Vlaamse verkeersbelasting

Als je bezwaar aantekent, verlengt die twee maand dan niet? Of moet je voorschieten en betalen ze het teveel betaalde terug?
Ja, want de correcte factuur heb ik pas gekregen na de betalingstermijn van de foute. Maar ze hadden ondertussen wel een brief gestuurd met de annulatie van het verkeerde bedrag. En ik heb dus enkel het correcte bedrag moeten betalen.

Iemand dit al meegemaakt dat de DIV verkeerde waardes op de factuur voor inschrijving zet?
Volgens hun stoot mijn wagen 182g/km uit terwijl op het CoC duidelijk 165g/km staat...dit scheelt zo maar eventjes 1100€ 😵.
Ik weet zelfs niet waar ze die 182g vandaan gehaald hebben, ik vind die nergens weer op mijn papieren. Ofwel hebben ze hun vergist en dachten ze dat het 165g NEDC is ipv 165g WLTP en komen ze via een omrekening aan dit bedrag. Er is zelfs geen NEDC waarde te vinden van mijn wagen, enkel WLTP.
Enfin, bezwaar aangetekend en ook een afspraak gemaakt op de DIV voor dit recht te zetten want ik ga echt geen 2500€ ipv 1400€ inschrijving betalen.
Ik had hetzelfde aan de hand.
Garagist heeft de waardes foutief doorgegeven zeiden ze bij de DIV. Hun systeem verwerkt dit automatisch.

Je moet nu wel betalen om geen problemen te krijgen als de politie u zou tegenhouden. Nadien krijg je wat je teveel betaald hebt terug. Terugbetaling is binnen de 3 maanden dacht ik. Maar ze wachten wel tot de laatste dag.
Makkelijkste is bij DIV een afspraak maken. Dan zetten ze direct alles correct in hun systeem.

Ik wou eerst de documenten bij DIV in de bus steken maar toch nog snel nagevraagd of alles correct was. Had geen afspraak maar er stond toch niemand aan te schuiven. Ze hebben me toen zo verder geholpen.

Garagist heeft de waardes foutief doorgegeven zeiden ze bij de DIV. Hun systeem verwerkt dit automatisch.

Je moet nu wel betalen om geen problemen te krijgen als de politie u zou tegenhouden. Nadien krijg je wat je teveel betaald hebt terug. Terugbetaling is binnen de 3 maanden dacht ik. Maar ze wachten wel tot de laatste dag.
Makkelijkste is bij DIV een afspraak maken. Dan zetten ze direct alles correct in hun systeem.

Ik wou eerst de documenten bij DIV in de bus steken maar toch nog snel nagevraagd of alles correct was. Had geen afspraak maar er stond toch niemand aan te schuiven. Ze hebben me toen zo verder geholpen.
Ik heb 2 maand de tijd om te betalen dus ik betaal nog niks. Zolang ik niet te laat betaal ben ik nog steeds in mijn recht en kan de politie mij niks maken. Ik wacht dus voorlopig nog af en hopelijk gaat alles geregeld geraken voor de betaaltermijn.

Afspraak bij de DIV is vastgelegd voor volgende week.

Ik heb ook zo laat mogelijk betaald hoor. Maar bij de DIV werken ze blijkbaar niet zo snel waardoor de rechtzetting buiten de termijn viel.

We zien wel. Ik (ttz mijn vrouw want zij zal er voor gaan) zal vragen wat ik ermee moet doen, want persoonlijk vind ik dat niet echt kunnen dat ik zomaar eventjes 1100€ meer moet betalen door hun fout en dat ik het nog eerst zou moeten betalen ook!

Gewoon bezwaar aantekenen bij de belastingdienst en uitleg geven waarom, ik heb niks betaald tot ik de correcte factuur heb gekregen.

De mijne was geïmporteerd en de garagist had de fout gemaakt bij de registratie. Ze hadden geen WLTP waardes dus berekende ze die op de waardes van NEDC.
Blijkbaar waren de WLTP waardes ingevuld bij het NEDC veld ofzo.

Gewoon bezwaar aantekenen bij de belastingdienst en uitleg geven waarom, ik heb niks betaald tot ik de correcte factuur heb gekregen.

Had ik ook direct gedaan. Maar ze zeiden mij wel dat als de termijn van betaling verlopen was, ik eigenlijk in overtreding was.

De mijne was geïmporteerd en de garagist had de fout gemaakt bij de registratie. Ze hadden geen WLTP waardes dus berekende ze die op de waardes van NEDC.

Had ik ook direct gedaan. Maar ze zeiden mij wel dat als de termijn van betaling verlopen was, ik eigenlijk in overtreding was.
Ik heb daar speciaal voor gebeld en men zei dat deze on hold stond wegens het bezwaar dat ik had aangetekend en dus ook mocht wachten met betalen tot ik de correcte had ontvangen.

Zelfde bij mij. Waar normaal gezien de NEDC waardes staan ingevuld in het CoC staan bij mij de WLTP waardes.

