Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Maar Gonzo, JIJ doet aan 'psycho analyses'... Al de rest hier luistert naar Hermoso haar verklaring en gelooft haar, en baseert zich op algemeen geweten zaken zoals het feit dat je niet meteen in zak en as hoeft te zitten na zo'n gebeurtenis.

JIJ bent het die op basis van wat beelden en pseudo-psychologie allerhande verklaringen en theorieën uit je reet aan het trekken is.

Echt, dit moet toch trolling zijn...
 
Als we niet verder geraken dan in rondjes draaien, dan denk ik dat iedereen best even een adempauze in last!

Het beginnen rondstrooien met verwijten is ook al helemaal voor niks nodig.
 
Echt, dit moet toch trolling zijn...
Niks?

Ze zegt zelf in een van haar statements dat het haar een paar dagen heeft gekost om haar gevoelens over die situatie helemaal te kristalliseren. Los van dat is ze vrij duidelijk op zijn minst aangeschoten in die video, en dat gecombineerd met de adrenaline van de overwinning maakt dat die niet echt een volledig nuchtere analyse van de situatie gaat maken voor de ogen van een gsm die evengoed live zou kunnen zijn op Instagram voor duizenden vreemden.

Zo zijn er trouwens toch ook beelden van in de kleedkamer (dus nog vroeger na het incident) waarbij ze zegt dat ze het niet leuk vond?

En los van dat alles: ze zou echt het eerste slachtoffer niet zijn dat op het moment zelf in volle adrenaline nog vrij 'normaal' reageert om geen heel drama te maken, of gewoon omdat mensen anders reageren op bepaalde zaken. Slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag hebben vaak een heel 'droge' reactie en het kan echt wel gebeuren dat die pas later beseffen dat er iets is fout gegaan. Er zijn genoeg verhalen van vrouwen die tijdens het uitgaan verkracht zijn (ik zeg niet dat Hermoso verkracht is geweest) en nog een hele avond hebben staan feesten met een glimlach op het gezicht, om dan achteraf volledig in te storten.

Enfin: je moet zo ver niet kijken. Ik denk dat iedereen wel verhalen kent (in de tweede of derde graad) van mensen die zijn beginnen lachen wanneer ze een plotseling overlijden meegedeeld kregen, bijvoorbeeld. Als je net iets ingrijpend hebt meegemaakt dan reageert je lichaam en je hersenen niet op dezelfde manier als waarop je een post zit te typen op een forum.

Er zijn ook veel mensen met een drukker leven, die van dit verhaal misschien maar 3 elementen gaan meekrijgen:
Het filmpje van de kus
Het filmpje van in de spelersbus
Waarschijnlijk later een krantenkop dat Rubiales afgezet is.

Die kunnen dan een zeer fout beeld krijgen van deze situatie, en zelfs vinden dat de slinger nu wel heel ver doorgeslagen is, terwijl de afzetting van Rubiales waarschijnlijk zeer terecht zal zijn.

In dat opzicht is het dus het belangrijkste dit kus-incident te kaderen in de voorgeschiedenis van Rubiales en de reacties van Rubiales op dit laatste incident. Dat is dan veel belangrijker dan de beelden van op de bus te gaan analyseren en erop wijzen dat schijn kan bedriegen. En dat schijn kan bedriegen is absoluut waar, maar of het hier het belangrijkste is en laat staan absoluut zeker toepasbaar is iets anders. Dat gaat ruiken naar het minimaliseren van de beelden op de bus. Dat gaat ook niet helpen, en is onnodig want de feiten waren duidelijk en bleven strafbaar.

Hierboven het stuk van je originele post waar ik op reageerde, en daaronder de essentie van die reactie.
In je post zeg je absoluut niets verkeerd, dat klopt allemaal. Behalve het woord "Niks?". Die beelden hebben uiteraard een grote impact op de publieke opinie, ook al klopt het zoals je zegt dat het niks bewijst als je het bekijkt puur vanuit psychologisch standpunt. Door de grote impact op de publieke opinie gebruikt Rubiales die beelden nu als verdediging en Hermoso is intussen half moeten onderduiken. Zeer spijtig allemaal.

Op dat psychologisch aspect wijzen kan voor sommige mensen de indruk geven dat je de beelden vanop de spelersbus tracht te minimaliseren. Want moest men in die missie eerder falen (moesten er nog meer beelden opduiken bvb) dan is dat aspect belichten vooral koren op de molen van bvb Rubiales, die deze beelden als verdediging gebruikt.

Dit incident was vooral de spreekwoordelijke druppel, en ook al zei je niets verkeerd, laten we ook niet de indruk geven dat we van die druppel (uiteraard nog steeds strafbaar) meer willen maken dan het is, want daarmee wordt de case tegen Rubiales meer verzwakt dan versterkt. Dat Rubiales een foute figuur is zijn we het over eens, laten we daar dus ook de nadruk op leggen en houden.

