Review: Gas Station Simulator

Begin vandaag met om het even wie een gesprek over brandstof en je hebt gegarandeerd een ongelukkige persoon voor je. Of men nu met diesel, benzine, gas of elektrisch vooruit gaat, het is allemaal schrikwekkend duur en een volle tank voelt al gauw alsof je jezelf een kerstcadeau van je droomlijstje geeft. Wie zin heeft om een stapje terug in de tijd te zetten naar toen brandstof nog een gewoon goed was, kan nu zijn hart ophalen bij Gas Station Simulator. Geen stakende raffinaderij in zicht, geen keuze tussen boterhammen of tanken. Gewoon de speler en zijn afgeleefd tankstation(netje) te midden van de Amerikaanse heartland en de uitdaging om je zaak uit te bouwen tot een bloeiende onderneming.

Gas Station Simulator is nu beschikbaar voor pc, Switch, Xbox X|S, Xbox One, PlayStation 4 en PlayStation 5. Ik speelde deze game op Nintendo Switch.

1666361678558.png


Pompen of verzuipen

Een eigen zaak. Het blijft iets waar velen van dromen, maar het vergt wel wat moed. Ik heb er soms ook wel een leuke dagdroom over, maar ik weet genoeg van mijzelf om te beseffen dat het nooit méér dan die dagdroom kan worden. Al sinds de vroege dagen van Roller Coaster Tycoon was ik enthousiast als starter, maar lukte het mij zelfs virtueel nooit om echt het succes te halen dat zo een game je voorhield te behalen was. Nu nog steeds. Ik heb al wat afgesimulatord in de laatste jaren, het is altijd wel leuk maar ik ben nooit de grote winnaar. Het zit er gewoon niet in. En ik ga nu natuurlijk niet het talent dat nodig is voor een échte zaak gaan vergelijken met een sim- of tycoonervaring, maar het voelde voor mij wel als waarschuwing: gelieve dit nooit met echte centen te proberen, lief kind! Het blijft bij mij puur virtueel. Dit keer heeft een verre oom mij een klein tankstation te midden van nergens nagelaten en is het aan mij om hier een succes van te maken. Jazeker, Squidward gaat de benzinebusiness in!

Het tankstation is een beetje Amerikaans folklore. Zeker, hier in België heb je zowel de ketens als nog verdoken enkelingen die het nog zelfstandig doen, maar Amerikaanse gas stations roepen al snel exotische beelden van Route 66 op, uren lang onderweg zijn en dan ergens een verborgen parel vinden met appeltaart zoals honderd jaar terug of een plaats precies uit een Stephen King-boek waar je de vibe drie uur later nog van voelt. Mensen gaan op road trips met netjes uitgestippelde parcours langs legendarische stopplaatsen, een benzinestation van een keten die je in maar drie staten kan vinden is een bonafide Instagram-moment. Wanneer je in de VS op deze markt kan doorbreken, is je broodje gebakken. Voor GSS kom je terecht in de bekende Dust Bowl-regio, een naam die blijven plakken is sinds de jaren dertig. Op dat moment was er in deze gebieden (plat, prairie, droog) niet alleen verschrikkelijke armoede maar ook zware 'stof-stormen' die elke economische activiteit met momenten volledig platlegden en een zware tol eisten van de gezondheid. Tegenwoordig is het er niet meer straatarm, maar het blijft een ruwe en moeilijke omgeving waar je blokjes beschaving ziet afwisselen met honderden kilometers vlakke leegte. Een plaats waar een service station met de juiste strategie dus wel gouden zaakjes kan doen.

gallery-item-5-big.jpg


Olie of bandenspanning voor u nakijken?

Drago Entertainment zijn de ontwikkelaars die ons deze Gas Station Simulator brengen. Een Pools bedrijf, waarmee Polen na ook Trail Life, een beetje het go-to land voor simulator games lijkt te worden. In hun assortiment zit ook een Winter Survival sim, een Detective sim en zelfs een Airport Security sim, voldoende voor iedereen om iets leuks te vinden. Met GSS beland de speler midden de Amerikaanse prairie (een mooie manier om te zeggen middle of nowhere) waar je een benzine- en servicestation gekocht hebt. Of toch iets wat ooit voor een benzine- en servicestation moest doorgaan. Brandstof is er al lang niet meer, je winkelschappen zijn leeg en het gebouwtje op zich lijkt amper een windstoot of twee van totale instorting verwijdert. Gelukkig heb je wel nog een redelijk logies (het dak is intact) en is de vorige eigenaar van de zaak een verre oom die het beste met je voorheeft en je tips en hulp zal aanbieden. Trouw aan de naam Dust Bowl is er een behoorlijke hoop zand die zal moeten weggehaald worden, maar ook hier heb je wel weer geluk in dat er op je stuk land allerhande machines aanwezig zijn om je arbeid te verlichten. Als je deze tenminste aan de praat krijgt ...