Zolang de betalingstermijn nog niet voorbij is ben ik in orde. Ik zie wel als het bijna nadert en het zou nog niet in orde zijn, met al die ANPR camera's rijd je best rond met volledig in orde papieren.
Ik heb daar speciaal voor gebeld en men zei dat deze on hold stond wegens het bezwaar dat ik had aangetekend en dus ook mocht wachten met betalen tot ik de correcte had ontvangen.
Volgende week weet ik normaal gezien meer na het bezoek bij de DIV.
Is het niet verstandiger het bedrag te betalen waar je wel mee akkoord bent?
Dat gaat toch niet. Aan een overschrijvingsformulier zit een gestructureerde mededeling verbonden, als die waardes niet kloppen zullen ze het wel weten. Daarbij, je kan toch niet zomaar uit je eigen beslissen hoeveel je effectief wilt betalen.

Dat gaat toch niet. Aan een overschrijvingsformulier zit een gestructureerde mededeling verbonden, als die waardes niet kloppen zullen ze het wel weten. Daarbij, je kan toch niet zomaar uit je eigen beslissen hoeveel je effectief wilt betalen.

"ik ga echt geen 2500€ ipv 1400€ inschrijving betalen."

Van waar komt die 1400€ dan? Dat is wat de juiste berekening zou moeten zijn? Daar ga je toch mee akkoord dan en wat ook het effectieve bedrag zou zijn?

Er zijn ook mensen die in 2x storten dus ik zie niet in wat daar een probleem aan zou zijn

"ik ga echt geen 2500€ ipv 1400€ inschrijving betalen."

Van waar komt die 1400€ dan? Dat is wat de juiste berekening zou moeten zijn? Daar ga je toch mee akkoord dan en wat ook het effectieve bedrag zou zijn?

Er zijn ook mensen die in 2x storten dus ik zie niet in wat daar een probleem aan zou zijn
Die 1400€ komt van de online simulatie van de overheid, de berekening aan de uitstoot van 165g. Bij 182g kom je aan 2500€.

Dit gevonden op de website van Vlaanderen :

Moet u al betalen als u bezwaar indient?​

Als u een bezwaar indient, schort dat de betaaltermijn niet op: de uiterste betaaldatum blijft dus hetzelfde.
  • Het is aangeraden om altijd de volledige aanslag te betalen.

Zo bent u zeker dat u later geen nalatigheidinterest zal moeten betalen. Als na onderzoek van uw bezwaar blijkt dat u recht heeft op een terugbetaling, dan zal de Vlaamse Belastingdienst u het te veel betaalde bedrag terugstorten ongeveer 2 maanden na de beslissing, vermeerderd met moratoriuminterest als u daar recht op heeft.
  • Is het niet mogelijk om de belasting in zijn geheel te betalen?
    • Betaal dan alvast het niet betwiste deel. Dat is het deel van de aanslag waarover geen twijfel bestaat dat u dat verschuldigd bent.
    • Hebt u een bezwaar ingediend voor uw verkeersbelastingen? Bewaar een kopie van de ontvangstmelding of een ander bewijs dat u bezwaar ingediend hebt in uw voertuig. Zo hebt u dat alvast bij u als u op de openbare weg aan een controle onderworpen wordt.
    • Als u alleen het niet-betwiste gedeelte van de aanslag betaalt, en uw bezwaar wordt niet ingewilligd, dan zal u nalatigheidinterest moeten betalen op het gedeelte van de aanslag dat u wel betwistte en dus niet betaalde.
    • Als u nog niets betaalt, en uw bezwaar wordt niet ingewilligd, dan zal u nalatigheidinterest moeten betalen op de volledige aanslag. Als u nog niets betaalt en uw bezwaar wordt ingewilligd voor het deel dat u betwistte, zal u toch nalatigheidsintresten moeten betalen op het deel dat u niet betwist heeft en toch ook niet betaalde.
  • Hebt u bezwaar ingediend voor verkeersbelasting en het volledige bedrag nog niet betaald? Bewaar dan een kopie van de ontvangstmelding of een ander bewijs dat u bezwaar ingediend hebt in uw voertuig. Zo hebt u dat alvast bij u als u op de openbare weg aan een controle onderworpen wordt.

Best eens bellen naar de belastingdienst, ik heb niks betaald tot ik de correcte factuur heb gehad. Is van vorig jaar januari geleden.

Die 1400€ komt van de online simulatie van de overheid, de berekening aan de uitstoot van 165g. Bij 182g kom je aan 2500€.

Dit gevonden op de website van Vlaanderen :

Moet u al betalen als u bezwaar indient?​

Als u een bezwaar indient, schort dat de betaaltermijn niet op: de uiterste betaaldatum blijft dus hetzelfde.
  • Het is aangeraden om altijd de volledige aanslag te betalen.

