het voorstel van de groenen in 1997 dat je verderop in je redenering afbrandt...
Mij draait het niet om mensen te raken - wat mij uw doelstelling wel lijkt te zijn.
neen dat is mijn doelstelling niet. Mijn doelstelling is mensen hun gedrag bij te sturen.
Mij draait het rond het feit dat je als het u effectief draait rond het verminderen van het rijden en dus het verbruik te doen dalen. Dat je dan geen uitzonderingen moet maken waarbij mensen nog altijd een hoop staal xkm op en neer duwen via een andere vorm van brandstof. Je hebt het expliciet zelf nog hier gezegd

Heb ik gezegd dat EV's daar niet aan onderhavig zouden moeten zijn?
En ik heb mijn zonnepanelen bewust gelegd om mijn verbruik van mijn warmtepomp te dekken. Pech onderweg.
Neen je hebt je zonnepanelen gelegd om misbruik te maken van het systeem van de terugdraaiende teller en je overschot aan zonne-energie in de zomer in te ruilen voor andere energie in de winter
Het punt is gewoon dat het net zoals het absurd was om het net te gebruiken als perfecte batterij, dat het even absurd is om dat massaal verbruik om te turnen naar een massaal elektrisch verbruik.
Het net is geen accu, het is een transportmiddel
Als het u effectief te doen staat ROND het beperken en DUURDER maken van vervoer.
Heb ik weer niet gezegd. Dat geld van die accijnzen wend je dan aan om openbaar vervoer op een andere manier te organiseren.
Laat ons eerlijk zijn, dan had de autoindustrie nog altijd ingezet op sjoemelsoftware.
Daarnaast betwijfel ik echt ofdat dit een visionair voorstel was. Dat is zoals zeggen dat de kernuitstap in +/-2000 een visionair voorstel was... terwijl dat gewoon je reinste nonsens was. µ
Dat is niet hetzelfde, en dat heeft er niets mee te maken
Het is altijd afhankelijk van hoe je dit bekijkt. Voor elk bedrijf dat toekomstgericht denkt en slaagt zijn er x die toekomstgericht denken en falen.
En in een kapitalistische structuur is risico nu eenmaal iets dat maximaal eruit moet zolang er geen winst in gezien kan worden.
En laat ons duidelijk zijn, daar was 30 jaar geleden geen winst in te maken.
Zonder de randvoorwaarden aan te passen niet, inderdaad.
Zelfs Tesla heeft jaar na jaar na jaar na jaar na... verliezen gedraaid.
Neen,
Dat is iets wat in gevestigde industrie moeilijk te verantwoorden is. Daarom dat je grote bedrijven dan ook eerder zulke kennis zullen inkopen dan ze nog zelf te ontwikkelen eens er een bepaalde vraag voor is.
Zoals Hyundai ?

Die mentaliteit zal in mijn ogen niet veranderen. Maar zolang zaken langzaam veranderen vormt dat geen probleem. Als je zaken wilt forcen... dan verknoei je het gewoon.
Tuurlijk après nous la déluge. Maar het zal niet après nous zijn, het point of no return zal er sneller zijn dan veel mensen denken.

Please explain?
Dus je gaat een belachelijke greenwashing van Brussels Airport gebruiken om zelf ook een idiote claim te maken. Ik zelf zeg niet dat mijn wagen klimaatneutraal is, uiteindelijk produceren mijn zonnepanelen energie die ook voor iets anders zou kunnen gebruikt worden en door het laden van de wagen op mijn zonnepanelen is er ergens een installatie die elektriciteit produceert op klassieke brandstoffen om de volledige vraag te voldoen.
Maar vertel me vooral hoe jouw auto in de winter klimaat neutraal is.

Laatst bewerkt:
Dus je gaat een belachelijke greenwashing van Brussels Airport gebruiken om zel ook een idiote claim te maken. Ik zelf zeg niet dat mijn wagen klimaat neutraal is uiteindelijk produceren mijn zonnepanelen energie die ook voor iets anders zou kunnen gebruikt worden en door het laden van de wagen op mijn zonnepanelen is er ergens een installatie die elektriciteit produceren op klassieke brandstoffen om de volledige vraag te voldoen.
Maar vertel me vooral hoe jouw auto in de winter klimaat neutraal is.
Awel, ik laadt mijn auto op op Brussels airport, dat is CO2 neutraal omdat ze elders projecten betalen om hun CO2 ne neutraliseren? Ik zou niet weten hoe dat niet CO2 neutraal is?

