Vlaamse Heilige Wielerweek 22/03 - 02/04

Ik heb zelf ook wel het gevoel dat Wout vorig jaar beter zat dan dit jaar, niet dat hij met de vorm van vorig jaar de Pogačar van dit jaar had had kunnen kloppen zijn gezicht stond toen in mijn ogen ook scherper. Want ik denk dat er dit jaar niet veel aan te doen was voor al de rest.

Wout kan ooit de ronde winnen, maar alles zal op zijn plaats moeten vallen. Roubaix is mijn ogen wel de koers die meer gemaakt is voor WVA dan de ronde.
-----
Mooie koers gezien en eigenlijk wel zot hoe hard die 3 boven de rest uitsteken. Gat van 3 minuten toerijden om de subfavorieten op 60km.

-----
- Powless is bezig aan een mooi voorjaar

- Sheffield was toch ook vrij sterk , na zijn deftige valpartij toch deftig mee op de oude Kwaremont.
Natuurlijk er doorgezakt maar de jongen is ook nog maar 20 jaar. (Ik schrijf hem op voor de Brabantse)
- turner weeral een breuk 😭

Laatst bewerkt:
De eerste renner die niet in de kopgroep zat is binnengekomen op meer dan 5minuten:crazy:

Ik zet Wout op 1 voor volgende week tbh, Roubaix is puur vermogen. Al gaat Ganna er mijn gedacht ook niet ver van zijn op de velodrome :cool:

Pogacar moet daar toch ook een cartouche verschieten om naar VDP toe te rijden natuurlijk want zat niet op het wiel van VDP.

Pedersen heeft daar een gans eind alleen op kop gereden en dan nog wint hij de sprint maw iedereen zat stikkapot en kon gewoon niet sneller
Klopt, maar Pogacar had nog wel een cartouche over nadien. Die inspanning zal voor hem minder zeer gedaan hebben dan voor VDP. De uitslag had wellicht het zelfde geweest hoor.

(Kom aub niet af met een Boonen-gezegde: "als je goed bent, rij je niet lek.")
Lichtjes off topic maar ik herinner dit nog goed

VDP --> reed 4x lek op het WK veldrijden (ik ben het jaartal vergeten - even googlen 2017 blijkbaar) - WVA amper 1x.
Telkens reed VDP weg van Woutje of bleef hij in de buurt, maar even veel keer reed hij dus lek en de 4de keer was het vat op.
Daardoor werd Woutje wereldkampioen.

Dus VDP was dan extreem slecht op dat WK volgens Boonen? :tongue:

Lichtjes off topic maar ik herinner dit nog goed

VDP --> reed 4x lek op het WK veldrijden (ik ben het jaartal vergeten - even googlen 2017 blijkbaar) - WVA amper 1x.
Telkens reed VDP weg van Woutje of bleef hij in de buurt, maar even veel keer reed hij dus lek en de 4de keer was het vat op.
Daardoor werd Woutje wereldkampioen.

Dus VDP was dan extreem slecht op dat WK volgens Boonen? :tongue:
Dat waren verborgen steentjes en er werd verwacht dat die naar boven zouden komen bij het rijden in de grond.
Iedereen zou lek rijden, ook omdat het scherpe steentjes waren + plattere tubes (geen idee of dat veel verschil maakt met stevig opgepompte tubes), dat lijkt me garant te staan voor tientallen lekke banden.
In P-R, heeft het te maken met het afrijden van de kantjes en het vermijden van de kasseien.
Als je 'goed' bent, ben je meer lucide en kan je wat sneller zaken ontwijken, die gevaarlijk blijken, maar verre van een garantie om zo'n rotsteentje in je tube gepropt te krijgen en langzaamaan leeg te rijden.

De uitspraak van Tom was voornamelijk gericht naar de Hel.
Voor Mathieu ligt de Hel natuurlijk elders.

Ik zet Wout op 1 voor volgende week tbh, Roubaix is puur vermogen. Al gaat Ganna er mijn gedacht ook niet ver van zijn op de velodrome :cool:
Dan hebben de 3 beste renners van het klassieke voorjaar elks een monument gewonnen. Zou mooi zijn :)

Pidcock mag dan nog de AGR hebben, Roglic LBL en Remco wint dan wel de Giro :tongue:

Ik hoop het echt voor Wout. Anders gaat het toch heel zwaar beginnen wegen, vrees ik (het gebrek aan zege in RVV of P-R). Een zege in P-R gaat toch een zekere bevrijding geven naar het WK en naar het voorjaar 2024.

