Vlaamse Heilige Wielerweek 22/03 - 02/04

dadash

Well-known member
Classic Brugge-De Panne 22/03
2023-03-08-BRUGGE-DE-PANNE-map-MEN-1024x724.png


E3 Saxo Classic 24/03
https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fcyclinguptodatecom%2Fimages%2F2022-12%2Fprofile-e3saxoclassic-639e54ae4ef20.png


Gent-Wevelgem in Flanders Fields 26/03
gent-wevelgem-2023-result-profile-73911bd45f.jpg


Dwars door Vlaanderen 29/03
ddv-2023-elite-mannen-parcourskaart.jpg


Ronde van Vlaanderen 02/04
parcours-rvv23-elite-mannen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Blijft voor mij toch de mooiste wielerperiode van het jaar, een deftige giro of tour is uiteraard ook de moeite, een WK meestal interessant maar de Vlaamse koersen + Roubaix :love: .

Hoofdactoren zijn bekend lijkt me voor de "echt" grote koersen, VDP, Pogacar, Van Aert, Ganna voor Roubaix. Maar er zullen er altijd hier en daar wel zijn die verrassen, ook al steken die eerste drie namen er voor mij bovenuit en is Ganna in Roubaix ook één der grote favorieten na San Remo.

Persoonlijk zou ik het is een echt sterke Van Der Poel in Roubaix willen zien, die zou daar toch (net als Van Aert overigens uiteraard) moeten kunnen vlammen denk ik dan... .

Ook benieuwd naar Roubaix bij de vrouwen, Kopecky heeft daar toch een groot doel van gemaakt en is in bloedvorm dit seizoen.
 
De heilige week is eigenlijk 2/4 - 9/4 (Vlaanderen & Roubaix). "De Hoogmis" kan toch niet buiten de heilige week vallen? :unsure:

De heilige week was vroeger van zaterdag E3, zondag Brabantse Pijl, dinsdag, woensdag en donderdag 3daagse en dan zondag de Ronde. Dat werd de heilige week genoemd. Maar door de kalender verschuivingen is die term wat weg gevallen.

Er komen nu 5 WT wedstrijden aan in Vlaanderen dus heb ik dat oude begrip maar weer boven gehaald en een beetje gestretched om aan een naam te geraken voor deze thread.
 
De heilige week was vroeger van zaterdag E3, zondag Brabantse Pijl, dinsdag, woensdag en donderdag 3daagse en dan zondag de Ronde. Dat werd de heilige week genoemd. Maar door de kalender verschuivingen is die term wat weg gevallen.

Er komen nu 5 WT wedstrijden aan in Vlaanderen dus heb ik dat oude begrip maar weer boven gehaald en een beetje gestretched om aan een naam te geraken voor deze thread.
We kunnen ons natuurlijk ook afvragen in hoeverre de Hel thuis hoort in een heilige week :smile:

De Brabantse Pijl op een zondag... dat zou ik zelf al niet meer geweten hebben en dat is blijkbaar toch maar in 2010 veranderd, en dan nog in hetzelfde weekend als de E3. Is waarschijnlijk het jaar dat Gent-Wevelgem van woensdag naar het weekend verschoven is? :unsure:
 
We kunnen ons natuurlijk ook afvragen in hoeverre de Hel thuis hoort in een heilige week :smile:

De Brabantse Pijl op een zondag... dat zou ik zelf al niet meer geweten hebben en dat is blijkbaar toch maar in 2010 veranderd, en dan nog in hetzelfde weekend als de E3. Is waarschijnlijk het jaar dat Gent-Wevelgem van woensdag naar het weekend verschoven is? :unsure:

Yup, Flanders classic heeft de kalender omgevormd, hadden/hebben zowat alle koersen hier in vlaanderen in handen. Hebben toen ook de Ronde helemaal veranderd qua parcours. Ja in onze tijd zag het wielrennen er helemaal anders uit :p
 
Was ook het einde van de driedaagse van de Panne. Grote zonde vind ik persoonlijk, ben dan ook afkomstig van de Westkust, maar de eerste rit was bijna altijd vuurwerk en rit 2 en 3a vaak geweldige waaierduels 🥰
 
Is het niet interessanter om voor elke koers een apart topic te maken of is dat wat overkill ?