Zo bent u zeker dat u later geen nalatigheidinterest zal moeten betalen. Als na onderzoek van uw bezwaar blijkt dat u recht heeft op een terugbetaling, dan zal de Vlaamse Belastingdienst u het te veel betaalde bedrag terugstorten ongeveer 2 maanden na de beslissing, vermeerderd met moratoriuminterest als u daar recht op heeft.
  • Is het niet mogelijk om de belasting in zijn geheel te betalen?
    • Betaal dan alvast het niet betwiste deel. Dat is het deel van de aanslag waarover geen twijfel bestaat dat u dat verschuldigd bent.
    • Hebt u een bezwaar ingediend voor uw verkeersbelastingen? Bewaar een kopie van de ontvangstmelding of een ander bewijs dat u bezwaar ingediend hebt in uw voertuig. Zo hebt u dat alvast bij u als u op de openbare weg aan een controle onderworpen wordt.
    • Als u alleen het niet-betwiste gedeelte van de aanslag betaalt, en uw bezwaar wordt niet ingewilligd, dan zal u nalatigheidinterest moeten betalen op het gedeelte van de aanslag dat u wel betwistte en dus niet betaalde.
    • Als u nog niets betaalt, en uw bezwaar wordt niet ingewilligd, dan zal u nalatigheidinterest moeten betalen op de volledige aanslag. Als u nog niets betaalt en uw bezwaar wordt ingewilligd voor het deel dat u betwistte, zal u toch nalatigheidsintresten moeten betalen op het deel dat u niet betwist heeft en toch ook niet betaalde.
  • Hebt u bezwaar ingediend voor verkeersbelasting en het volledige bedrag nog niet betaald? Bewaar dan een kopie van de ontvangstmelding of een ander bewijs dat u bezwaar ingediend hebt in uw voertuig. Zo hebt u dat alvast bij u als u op de openbare weg aan een controle onderworpen wordt.

Dus die 1400€ is wat het normaal zal worden en waar je ook mee akkoord bent. Dan zou ik die ook betalen

"Betaal dan alvast het niet betwiste deel. Dat is het deel van de aanslag waarover geen twijfel bestaat dat u dat verschuldigd bent."
1400€ is het niet betwiste deel, toch?

Zo kan je toch de intresten vermijden als je gelijk zou krijgen

Dus die 1400€ is wat het normaal zal worden en waar je ook mee akkoord bent. Dan zou ik die ook betalen

"Betaal dan alvast het niet betwiste deel. Dat is het deel van de aanslag waarover geen twijfel bestaat dat u dat verschuldigd bent."
1400€ is het niet betwiste deel, toch?

Zo kan je toch de intresten vermijden als je gelijk zou krijgen
1397,64€ om exact te zijn.

Jaarlijkse verkeersbelasting moet er ook nog bij en dat is dan ook verkeerd.
Daar hadden ze 511,6€ er van gemaakt terwijl het 484,1€ zou moeten zijn.
Ook wordt er nog een bedrag van 43,41€ in mindering gebracht, ik denk de verrekening van mijn voorgaande wagen.

Het lijkt mij gewoon beter om nog wat te wachten tot ik het correcte exacte bedrag weet. Als ik er dan een paar € naast zit moet het toch weer verrekend worden. Ik heb tot 19 april de tijd om te betalen en volgende week gaan we toch naar de DIV.

Mijn vrouw is terug van de DIV met wat info (de rest hoor ik vanavond wel na mijn werk).
De wagen heeft bij voorregistratie in de garage verkeerde waardes ingegeven gekregen. We moeten via de verzekering een aanvraag doen tot correctie bij DIV. Daarna de belasting bellen om nieuwe factuur te vragen. Dáár zouden ze de aanpassing van de DIV al moeten zien.

Dat van via de verzekering was ik al helemaal vergeten.
De papieren die ik van de verzekering had gekregen moest ik dan opsturen naar DIV voor rechtzetting.
Maar toen ik deze in de bus bij DIV wou steken zag ik dat er weinig volk was en was ik nog gaan vragen of alles zo correct was ingevuld om op te sturen.
Ze hebben me toen direct verder geholpen en alles juist in de computer gezet. Heb die papieren toen ook niet meer moeten opsturen.

Deze voormiddag naar de belastingsdienst gebeld. Aangezien ik al schriftelijk bezwaar had aangetekend was het al in gang gezet en konden ze niet meer doen momenteel voor mij, men zei dat het zelfs 2 tot 6 maand kon duren tegen het in orde zou zijn!
Men zei wel dat ik het correcte bedrag dat ik zou moeten betalen wel al kan storten om toch in orde te zijn.

Allé, donderdag een afspraak met mijn verzekeringsagent (BNP Paribas aka AG Insurance).
Hopelijk gaat het hiermee allemaal in orde komen.

Net terug van de verzekering.
De wagen wordt opnieuw ingeschreven, dus ik ga een nieuw kentekenbewijs moeten krijgen (en weer 26€ moeten betalen).
Dit zou alles weer in gang moeten zetten om een nieuwe en correcte factuur van de belastingdienst te krijgen.

Terug
Bovenaan