Vlaamse Heilige Wielerweek 22/03 - 02/04

Je moet eens kijken op zijn fb/insta verhaal.
Breuk elleboog. Ingreep deze nacht.
En hij was nog maar hersteld van zijn sleutelbeenfractuur…
Bini is mss niet de beste piloot in het peloton maar was niet zijn fout denk ik.
Vorig jaar toch ook wat miserie gehad na zijn val. Ik heb hem 3 dagen in huis gehad bij zijn herstel… Hopelijk wordt hij terug de oude!

Ik ben gisteren wat weggebleven van het topic, dus misschien is mijn gedacht over de koers gisteren zeker niet origineel en al veelvuldig besproken, maar:

Ik blijf met een serieuze kater achter. Niet omdat Wout niet heeft gevonden. Wel omdat het gisteren is doorgedrongen dat het voor Wout heel erg moeilijk gaat worden om de Ronde te winnen. Pogi en VdP zijn beter gemaakt voor de bergjes, ze zijn ook niet ouder dus ze zullen heel zijn carriere lang een rivaal zijn. Normaal zou je dan zeggen "anticiperen", maar daarvoor is hij dan weer te goed, ze gaan hem nooit laten rijden...

Ik ben gisteren wat weggebleven van het topic, dus misschien is mijn gedacht over de koers gisteren zeker niet origineel en al veelvuldig besproken, maar:

Ik blijf met een serieuze kater achter. Niet omdat Wout niet heeft gevonden. Wel omdat het gisteren is doorgedrongen dat het voor Wout heel erg moeilijk gaat worden om de Ronde te winnen. Pogi en VdP zijn beter gemaakt voor de bergjes, ze zijn ook niet ouder dus ze zullen heel zijn carriere lang een rivaal zijn. Normaal zou je dan zeggen "anticiperen", maar daarvoor is hij dan weer te goed, ze gaan hem nooit laten rijden...
Er kan zoveel gebeuren... áls Pogacar de Tour niet zou winnen dit jaar gaat hij volgend voorjaar dan ook nog op deze manier indelen? Zeker met die andere hemelbestormer die toch stilaan wel naar Frankrijk gaat beginnen kijken...

Tegen vdP gaat hij het wel altijd moeten opnemen in theorie maar gaat die nog 5 jaar in topvorm in Antwerpen/Brugge aan de start staan en zonder kleerscheuren in Oudenaarde geraken?

Man vs man in edities waar én Pogacar én vdP starten is de kans nihil, wegens net niet goed genoeg maar ook véél te goed zoals je zelf zegt: ze gaan hem nooit laten anticiperen zoals bij oa Pedersen en Asgreen gisteren, en zéker geen 3 minuten.

De kans is niet groot máár imo gaat die kans er nog wel komen, hij is nog "maar" 28 dus hij heeft in theorie nog wel wat jaren voor zich en ik zie Pogacar hier niet elk jaar starten. Maar áls de kans zich nog eens aanbied als in 2020, zal hij ze niet meer mogen laten liggen.

Ik vind dat sommigen het ook wel heel pessimistisch bekijken. WVA is hier gewoon de 3e beste man in de koers. Voor Pogacar stond de Ronde bovenaan zijn verlanglijstje, nu dat hij deze heeft gewonnen lijkt het me echt wel mogelijk dat hij hier de komende jaren veel minder naar gaat pieken (of zelfs miss niet rijden). VDP zal hij altijd blijven tegenkomen, maar er gaan sowieso jaren zijn dat VDP minder in conditie is, blessure, valpartij, een zotte Pool die VDP in de beginfase vd weg afkegelt,... Ik heb ook het idee dat VA echt niet zijn allerbeste vorm te pakken heeft momenteel.

Wat een dag gisteren :love: .
Is hier wat traditie om al van 's ochtends samen te komen en dan op groot scherm gaan kijken.
Topdag, zowel van sfeer als van wedstrijd.