Akkoord, maar laten we wel wezen, een theoretisch of praktisch rijexamen is geen garantie op goede chauffeurs af te leveren, getuige de vele hardrijders en ander wangedrag die er ook één hebben gehaald. Het lijkt mij praktisch niet haalbaar noch wenselijk om iedereen te gaan hertesten zonder aanleiding.

Door regelmatiger te controleren en de pakkans op een heel aantal zaken te gaan verhogen verhelp je dat véél efficiënter.

Maar dan moeten we zaken als reactiesnelheid en dergelijke gaan meten met computertesten, wat kan uiteraard, men doet het voor luchtverkeersleiders, e.d. maar dan gaan veel mensen hun rijbewijs verliezen. Plus al de rest "mag" nog eens extra € 50 à 60 betalen elke x jaar voor zijn herexamen?

Voorrangsregels vind ik ook belangrijk, maar laten we wel wezen, dat is andermaal zoiets wat je "academisch" leert doen voor je rijexamen, waar men je zelfs als je pech hebt berispt omdat je voorrang zou verlenen waar het niet moet... terwijl je in realiteit daar toch best anders mee omgaat: als ik 3 weken terug mijn voorrang had genomen waar ik er recht op had, ik gewoon een jonge fietser aangereden. Ik verleen voorrang uit eigenbelang (schade wagen/kosten verzekering/geweten) maar neem ze maar uiterst voorzichtig.

Overdreven snelheid en dronken rijden lijken mij de zaken die duidelijk tot de gvaarlijkste problemen in het verkeer behoren en waar de pakkans niet alleen te laag is maar de mentaliteit bij velen nog steeds verkeerd: getuige hoeveel er nog drinken en rijden (en ja, ik ken ze ook in mijn vrienden/kennissenkring) én hoeveel er hier op dit forum ook schaamteloos opscheppen o150 km/h te rijden.

Reactie testen ed is natuurlijk wel wat over the top.
En idd zoals ik zei, controles zouden zeker omhoog moeten.

Maar ik denk dat jij het niveau van veel chauffeurs wat onderschat op basis van je eigen interpretatie tbh.

Opnieuw een rijbewijs is een bewijs dat je op dat moment kan rijden.
Er is gewoon geen enkele reden om dat later niet opnieuw te testen. Het verkeer verandert, bestuurders veranderen, regels veranderen,...

Er zijn zoveel variabelen dat een eenmalige test gewoon een erg ondermaatse manier is om ervoor te zorgen dat er enkel (of grotendeels) bekwame bestuurders rond rijden.
En dat zou wel het doel moeten zijn van een deftig verkeersbeleid.

Want bekwaam zijn wil zeggen voor mij dat je kan auto rijden (vandaar de test) en ook met de verantwoordelijkheid kan omgaan van een rijbewijs (vandaar de controles).

Reactie testen ed is natuurlijk wel wat over the top.
En idd zoals ik zei, controles zouden zeker omhoog moeten.

Maar ik denk dat jij het niveau van veel chauffeurs wat onderschat op basis van je eigen interpretatie tbh.

Opnieuw een rijbewijs is een bewijs dat je op dat moment kan rijden.
Er is gewoon geen enkele reden om dat later niet opnieuw te testen. Het verkeer verandert, bestuurders veranderen, regels veranderen,...

Er zijn zoveel variabelen dat een eenmalige test gewoon een erg ondermaatse manier is om ervoor te zorgen dat er enkel (of grotendeels) bekwame bestuurders rond rijden.
En dat zou wel het doel moeten zijn van een deftig verkeersbeleid.

Want bekwaam zijn wil zeggen voor mij dat je kan auto rijden (vandaar de test) en ook met de verantwoordelijkheid kan omgaan van een rijbewijs (vandaar de controles).
En een diploma is een bewijs dat je op die moment de leerstof kent. Dat je die dag erna vergeet maakt niet uit. Toch moet je ook niet om de zoveel tijd bewijzen of je volgens de nieuwe eindtermen ook nog zou slagen.