Ik zou mijn klanten graag een toilet aanbieden, maar daarvoor moet ik dus eerst uit level één geraken.


Je nieuwe aanwinst zal eerst een hoop opruimwerk en klusjes nodig hebben voor je nog maar kan denken aan je eerste centen binnenbrengen. Er is een overzichtelijk lijstje met taken die je dient te volbrengen, en je oom stuurt je ook regelmatig mail om aan te geven wat te doen of om meer informatie te geven over hoe aan de slag te gaan. Heel wat voorwerpen zijn interactief, bijvoorbeeld vuilnis uit je slaapplaats in een container mikken geeft je telkens een score (wel goed gooien, natuurlijk) en het is vreemd genoeg behoorlijk motiverend. Misschien een idee om de volgende grote schoonmaak met een scorebord doen. Dit begin van opruimen is in feite je tutorial. Hier leer je hoe je welke objecten kan gaan gebruiken, waar de mails aankomen, hoe je machines kan gebruiken. Je kan ondertussen al kiezen om je pompstation te openen, zodat de eerste klanten kunnen komen, maar aangezien één van je eerste op te lossen problemen is dat je geen brandstof meer op voorraad hebt, kan je daar net zo goed nog even mee wachten (maar dat is dus niet verplicht).

Terwijl je wacht op de eerste levering, hoef je niet gewoon in je zetel te blijven zitten, maar je moet ook niet noodzakelijk blijven zand wegscheppen (een taak waar behoorlijk veel tijd inkruipt, omdat het werkje niet geanimeerd is en je dus van A tot Z telkens de handeling moet stellen, wat in dit geval een beetje erg saai is). Dat hoef je dus niet te blijven doen, tenzij het je ding is, neen, er zijn ook hier speelse elementen bijgevoegd om het leuk te houden. Op je domein staat een kleine RC auto waar je een race mee kan gaan doen. Win de race binnen een bepaalde tijd en je krijgt $20! Er is heel veel om doen, maar de voldoening van je werk is ook wel oprecht. Als je kan terugkijken naar je kraaknette blanco blad van een winkelruimte, als je de muren van buiten een frisse laag verf hebt gegeven, is de duidelijke vooruitgang naar een bloeiende onderneming iets waar je vanzelf blij van wordt. Het is ook een leuk element - behalve voor het zand graven - dat je alles moet 'doen'. Dit is geen game waar je even klikt en hup, je muur is groen. Je vuilnis moet je laten ophalen, kleine vandaaltjes moet je zelf wegjagen (gooi een gasfles naar hun hoofd, na drie of vier begrijpen ze het), ... De speler krijgt een vrij realistisch gevoel van verantwoordelijkheid, dit spel gaat het niet in jouw plaats doen.

Schermopname (2).png


Dagen van twintig uur zijn geen uitzondering

Het is de bedoeling om met je station een heleboel diensten te gaan aanbieden, maar dat kost geld. Terwijl je bezig bent met je opknapwerk, kan je door goed in de gaten te houden dat je voldoende brandstof kan aanbieden, makkelijk genoeg geld verdienen. De benzine verkoopt in feite zichzelf en je zal vrij snel in staat zijn om te kijken naar een rek om snacks aan te bieden of een koeler voor drankjes of een paar parkeerplaatsen om mensen te verleiden tot een langere pauze. Om het eerst de rekken te vullen, moet ik zelfs niks doen. Oom is zo vriendelijk geweest om een voorraadje te sturen waar ik mee kan beginnen. Record scratch Hier komt plots een onverwacht spelelement bij Gas Station Simulator kijken! De vriendelijke oom die ons met raad en daad zou bijstaan, blijkt niet alleen familie, maar ook 'familie'. Ja, het benzinestation is gekocht van een gangster en die gangster wil weliswaar dat je slaagt, maar aan zijn bijstand is een prijs verbonden en weigeren zit er niet direct in. Ik was niet verwachtende dat deze simulator een stukje actie zou bijvoegen en dat was wel een prettige verrassing. Je werkt zowel voor je portemonnee als het behouden van je knieschijven, een erg origineel gegeven! Als eigenaar maak je lange uren, want zoals ik al zei dit spel doet niets in jouw plaats. Als er geen klant is om af te rekenen, is er altijd wel vuilnis, schilderwerk, vloeren om te vegen of mails om te beantwoorden en je moet deze taken volbrengen om je station naar een volgend level te kunnen brengen.