Nog een leuk weetje ,
Kristoff evenaart zijn slechte prestatie ooit in de RVV

18de plaats en dat op 12 deelnames
Wat een sterke beer blijft dat toch.
Inderdaad.

Ik gok dat het qua 'achterstand op de winnaar' wel veruit zijn slechte RVV zal geweest zijn :tongue: (gisteren 6'09)

EDIT: ineens even opgezocht. Die andere keer dat hij 18e werd, was het 'maar' op 2'15 :tongue:

Ik ben gisteren wat weggebleven van het topic, dus misschien is mijn gedacht over de koers gisteren zeker niet origineel en al veelvuldig besproken, maar:

Ik blijf met een serieuze kater achter. Niet omdat Wout niet heeft gevonden. Wel omdat het gisteren is doorgedrongen dat het voor Wout heel erg moeilijk gaat worden om de Ronde te winnen. Pogi en VdP zijn beter gemaakt voor de bergjes, ze zijn ook niet ouder dus ze zullen heel zijn carriere lang een rivaal zijn. Normaal zou je dan zeggen "anticiperen", maar daarvoor is hij dan weer te goed, ze gaan hem nooit laten rijden...
Toch wel heel negatief. Als vroeger Alaphilippe wegsprong kon enkel Wout volgen (MSR/WK/..), als in de voorbije seizoenen Mathieu 1 versnelling plaatste in het veld kon Wout niet mee, dit jaar kreeg Mathieu hem er niet af. Als Wout in Calais versnelde kon niemand mee, ... Elk seizoen en elke race is anders. Goeie dag, slechte dag, goeie vorm mindere vorm. Keer ziek geweest of niet. Het scenario in de RVV is nu wel al een paar keer voorgekomen waar hij net de 2 toppers niet kan volgen maar hoeft niet altijd zo te zijn. Niemand weet of hij RVV nog wint, maar blijft toch een kanshebber.

Misschien al eens vermeld maar achteraf gezien had VDP er WVA er beter niet afgekletst op de kruisberg. De 2de Kwaremont moet VDP toch ook al gevoeld hebben dat pogiboy veruit de sterkste was.
Dan gingen ze met de 3 en de ingelopen vluchters naar de Kwaremont en rijdt pogi weg. Dan kon WVA mogelijks nog samen met VDP het gat dichten op pogi. Dat was de enige manier om te winnen voor deze 2 vandaag los van valpartijen.
Ik zei al binnen de paar seconden hier in de huiskamer dat het een domme move was. Ik zei letterlijk: "alé wat doet die paljas nu?". En dat was niet omdat ik fan ben van WVA, maar vanuit tactisch oogpunt was dat gewoon dom. Je zat op dat moment nog steeds op +- 45 seconden van de koploper. Gewoon Wout meenemen zodat die nog wat beurten kon doen. Als hij Wout er wil afrijden, had dat ook nog wel op de Oude Kwaremont/Pater gekund.

Ik zeg niet dat die move hem de zege kostte tov Pogacar, maar voor hetzelfde geld geraakt Pedersen mee over de Pater (of blijft hij er zelfs voor) en dan verliest hij zowel Tadej's koers en de zijne.

Ik zei al binnen de paar seconden hier in de huiskamer dat het een domme move was. Ik zei letterlijk: "alé wat doet die paljas nu?". En dat was niet omdat ik fan ben van WVA, maar vanuit tactisch oogpunt was dat gewoon dom. Je zat op dat moment nog steeds op +- 45 seconden van de koploper. Gewoon Wout meenemen zodat die nog wat beurten kon doen. Als hij Wout er wil afrijden, had dat ook nog wel op de Oude Kwaremont/Pater gekund.