"This type of incident joins a long list of situations that we players have been denouncing in recent years, so this event, in which I have been involved, is just the straw that breaks the camel’s back and what everyone has been able to see. But attitudes like this have been part of the day-to-day life of our team for years."

Mijn verwoording toen ik deze nuance wou leggen kon misschien beter, maar toen die op een heel directe manier dismissed werd zat het spel natuurlijk op de wagen, ondanks je nooit onwaarheden zei en ik voor de rest compleet met je akkoord ga. Als dat voor jou overkwam als trollen wil ik me daarvoor excuseren.

En geheel terzijde: ik vind ook niets mis met lachen op de bus en achteraf meewerken ter afzetting van Rubiales gezien de situatie, ik zou net hetzelfde doen moest Rubiales het ooit in zijn hoofd halen mij te kussen, al is die kans klein. Ik kan haar eerlijkheid en nuchter reageren op deze feiten alleen maar toejuichen. Zeer spijtig dat ze nu half moet onderduiken omdat ze ongewild in het oog van deze shitstorm kwam, de gehele case tegen Rubiales plots op haar schouders rust omdat net haar incident publiek was, en dat sommige mensen die de tegenstrijdigheid van de beelden en acties achteraf niet kunnen plaatsen omdat ze de hele context van het verhaal gemist hebben haar nu een b*tch vinden, want dat is onterecht. Eens ze de context meekrijgen zal het brede publiek dit ook wel snappen, maar de Spaanse macho's die Rubiales blijven steunen zullen we helaas nooit overtuigen, die zijn inderdaad "part of the problem".
 
Laatst bewerkt:
"This type of incident joins a long list of situations that we players have been denouncing in recent years, so this event, in which I have been involved, is just the straw that breaks the camel’s back and what everyone has been able to see. But attitudes like this have been part of the day-to-day life of our team for years."

Mijn verwoording toen ik deze nuance wou leggen kon misschien beter, maar toen die op een heel directe manier dismissed werd zat het spel natuurlijk op de wagen, ondanks je nooit onwaarheden zei en ik voor de rest compleet met je akkoord ga. Als dat voor jou overkwam als trollen wil ik me daarvoor excuseren.

En geheel terzijde: ik vind ook niets mis met lachen op de bus en achteraf meewerken ter afzetting van Rubiales gezien de situatie, ik zou net hetzelfde doen moest Rubiales het ooit in zijn hoofd halen mij te kussen, al is die kans klein. Ik kan haar eerlijkheid en nuchter reageren op deze feiten alleen maar toejuichen. Zeer spijtig dat ze nu half moet onderduiken omdat ze ongewild in het oog van deze shitstorm kwam, de gehele case tegen Rubiales plots op haar schouders rust omdat net haar incident publiek was, en dat sommige mensen die de tegenstrijdigheid van de beelden en acties achteraf niet kunnen plaatsen omdat ze de hele context van het verhaal gemist hebben haar nu een b*tch vinden, want dat is onterecht. Eens ze de context meekrijgen zal het brede publiek dit ook wel snappen, maar de Spaanse macho's die Rubiales blijven steunen zullen we helaas nooit overtuigen, die zijn inderdaad "part of the problem".
Iedereen die niet beseft dat alleen dit incident gewoon totaal ontoelaatbaar was, ook zonder enige vorm van voorgeschiedenis, spoort gewoon niet. Er bestaat zoiets als voorbeeldgedrag van een voorzitter.
Een manager die zo'n stoot uithaalt bij ons op 't werk wordt gewoon op staande voet ontslagen, en dat is de enige juiste reactie.
 
Iedereen die niet beseft dat alleen dit incident gewoon totaal ontoelaatbaar was, ook zonder enige vorm van voorgeschiedenis, spoort gewoon niet. Er bestaat zoiets als voorbeeldgedrag van een voorzitter.
Een manager die zo'n stoot uithaalt bij ons op 't werk wordt gewoon op staande voet ontslagen, en dat is de enige juiste reactie.
Inderdaad, dat verklaart ook Rubiales' lage reactie om meteen druk te zetten op Hermoso om zogezegd "consent" te claimen, het enige dat hem nog kon redden. Want naast psychologisch zijn de busbeelden daardoor ook legaal van weinig tel. Maar qua publieke opinie wel, en ook al zou het niet mogen, dat heeft altijd een invloed. Dat samen met het Spaanse gerecht en de machocultuur daar... Hier zou de kous inderdaad al lang af zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Dit is toch weer een frappant voorbeeld van 'trial by media' vind ik.
- Eerst heb je 3 kranten die georkestreerd verhalen naar buiten brengen.
- Russell Brand wordt per direct gecancelled (volledig afgemaakt in de media, tournee afgezegd, YouTube inkomsten stopgezet, uitgeverij laat hem per direct vallen)

En dan, een paar dagen later, komt pas de eerste echte melding binnen bij de politie.

De Metropolitan Police (de Londense politie) stelde zondag dat er bij hen op dat moment geen meldingen van seksueel wangedrag bekend waren.