Je hebt nu al het terugkom moment dat niets meer is dan puur geldklopperij. Ik heb genoeg geld uitgegeven aan rijlessen en examens afleggen. Ik heb bewezen dat ik met een wagen kan rijden. Als je gevaarlijke chauffeurs uit het verkeer wilt halen moet je maar actief inzetten op controles. Ik kan gerust voorbeeldig zijn op een examen om 5 minuten later tegen 120 door de bebouwde kom te scheuren.

Om nog maar van de praktische haalbaarheid te zwijgen. Er zijn nu al enorme wachttijden, laat staan dat je ook nog eens de miljoenen mensen die al een rijbewijs hebben om de x aantal tijd moet gaan hertesten.

Ik rij nu al 15 jaar met de auto. Op die 15 jaar heb ik 2 snelheidsboetes gekregen die te maken hadden met even niet op te letten, genre 52 gecorrigeerd waar je 50 mag, geen ongeval veroorzaakt, nooit aan de kant gezet en nooit positief geblazen. Ik denk dat ik wel bewezen heb dat ik met de auto kan rijden zonder daar nog eens om de x aantal jaar geld voor neer te tellen.

Laatst bewerkt:
En een diploma is een bewijs dat je op die moment de leerstof kent. Dat je die dag erna vergeet maakt niet uit. Toch moet je ook niet om de zoveel tijd bewijzen of je volgens de nieuwe eindtermen ook nog zou slagen.

Je hebt nu al het terugkom moment dat niets meer is dan puur geldklopperij. Ik heb genoeg geld uitgegeven aan rijlessen en examens afleggen. Ik heb bewezen dat ik met een wagen kan rijden. Als je gevaarlijke chauffeurs uit het verkeer wilt halen moet je maar actief inzetten op controles. Ik kan gerust voorbeeldig zijn op een examen om 5 minuten later tegen 120 door de bebouwde kom te scheuren.

Om nog maar van de praktische haalbaarheid te zwijgen. Er zijn nu al enorme wachttijden, laat staan dat je ook nog eens de miljoenen mensen die al een rijbewijs hebben om de x aantal tijd moet gaan hertesten.

Ik rij nu al 15 jaar met de auto. Op die 15 jaar heb ik 2 snelheidsboetes gekregen die te maken hadden met even niet op te letten, genre 52 gecorrigeerd waar je 50 mag, geen ongeval veroorzaakt, nooit aan de kant gezet en nooit positief geblazen. Ik denk dat ik wel bewezen heb dat ik met de auto kan rijden zonder daar nog eens om de x aantal jaar geld voor neer te tellen.

Diploma en rijbewijs zijn 2 compleet andere zaken. In het verkeer ben je nu eenmaal verantwoordelijk voor de veiligheid van anderen.

De kost van je rij-examen opnieuw te moeten doen is nu ook niet gigantisch hé.
Praktisch haalbaar vind ik geen argument om er niet over na te denken en het daarom maar af te schieten.
En ja, je kan na je examen zoals een zot beginnen rijden.
Daarom dat ik al de hele tijd herhaal dat het een én-én verhaal is.
Bekwaamheid én verantwoordelijkheid.

En het is niet omdat jij nog een goede chauffeur bent dat dat geldt voor iedereen die op hetzelfde moment als jou zijn rijbewijs kreeg natuurlijk.

Diploma en rijbewijs zijn 2 compleet andere zaken. In het verkeer ben je nu eenmaal verantwoordelijk voor de veiligheid van anderen.

De kost van je rij-examen opnieuw te moeten doen is nu ook niet gigantisch hé.
Praktisch haalbaar vind ik geen argument om er niet over na te denken.
En ja, je kan na je examen zoals een zot beginnen rijden.
Daarom dat ik al de hele tijd herhaal dat het een én-én verhaal is.
Bekwaamheid én verantwoordelijkheid.
Als arts ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van je patiënt. Als ingenieur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van die brug die je aan het bouwen bent. Als programmeur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het spaargeld van honderdduizenden mensen. Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor de toekomst van je leerlingen. Als elektricien ben je verantwoordelijk voor de installaties die je plaatst.

Genoeg mensen waarvoor de 50 euro van een rijexamen niet in het budget past. Zeker tegenwoordig met de stijgende kost van… nuja, alles.

