Vlaamse verkeersbelasting

Hoe leuk dat je de productie-kosten van de electrische wagen volledig negeert...

Maar ach, dat is de luchtkwaliteit van mensen in derdewereld-landen en dergelijke die de grondstoffen moeten mijnen en verwerken, niet het probleem van u dus.

Als er 1 ding is die waar is voor eender welk "groen" product, niet alleen wagens maar ook gsm's en computer en... alles: het is veeeel beter om een bestaande ICE wagen op te rijden dan een perfect werkende ICE te vervangen door een Electrische wagen omdat die "groener" is.

Dus nu de hele stormloop op EV wagens en ICE wagens te vervangen die nog perfect in orde zijn, is een ecologische ramp. Dat je EV's wil, prima. Maar... om een BMW van 6 jaar oud nu al af te schrijven en te vervangen door een EV, dat is ecologische moord. Maar dan kan je wel niet virtue signalling doen uiteraard.

Voor bedrijfswagens in leasing is dat een beetje het hele probleem: hun model draait om de eerste 4 jaar en de naverkoop en dat wordt nu het ergste wat je in een vrije markt kan doen: het wordt onzeker.
Klopt niet, elke EV die nu verkocht wordt zorgt voor een "zuinige" ICE die naar een derdewereldland verhuist. Bijgevolg wordt de uitstoot van auto's daar ook minder.
 
Klopt niet, elke EV die nu verkocht wordt zorgt voor een "zuinige" ICE die naar een derdewereldland verhuist. Bijgevolg wordt de uitstoot van auto's daar ook minder.
Juist niet eh. Er komt een auto bij globaal.

De meest ecologische optie is dat wij onze ICE oprijden en dat de derdewereld gewoon minder wagens heeft, niet onze afdankers.

Of zie ik het echt zo mis? Oprechte vraag.
 
Juist niet eh. Er komt een auto bij globaal.

De meest ecologische optie is dat wij onze ICE oprijden en dat de derdewereld gewoon minder wagens heeft, niet onze afdankers.

Of zie ik het echt zo mis? Oprechte vraag.
Niet als die recente ICE naar derde wereldland gaat en daar een oudere ICE vervangt die dan naar de sloop gaat.
En uw voorstel is wel de meest ecologische, maar zeker niet de meest realistische he.
 
Wel, dat vind ik dus het hele dubbele aan die hele EV push.

We willen EV's, duidelijk niet omdat het beter voor het milieu is maar omdat we geen branstof-uitstoot meer willen, of toch niet in onze backyard.

Als het werkelijk om het milieu zou gaan, dan zou er aangeraden worden van: "rij uw oude wagen op maar als het dan toch een nieuwe moet zijn, een EV"

Dus... het gaat niet om het milieu :).
 
Daar heb je inderdaad een punt waar ik ook wel gevoelig voor ben. Wij wonen in een stadswoning in een (enkelrichtings)straat zone 30 waar tijdens de spits 400 auto's per uur door rijden, dwz een auto om de 9 seconden. Ik kijk enorm uit naar de omslag van het wagenpark naar elektrisch, zowel voor betere luchtkwaliteit als voor minder geluidsoverlast.

Vooral oude auto's (< 2005) kunnen verschrikkelijk "stinken", soms ademen wij pure kanker in als we door onze straat stappen. Onze slaapkamervensters vooraan onze woning zijn overdag dan ook steevast toe.

Ik ben echter ook pragmatisch. Niet iedereen kan zich een elektrische auto veroorloven. De tweedehandsmarkt is nog veel te klein. Dus gaan mensen met een kleiner inkomen nog enige tijd aangewezen zijn op benzine- en dieselwagens. Dan lijkt een accijnsverhoging mij een aanvaardbaar instrument om die mensen aan te moedigen minder te rijden en dus minder uit te stoten, zeker als dat gecompenseerd wordt door het afschaffen van de jaarlijkse verkeersbelasting. Daarnaast hebben de lage-emissiezones natuurlijk ook hun effect op het uitfaseren van de meest vervuilende wagens.
Om dat te tackelen vind ik persoonlijk een km heffing een stuk interessanter.

