Denk niet dat iemand dit hier aan het downplayen is, noch dat het enkel met de mantel der liefde hoeft te worden bedekt. Het zijn catastrofale stommiteiten en daar mag een gepaste straf op volgen, uitgesproken door een rechter na een proces dat volgt na een onderzoek. Wat ik
@pardal hoor zeggen is dat we moeten oppassen met meteen in strafmaat te gaan denken want de jongeren zelf zijn al gestraft, hadden dit niet gewild enz... Er wordt nergens beweerd dat er compleet geen straf zou moeten volgen.
Van achter een keyboard recht uitspreken is en oordelen vellen daar heeft niemand iets aan. Ik snap dat accidenten als dit verontwaardiging kunnen uitlokken en dat mensen hierover willen ventileren.
Toch blijft het belangrijk dat we hier niet veralgemenen he.
Er is wetenschappelijke consensus dat een brein pas volgroeid is op (halverwege) 20 jaar. Dus voor die leeftijd kan het zijn dat er geen correcte inschatting gebeurt van risico's, is men veel ontvankelijker voor groepsdruk, haalt de spanning het vaak van de rede... Dat is een feit. Dus stellen dat de meerderheid van de jongeren geen gevaarlijke stommiteiten uithalen, durf ik in vraag te stellen. In de meerderheid van de gevallen zijn de gevolgen, gelukkig, minder desastreus en krijgt het daardoor minder aandacht in de media.
Schieten op de opvoedkundige omgeving van deze jongeren vind ik ook verwerpelijk. Hoe kan jij oordelen ("IS", in hoofdletters) dat er opvoedkundig is gefaald? Is dat vanuit je eigen omgeving? Hoe kan jij weten dat jou kinderen nooit iets stoms gaan doen?
Die ouders hebben heel veel te verwerken en dan is wat blaming aan hun adres compleet ongepast.