En werkt het de veiligheid in de hand als je gewoon opnieuw kan blijven proberen tot je nog eens geslaagd bent? Of ga je er een periode van x aantal tijd tussenlaten en tegen die mensen zeggen dat ze maar moeten zien dat ze op hun werk raken en de kinderen kunnen wegbrengen?

Zorg eerst dat je actief het verkeer veilig maakt door de rotte appels eruit te halen vooraleer je weeral in de mensen hun zakken gaat zitten. Want nogmaals, ik zou absoluut niet weten waarom ik nu nog eens geld zou moeten uitgeven aan iets waarvan ik al voldoende heb bewezen dat ik het kan.

Als arts ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van je patiënt. Als ingenieur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van die brug die je aan het bouwen bent. Als programmeur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het spaargeld van honderdduizenden mensen.

Dat is natuurlijk een heel ander gegeven dan in een wagen van 2 ton stappen.
Die vergelijking gaat echt niet op.
Genoeg mensen waarvoor de 50 euro van een rijexamen niet in het budget past. Zeker tegenwoordig met de stijgende kost van… nuja, alles.

En werkt het de veiligheid in de hand als je gewoon opnieuw kan blijven proberen tot je nog eens geslaagd bent? Of ga je er een periode van x aantal tijd tussenlaten en tegen die mensen zeggen dat ze maar moeten zien dat ze op hun werk raken en de kinderen kunnen wegbrengen?

Zoals ik zei: Praktisch heb ik daar nu geen antwoord op dit moment.
Maar ik vind zeker dat het wel zijn plaats heeft in een goed verkeersbeleid.
Je moet niet bij de eerste test je rijbewijs afgeven lijkt me.
Mensen moeten idd nog naar hun werk blijven rijden. Maar als die mensen na x-aantal pogingen nog niet slagen in hun test dan mag je wel de vraag stellen of hun vrijheid om met de wagen te rijden mijn veiligheid en die van de anderen in gevaar mag brengen, toch?

En als ze na een aantal keer wel slagen is dat algemeen gezien het teken dat ze tijd en moeite hebben gestoken in hun rij-kunsten. Dat kan, opnieuw, alleen maar de algemene veiligheid ten goede komen.

Zorg eerst dat je actief het verkeer veilig maakt door de rotte appels eruit te halen vooraleer je weeral in de mensen hun zakken gaat zitten. Want nogmaals, ik zou absoluut niet weten waarom ik nu nog eens geld zou moeten uitgeven aan iets waarvan ik al voldoende heb bewezen dat ik het kan.

En wie zegt dat jij binnen 5, 15, 20 jaar wél nog kan auto rijden?

En opnieuw het is een én-én verhaal. Meer controles en vaker testen van de bekwaamheid. Want of ik morgen omver gereden wordt door iemand die niet kan autorijden of iemand die de regels aan zijn laars lapt, maakt geen verschil.

Als arts ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van je patiënt. Als ingenieur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van die brug die je aan het bouwen bent. Als programmeur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het spaargeld van honderdduizenden mensen. Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor de toekomst van je leerlingen. Als elektricien ben je verantwoordelijk voor de installaties die je plaatst.

Als arts, ingenieur en it-er moet je ook bijleren eens je afgestudeerd bent. Verkeersregels veranderen, de examens veranderen, situaties evolueren. Je kan onmogelijk zeggen dat een rijbewijs van 50 jaar geleden nog heel relevant is voor nu.
Best grappig hoe de 50€ voor een rij-examen wel als problematisch gezien wordt, maar de 1500€ inkomstenverlies door 100 te rijden niet :p

Als arts, ingenieur en it-er moet je ook bijleren eens je afgestudeerd bent. Verkeersregels veranderen, de examens veranderen, situaties evolueren. Je kan onmogelijk zeggen dat een rijbewijs van 50 jaar geleden nog heel relevant is voor nu.
Best grappig hoe de 50€ voor een rij-examen wel als problematisch gezien wordt, maar de 1500€ inkomstenverlies door 100 te rijden niet :p
Omdat dat eerste voor iedereen zou zijn en dat laatste voor een heel beperkte groep die per definitie al bovengemiddeld welstellend is.

de mens waarvoor 50 euro veel geld is is nu niet de mens die betaald is voor in de file te staan en heeft ergo ook geen last van die 5 min langere reistijd. Misschien niet proberen van ieder argument maar in uw kraam te doen passen.