Dan kun je ook op uitstoot de belasting aanpassen. Een wagen van de jaren 90 die 7 liter naft verbruikt hoort niet evenveel taks te betalen als de, binnenkort, euro7, wagen die misschien ook 7 liter verbruikt.

Ik heb echter geen probleem dat opa die 2.500 km per jaar rijdt er inderdaad voor kiest om zijn oud krel te houden. Absurd om deze mensen een hogere verkeersbelasting te laten betalen dan degene die met zijn nieuwe wagen 80k per jaar rijdt.

BIV vind ik ook zoiets belachelijks. Is vooral een nodeloze extra drempel om sneller te schakelen naar een andere wagen. Dat er een bepaalde administratieve kost aan is, volledig mee akkoord. Maar doe dan gewoon 100 EUR voor elke wagen bv. En klaar. Is nodeloos complex.

Steek de ontrading in het rijden ermee.
 
Om dat te tackelen vind ik persoonlijk een km heffing een stuk interessanter.

Dan kun je ook op uitstoot de belasting aanpassen. Een wagen van de jaren 90 die 7 liter naft verbruikt hoort niet evenveel taks te betalen als de, binnenkort, euro7, wagen die misschien ook 7 liter verbruikt.

Ik heb echter geen probleem dat opa die 2.500 km per jaar rijdt er inderdaad voor kiest om zijn oud krel te houden. Absurd om deze mensen een hogere verkeersbelasting te laten betalen dan degene die met zijn nieuwe wagen 80k per jaar rijdt.
Het probleem is dat de uitwerking van de km-heffing enkel over de autostradekilometers lijkt te gaan. Daarbuiten wordt het qua infrastructuur te moeilijk he.
 
Het probleem is dat de uitwerking van de km-heffing enkel over de autostradekilometers lijkt te gaan. Daarbuiten wordt het qua infrastructuur te moeilijk he.
Dat is bij een systeem met camera's het geval inderdaad.

Maar men registreert toch ook de kms bij de keuring, als je op onderhoud gaat, bij verkoop,... Bekijk gewoon het totaal aantal gereden km's per jaar.
 
Dat is bij een systeem met camera's het geval inderdaad.

Maar men registreert toch ook de kms bij de keuring, als je op onderhoud gaat, bij verkoop,... Bekijk gewoon het totaal aantal gereden km's per jaar.
Maar, dan krijg je heel de "en de kilometers in het buitenland dan" discussie...
Ik ben akkoord he, ofwel op brandstofverbruik ofwel gereden kilometers (met een factor naar uitstoot). maar de ene lijkt me technisch gewoon veel makkelijker dan de andere.
 
Maar, dan krijg je heel de "en de kilometers in het buitenland dan" discussie...
Ik ben akkoord he, ofwel op brandstofverbruik ofwel gereden kilometers (met een factor naar uitstoot). maar de ene lijkt me technisch gewoon veel makkelijker dan de andere.
Akkoord dat die discussie zal ontstaan. En ik snap het ook zeker als tegenargument. Maar ik vind de voordelen opwegen tov de nadelen.

Accijns verhogen is technisch misschien gemakkelijker, maar heeft minder effect op uitstoot (Ik vind dat verschil wel enorm belangrijk, waarom promoten we elektrisch anders?) en er is een enorm 'over de grens shoppen' effect.

Kijkende naar de accijns op sterke drank die ingevoerd is bv. En hoeveel tanktoerisme er nu al is, (vanuit Nederland naar België) lijkt het verhogen van de accijns me ook budgettair gewoon een echt slechte keuze.

Het is niet alleen meer Belgen die over de grens zullen tanken, maar ook meer Nederlanders die niet meer in België zullen tanken.

We moeten niet perse kijken naar de makkelijkste oplossing, maar wel de meeste effectieve, naar mijn mening.
 
Willen we dan nog sneller omschakelen naar elektrische auto's ?

Met de grote push nu vanuit de bedrijfswagens denkik dat we al genoeg challenges hebben met infrastructuur ervoor, en het misschien goed is dat een deel nog blijft rondrijden met ICE wagens voorlopig.