Een groot deel van de Britse pers staat natuurlijk bekend omwille van hun bijzonder laag niveau...

Voordat er hier weer iemand afkomt: natuurlijk valt het niet goed te praten als er inderdaad criminele feiten zijn gepleegd. Maar ik kan er niet tegen dat men eerst alles in de pers gooit (puur om kranten te verkopen en clicks te krijgen), zonder dat er ook maar enige klacht is ingediend bij de politie. Zie wat er bij Till Lindemann van Rammstein gebeurd is: volledig afgemaakt in de media, maar het juridisch onderzoek werd stopgezet bij gebrek aan bewijs en bij gebrek aan getuigenissen.
 

Ongeacht de beschuldigingen correct zijn of niet tegenover die britse komiek kan ik mij hier toch weer fantastisch in opjagen.
Akkoord het 'praesumptio innocentiae' geldt alleen maar in een rechtszaak en ze gaan die kerel niet direct in de gevangenis steken maar mijn god
das toch dystopisch dat de overheid zich wat komt moeien om toch ervoor te zorgen dat die kerel zijn inkomsten uitdrogen.
 

Ongeacht de beschuldigingen correct zijn of niet tegenover die britse komiek kan ik mij hier toch weer fantastisch in opjagen.
Akkoord het 'praesumptio innocentiae' geldt alleen maar in een rechtszaak en ze gaan die kerel niet direct in de gevangenis steken maar mijn god
das toch dystopisch dat de overheid zich wat komt moeien om toch ervoor te zorgen dat die kerel zijn inkomsten uitdrogen.

Scheiding der machten kennen ze daar ook niet meer precies, dan.
 

Demir toch. Die drang om te scoren begint haar zuur op te breken. En het ergste van al, mac-bc krijgt steeds meer gelijk. :tongue:
 

Demir toch. Die drang om te scoren begint haar zuur op te breken. En het ergste van al, mac-bc krijgt steeds meer gelijk. :tongue:

Ha, ik wou net hetzelfde posten. Er zijn weinig andere politici waar ik me zo aan kan ergeren.
 
Demir heeft, in mijn ogen, vooral een erg hoge dunk van haar eigen kunnen/kennis en precies meer en meer moeite met te aanvaarden dat ze geen verlicht despoot is.
Allez ja, het komt soms over alsof ze moet en zal aantonen dat wat Vlaanderen zelf doet, beter doet, wars van alle feitelijkheden en realiteit.

Nu ook, een (neutraal) meldpunt vanaf 0 op poten willen zetten en onder Justitie klasseren terwijl die functie eigenlijk al vervuld wordt door ander (meer onpartijdige) instanties met jaren ervaring en structuren om naar terug te grijpen.






Minder relevant en anekdotisch: ook een beetje de tendens van wat ik hoor van mensen die haar wel persoonlijk/professioneel redelijk kennen. Ze kan nogal eigengereid en koppig zijn, op het arrogante af. Afgaande op mijn eigen (beperkte) ervaringen van scoort ze ook redelijk hoog qua minst aangename Bekende Personen.
 
Julia Ormond trekt naar de rechtbank, dient klacht in tegen Weinstein, feiten zouden van 1995 dateren
Ze klaagt ook The Walt Disney Company, Miramax en Creative Artists Agency aan, omdat die haar niet hebben beschermd / gesteund...

Na 1995 komt Julia nergens meer aan de bak, en doet ze terug kleine films, na een hele serie blockbusters...
 
Ze lijken me vooral jaloers dat zij geen geld hebben gekregen :unsure:

Ik zou denken dat je met een klacht van grensoverschrijdend gedrag gewoon naar de politie kan gaan. Moet daar weer massaal geld aan verspild worden?
 
Jaloers? Het is gewoon hemeltergend hoe Demir hier geld zit te verbrassen voor iets dat enkel dient om zich politiek te profileren. Als het je echt te doen is om slachtoffers te helpen, dan investeer je dat geld in de organisaties die de expertise en het vertrouwen reeds hebben.

Zeker als je dan ziet dat het weer half zijn gat is georganiseerd en uitgewerkt.
 

De 31-jarige acteur en influencer Nicolas Caeyers moet dinsdag voor de correctionele rechtbank in Leuven verschijnen. Hij zou als meerderjarige seks gehad hebben met meerdere minderjarigen, wat automatisch als verkrachting aanzien wordt. Dat meldt Het laatste nieuws. Voor die ontmoetingen wordt hij nu vervolgd. In 2022 stapte een van hen naar het gerecht toen de acteur wat frequenter op het scherm begon te verschijnen. Uit het onderzoek kwamen ook andere gevallen naar voren. Zo is er volgens Het laatste nieuws een geval bekend waarbij de acteur, toen 22 jaar, seks had met een jongen van 13 jaar. In de nasleep van het onderzoek zetten al meerdere tv-zenders, op de hoogte gebracht door de procureur, de samenwerking met Caeyers stop.
 
Terug
Bovenaan