Ik vind dat sommigen het ook wel heel pessimistisch bekijken. WVA is hier gewoon de 3e beste man in de koers. Voor Pogacar stond de Ronde bovenaan zijn verlanglijstje, nu dat hij deze heeft gewonnen lijkt het me echt wel mogelijk dat hij hier de komende jaren veel minder naar gaat pieken (of zelfs miss niet rijden). VDP zal hij altijd blijven tegenkomen, maar er gaan sowieso jaren zijn dat VDP minder in conditie is, blessure, valpartij, een zotte Pool die VDP in de beginfase vd weg afkegelt,... Ik heb ook het idee dat VA echt niet zijn allerbeste vorm te pakken heeft momenteel.
Als je ziet hoe WVA zich ook van 3 minuten achterstand terugknokt naar die groep (met stuk voor stuk zeeeeeeer goeie renners) dan kan je toch echt niet zeggen dat hij niet in zijn beste vorm zit. Vorige week maakt ie nog het volledige peloton "belachelijk" in GW door iedereen vlotjes eraf te rijden op de Kemmelberg. Het is nu wat simpel om te zeggen dat hij niet zijn allerbeste vorm heeft. Hij had de pech dat er net 2 iets beter waren gisteren, geen schande en neemt niet weg dat WVA gewoon een toprenner is.

Maar als iedereen 100% fit aan de RVV begint dan ziet het er moeilijk uit. Gelukkig voor hem zal er wel eens een moment komen waar die 2 anderen niet 100% zijn of afwezig zijn en dan zal het wel van moeten zijn.

Zondag zie ik WVA wel als de absolute topfavoriet voor PR. Hij is gewoon gemaakt voor de wedstrijd en kan daar zijn volledig vermogen kwijt. Nu komt ie steeds explosiviteit tekort bergop tegen VDP en Pogacar en dat is veel minder belangrijk in PR

Misschien al eens vermeld maar achteraf gezien had VDP er WVA er beter niet afgekletst op de kruisberg. De 2de Kwaremont moet VDP toch ook al gevoeld hebben dat pogiboy veruit de sterkste was.
Dan gingen ze met de 3 en de ingelopen vluchters naar de Kwaremont en rijdt pogi weg. Dan kon WVA mogelijks nog samen met VDP het gat dichten op pogi. Dat was de enige manier om te winnen voor deze 2 vandaag los van valpartijen.

Ergens blijft het wel een beetje een vreemde move van MVDP idd. Wat wou hij daar mee bereiken? Het moet dan zijn dat hij Van Aert er absoluut af wou. Of dat hij zich echt sterk voelde en dacht Pogacar wel de baas te kunnen.

Je zou denken dat het voor Mathieu ook beter was geweest om al zijn energie samen te ballen op de Oude Kwaremont. Het kwam bij mij toch ook een beetje overmoedig over.

Achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.

Wout wel een fout gemaakt door Nathan niet meteen te laten wachten. Was blijkbaar overtuigd zelf naar MVDP en Pogiboy te kunnen rijden. Mogelijks. Waarom zou je überhaupt die energie riskeren?

Kijk wel al uit naar zondag. Vooral naar MVDP, taktisch zal alles moeten meezitten voor hem, want in se is zijn wapen onbruikbaar in die wedstrijd (explosiviteit op het kleine blad).

Alsof WVA mee over de Kwaremont ging geraakt zijn met VDP :wtf: . VDP rijdt 15 (?) seconden trager de Kwaremont op dan Pogacar maar rijdt zelf 20 (?) seconden sneller dan de achtervolgers waar WVA maar net kwam aansluiten boven (terwijl hij beneden net achteraan erbij kwam dankzij Van Hooydonck). Op de Paterberg reed VDP het snelst naar boven van allemaal en uiteindelijk reeds hij nog een minuut weg van die groep.

VDP reed de koers die hij moest rijden maar had gewoon pech dat Pogacar te goed is op de Kwaremont maar uiteindelijk komt ie ongeveer op dezelfde achterstand binnen die hij reeds heeft op de top van de Kwaremont.

Edit @Niklas het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre de communicatie altijd 100% is tussen renners/volgwagen.

Nathan had sneller moeten wachten, maar in praktijk had het geen verschil meer gemaakt.

Wout heeft op de kruisberg gewoon een mentale tik gekregen. Zoals hij achteraf zelf nog zei: als je daar niet kan volgen, wat zou je dan op de Oude Kwaremont nog volgen. Op de Kruisberg wist hij meteen: ik win hier vandaag niet.