Kilometer heffing tegen file's snap ik nog, maar om op de boerenbuiten rond te rijden ? Waarom stoort het daar dat je met een auto rijd ?
 
Willen we dan nog sneller omschakelen naar elektrische auto's ?

Met de grote push nu vanuit de bedrijfswagens denkik dat we al genoeg challenges hebben met infrastructuur ervoor, en het misschien goed is dat een deel nog blijft rondrijden met ICE wagens voorlopig.

Kilometer heffing tegen file's snap ik nog, maar om op de boerenbuiten rond te rijden ? Waarom stoort het daar dat je met een auto rijd ?
Zijn er op de boerenbuiten dan geen wegen?
Of wil je juist een km heffing op de autostrade zodat er nog meer mensen over de kleine wegen gaan rijden? Lijkt me toch ook ongewenst?

Uiteindelijk ja, we willen autogebruik ontmoedigen aan de hand van een zo eerlijk mogelijke belasting, naargelang je doelstellingen. Lijkt me logisch.
 
Zijn er op de boerenbuiten dan geen wegen?
Of wil je juist een km heffing op de autostrade zodat er nog meer mensen over de kleine wegen gaan rijden? Lijkt me toch ook ongewenst?

Uiteindelijk ja, we willen autogebruik ontmoedigen aan de hand van een zo eerlijk mogelijke belasting, naargelang je doelstellingen. Lijkt me logisch.

Ik dacht dat we auto's wouden ontmoedigen om files en opstopping overlast tegen te gaan. Eventueel locaal fijn stof ook.

Niet om helemaal geen autos meer te hebben. Op veel plaatsen zijn auto's de beste optie. In dun bevolkte gebieden gaat het nooit kost efficiënt en gebruiksvriendelijk zijn om publiek transport te hebben. Plus storen de auto's ook niet omdat er geen files zijn. Waarom zouden we 1 van de beste transport middelen van vorige eeuw gewoon helemaal weg willen ? Ik zie het als aanvulling van trein/bus/vliegtuig. Ieder heeft zijn beste usecase
 
Ik dacht dat we auto's wouden ontmoedigen om files en opstopping overlast tegen te gaan. Eventueel locaal fijn stof ook.

Niet om helemaal geen autos meer te hebben. Op veel plaatsen zijn auto's de beste optie. In dun bevolkte gebieden gaat het nooit kost efficiënt en gebruiksvriendelijk zijn om publiek transport te hebben. Plus storen de auto's ook niet omdat er geen files zijn. Waarom zouden we 1 van de beste transport middelen van vorige eeuw gewoon helemaal weg willen ? Ik zie het als aanvulling van trein/bus/vliegtuig. Ieder heeft zijn beste usecase
Maar, die wegen op de boerenbuiten moeten gewoon betaald worden. En daarvoor heb je belastingsinkomsten nodig van diegenen die ze gebruiken... En dat is de kilometerheffing dus.
 
Maar, die wegen op de boerenbuiten moeten gewoon betaald worden. En daarvoor heb je belastingsinkomsten nodig van diegenen die ze gebruiken... En dat is de kilometerheffing dus.
Ah oke, je wilt de huidige belasting wegnemen en mensen laten betalen volgens gereden kilometers ?
Dan volg ik. Ik was wat in de war met je 'auto ontmoedigen' lijn in je post.
 
Ah oke, je wilt de huidige belasting wegnemen en mensen laten betalen volgens gereden kilometers ?
Dan volg ik. Ik was wat in de war met je 'auto ontmoedigen' lijn in je post.
Jaja, ik denk dat zowel ik als @phate_13 niet persé "de auto ontmoedigen" als doel hebben, maar gewoon het effectief gebruik juist belasten zodat iemand die beslist om er veel mee te rijden, gewoon meer betaalt. Dat is automatisch ontmoedigen he (want elke gereden km kost u veel meer, itt gewoon het aankopen van een auto).
Dus niet "ge moogt geen auto meer gebruiken", maar het vervangen van BIV en VB door een effectieve belasting per gereden km.
 