Ik zou mijn klanten graag een toilet aanbieden, maar daarvoor moet ik dus eerst uit level één geraken. En klanten laten reviews na, net als in het echte leven, dus doe je maar beter je allerbest om hen tevreden te houden. Gelukkig zijn er de avonden, waar je op je gemak kan ontspannen door je gitaar te strummen of wat keyboard te spelen. Eens je een volgend niveau bereikt hebt, krijg je meer kansen om meer geld te verdienen. Je zaak heeft ook een opslagruimte en werkplaats, waar je aan auto's kan werken. Alles van krassen uit lak halen over banden vervangen en de motor onderhouden. Ook hier kan je naargelang je meer binnenbrengt, betere onderdelen gaan bestellen en dus mooiere klussen binnenhalen. Eens je goed in de routine zit om geld te verdienen (en je oom af te betalen), is het zelfs mogelijk om een personeelslid aan te werven. Absoluut geen slecht idee, want de hoeveelheid continue werk er van je gevraagd wordt is echt wel groot. Verder is het aan de speler om een plan voor zijn winkel uit te bouwen. Je kan extra pompen voorzien, maar bijvoorbeeld ook kiezen voor een bushalte of toch eerst ijsjes en een betere categorie sigaretten (in het begin is alleen kauwtabak een optie)? Hoe langer je open bent, hoe meer je kan aanbieden: donuts, kranten, speelgoed, ... Na een paar uren hard labeur (nee, echt) heb ik vier personeelsleden in dienst en is mijn winkel goed gevuld om de meeste mensen te kunnen aanbieden waar ze zin in hebben. Helaas blijf je niet van onheil gespaard, want naast het vandaaltje die steeds maar weer mijn verse verfbeurt om zeep helpt, wordt een vergetelheid met afsluiten van de opslagruimte bestraft met een diefstal. Virtueel klein zelfstandig zijn is niet eenvoudig. Mijn garage draait prima, ik heb twee mannen in dienst die het aantal herstellingen en diensten die ik kan aanbieden sterk verbeterd hebben en ik ben er vrij zeker van dat Squidward Gas and Services een plaatsje heeft in een aantal gidsen.

Eerlijk, Gas Station Simulator is een heel geslaagde game. Niet omwille van enige complexiteit maar omdat het er zo voluit voor gaat. Dit spel doet geen enkel klusje in jouw plaats, je moet zelf aan de slag of het raakt niet klaar. En al zou je denken dat een rond de klok (of toch bijna) vegen van vloeren, verven van muren en schoonmaken van wc's snel gaat vervelen, is niks minder waar. Ik was begaan met mijn armzalig begonnen winkeltje en oprecht wel trots met alle vooruitgang die ik kon maken. Het stukje oom-bandiet is een beetje vreemd, omdat er niet echt veel mee gedaan wordt. Het is niet dat je opslagruimte ook een hoop illegaal spul moet gaan opvangen of dat er pakketjes onder je toonbank passeren. Een gemiste kans zou ik het niet noemen, maar er was wel mogelijkheid om méér met dit gegeven te doen óf men had het ook gewoon kunnen weglaten want de game is op zich plezierig genoeg. Qua grafische kwaliteit, zit GSS op ongeveer tien jaar terug. De gasten die je in de winkel krijgt, hebben een hoog uncanny valley gehalte (ze zien er menselijk correct uit maar zijn het overduidelijk niet). Klanten houden ontiegelijk lang oogcontact, een beetje creepy. Maar dat is in feite het enige mindere puntje aan dit spel. Gas Station Simulator is niet meer of minder dan dat, een benzinestation simulator en dan nog eentje die zich smijt.

Conclusie

Een heel engagerende game. Het idee lijkt heel eenvoudig, je eigen benzinestation en winkel opbouwen, maar er kruipt behoorlijk wat arbeid in. Klussen zoals schoonmaken, verven, eindeloos (of zo lijkt het) zand versluizen en toch zo goed mogelijk geld binnenbrengen, … Het is niet zo eenvoudig als je zou denken. Je ruimt links op en ondertussen laten klanten de rechterkant vol afval achter en je winkel vol modder. Boen je vloer en blijkt je voorraad dringend aangevuld te moeten worden. Het heeft verdacht veel weg van effectief in de retail aan het werk te zijn. Maar er is een vreemde voldoening te halen uit het volbrengen van je taken en oprecht plezier als je ziet hoe je kleine business gaat groeien. Dit is geen diepgaande simulator zoals Train Life bijvoorbeeld was, maar dat maakt hem net iets toegankelijker. Je kan rustig een uurtje werken in GSS als ontspanning, uitplannen hoe je verder wil gaan uitbreiden en je stapt met een ontspannen gevoel weer weg van je console. Ja, de klanten hebben iets van bezeten zombies over zich, maar dat is slechts een detail en voor wie nog met klanten gewerkt heeft ook net echt.

Pro

  • Engagerend
  • Ontspannen game-moment

Con

  • Grafisch vrij zwak
  • Gangster verhaallijn geen meerwaarde of doel
7

Over

Beschikbaar vanaf

14 oktober 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Drago Entertainment

Uitgever

  1. Movie Games
 
Terug
Bovenaan