Uiteindelijk draaide de koers uit op een mooi en eerlijk man-tegen-man-gevecht. Ik hou van tactische koersen, maar eender welke taktiek Jumbo of een andere ploeg hier had toegepast, Pogacar had gisteren gewoon altijd gewonnen, en dat is ook wel eens mooi.

Lijkt mij toch gewoon een foutje van Ballerini :unsure:
Tis moeilijk te zien door de camerahoek maar hij laat volgens mij eerst voldoende ruimte voor 2 renners naast zich en op het moment dat die man van Trek al half naast hem zit en net zijn sprint inzet doet hij heel zachtjes de deur dicht en wordt dan van de sokken gereden. Lijkt mij vooral een racing incident waar geen van beide renners echt met opzet die confrontatie op zoekt maar wel een knullige val voor een 43ste plaats...

Ergens blijft het wel een beetje een vreemde move van MVDP idd. Wat wou hij daar mee bereiken? Het moet dan zijn dat hij Van Aert er absoluut af wou. Of dat hij zich echt sterk voelde en dacht Pogacar wel de baas te kunnen.

Je zou denken dat het voor Mathieu ook beter was geweest om al zijn energie samen te ballen op de Oude Kwaremont. Het kwam bij mij toch ook een beetje overmoedig over.

Achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.
Ik zou denken dat hij zich zeker genoeg voelde dat hij wel bij Pogacar kon blijven maar dat hij niet 100% zeker was dat ze Van Aert gingen kunnen dumpen en liefst daar toch al even een kras op de carroserie van Van Aert wou zetten. Op basis van de 2de Kwaremont lijkt dat misschien geen goeie beslissing omdat hij daar ook al leek te moeten lossen in eerste instantie maar volgens mij lokt hij daar gewoon (wééral eens) Van Aert uit zijn kot. Eens boven op de het vlakke(re) deel zat hij namelijk snel terug op het wiel van Van Aert die dan vrij vlot terug naar Pogacar reed die daar nog niet echt vol vol tot het einde van de strook reed.
Wout wel een fout gemaakt door Nathan niet meteen te laten wachten. Was blijkbaar overtuigd zelf naar MVDP en Pogiboy te kunnen rijden. Mogelijks. Waarom zou je überhaupt die energie riskeren?
Ik denk niet dat Wout Nathan laat wachten maar eerder dat wagen daar (veel te laat) ingrijpt. Wout zei gisteren na de koers zelf namelijk dat het kalf voor hem boven op de Kruisberg al verdronken was en dat hij nooit de Kwaremont zou overleven als hij op de Kruisberg al moest lossen.

Maar ik vind de beslissing van Jumbo evengoed fout. Ik vind dat je daar nog altijd 2 opties hebt: ofwel laat je Nathan onmiddelijk wachten boven op de Hotond OF je laat hem meerijden in die groep en kijkt boven op de Kwaremont en/of Paterberg hoe de situatie zit. Maar dit was zo'n tussenin oplossing en toch duidelijk de slechtste oplossing van al.

Quite frankly vraag ik me af of Pogi volgend jaar wel zal starten in de RvV. Das echt zo een type kerel die uitdagingen zoekt, er is weer iets van zijne lijst geschrapt, volgend jaar gaat die iets anders willen doen imo.

Dacht dat Nathan zei dat Wout zelf niet wou dat hij uitzakte, maar Nathan hoorde dan dat ie niet meer dichterbij kwam en besliste zelf om uit te zakken. Maar zat zelf eigenlijk al redelijk kapot wanneer hij dat deed.

VDP zei ook dat die aanval op de Kruisberg idd was voor Wout te laten lossen.

Quite frankly vraag ik me af of Pogi volgend jaar wel zal starten in de RvV. Das echt zo een type kerel die uitdagingen zoekt, er is weer iets van zijne lijst geschrapt, volgend jaar gaat die iets anders willen doen imo.

goh verloor vorig jaar de Tour maar ging toch gewoon naar Canada, reed daarna het WK om dan nog terug naar Europa te komen om even Lombardije voor de 2x op rij te winnen. Ik zie hem dus volgend jaar wel gewoon weer starten in de RVV. Die vind dit wel leuk zo koersen over zo'n lastig parcours dat hem ligt met een dol enthousiast publiek.