De Ronde zou wel een aparte thread kunnen vullen maar voor Brugge de Panne is het misschien wat overkill. Veel van die wedstrijden zullen ook hetzelfde deelnemers veld krijgen dus gaat er veel overlap zijn zeker met de korte periode tussen elke wedstrijd wat het beetje moeilijk zou maken om te weten in welke thread je dan iets moet posten. De nabeschouwing van de E3 bv loopt redelijk sterk over in de voorbeschouwing van GW velen rijden beide wedstrijden.
 
Yup, Flanders classic heeft de kalender omgevormd, hadden/hebben zowat alle koersen hier in vlaanderen in handen. Hebben toen ook de Ronde helemaal veranderd qua parcours. Ja in onze tijd zag het wielrennen er helemaal anders uit :p
Toen de Ronde van vlaanderen nog niet de omloop het nieuwsblad noemde :)
 
Yup, Flanders classic heeft de kalender omgevormd, hadden/hebben zowat alle koersen hier in vlaanderen in handen. Hebben toen ook de Ronde helemaal veranderd qua parcours. Ja in onze tijd zag het wielrennen er helemaal anders uit :p
In hindsight is de kalender toch wel beter/logischer geworden imo. De Brabantse Pijl is nu een opstapje naar de Amstel, de Amstel vormt nu de link tussen Vlaanderen en Luik wat het aantrekkelijker gemaakt heeft voor de "Vlamingen" om hun voorjaar nog een weekje te verlengen, dat werd vroeger eigenlijk nooit gedaan omdat ze er dan ineens 2 weken moesten aanbreien zonder competitie tussenin. Dat heeft het deelnemersveld van de Amstel toch een mooie boost gegeven waardoor dat, samen met de parcourswijziging(en), toch ook een veel mooiere wedstrijd geworden is dan de punchermeeting op Cauberg die het jaren geweest is.

Ook E3 naar vrijdag was op zich wel een goeie wijziging. Er wordt tegenwoordig toch door veel mannen gedubbeld, iets wat in 2010 & 2011 toen het zaterdag/zondag was volgens mij niet gedaan werd door de toppers.
 
De Amstel en LBL werden al veel eerder gewisseld in 2002. Een Boonen bv is prof geworden in 2002 kon dus zijn ganse carriere de Amstel rijden zonder 2 weken te moeten doortrekken na Roubaix maar heeft het dus nooit gedaan en ik weet niet of Cancellara het vaak gedaan heeft.

Het parcours is inderaad al een paar keer gewijzigd vroeger kwamen ze ook niet aan op de Cauberg. Toen zijn ze beginnen aankomen op de Cauberg wat de koers niet om aan te zien maakte. Daarna zijn ze de finish een beetje na de Cauberg beginnen leggen wat niks veranderde en nu de laatste jaren zit de Cauberg niet meer in de diepe finale en is de koers eindelijk weer leuk.
 
De Amstel en LBL werden al veel eerder gewisseld in 2002. Een Boonen bv is prof geworden in 2002 kon dus zijn ganse carriere de Amstel rijden zonder 2 weken te moeten doortrekken na Roubaix maar heeft het dus nooit gedaan en ik weet niet of Cancellara het vaak gedaan heeft.

Het parcours is inderaad al een paar keer gewijzigd vroeger kwamen ze ook niet aan op de Cauberg. Toen zijn ze beginnen aankomen op de Cauberg wat de koers niet om aan te zien maakte. Daarna zijn ze de finish een beetje na de Cauberg beginnen leggen wat niks veranderde en nu de laatste jaren zit de Cauberg niet meer in de diepe finale en is de koers eindelijk weer leuk.
Amstel werd vroeger ook altijd op zaterdag gereden wegens, ik denk, de marathon van Rotterdam op zondag. 2002... alweer een reminder dat ik oud begin te worden :unsure:

Het profiel van renner dat goed is voor het Vlaamse werk is intussen ook wel grondig veranderd. De tijd dat 75-80kg ok was is gepasseerd. Zowel vdP als VA zitten kwa competitiegewicht toch meer richting de 70 en pluimpjes als Alaphilippe en Pogacar doen nu mee, dat was 15 jaar geleden eigenlijk ondenkbaar. Op die manier is de doorsteek naar de Amstel ook logischer geworden, hoewel de dubbel Roubaix-Amstel toch ne moeilijke blijft denk ik.
 
Voorlopig regenachtig in de Westkust met wat wind. Niet veel wind maar in combinatie met wat regen, kan er wel wat oorlog gevoerd worden in de Moeren. Hopelijk blijft het zo.

Volgens weerbericht toch 30km/u wind, dat moet voldoende zijn in de Moeren om heel het veld uit elkaar te rijden.
 
Terug
Bovenaan