Als je zegt dat evolutie een richting heeft. Welke richting is dat dan volgens jou? Convergente evolutie is een gevolg van fysische en chemische limitaties die de mogelijkheden van evolutie beperken waardoor er binnen verschillende soorten soms gelijkaardige adaptaties tot stand komen. Dat maakt het niet de richting van evolutie want je hebt bijvoorbeeld wel glij-kikkers en glij-eekhoorns maar naar mijn weten geen glij-mensen. Los daarvan heb je ook het tegenovergestelde; divergente evolutie. Wanneer erin een zelfde soort zodanig verschillende adaptaties ontstaan dat ze alsmaar minder op elkaar lijken wat uiteindelijk zelfs tot speciatie kan leiden en ze verschillende soorten woorden. Als evolutie een richting zou hebben zou dat niet mogelijk zijn.
Is deels off topic dus ingekort:
Ik heb altijd vooral onthouden dat je moet vermijden een 'doel' (teleos) te zien achter evolutie, geen teleologische verklaringen.
Het heeft inderdaad geen vastgelegde 'richting', ik gebruikte bewust de quotes, want je kan er patronen in ontwarren
Dat is een 'richting' zoals wind van een hogedruk naar een lage drukgebied gaat.
Daar zit geen doel achter, geen goed of slecht, maar een onvermijdelijk resultaat van onderliggende processen, je kan het echter twel verklaren, op basis van wetenschappelijke principes.
Zolang je evolutie niet kadert met zaken als 'doel', 'goed' of 'slecht', vind ik het woord 'richting' in een context van overleven en voortplanten niet problematisch. Ik misschien beter inderdaad tendens of principe gebruikt.
Charlie Kirk was een Young Earth Creationist en geloofde niet in Darwinisme. Ik denk niet dat als hij homosexualiteit een 'error' noemde hij dat bedoelde in een context van natuurlijke selectie. Denk dat het dan ook niet onredelijk om te zeggen dat hij dat absoluut als een morele uitspraak deed. Hij was gewoon een homofoob.
(Absurd eigenlijk dat dit soort debieliteit nog altijd een normaal en sociaal acceptabel -in sommige kringen dan- standpunt is in Amerika)
Soit, de discussie over homosexualiteit in de natuur kunnen jullie best verder zetten in het wetenschaps subforum ?![]()
Bij deze aan ook m'n laatste reactie hierover hier. DaFreak mag me daar quoten, maar feitelijk ben ik het op dat punt nauwelijks met hem oneens, semantiek I guess.
Moraliteit en natuur gaan in wezen idd wel niet samen, dat was wat ik daar in m'n vorige post ook over wou onderlijnen.
Snap zelfs niet hoe creationisten daaraan blijven vasthangen, dat was al voor de evolutietheorie één van de grote problemen met het idee van de 'schepping'... het probleem van lijden, dat duidelijk niet samen hangt met een goed of slecht leven: kinderen met verschrikkelijke ziektes, goede mensen die vroeg sterven, slechte mensen die 100 jaar worden. Tientallen herbivoren die 'lijden' om een handvol carnivoren te voeden, parasieten (die een zéér groot deel van het aantal soorten uitmaken), ... zelfs als je in de 'theologie' gelooft zou je het argument dat alles wat natuurlijk is, goed is, niet meer moeten kunnen volhouden.
: