Vlaamse verkeersbelasting

Eendraadsschema

Active member
Wie vind dat dee verkeersbelasting in vlaanderen gewoon een extra milieu taks is voor voertuigen op verbrandingsmotoren. We betalen aan de pomp ook al milieubelastingen op de brandstof terwijl elektrische voertuigen geen verkeersbelasting betalen.

Dacht dat verkeersbelasting er voor diende om ons wegennet te onderhouden en te vernieuwen. Elektrische voertuigen zijn in de meeste gevallen ook veel zwaarder waardoor ons wegennet nog meer gaat afzien maar nee deze voertuigen moeten niet mee betalen voor ons wegennet.

Ik vind dat de politiek in deze zaak aan discriminatie doet. De elektrische auto's zijn al zoveel duurder dan die op verbrandingsmotoren maar deze hebben wel het privilege om ons wegennet gratis te gebruiken ten opzichte van die op verbrandingsmotoren.

Wat gaat de politiek doen als er ooit geen auto's meer op verbrandingsmotoren rijden en elektrische auto's geen verkeersbelasting blijven betalen. Hoe gaan ze ons wegennet dan onderhouden of gaan ze ons wegennet verwaarlozen omdat ze geen inkomsten hebben omdat ze beslist hebben dat elektrische wagens geen verkeersbelasting moeten betalen.

Het komt erop neer dat de verkeersbelasting gewoon een milieubelasting is geworden!
 
We betalen aan de pomp ook al milieubelastingen op de brandstof terwijl elektrische voertuigen geen verkeersbelasting betalen.
Tiens, ik wist niet dat elektriciteit tegenwoordig vrijgesteld was van accijnzen, heffingen en BTW?

En wees maar zeker dat er op elektrische auto's binnen enkele jaren ook verkeersbelasting en inschrijvingstaks gehoffen zal worden. En om op het concept milieubelastingen terug te komen: is het misschien een beter alternatief om de mensen niet richting een lagere CO² uitstoot te sturen, en vervolgens een forse boete vanuit de EU te incasseren? Om nog maar te zwijgen van de gevolgen voor het klimaat.
 
De eerste fout die men kan maken: geloven dat er rede & ratio zit in politieke beslissingen.
 
De eerste fout die men kan maken: geloven dat er rede & ratio zit in politieke beslissingen.

Die is er wel hoor. Meer en meer mensen rijden EV > minder en minder belastingsinkomsten > belastingen op EV heffen.
Logisch en helder. :)
 
Wie vind dat dee verkeersbelasting in vlaanderen gewoon een extra milieu taks is voor voertuigen op verbrandingsmotoren. We betalen aan de pomp ook al milieubelastingen op de brandstof terwijl elektrische voertuigen geen verkeersbelasting betalen.
In vergelijking met onze buurlanden krijg je in BE een aalmoes van ondersteuning als je met een EV wil rijden.
Geen verkeersbelasting. poeh poeh dat is dan 300-500 euro bespaard per jaar en voor hoeveel jaar nog? Nog 4-5?

In het buitenland krijg je ettelijke duizenden euro's subsidie/korting op een EV van de overheid.
Wees niet jaloers op de aalmoes die EV rijders krijgen van de Belgische overheid.
 
In vergelijking met onze buurlanden krijg je in BE een aalmoes van ondersteuning als je met een EV wil rijden.
Geen verkeersbelasting. poeh poeh dat is dan 300-500 euro bespaard per jaar en voor hoeveel jaar nog? Nog 4-5?

In het buitenland krijg je ettelijke duizenden euro's subsidie/korting op een EV van de overheid.
Wees niet jaloers op de aalmoes die EV rijders krijgen van de Belgische overheid.

Dat is waar, maar ik denk nu ook niet dat we in België nog eens met subsidies moeten gaan strooien, die dan een paar jaar erna weer moeten afgebouwd worden; het begrotingstekort is nu al een drama... En gegarandeerd als we te snel EV rijden bij particulieren stimuleren, komen we in de problemen met ons elektriciteitsnet, beschikbaarheid van laadpalen, enz. :thinking:

Wat ook wel pijnlijk is, is dat België volgens een recente studie het 2e duurste land in Europa zou zijn qua gemiddelde laadprijs per kWh (na Denemarken). Als je dan weet hoeveel daarvan accijnzen, BTW, ... zijn, dan betalen EV rijders ook op die manier een pak meer dan in buurlanden.
 
Schaf de verkeersbelasting af, en verhoog de accijnzen op benzine en diesel.

Simulatie:
Verbruik van 7 liter per 100 km.
Accijnsverhoging: + €0,30 per liter.

Extra te betalen aan accijns:
5000 km = + €105 per jaar.
15000 km = + €315 per jaar.
30000 km = + €630 per jaar.
40000 km = + €840 per jaar.

Gevolg: mensen die veel km rijden schaffen (versneld) een elektrische auto aan. Tweedehands brandstofwagens komen terecht bij mensen die weinig rijden, bv. mensen die met het OV (kunnen) gaan werken of gepensioneerden.

De politieke backlash van VB en andere populisten zou wel enorm zijn.
954fd9c0-bcc1-11ec-8b7a-ddabdbc50b56.jpg
 
Schaf de verkeersbelasting af, en verhoog de accijnzen op benzine en diesel.

Simulatie:
Verbruik van 7 liter per 100 km.
Accijnsverhoging: + €0,30 per liter.

Extra te betalen aan accijns:
5000 km = + €105 per jaar.
15000 km = + €315 per jaar.
30000 km = + €630 per jaar.
40000 km = + €840 per jaar.

Gevolg: mensen die veel km rijden schaffen (versneld) een elektrische auto aan. Tweedehands brandstofwagens komen terecht bij mensen die weinig rijden, bv. mensen die met het OV (kunnen) gaan werken of gepensioneerden.

De politieke backlash van VB en andere populisten zou wel enorm zijn.
954fd9c0-bcc1-11ec-8b7a-ddabdbc50b56.jpg
Top voor mensen die aan de grens wonen.
 
Top voor mensen die aan de grens wonen.
Zo'n accijnsverhoging zou best met de buurlanden overlegd worden, misschien zien zij er ook wel het nut van in. En anders voer je de accijnsverhoging langzaam in, over een tijdsspanne van enkele jaren, volgens het boiling frog principe.

Ik vind het alleszins een intelligentere ingreep dan x duizend euro aankooppremie geven voor elektrische auto's. Het bezitten van een brandstofwagen kan geen kwaad, het verbranden van olieproducten wel. Belast dat laatste dan gewoon, zodat mensen hun aankoop en rijgedrag erop kunnen afstemmen.

Zuinigere wagen kopen = minder accijns betalen
Minder kilometers rijden = minder accijns betalen
Zuiniger rijden = minder accijns betalen
Carpoolen = minder accijns betalen
...

Benzine- of dieselwagen die maar 50 km per week bolt: blijf er gerust mee rijden, vervangen door een elektrische auto heeft voor milieu en klimaat maar weinig impact.
 
Benzine- of dieselwagen die maar 50 km per week bolt: blijf er gerust mee rijden, vervangen door een elektrische auto heeft voor milieu en klimaat maar weinig impact.
Goh, daarmee ben ik het niet eens.
Wanneer die wagen 50km in steden rond bolt blijft de uitstoot daar lokaal hangen in de straten. Dat is helemaal niet goed voor de luchtkwaliteit.

Op de boeren buiten is het een heel ander verhaal.
 
Goh, daarmee ben ik het niet eens.
Wanneer die wagen 50km in steden rond bolt blijft de uitstoot daar lokaal hangen in de straten. Dat is helemaal niet goed voor de luchtkwaliteit.

Op de boeren buiten is het een heel ander verhaal.
Hoe leuk dat je de productie-kosten van de electrische wagen volledig negeert...

Maar ach, dat is de luchtkwaliteit van mensen in derdewereld-landen en dergelijke die de grondstoffen moeten mijnen en verwerken, niet het probleem van u dus.

Als er 1 ding is die waar is voor eender welk "groen" product, niet alleen wagens maar ook gsm's en computer en... alles: het is veeeel beter om een bestaande ICE wagen op te rijden dan een perfect werkende ICE te vervangen door een Electrische wagen omdat die "groener" is.

Dus nu de hele stormloop op EV wagens en ICE wagens te vervangen die nog perfect in orde zijn, is een ecologische ramp. Dat je EV's wil, prima. Maar... om een BMW van 6 jaar oud nu al af te schrijven en te vervangen door een EV, dat is ecologische moord. Maar dan kan je wel niet virtue signalling doen uiteraard.

Voor bedrijfswagens in leasing is dat een beetje het hele probleem: hun model draait om de eerste 4 jaar en de naverkoop en dat wordt nu het ergste wat je in een vrije markt kan doen: het wordt onzeker.
 
Laatst bewerkt:
Goh, daarmee ben ik het niet eens.
Wanneer die wagen 50km in steden rond bolt blijft de uitstoot daar lokaal hangen in de straten. Dat is helemaal niet goed voor de luchtkwaliteit.

Op de boeren buiten is het een heel ander verhaal.

Daar heb je inderdaad een punt waar ik ook wel gevoelig voor ben. Wij wonen in een stadswoning in een (enkelrichtings)straat zone 30 waar tijdens de spits 400 auto's per uur door rijden, dwz een auto om de 9 seconden. Ik kijk enorm uit naar de omslag van het wagenpark naar elektrisch, zowel voor betere luchtkwaliteit als voor minder geluidsoverlast.

Vooral oude auto's (< 2005) kunnen verschrikkelijk "stinken", soms ademen wij pure kanker in als we door onze straat stappen. Onze slaapkamervensters vooraan onze woning zijn overdag dan ook steevast toe.

Ik ben echter ook pragmatisch. Niet iedereen kan zich een elektrische auto veroorloven. De tweedehandsmarkt is nog veel te klein. Dus gaan mensen met een kleiner inkomen nog enige tijd aangewezen zijn op benzine- en dieselwagens. Dan lijkt een accijnsverhoging mij een aanvaardbaar instrument om die mensen aan te moedigen minder te rijden en dus minder uit te stoten, zeker als dat gecompenseerd wordt door het afschaffen van de jaarlijkse verkeersbelasting. Daarnaast hebben de lage-emissiezones natuurlijk ook hun effect op het uitfaseren van de meest vervuilende wagens.
 
Terug
Bovenaan