1 van de grote ontmoedigende effecten (imho) lijkt helaas verloren te gaan: meer thuiswerken. Ik had gedacht dat meer bedrijven en werknemers de voordelen daarvan zouden inzien na 2 jaar COVID, maar het woon-werkverkeer en bijhorende files zijn precies al helemaal terug op het niveau van 2019...
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
1 van de grote ontmoedigende effecten (imho) lijkt helaas verloren te gaan: meer thuiswerken. Ik had gedacht dat meer bedrijven en werknemers de voordelen daarvan zouden inzien na 2 jaar COVID, maar het woon-werkverkeer en bijhorende files zijn precies al helemaal terug op het niveau van 2019...

Nochtans zien wij bij zowat al onze klanten home/onsite regelingen die meestal maximaal 50% onsite werk inhouden, soms 40%, soms nog minder dan dat.
Zonder Covid was het nu waarschijnlijk nog erger.
 
Nochtans zien wij bij zowat al onze klanten home/onsite regelingen die meestal maximaal 50% onsite werk inhouden, soms 40%, soms nog minder dan dat.
Zonder Covid was het nu waarschijnlijk nog erger.
Absoluut, Sinds corona ben ik maximum 2x per week naar bureau geweest. En zo lijkt het bij heel veel klanten te zijn.
Ik denk dat het grote effect dat je nu ziet, gewoon het werkvolk dat niet thuis kan werken is.
 
Jaja, ik denk dat zowel ik als @phate_13 niet persé "de auto ontmoedigen" als doel hebben, maar gewoon het effectief gebruik juist belasten zodat iemand die beslist om er veel mee te rijden, gewoon meer betaalt. Dat is automatisch ontmoedigen he (want elke gereden km kost u veel meer, itt gewoon het aankopen van een auto).
Dus niet "ge moogt geen auto meer gebruiken", maar het vervangen van BIV en VB door een effectieve belasting per gereden km.
Correct! Nu is alle belasting (buiten accijns op brandstof) op het bezit van de wagen. Wat een absurd gegeven is, want het hebben van een wagen is geen last voor de maatschappij. (Nuja, is misschien ook relatief. Eigendom van een auto in de stad, neemt ook vaak openbare ruimte in, maar goed, dat is een andere discussie.)

Het is vooral het VEEL gebruiken van de auto dat een last is. En ja, we zien dat voor een groot stuk op autostrades, maar, en per chance kom ik daar niet vaak, rijdt eens rons op de N-wegen rond Antwerpen, dat is niet veel beter he? Uiteindelijk wil je dat mensen MEER de alternatieven gaan gebruiken.

Er zijn ook nog andere alternatieven voor dun bevolkte gebieden dan openbaar vervoer. Zoals de fiets. (En neen, daarmee bedoel ik niet dat je voor ALLES de fiets kunt gebruiken. Maar voor veel mensen, wel meer dan ze nu doen. ;) ) En eerlijk, als je er voor kiest om "goedkoop" te gaan wonen op een dunbevolkt gebied, moet je achteraf niet verbaasd zijn dat je toegang tot trein/bus beperkter is en dat het je meer kost om met de wagen ergens te geraken tov. dichterbij je noden te wonen. Ik wil zeker nergens auto's verbieden. Maar het "subsidiëren" om afgelegen te gaan wonen en de bedrijfswagen maar te nemen, dat is absurd beleid.
 
Nochtans zien wij bij zowat al onze klanten home/onsite regelingen die meestal maximaal 50% onsite werk inhouden, soms 40%, soms nog minder dan dat.
Zonder Covid was het nu waarschijnlijk nog erger.

Absoluut, Sinds corona ben ik maximum 2x per week naar bureau geweest. En zo lijkt het bij heel veel klanten te zijn.
Ik denk dat het grote effect dat je nu ziet, gewoon het werkvolk dat niet thuis kan werken is.

Misschien zie ik teveel de slechte voorbeelden, bv. in bedrijvenparken niet ver van mijn werk, hele kantoorgebouwen waarvan de parkings weer compleet vol staan. En dan heb ik het over jobs die tijdens COVID prima van thuis uit werden gedaan.
In consulting (bij de bedrijven zelf en veel klanten) is er inderdaad een grote mentaliteitswijziging.
 
Terug
Bovenaan