Maar dat 2e is ook uit te drukken in "2,5 dag verlof", en dat is ook voor iedereen (die 50km autostrade per dag doet)
En dat is een zeer kleine minderheid. ( noot over dat vorige, ik ben pro regelmatig hertesten voor het rij examen, gewoon een verklaring voor de verschillende reactie)

Dat is natuurlijk een heel ander gegeven dan in een wagen van 2 ton stappen.
Die vergelijking gaat echt niet op.
Ik zou niet weten waarom die vergelijking niet op zou gaan? Als pakweg arts ben je evenzeer verantwoordelijk voor het leven van je patiënten. Een gebrekkige of gedateerde kennis van medicatie kan het verschillen tussen leven en dood betekenen

Zoals ik zei: Praktisch heb ik daar nu geen antwoord op dit moment.
Maar ik vind zeker dat het wel zijn plaats heeft in een goed verkeersbeleid.
Je moet niet bij de eerste test je rijbewijs afgeven lijkt me.
Mensen moeten idd nog naar hun werk blijven rijden. Maar als die mensen na x-aantal pogingen nog niet slagen in hun test dan mag je wel de vraag stellen of hun vrijheid om met de wagen te rijden mijn veiligheid en die van de anderen in gevaar mag brengen, toch?

En als ze na een aantal keer wel slagen is dat algemeen gezien het teken dat ze tijd en moeite hebben gestoken in hun rij-kunsten. Dat kan, opnieuw, alleen maar de algemene veiligheid ten goede komen.
Ik heb op zich geen probleem met het idee van het opnieuw afleggen van het rijbewijs, maar dat moet gericht gebeuren. Als je voor de x-ste keer voor de verkeersrechtbank moet komen, voor de zoveelste keer dronken betrapt wordt achter het stuur, een ongeluk veroorzaakt door overdreven snelheid, roekeloos gedrag, etc ben ik zeker voorstander van het opnieuw afleggen van het rijexamen. Zowel theoretisch als praktisch wat mij betreft.

Maar mensen die bij wijze van spreken niets op hun kerfstok hebben moeten daar niet mee lastig gevallen worden in mijn ogen. Vooral omdat het idee van periodieke examens vaak komt van mensen die zich eens geërgerd hebben aan de opa voor hen die 60 reed waar je 70 mag. En daar bedoel ik zeker u niet mee eh. Maar over het algemeen komt het idee van periodieke rijexamens wel van die mensen.

En wie zegt dat jij binnen 5, 15, 20 jaar wél nog kan auto rijden?

En opnieuw het is een én-én verhaal. Meer controles en vaker testen van de bekwaamheid. Want of ik morgen omver gereden wordt door iemand die niet kan autorijden of iemand die de regels aan zijn laars lapt, maakt geen verschil.
Ik denk dat als ik geen boetes krijg, nooit een probleem heb bij controles en geen ongevallen veroorzaak dat ik wel bewezen heb dat ik met de wagen kan rijden.

En waarschijnlijk gaat dat als 60-er wat minder vlot dan wanneer je 30 bent. Maar er is geen verplichting om binnen 3 seconden van 0 naar 70 op te trekken of tegen 50 per uur door bochten te draaien.

Maar niet verplicht, hoeveel van de bijna gepensioneerde huisartsen werkt er wel niet met nog steeds bijna dezelfde werkwijze en kennis als 40 jaar geleden? Ik denk dat je ze de kost niet wilt geven.

Fyi, ik heb hier ook al gepost dat ik geen tegenstander ben van die 100 km/u. Ik heb zelfs gezegd dat ik mezelf vaak betrap dat ik automatisch rond de 100 km/u rijd als ik pakweg 's avonds van Hasselt naar huis rij.

Heel de discussie leert mij daar aast nogmaals dat we effectief gescheten zijn als het neerkomt op daadwerkelijk maatregelen treffen om de uitstoot te verlagen. Als we al dergelijke weerstand zien over eenvoudigweg een paar minuutjes langer onderweg zijn per dag.

Terug
Bovenaan