Ik denk niet dat Wout Nathan laat wachten maar eerder dat wagen daar (veel te laat) ingrijpt. Wout zei gisteren na de koers zelf namelijk dat het kalf voor hem boven op de Kruisberg al verdronken was en dat hij nooit de Kwaremont zou overleven als hij op de Kruisberg al moest lossen.

Maar ik vind de beslissing van Jumbo evengoed fout. Ik vind dat je daar nog altijd 2 opties hebt: ofwel laat je Nathan onmiddelijk wachten boven op de Hotond OF je laat hem meerijden in die groep en kijkt boven op de Kwaremont en/of Paterberg hoe de situatie zit. Maar dit was zo'n tussenin oplossing en toch duidelijk de slechtste oplossing van al.

In GvA getuigt Nathan:

Toen van Aert moest lossen op de Kruisberg, kreeg Van Hooydonck van de ploeg het signaal om hem op te wachten. “Wout zelf liet weten dat hij dat niet wou. Toch heb ik zelf besloten dat wel te doen. Logisch toch, want hij is onze grootste troefkaart. De derde beklimming van de Oude Kwaremont kwam immers in zicht. Daar zou ik niet veel meer betekend kunnen hebben. Ik heb me perte total gereden tot aan de voet van die klim. Op dat ogenblik hoopte ik dat Wout nog terug in de koers kon komen. Uiteindelijk is dat ook gelukt, want hij heeft nog meegespurt voor de derde plaats.”

Alsof WVA mee over de Kwaremont ging geraakt zijn met VDP :wtf: . VDP rijdt 15 (?) seconden trager de Kwaremont op dan Pogacar maar rijdt zelf 20 (?) seconden sneller dan de achtervolgers waar WVA maar net kwam aansluiten boven (terwijl hij beneden net achteraan erbij kwam dankzij Van Hooydonck). Op de Paterberg reed VDP het snelst naar boven van allemaal en uiteindelijk reeds hij nog een minuut weg van die groep.

VDP reed de koers die hij moest rijden maar had gewoon pech dat Pogacar te goed is op de Kwaremont maar uiteindelijk komt ie ongeveer op dezelfde achterstand binnen die hij reeds heeft op de top van de Kwaremont.

Edit @Niklas het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre de communicatie altijd 100% is tussen renners/volgwagen.
Volgens de strava files reed Van Aert 28s trager de volledige kwaremont dan Pogacar. VDP deed er 14s trager over. Hij loopt dus 14s uit op Van Aert. VDP maakt volgens mij echt de fout om op de kruisberg Van Aert te willen lossen. Verschiet hij die cartouche daar niet is het verschil met Pogacar op de kwaremont waarschijnlijk een stuk kleiner.

Het feit dat ze nog een stuk wegrijden van die groep wilt wel weinig zeggen. Die rijden voor de 3de plaats en de helft daarvan draait gewoon rond aan 70% ofzo.

Pogacar
24j

1x RVV
1x L-B-L
2x Lombardia
2x TDF
1x Strade Bianche

Resultaten in kleinere rondes ga ik niet oplijsten want die domineert hij volledig.

Toch immens hoe renners als Van Aert en Van Der Poel zo duidelijk boven iedereen kunnen uitsteken maar er dan toch nog ene rondrijdt die nog beter is.

Pogacar zal nog MSR en WK willen winnen maar wat daarna ? Wat verzwaren en Parijs-Roubaix rijden rond zijn 29e ? :oi22:

Volgens de strava files reed Van Aert 28s trager de volledige kwaremont dan Pogacar. VDP deed er 14s trager over. Hij loopt dus 14s uit op Van Aert. VDP maakt volgens mij echt de fout om op de kruisberg Van Aert te willen lossen. Verschiet hij die cartouche daar niet is het verschil met Pogacar op de kwaremont waarschijnlijk een stuk kleiner.

Het feit dat ze nog een stuk wegrijden van die groep wilt wel weinig zeggen. Die rijden voor de 3de plaats en de helft daarvan draait gewoon rond aan 70% ofzo.
Pogacar moet daar toch ook een cartouche verschieten om naar VDP toe te rijden natuurlijk want zat niet op het wiel van VDP.

Pedersen heeft daar een gans eind alleen op kop gereden en dan nog wint hij de sprint maw iedereen zat stikkapot en kon gewoon niet sneller

Terug
Bovenaan