Ik zeg niet dat die move hem de zege kostte tov Pogacar, maar voor hetzelfde geld geraakt Pedersen mee over de Pater (of blijft hij er zelfs voor) en dan verliest hij zowel Tadej's koers en de zijne.
zoals ik al eerder zei Pogacar heeft ook die inspanning moeten leveren om naar VDP te rijden. Hij zat niet mee in het wiel dus beide daar een cartouche verschoten. Maar Pogacar was gewoon fenomenaal op de Kwaremont en VDP de 2de beste. Geen schande en gewoon niets aan te doen.
Dat VDP daar aanviel is echt niet vreemd hoor. Dat is zowat 1 van de zwaarste punten van het parcours en daar kan je echt iemand naar de vaantjes rijden. Hij had gewoon de pech dat er 1 iemand beter was gisteren en hij mocht gelijk wat gedaan hebben maar Pogacar was gewoon niet te kloppen.

En ivm Pedersen, die kwam de 1ste keer in de vuurlinie met een demarrage op de Wolvenberg op 120km van de streep. De kans dat die op de Kwaremont mee kon laat staan op de Paterberg was zo goed als onbestaande.

Wout wel een fout gemaakt door Nathan niet meteen te laten wachten. Was blijkbaar overtuigd zelf naar MVDP en Pogiboy te kunnen rijden. Mogelijks. Waarom zou je überhaupt die energie riskeren?

Kijk wel al uit naar zondag. Vooral naar MVDP, taktisch zal alles moeten meezitten voor hem, want in se is zijn wapen onbruikbaar in die wedstrijd (explosiviteit op het kleine blad).
Ja want op de Poggio viel zijn versnelling op groot blad vies tegen :unsure:

zoals ik al eerder zei Pogacar heeft ook die inspanning moeten leveren om naar VDP te rijden. Hij zat niet mee in het wiel dus beide daar een cartouche verschoten. Maar Pogacar was gewoon fenomenaal op de Kwaremont en VDP de 2de beste. Geen schande en gewoon niets aan te doen.
Dat VDP daar aanviel is echt niet vreemd hoor. Dat is zowat 1 van de zwaarste punten van het parcours en daar kan je echt iemand naar de vaantjes rijden. Hij had gewoon de pech dat er 1 iemand beter was gisteren en hij mocht gelijk wat gedaan hebben maar Pogacar was gewoon niet te kloppen.

En ivm Pedersen, die kwam de 1ste keer in de vuurlinie met een demarrage op de Wolvenberg op 120km van de streep. De kans dat die op de Kwaremont mee kon laat staan op de Paterberg was zo goed als onbestaande.
Ik zeg toch letterlijk in mijn post dat het niets te maken heeft met zijn kansen tov Pogacar?

Maar op dat punt is het gewoon onnozel om die demarrage daar te plaatsen. Je zit nog wel altijd met een gat naar Pedersen toe, je kan niet weten of je dat op dat moment nog dicht krijgt, dus dan is het gewoon logischer dat je op dat moment blijft doorrijden met z'n drieën om zoveel mogelijk van die voorsprong te knabbelen. En ik heb ook niet gezegd dat Pedersen mee kon op de hellingen, wel dat hij er mogelijks nog bij is of zelfs er nog voor blijft.

Vuelta en Giro zal hij ook nog wel op zijn palmares willen.
Tcho ja... 3x Tour >>>>> Tour, Giro, Vuelta.

Vuelta rijden na de Tour kan hij nog doen als hij dat mentaal nog kan opbrengen maar de laatste 2 jaar heeft hij dat toch 2x niet gedaan hoewel hij aanvankelijk toch bevestigd was.
Maar Giro rijden en potentieel Tour hypothekeren? Lijkt me geen goed idee, en Tour laten schieten voor Giro al helemaal niet.

Tcho ja... 3x Tour >>>>> Tour, Giro, Vuelta.

Vuelta rijden na de Tour kan hij nog doen als hij dat mentaal nog kan opbrengen maar de laatste 2 jaar heeft hij dat toch 2x niet gedaan hoewel hij aanvankelijk toch bevestigd was.
Maar Giro rijden en potentieel Tour hypothekeren? Lijkt me geen goed idee, en Tour laten schieten voor Giro al helemaal niet.
Hij kan best een keer de combo Giro-Vuelta doen als hij de Tour of 4 of 5 keer gewonnen heeft.

Terug
Bovenaan